hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2007 :  12:14:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
når de gjelder mugg. vet du hva som er årsaken til att hesten din får de?
når hesten får mugg er de fordi når den går ute å blir våt på beina også kommer inn igjenn i en klam og fuktig luft, der vor muggen liker seg. og når spone og ikke minst all almoniakken fester seg på beina, vil de feste seg litt og litt på beina osv. så kommer musggen.. skal ikke tvinge deg til å tro de, men de er vertfall de jeg har lest å lært av andre.

Da er jeg veldig interessert i å høre din forklaring på hvordan "min" utegangshest (som har vært utegangshest hele livet, afaik) gang på gang får mugg. Den har ikke satt sine potelabber i nærheten av spon eller spon med amoniakk ...

Ikke alt er fryd og gammen med utegangshest heller.
MvH Silje.

Opprinnelig postet av Silje-og-Tindra

jeg har ikke så godt peiling på de med mugg, men jeg bare PRØVER å fortelle de jeg har lært. men tror att hesten kan få lettere mugg igjenn vist den har hatt de før. men er ikke helt sikker..
Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2007 :  12:21:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Queen: Du snakker jo som rett fra en lærebok jo. Som i at du lister opp teorien, men klarer ikke sette det i sammenheng med praksis.

Når det gjelder din påstand om mugg. Hvorfor har jeg da sett mugg på hest (uten sko for den saks skyld) som har gått ute hele døgnet, men med mye gørme på beitet. Og det var ille og. Mye verre tilfelle enn på den jeg steller. Og hun står inne om natten stakkars (slik at beina tørker opp i løpet av natten, og muggen får dårligere grunnlag for å leve).

Skal vi se, hva mer rart var det du skrev? At hesten ikke får vondt i ryggen pga nedkjøling, men pga salen?
Hva med den andre stellehesten min som sto ute uten dekken og ble våt i snøværet. Hun har ikke hatt sal (eller rytter) på ryggen på nesten to måneder. Hun var så kaldt på ryggen at jeg kunne ikke legge hånda der. Var det mangel på ly, dekken, eller pga sal som ikke passer?
Var kanskje dumt av meg å ta henne inn og la henne tørke med et varmt ulldekken på. Hadde vel vært mer naturlig for henne å bli stående ute i iskaldt slaps og vind.

Opprinnelig postet av carambee

hadde du vert her hvor jeg sitter nå, så hadde ikke du sett noe lærebok. jeg bare fortelle ut av mine erfaringer, å de jeg vet..tror vertfall..

de med mugg har jeg ikke so go erfaring med.. men når en hest går i gjørme å de setter seg på bena så vill de gjerne falle av etter vært. husker ikke helt hva de het, men jeg tror ikke de var mugg.. å mugg dessuten stinker veldig vist den har de veldig mye + att de sprer seg videre opp etter bena på hesten.

Skal vi se, hva mer rart var det du skrev? At hesten ikke får vondt i ryggen pga nedkjøling, men pga salen?
de har jeg ikke skrevet, å vertfall ikke de jeg mente.. å de er faktisk mange tilfeller att hesten får vodt i syggen til slutt av salen. fordi den rett og slett ikke passer hesten.

og jeg vet ikke hva som er gale med din stellehest, er ingen ekspert, men prøver bare å fortelle de jeg har lært. har du noe i mot de?? kanskje hesten din kan ha en gammel skade som ligger å verker. hvem vet? å ikke jeg.. men kansje oppsøke en utdannet hestemasør da vel. de kan vel finne svare om di ser på hesten din..
men ryggproblemer kan faktisk ha mange årsaker til hva som plager den.

Opprinnelig postet av queeen

Det jeg skrev ang kald rygg var til det du skrev om vind rygg.
Og nei, hun har ingen gammel skade. Det var akkurat den ene gang musklene var nedkjølt at hun reagerte. Aldri ellers.

Hvis du vet så lite hva mugg er, så bør du ikke uttale deg slik som du gjør. Måten du skriver høres ikke ut som meninger, men som om det er noe du vet er fakta. Du bør kanskje vurdere å si det da. At det er noe du tror.

