hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Noob
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Noob
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Marvin
» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2004 :  16:21:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er en gutt på 24 som gjerne vil begynne med hest. Jeg har vurdert å begynne med hest lenge, men det har bare alltid vært en eller annen hindring i veien. Enten har jeg bodd på et sted der det ganske enkelt ikke er et alternativ, eller så har jeg ikke hatt råd eller tid.

Hestesporten er også rimelig dominert av jenter av den yngre sorten, og det er vel mildt sagt ikke akkurat det jeg omgås mest med. Såvidt jeg har fått med meg så liker helst jentene (og forsåvidt alle som har noe de er gal etter) å få lov til å drive med sitt i fred, så jeg har ikke akkurat følt meg så altfor populær som etterdilter heller. Er det slik overalt, eller er det bare jeg som har fått feil inntrykk?

Jeg har liten erfaring med hest, og i forhold til de fleste tennåringsjenter som driver litt seriøst, så er jeg et totalt null. Jeg har stadig prøvd å få en "fot innafor døra" men det er ikke så enkelt når det er en masse tennåringsjenter som totalt overkjører meg når det gjelder kunnskap å erfaring, så det jeg har lært har jeg lært fra storesøss når jeg er hjemme på ferie (hun er også litt newbie, så det går mye lettere). Å gå til en fremmed stall å spørre noen som er 10 år yngre enn meg og enda ikek er tørr bak ørene om hjelp er litt hard kost. Jeg vet at det er mange unntakt, men det er ikke akkurat noe enkelt sted å begynne.

Etterhvert har jeg tenkte jeg skulle komme meg på et ridekurs for voksne, men så har jo selvfølgelig byens rideskole blitt lagt ned ("innsparinger" i kommunen), og rideskole nummer 2 drives av folk som driver trav som ikke er særlig interresert i å holde ridekurs. Nærmeste alternativer er mang timers kjøretur unna, så da blir det i såfall rideleir som alternativ. Men når alt kommer til alt så er jeg ikke bare ute etter å ri, hest er morsome dyr å holde på med utenom også, så jeg vil ikke bare ha ridetimer men men helst også passe en hest og gjøre "skit" arbeidet også. Hva lærer jeg egentlig på ridekurs, og er det ikke like greit å prøve å skaffe seg en hest på halvfor? Men hvem med hodet på rett plass vil vel ha en 24 år gammel gutt uten noen som helst erfaring til å passe hesten sin når det finnes drøssevis av andre som har langt mer erfaring og gjerne vil dø bare for å få passe en hest littegrann?!

Redigert av - Marvin den 17/01/2004 16:30:22

Chatrine

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2004 :  16:44:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei !

Jeg syntes da det høres veldig bra ut å få med dere gutta i heste miljøet også :) Samboeren min ble interessert i hest når jeg kjøpte min kaldblods for 5 år siden. kjæresten til ei veninne har også begynt å ri i stallen vår nå.

Jeg tror jeg ville tatt et ridekurs før jeg skaffet meg hest på hel/halv fôr, kanskje få lov til å stelle litt med en hest en gang i uka også. For det er mye å lære, mange situasjoner du vil føle deg litt overrumpla i om du ikke har erfaring. Om det er vanskelig å få lov å stelle litt med en privat hest (for all del, hender jo at rideskolene lar elevene fungere som hestepassere på skolehestene :) ) Så er det mange fine bøker/videoer som kanskje kan hjelpe deg litt med hensyn til stell, helse fôring osv... Men det beste er jo å få erfart det da :)

Jeg ville ikke vært så kritisk til å ha en 24-åring som hestepasser, selv om vedkommene ikke hadde så mye erfaring. Det er jo fult mulig å være til stede å hjelpe til litt i begynnelsen. (nå tenker jeg på stellet, ikke ridning)

Håper du fikk noe ut av svaret mitt, så må jeg bare ønske deg lykke til :)

