hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Skrekkelig opplevelse!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Skrekkelig opplevelse!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2003 :  18:52:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Red på tur med en venn. Vi red når det var mørkt. Da så vi en mann, det var mørkt så vi så han ikke så godt. Han løpte etter oss, gjemte seg i buskene(så han ikke skulle se oss, men vi så han). Vi ble kjempe redde og galopperte hjem til stallen. Nå grøsser jeg litt når jeg tenker på det.

Flere som har opplevd noe lignende?

=D
Redigert av - Victoria & Timon den 19/12/2003 18:53:23

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2003 :  19:34:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Bra det gikk fint med dere!
Sannsynligvis var han ufarlig, men man kan aldri vite...
Hvis det skulle skje igjen, stopp opp og snu hesten (selv en liten ponni ser ganske nifs ut når den kommer mot deg), gjør deg, og hesten så store som du kan, få den gjerne til å trippe litt og virke "ustyrlig" og "aggressiv".
Rop høyt "Hei du, hva gjør du? Hvorfor følger du etter oss?" si feks "Hestene sparker når de blir redde, så hold avstand og ikke gjem deg i buskene". Vær så dype i stemmen som dere kan, og prøv å høres irriterte og sinte ut istedenfor redde.

Selv har jeg hatt etpar ekle opplevelser, men det er heldigvis lenge siden nå.
I perioder var vi plaget av blottere som gjemte seg rundt i skogen ved stallen (dette har skjedd 2 steder jeg har hatt hest, så det er tydligvis "populært" siden det er mange unge jenter som rider).
Litt avhengig av situasjonen rundt så kan det være ganske skremmende, men det hjelper å vite at man sitter oppå en hest og kan komme seg unna mye fortere enn hva en mann kan løpe.
Og oftest virket disse blotterne mest patetiske og nesten mer redde enn oss.

Og en historie som kunne vært nifs:
Da jeg var 11 var jeg ute og red med en venninne, det var sen ettermiddag og ganske mørkt. Ponnien hennes, King, var shettiskrysning, altså liten, og veeeldig snill. Min var under 140 cm og heller ikke stor, men med et ganske heftig temperament.
På vei tilbake til stallen der vi sto, var en parkeringsplass, og der sto det en gjeng med gutter med motorsykler og var "tøffe".
Idet vi skritter forbi hopper en kar ut og griper tak i hodelaget til King og roper noe om at nå skal de ride. De begynner å dra i venninnen min for å få henne av ponnien og prøver å få tak i Mazurka.
Men dette var en liten ponni som selv på en god dag ikke var spesielt grei mot fremmede, så hun ble en liten tornado av tenner og høver med meg hylende det høyeste jeg kunne på toppen...
Hadde allerede lært meg at hun sparket bakut hvis jeg tok midt på krysset hennes med stramme tøyler, så du kan gjette hva jeg gjorde
Enden på visa var at Mazurka sparket til flere av gutta, og King ble gira han og veltet flere av motorsyklene. Og selvom vi var skjelvne da vi red hjemover så lo vi godt også...

Gå til toppen av siden

maythE

Skrevet - 19/12/2003 :  23:01:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
på området rundt den første stallen jeg var på, var det også en del blottere..
og en volvo 240 som fulgte etter rytterne. jeg var da bare 12 år, og helt uerfaren med hest. fyren i bilen, kjørte etter folk overalt. vi anmeldte ham flere ganger, men det skjedde ikke no.
han hadde t.o.m stoppa foran ei jente og pærta slik at hesten steila og ho falt av og brakk et bein... dumt!
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2003 :  23:32:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, slike episoder er skikkelig ekle. det er heldigvis ikke mange slike her, men når det er fester rundt her passer iallefall jeg på hvor jeg rir. men har hatt en hendelse som var skikkelig skummel...

jeg og en venninne var på ridetur. vi red en rute som er ganske lang, og vi må skritte et stykke på asfaltvei. på den veien er det mange som kjører, og kjører fort (!), men begge hestene var trafikksikre, og sjåførene sakker fort farten når de ser oss ("ånei, hva om hestene ødelegger bilen min. jeg må nok kjøre litt sakte forbi"). men det er også mange ungdommer som kjører der, og plutselig kom det noen i en rasende fart. rett før de var på siden av oss (de kom mot oss) vred de om på rattet og slenge bilen mot oss. jeg hadde nettopp fått hesten, og var veldig usikker og nervøs, så jeg er kjempelettet over at hesten var (og fortsatt er; du har en skikkelig kald hest epetra) superkald og ikke lot eg skremme så lett, ellers hadde jeg ligget der på asfalten, det er jeg sikker på (ohoi, for en lang setning!). hesten til venninnen min skvatt skikkelig, og hev seg rundt. hun er en ganske erfaren rytter som ikke lar seg skremme så lett, så hesten roet seg ganske raskt ned, men vi var begge ganske rystet (og sinte) etterpå. hadde det vært hesten jeg nettopp sendte hjem hadde vi vært over åkeren og ned i elva på et blunk!

det er skikkelig skummelt med slike folk, skulle ønske de kunne skjerpe seg og tenke over at det kan skje noe galt

men noen mann i skogen har jeg heldigvis vært foruten. jeg vet med sikkerhet at jeg aldri hadde turt metoden din elx, ikke så sjenert som jeg er når jeg blir redd, f.eks. i skogen alene når det er mørkt, så kryper jeg sammen, og det hjelper vel ikke akkurat på psyken til hesten (igjen:Laura er helt fantastisk, kan ikke si hvor mye hun har hjulpet meg).