For hvis en utegangshest står og går i mye gjørme i fuktig klima, så vil ikke gjørma tørke og falle av.

Opprinnelig postet av carambee

sorry for att jeg tok feil, men jeg er full av dysleksi. kan ikke for de.
og vist hun har ingen gammel skade så nåkk om de. jeg vet ikke.

å sorry da for att jeg utaler meg som om jeg TROR er en ekspert, men de er ikke bare meg du skal si de til. kanskje de kan høres sånn ut på deg også..
Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2007 :  12:33:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
når hesten får mugg er de fordi når den går ute å blir våt på beina også kommer inn igjenn i en klam og fuktig luft, der vor muggen liker seg. og når spone og ikke minst all almoniakken fester seg på beina, vil de feste seg litt og litt på beina osv. så kommer musggen..

.... så det er derfor hester får mugg .... interessant ....

1: ammoniakk fester seg ikke på beina
2: flisen fester seg ikke på beina.
3: det er ute i gjørma det er vått, ikke inne i boksen. De fleste mennesker har rene og tørre innemiljøer. Finnes ikke klam og fuktig luft i min stall i allfall. Men så har ikke hestene mine hatt mugg noen gang heller ...

Mugg kommer av fukt. Det er mye større andel av mugg på utegang hester enn hester som kommer inn på stall og tørker opp. Å stå i leire, er direkte skadelig for hesten, og de fleste seriøse barfotfolk anbefaler folk å sette hestene inn noen timer hver dag om de bor i gjørme. NEttopp for å tørke opp beina litt, hverken høver eller koder har godt av konstant gjørme.

Vær så snill og ha litt fakta på bordet før du kontant sier at sånn er ting. Mugg kommer IKKE av at hester settes inn på boks om natten. Og hvor iallverden får du at ammoniakk fester seg på beina fra ??? Jeg mener, hva slags boksehold er du vant til ????

Hestebein som aldri får tørke, er de som er utsatt for mugg.

Opprinnelig postet av summer

1: hvordan vet du att amoniakk ikke fester seg på bena når de er en gass da?. da blir de jo å feste seg på hele hesten da+ att den puster inn gassen.. er de bra for hesten da?
2: jeg mente ikke att selve flisen fester seg på bena, men bakterier osv..
3:å jeg vet att de et ute å gjørma de et vått. men når hesten kommer inn fra gjørma eller andre ting, også kommer inn i en tørr boks, vil faktisk de som setter seg på bena ute vil da tørke inn i bena når de kommer inn. vil ikke de vere logisk??

jeg går på skole å her har jeg hest.. her lærere jeg om barfothest og ett naturli miljø for hesten.. jag har ikke fått anbefalt av læreren min på sette inn hesten min. læreren min brukte å sette inn hester før for att bena/hesten skulle tørke. hun fikk konstant mugg på hestene sine, men når hun har sluttet med å sette dem inn, har hun ALDRI plagdes med de lenger.. å hestene går i gjørme de også, å di kan velge om å stå inn å ute...
og læreren min er faktisk utdannet hovspesialist å hestemasør og litt annet..

de høresr jo nesten om som de er du som har fakta på borde her å har rett samma hva andre sier..
Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2007 :  12:36:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Synes også denne loven er helt på trynet.
Denne regelen er bare laget av mattilsynet, pga dålig kunnskap angående hestehold.

Opprinnelig postet av sløstøsa

can someone please help this woman!!!!