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2004 :  18:53:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Må si meg helt enig med Chatrine, og personlig ville jeg heller hatt en uerfaren, men lærevillig, voksen og ansvarsfull person som forrytter, enn en 13 år gammel "verdensmester". Når man ser sine begrensninger, er man åpen for å lære noe nytt hele tiden, og det er det som skal til for å bli en god hestekjenner. Men som Chatrine sa, ta et ridekurs og hjelp til i stallen før du skaffer hest på halvfor. Og husk, ikke alle staller består kun av småjenter, på stallen jeg har hest er det mest voksne folk, som mer enn gjerne hjelper til om man skulle trenge det, og man er ikke et null om man er nybegynner i faget:)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2004 :  19:15:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Skjønner at du har et problem med å komme igang, sånn rent praktisk, og foreslår at du undersøker muligheter for rideleir for voksne. Stort sett finner vel sånt sted i sommerferien, men jeg vet at mange staller har spesielle ridekurs i andre ferier også.
Selvsagt er det et økonomisk spørsmål, men hvis du har råd til det kan du evt også vurdere å reise til et bra ridesenter og ta feks noen langhelger med intensive ridekurs og/eller privatinstruksjon.
Du skriver ingenting om hvor i landet du bor, men forhåpentligvis er det ikke så usentralt at alt håp er ute selvom den beste lokale rideskolen er nedlagt...
På rideleire og denne type kurs vil du ikke bare få anledning til å ride (og forhåpentligvis lære mye på forholdsvis kort tid), men også til å omgås hestene.
Og hvem vet, etter en leir/noen kurs kan det hende at det blir lettere å omgås alle fjortisene. Eller du har flaks og møter noen som har en hest som passer for deg sånn at du kommer skikkelig igang med både ridning og hestestell.
Det er ikke lett å være "voksen" nybegynner, men til gjengjeld er det en hobby/sport du kan ha glede av i maaaange år.
Det virker som om du har en veldig sunn og positiv innstilling til dette, så jeg har all tro på at du kan finne en løsning!
Lykke til!

PS - leste innlegget ditt igjen og skjønner igrunn at du allerede har vurdert det jeg foreslår.
Men ang disse fjortisene så slår det meg at hvis du forklarer dem at du virkelig vil lære om hest og ridning (og ikke bare er på stallen for å sjekke damer ) så vil de sannsynligvis synes det er kjempegøy å hjelpe deg.
Det er jo litt av et kick for en ung jente at hun er så mye flinkere enn deg at hun kan lære bort noe... Men vanligvis antar de jo at du som både gutt og eldre allerede er "verdensmester" og vil enten være for sjenerte til å snakke med deg eller så opptatt av å tøffe seg at de ikke vet hvilket ben de skal stå på
Hvis du gir samme allrighte inntrykk "in person" som du gjør i innlegget ditt tror og håper jeg at du kan finne opptil flere "læremestere".
Det at du er gutt har både fordeler og ulemper. Det gjør det vanskeligere å bli en del av miljøet, men når du først blir kjent med noen så er du såpass "eksotisk" at jentene nok gjerne gjør deg til sin egen maskot og hjelper deg så langt de kan.

Redigert av - elx den 17/01/2004 19:26:38 Gå til toppen av siden

Marvin
» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2004 :  07:44:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for positive tilbakemeldinger :)

Jeg bor i Bodø, så avstander er et lite problem ja. De aller fleste rideskoler som har rideleir for voksne er på østlandet, så det blir en ganske stor ekstra utgift med flybillett. Totalt vil utgiftene for rideleir og reise ligge på ca 5-6000. De rideskolene jeg har undersøkt på er også rimelig fullbooket allerede for sommeren '04 (!!), så jeg hadde helst håpet at jeg fant noe lokalt. Jeg gav kanskje litt feil intrykk når jeg sa "den beste" ridekolen er nedlagt, den andre rideskolen driver mer eller mindre på deltid og har mest utleie av hest. Lokalt blir de også sett på som litt useriøse og de har hatt mange "uheldige" episoder opp gjennom årene (og har gjort lite for å forbedre seg).

Poenget elx er at jeg ikke vil gi inntrykk til andre av at jeg gjør dette bare fordi jeg er på sjekkern. Det er ikke helt greit siden det A) omentrent bare er jenter her i området som driver med hest og B) jeg er single (tolk det hvordan du vil). Å bli kjent med nye folk er jo ikke akkurat negativt, men det er ikke bare derfor jeg vil starte med hest.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.