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 20/12/2003 :  11:12:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Kristy - jeg mener for all del ikke at man skal ride helt bort til, og konfrontere mannen!!! Men ofte er hovedkicket for sånne raringer (blottere, snikere) at de skremmer oss. Så ved å se og høres tøffere ut så "ødelegger" man for dem, og forhåpentligvis mister de interessen...
Og ang sjenert og redd hvis du feks forestiller deg at det er hesten din, og ikke deg, mannen er ute etter å skremme... Da blir du kanskje litt sintere og litt tøffere?!!?!? Det er ikke alltid like lett å være tøff på egne vegne, men når det er hestene det er snakk om så er vi vel litt barskere alle sammen
Neste gang du kryper sammen fordi noe virker nifst så tenk på hvordan det påvirker hesten. Rett deg opp i salen, trekk pusten dypt, løft hodet og kjenn deg tung og trygg - uansett om det er en nifs mann der eller ikke. Hvis du er sammen med venner kan dere feks øve dere på å synge høyt - hva er vel hyggeligere akkurat nå enn julesanger - da må du puste ordentlig. Så slapper du av
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 20/12/2003 :  12:04:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg prøver så godt jeg kan når jeg rir, men det er ikke så lett. heldigvis så har jeg fått mye selvtillitt i salen etter jeg hadde fjordingen, og har lært meg å stole på hesten. de ser trossalt bedre enn meg i mørke, og vet derfor hvor de skal gå og ikke gå...

synging i salen ja, det er en metode jeg ofte har praktisert jeg elsker å synge, så når jeg er på tur alene synger jeg ofte, i det minste prater jeg hele tiden, for å roe ned meg selv og hesten. blir så stille liksom... problemet med å gjøre det når vi er flere er at hun jeg pleier å ri sammen med eier ikke sangstemme, og ender derfor nesten opp med å skremme hestene istede

likevel: et veldig godt råd elx

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

juliej91
» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2004 :  16:18:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejuliej91  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejuliej91  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri oplevd noe lignende før, mne jeg har et tips som går på noe det samme som elx.

Snu hesten og virk skikkelig forbanna, pass på at du ikke virker redd, sett hesten opp i et høyt tempo mot vedkomende, rop til han og si at vist han ikke stikker så sender du hesten etter han, men du bør vere sikker på at han ikke har noe han kan skade deg med før du setter igang da... Se rir du forbi han i trav, en 5meter eler no, så snur du hesten og galoperer et stykke og snur deg og ser om du ser han da, de fleste slike folk er pissared for hester! Lykke til, mne ikke gjør det vist du er i tvil om han har noe han kan skade deg med da, vet det virker litt dramatisk, men eg kjenner en som ble skut ne gang, og det var noe det samme, ikke for og skremme deg altså!

Julie
www.me-you.moo.no
Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2004 :  16:54:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
hey!
i den stallen der jeg hadde en ponni på for før, var det en mann dom syklet rund forbi i bare boxeren.. eg gang når jeg å vennina mi var på turkom han syklene.. vi ventet litt slik att han kunne komme forbi p vi kunne ri vanlig igjen... men han forsattte bare bak oss.... han stoppet til og med opp og ventet nesten på att vi skulle gå... vi bestemte oss for å ri opp en liten bakke fordi der kom hansikkert ikke til å sykle men han gjorde det... jeg og vennina mi begynte å trave litt, men han syklet bare fortere og forte... da vi kom et lite stykke til begynte vi å gallopere.. men han syklet enda bak oss...da betemte vi oss bare for å trave av hetene og skritte jem igjen..... han fulgte oss helt til stallen nesten der sylet ha forbi oss

på den plassen var det osgå en uføretrygdet mann... han påsto han eide jernbanen og vi fikk ikke låv til og gå eler ri på den.. viss noen gikk på den kom han ettere oss.. en dag var eieren til ponnien "min" og kjresten han sute å red...... da kom det en bil fort mot dem.. det var han mannen.. han var 10 cm fra å treffe den eldste heesten... hadde det vert den ugnste kunne det skjedd en ulykke..... dette var så farlig att det ble meldt til politiet.. han mannen har ofte komt etter oss.. en gang skulle jeg abre løpe over jernbanen"hans" jeg skulle på sprang trening ogbhadde ikke tid til og gå rundt.. d aås han meg og jeg datt!!! slo keet mitt så jeg klarte ikke å løpe så fort!! det var skremmendes assp... helsigvis kom jeg å vennina mi oss til stallen fort nåkk:P

Team Sandnes, jepp. Gå til toppen av siden

Margit88

» VIP

Skrevet - 15/01/2004 :  00:33:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heija!