Opprinnelig postet av rusket

Ja kom å hjelp meg... Noen...??? hehe, trukke d e æ som e hjelpetrngenede...:p

Opprinnelig postet av sløstøsa

Selv om man synst lovene er helt teit, så skal man helst følge dem da. Mange som synst det er teit at det ikke er lov å kjøre i 120km/t i boligfelt også... Det er en grunn til at lovene er som de er, og de er ikke laget av en uvitende gjeng som bare skriver noe for å skrive

Opprinnelig postet av Asbjørg

du har så absultt rett i de du skriver selv om låver ser sånn og sånn, så må man jo folge dem, selv om man liker de eller ikke=)
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 24/03/2007 :  12:46:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hmm... Tror du da at en hest heller ville ha gått inn i et skur, eller en hule som skuret godt kan sammenliknes med? I huler BOR rovdyr. Hester vil som du sier helst oppholde seg på sletter med god oversikt for eventuelle farer, så det er rett! Men om de skal legge seg ned foretrekker de å legge seg på fast grunn, slik at de raskt kan komme seg på bena ved flukt. De vil altså da heller ikke ha myke "senger". Dette har jeg skrevet om tidligere, om du ikke har lest det...

Jeg har lest hva du har skrevet tidligere. MEn kan du da forklare meg hvorfor hester ikke vil stå i skogen om natten, men gladelig vil stå i et hus ? (Som døren er åpen på og de kan gå ut og inn ? For det er MIN erfaring. HEster vil sjelden stå nede i skogen, men de føler seg trygge i et hus. Jeg snakker ikke om myke senger . Jeg snakker om tørre områder. Det er ikke nødvendigvis det samme.

Kopi av melding:
Må bare slenge inn en komentar til dette... HØVER SKAL HA GJEVNLIG KONTAKT MED VANN FOR Å FUNGERE OPTIMALT.
:)

Hva har det å gjøre med å ligge tørt ? Høver fungerer forøvrig optimalt gjennom en tørr sommer også.

Kopi av melding:
de høresr jo nesten om som de er du som har fakta på borde her å har rett samma hva andre sier..

Jeg argumenterer like kraftig som det du gjør. Når du kommer og sier at: Vet du hvorfor hesten din får mugg ??? Det er fordi blablabla,* ... og jeg sier at det du sier er helt feil . Da må jeg få lov til å si min mening.

Du sier at hesten får mugg av å stå på boks, og je gsier at det ikke er tilfelle. En hest får ikke mugg av å stå på en ren boks.

Kopi av melding:
å jeg vet att de et ute å gjørma de et vått. men når hesten kommer inn fra gjørma eller andre ting, også kommer inn i en tørr boks, vil faktisk de som setter seg på bena ute vil da tørke inn i bena når de kommer inn. vil ikke de vere logisk??

snakker du om gjørma hestene får ute (Jeg forstår at du har dysleksi, og tar hensyn til det altså, bare fo å ha nevnt det ) Er hesten min dekket av gjørme, noe den heldigvis ikke er ,for jeg har ikke gjørmete uteområder.... da hadde jeg spylt beina rene når jeg satte hesten inn. ..

Det jeg svarer på Queen, er måten du bastant sier ting på ;) Når du sier SÅNN ER DET, (ikke bare du men flere her) og det tydelig kommer fram at ... det er faktisk feil, da tenner folk og argumenterer i mot deg. ikek sant ?

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2007 :  12:53:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Queen: Du har blitt kjempeflink på å quote riktig Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 24/03/2007 :  12:58:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
hvis det er så fantastisk å hesten inne i boks og spilt.
så hvorfor er det en lov i år som sier at det ikke er lov til å ha kuer/okser på spilt lengere, men det er pålagt fra i år av med bare løsdrift fjøs. det er jo kjempe fint:)
men hester må stå i spilt,.. hva er det for noe? hva er det som gjør at det kommer lov mot at kuer ikke skal stå i spilt lengere.-..men med gjør det jo ingen ting at hester står i spilt. det synes jeg er en feil vurdering!

eeeeh... fordi hester går ute store deler av ddagen, mens kyr står inne hele vinteren ??? Kanksje ??? Hester blir trimmet og får være løse ute i havn. Det gjør ikke kyrne på vinterstid.

jeg viste at dere kom til å komme med den kommentaren, mange av de bøndene jeg har vært avløser for, har begynt å jobbe for å få til løsdrift fjøs. men ærlig talt tror du virkelig at hesten koser seg når den må stå i flere timer i spilt? eneste hesten kan gjøre er å spise, å legge seg ned. så vidt bevege hodet får å hilse på de andre hestene. men kyra får stå mer ute om sommeren enn mange hester. dessuten er det mange storfe som er ment for slakt, som står ute hele vinteren, og de har da ikke mer pels enn en vanelig hest. og de får langt i fra et pledd eller ett dekken over seg. DETTE er bare en sammenligning.
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2007 :  13:02:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg troe man kanskje må være litt mer nyanserte i sin kategorisering av "stall".
Det er forskjell på staller.
Min stall består av 4 bokser, de er åpne dvs. kun med halvvegger mellom.
De er i et 240m2 stort rom med dobble dører på 3 m som aldri er lukket. Der står åpent døgnet rundt.
Om vinden og regnet står på fra øst, noe det skjeldent gjør, lukker jeg den ene døra for at det ikke skal drive vann eller sne innover gulvet.

Det blir aldri noe annet enn frisk luft inni denne stallen.
Om man har en diger stall med 40-50 bokser, hvor dørene er lukket og attpåtil varmeanlegg vil jeg si meg helt enig at det er et dårlig klima.
Dårlig luft og for høy temperatur.
I Englend har de løst dette med å la hestenkunne stå med hodet ut av boksen mot gårdsplass el.
Såkalte Engelske bokser.

Der er mange dårlige stallmiljø, jeg tenker fysisk, men ogå mange gode.
Hos meg er det samme luft og temperatur som ute, de kan klø hverandre over boksveggen som kun er 120cm høy.
De er inne fra 0200 om natta til 0930 om morgenen, hele sommerhalvåret går de ute og i natt gikk de også ute pga det nydelige været her i Møre & Romsdal, ENDELIG... Hurra!!!!

Slik denne vinteren har vært her ute på øya har jeg aldri opplevd før. Alt flyter og forferdelig med vind.
Hadde man hatt et tørt og kaldt klima hadde det vært mye bedre.
Hestene setter i alle fall stor pris på å komme inn om natten, de er trøtte og slitne og alle 4 ligger og sover.
De har like lyst å komme ut om morningen (-:
Da er de uthvilt og klar for ny dag.

Så lenge man kan ha et fornuftig innemiljø i stallen opplever jeg det som en klar fordel både for mugg, høver, hestens velvære og trivsel at den kan få komme på stall nattestid.

Jeg kan i alle fall love dere at det finnes ikke mye ammoniakk i denne stallen nei. Som sagt før er luften helt lik den ute i både lukt og temperatur.
Mine hester har til nå fungert bra som barfot, alle sammen, men de må inn og tørke. Små tegn på separasjoner her i verste regntiden fikk jeg under kontroll med skikkelig opptørking (da mener jeg spyle, tørke og spraye og nedtrim)

Hva gjør dere da om dere får separasjoner, hesten går ute i gjørma, det fyller seg med småstein og lort opp i hoven, dere får jo ikke gjort rent eller fjernet det om hesten går i gjørme hele tiden?