Jeg har også opplevd noe slikt men ikke så farlig. Her i finnmark selveste Karasjok bor det reindrifts samer. Når jeg en søndag morgen dro te stranden me hesten min alene, hadde det snød opptil 30cm. Allt gikk bra når vi var på vei te stranda jeg stoppa ganske ofte for å høre om jeg hørte scottere for her kjører noen i full fart og driter i folk spesielt i skogen. Da vi var ferdig å galoppere og var på vei hjem over fra stranda kom de en scotter rett bak oss og hesten min hadde kanskje aldri sett en kjørende scotter så han begynte å tripe og trave jeg følte jeg ble litt redd og tenkte å nei nu kommer han sikkert til å løpe ut, men så tok jeg et grep om meg og var bestemt , men rolig. Jrg brgynte å rope te den som kjørte scotteren så den hører og den sakte kjørte og jeg prøvde å styre hesten inn til skogen for der er det tryggere men han nektet så jeg valgte å ro han ned snakket rolig til han og jeg klarte te slutt å styre han te en vei som gikk mot en jorde så scotteren kunne kjøre forbi og da roa han seg ned og jeg kunne puste lettet ut*Puh*.. Da vi en stund kom opp mot veien kom det scotter igjen og den hære gangen styrte jeg han som om vi var på vei å gå langs veien da scotteren krysset veien og da tripet han litt men jeg fikk stoppet han jeg var rolig og snakket rolig te han og han roet seg fort ned. Da scotteren kjørte forbi fortsette vi vidre opp en litt skrå opp over bakke så vi tok fullgalopp opp den baken for jeg hørte masse scottere ved isen laaaangt borte så det var best å kjape seg opp den baken. for baken hadde ingen træ ved siden av bare en skrå nedover bake som var sand før men er snød nu. Nå ja da vi kom opp kom en da en scotter og den hær gangen var jeg KLAR. Jeg styrte han rett inn i skogen og stoppet han vedte han mot støjet som kom nærmere og nærmere og jeg merket Trollvind ble litt urolig og jeg tenkte nei vi skal ikke bli redd vi skal se på den venelige scotteren og vi er trygge inne i skogen. Da dæm kjørte forbi i veldig rolig tempo(det var en familie). Da skrittet vi vidre over en litten bru og da vi kryset den og kom opp så hørte vi igjen scottere som kom i full hast. og jeg fortett meg å styre han te en tett skog med en litten smal vei som brukes te hester. Og scotteren kjøre på veien i en litt fart tempo. etter ridinga da vi kom hjem gikk hele turen bra*Puh*
Det var min dag med Trollvind sin første møtte med scottere i nært hold Sku bare si at elx er flink!!!
MVH Mæ og Trollvind Et råd: Husk å vær rolig i salen selv om hesten blir redd
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2004 :  21:59:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
hei!
Har hatt noen ubehagelige opplevelser jeg også! er såpass "uheldig" og bpr en bygd med mange drittunger, mildt sagt! for drøyt et år siden var jeg og venninna mi ute og red. Jeg på gina, og hun på kaldblodshoppa si. Vi bestemt oss for å ri hjem til henne, men for å komme hjem til henne måtte vi ri forbi ungdomsskolen. Det var midt i matfriminuttet, så alle var ute og hang. Var noen 10endre klassinger som satt på mopedene sine og styrte på. Akkurat idet vi skal til å passere dem, gasser de på, og mopedene gir fra seg et enormt bråk(merk; dette var trimmede mopede = mer bråk en en vanlig moped!).. Hesten skvatt selvfølgelig til, gina kasta seg rundt, men det holdt med det ang. henne. Men venninna mi sin hest tok ut, og satte kursen mot hovedveien.

Heldigvis greide venninna mi å stanse hesten. Sånnt finner jeg meg bare ikke i! Jeg kjenner gina både inn og ut, og vet akkurat hva hun tåler, og ikke tåler. Derfor red jeg bort til mopedene igjen. Ble stående å kjefte litt(ikke at det hjalp), helt til en av guttene begynnte å yppe og snakke seg innimellom "fyr opp mopeden, så skremmer vi vettet av hesten!" "Ja! ".. Sa til meg selv og gina, at dette skal vi ikke bry oss med.
Så flaks for meg, så er gina til å stole, og jeg hun har min fulle tillit i alle situasjoner. Så idet de "fyrte" opp mopeden igjen, ble gina stående musestille, helt oppi mopeden, uten å så mye som røre en muskel! de prøvde seg igjen, men da de skjønnte at gina ikke var redd, så fant de ut at det ikke var morro.. Siden den gang har de aldri plaga oss mer..

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.