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 24/03/2007 :  13:33:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har prøvd å ha hest på utegang med mye gjørme. Det er IKKE å anbefale. Hestene skal kunne VELGE å stå tørt. De skal kunne ligge tørt inne, og de skal også kunne stå ute et sted på området sitt som er tørt. Om hestene kan velge å stå tørt gjør de gjerne det fant jeg ut.
Hestene prøvde også å unngå å ligge i søle. En rask rull er kanskje greit, men hester trenger å ligge et par timer pr døgn og da bør gode eiere tilby dem et tørt sted de kan ligge.
Hesten min foretrekker å ligge ute, men hvis det er for vått på bakken i perioder ser jeg at hun heller ligger inne.
Det er noe helt annet å si at høvene skal ha tilgang til å stå litt i vann slik som når villhester drikker av en bekk - og å la dem stå våte i gjørme hele døgnet. Det er ikke bra for høver og det er ikke bra for mugg. Hesten er et ørkendyr og i tørre områder får de veldig harde sunne høver.
I sommer når det var tørkeperiode var høvene til hesten min knallharde og nesten umulig å trimme. De ble da heller ikke mye slitt av å trave på grusveier så vi kunne trene masse uten boots.
Det er enda et område jeg er helt uenig med Strasser trim. Jeg mener at høvene har det best i tørt miljø, men om man skal trimme dem er det arbeidsbesparende å la dem stå i vann en time først, da blir de mykere og lettere å raspe ned.
Hestens høver blir påvirket av området og underlaget de lever på. Vi har hestene stående på myke områder, men rir dem på sten og grus. Det er hovedårsaken til at barfote hester ikke tåler å bli ridd på lange turer på grus tøft underlag.
Vi må "lure" hestens høver til å tro at den lever på hardt underlag slik at høvene tilpasser seg det underlaget vi rir på - mer enn underlaget den lever på.
Det gjør vi ved å sørge for at paddock/utegang ikke har for vått og mykt underlag, men at hesten kan stå på tørt og hardt underlag når den selv ønsker det.
En annen ting vi gjør er å trimme lite og ofte - på samme måte høvene blir slitt litt hver dag når hesten beveger seg over store avstander på hardt underlag.
Når hestens kropp kjenner at høvene har vokst seg lange, senker den farten høvene vokser i, og senker hovkvaliteten slik at høvene kan slites vekk fortere. For lange høver er en trussel for hestens helse og den har derfor mekanismer som kan "redde" den om slitasjen blir for liten.
Dette er jo også en grunn til at høver med sko ofte får dårligere hornkvalitet. Særlig om de ikke blir skodd oftere enn hver 8 uke. Jeg har hørt mange som sier at hesten min har høver som vokser så sakte at jeg trenger ikke å sko oftere enn hver 8 uke. Sjelden skoing og for lang hovvegg (såle og stråle er i lite kontakt med underlaget) er gjerne en direkte årsak til at høvene vokser sakte.
For å komme tilbake til saken: Gjørme og fukt på utegang. Det er dyrt og vanskelig å unngå at utegangsområder ikke blir et gjørmehull. Dette gjørmehullet er IKKE sunt for hesten. Å sørge for tørre og rene spise-områder og liggeområder er arbeidskrevende og ikke alle er villige til å gjøre det som skal til.
Den typen utegang bør ikke aksepteres av dem som etterspør utegang. De fleste som ønsker utegang gjør det for hestens beste! Ikke la dere lure av dårlige bortforklaringer om at gjørme bare er fint for hestene å stå i. Hestebæsj blir ikke borte i løpet av et år. Den gjør bakken gjørmete og uegnet for hester å stå på. Barfothøver har ikke godt av å stå i råtnende materiale (råttent høy og gammel bæsj) det er like ille som ammoniakk i staller.
Dersom hestene ikke står inne på boks mer enn 12 timer pr døgn og boksen blir møkket skikkelig hvert døgn og stallen har god luftkvalitet/gjennomlufting er ikke ammoniakk noe problem i årets kalde måneder. Midt på sommeren med høye temperaturer danner det seg fort ammoniakk i flisa, men når staller holder under 5 grader tar det tid før man kan kjenne ammoniakk-lukten og innen den tid rekker man ofte å møkke det vekk.
Det koster minst like mye å lage en god utegangsstall som å bygge en tradisjonell stall med bokser. Det kreves et godt stort sjul, et tørt godt gulv i sjulet og gode muligheter for daglig møkking, drenering og grusing eller annen tilpassning av underlaget ute der hesten skal gå slik at det ikke blir møkkete og daglig fjerning av møkk ute også. Spiseplassen skal være under tak - den trenger ikke vegger, men høyet skal ikke bli vått eller skittent.
I tillegg må man lage trygge gode gjerder rundt et stort(!) område.
Dersom alt dette er på plass er det uten tvil det beste alternativet for de fleste(kanskje alle) hester, men helt sikkert ikke så gunstig for endel eiere.
Men jeg setter heller hesten min inn om natten enn å la henne gå ute i gjørme hele døgnet. Siden våre hester ikke er ville og ikke har ubegrensede områder å bevege seg på - og siden vi gir dem høyet sitt på et lite området - så krever det tilpasning av uteplassen! I tillegg til at vårt klima ikke er det mest natulige for ville hester pga for mye fuktighet.
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 24/03/2007 :  13:40:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Har eg er nøye med å vaske samt tørke godt når det er klinette ute, å stallen er ikke fuktig! Samt all spon med amoniakk blir tatt ut å ærstattes av ny rein spon. Det med sko, hesten har ikke dårlige hover, å om så er har ingen hovslager sagt det til meg, å ja jeg spørr og graver om hovene til hesten min, samt jeg føler meg tryggere med sko når det er glatt ute å jeg blir sikkert stemplet som hestemishandler nå men jeg vil faktisk at min hest skal ha sko!

Det med trekk over ryggen uten dekken, spurte massøren min (har egen massørskole) om jeg kunne prøve å strekke ut men fikk streng beskjed at det gjorde det vondt værre, hesten er 19 år å var liten vits i å rote opp for mye for dette kunne ødelegge henne mer. Ang sal, nå har jeg ikke sal, samt salen jeg hadde passet var jevt trykk over ryggen men jeg likte den ikke, derfor byttet vi!

Har en ide! Alle sammen, slipp laus hestene deres, la dom klare seg selv så kan vi plutselig få lykkelige glade hester som er VILLE!! I NORGE!!!

PATETISK

Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2007 :  13:46:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Godt innlegg (igjen) FrkElin, veldig enig.
Bare et lite tips til de som vil forbedre underlaget i boksen med tanke på akkurat ammoniakk og bakterier.
STALOSAN som fås på FK er et pulver bestående av levende små mikrober som neutraliserer syre, amoniakk, forråtnelse og det sure miljøet i boksunderlaget. Man strør på 90g/m2 og det funker helt fantastisk!
Skjønner ikke at ikke flere bruker det? De må alltid bestille in til meg, da det går så lite av det...
Det er helt naturlig og kan strøs mens hestene står der. Jeg har tom smakt på det!! (alt må undersøkes he he)
Står mer innfo på FK sine sider (-:
ANBEFALES

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 24/03/2007 :  13:47:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bland nå ikke kuer inn i dette da!
Loven om løsdrift trer ikke i kraft før i 2024.
Storfe over 6 mnd kan man fult lovelig ha på bås ( bås blir som spilt for hest)

Et storfe som går på full utegang, blir SYK om den ikke får ly og mulighet til å tørke opp.
Kløvne blir fulle av sopp, råte og WLD (jepp, kuer får også dette)
om de blir gående i gjørme.

Gjørme har INGEN; INGEN helbredende efekt på høver.

Makan til manglende evne til å se at det finnes INDVIDFORSKJELLER!

Opprinnelig postet av Gam Jerka

gjørme har heller inen betydelig skadevikning på høver bare så det er sagt. hester får ikke mugg av gjørme, hester på utegang hele døgnet får (så og si) aldri mugg. gjørme er ikke "farlig", men heller ikke optimalt. Men det det går utover en hestens hårvekst på beina, den kan bli slitt av, høvene klarer seg utmerke! hvorfor skulle de ikke det?
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 24/03/2007 :  13:48:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Ehhh - hvor er webmaster?
Da lignende "diskusjoner" florerte på Hest.no - FØR de fikk det nye systemet - så ble slike "laaaaange" sider med tildels usakelige og tendensiøse innlegg sperret og slettet.

Dette her har jo blitt til side opp og side ned med å "qoute hverandres innlegg" om og om igjen, og så en eller annen - mer eller mindre glup - kommentar helt nederst.

Kan sitere et gammelt ordtak: "Du kan si at kjærringa mi er stygg, at onga mine er domme, MEN sier du no' gæli om hesten min - ja, da får du BANK!!"

På tide å avslutte dette "emnet" NÅ??!!!

Opprinnelig postet av T. Boysen

Jeg synes denne diskusjonen er storveis og underholdene! Så de som ikke har interesse av denne tråden kan jo engasjere seg i andre tråder istedetfor

Opprinnelig postet av NedreKjønås

enig;) skjelden det er så heftige og aktive debatter her inne. fin underholdning i hverdagen
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 24/03/2007 :  13:49:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
HERREGUD!!! Hvor patetisk kan man være, helt enig med rusket, blir så provosert, jeg har sko på min hest pga dårlige hover, samt på vinteren sklir hun. Hun er mye plaget med vind rygg, men fått massør til å sjekke dette og fikk beskjed om at jeg skulle bruke dekken, noe jeg gjør, si meg når en hest skjelver og du ser tydelig at den ikke trives (har hen hest med tynn pels og ja jeg har fullgt opp med vitaminer og mineraler!!) har seff på dekken da, samt gamle hester skulle ikke ha trekk på ryggen, for da blir ryggsmertene værre, ja jeg bruker dekken vinter/vår /høst, men når varmen tilsier det så står hun uten, hesten min står ute fra 06- kansje 04 oxo til 19-20 på kvelden, da får hun fri tilgang på silo når hun er ute samt kraftfor og høy inne, men dette blir da ikke spist opp for hesten er for mett!! Flere ganger etter jeg har ridd og slipt hesten min ut at hun vil inn i gjen, i boksen, men må da tvinge henne ut... Hva sier dette dere? Vil hun stå ute? NEI man er ikke helt korka da.. Men jeg synes hun skal få stå ute hele dagen.

Gamla mi er veldig plaget med mugg, dette har blitt kronisk fra forie eier å får det ikke bort(prøvd alt) men det å være ekstra nøye når våren/høsten kommer så går dette bra, hvordan hadde det vært med henne om hun sto på utegang ? Samme hvor stort området hesten står på blir det klinette....

Så da har jeg skrevet om hvordan jeg liker å ha det til min hest, alle får ha egne meninger om ALT men ikke rakke ned på andre pga at disse ikke følger deres oppstallingsplan!!

Hilsen en argh hesteeier...

Opprinnelig postet av Asa Garsy

du mistenker ikke at dårlige høver, (pga skoing) fører til stivhet. hesten din ble vel født med velfungerende høver? eller?
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 24/03/2007 :  13:56:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
når hesten får mugg er de fordi når den går ute å blir våt på beina også kommer inn igjenn i en klam og fuktig luft, der vor muggen liker seg. og når spone og ikke minst all almoniakken fester seg på beina, vil de feste seg litt og litt på beina osv. så kommer musggen..

.... så det er derfor hester får mugg .... interessant ....

1: ammoniakk fester seg ikke på beina
2: flisen fester seg ikke på beina.
3: det er ute i gjørma det er vått, ikke inne i boksen. De fleste mennesker har rene og tørre innemiljøer. Finnes ikke klam og fuktig luft i min stall i allfall. Men så har ikke hestene mine hatt mugg noen gang heller ...

Mugg kommer av fukt. Det er mye større andel av mugg på utegang hester enn hester som kommer inn på stall og tørker opp. Å stå i leire, er direkte skadelig for hesten, og de fleste seriøse barfotfolk anbefaler folk å sette hestene inn noen timer hver dag om de bor i gjørme. NEttopp for å tørke opp beina litt, hverken høver eller koder har godt av konstant gjørme.

Vær så snill og ha litt fakta på bordet før du kontant sier at sånn er ting. Mugg kommer IKKE av at hester settes inn på boks om natten. Og hvor iallverden får du at ammoniakk fester seg på beina fra ??? Jeg mener, hva slags boksehold er du vant til ????

Hestebein som aldri får tørke, er de som er utsatt for mugg.

gjørme er så kalrt ikke optimalt på utegang, men det ahr heller ingen direkte skadevirkning på hovene.

fortell meg hvorforover 40 hester som sår i gjørme store deler av høsten ikke f¨r mugg? når de fleste var mye plaget med det før da de ble tatt inn om natten for å så klat "tørke opp".. det er ikke abre teori fra en bok, men praksis. kan ikke forstå at over 40 hesterkan t feil. ikke èn av de har hatt mugg etter de ble overført til utegang på heltid...
Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.