hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barfot om vinteren
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 barfot om vinteren
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

matprat
» VIP

Skrevet - 10/03/2007 :  14:17:07  Vis profil  Svar med kopi av melding

At hester som går på en ridebane et par timer pr. dag og ellers enten tumler fritt ute i en luftegård, eller står i en stall med myk flis - ja da er det sikkert helt OK med barfot.

av erfaring og kunnskap vet jeg at hester som går på hardt underlag kan være like hvis ikke bedre som barfothester på mykt underlag. Villhestene i montana gikk kunn på serkt steinbelakt mark, de går så å si hele dagen. de kan på en dag legge bak seg mange mil.
det hele kommer ann på skjæringa av hoven og tilvending. hardt underlag=mye motstand=godblodsirkulasjon=hover som vokser raskere og blir sterkere.

Opprinnelig postet av T. Boysen

[/quote]
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 10/03/2007 :  14:23:32  Vis profil  Svar med kopi av melding

selvfølgelig. Men hva når barfot ikke fungerer ? Hos oss fungerer det helt klart ikke, på den hesten. da er barfot trim med sko og foretrekke langt framfor annen trim og sko.

Mange føler barfot ikke fungere, de får en hest som både blir sårbeint og ahr vondt for å gå, da vil jeg abre nevne at grunnen til dette mest sannsynlig skyldes skoen og kanskje feil vinkling. m(noe som etter det jeg leser ikke er ditt tilfelle da..). men folk opplever at idet de tar av skoen, gir hoven mer og bedre blodsirkulasjon = smerten kjennes! på med sko,stopper blodsirkulasjonen =smerten "glemmes". man vil ikke vite om det, men sånn kan det ofte være i mange tilfeller i overgang fra sko til barfot.... den 2 åringen du har ahr jo aldri ahtt sko, men den fungerer sier du jo! ser man sammenhengen.. mulig jeg er helt ute å kjører her... men jeg prøver å se logikken.

In
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 10/03/2007 :  14:32:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quote]Å ha hesten barfot, bare i den tro at det er det beste for hesten, og den ikke kan brukes eller har det ubehagelig av en eller annen årsak, er rett og slett dumt og naivt.

det er også dumt og naivt å tro at å sette på skoene igjen fjerner problemet, man fjerner den synlige smerten for hesten og vi får det bedre med oss selv....
folk ahr forliten kunnskap om barfot og overgang.. dette videre føre til at mange gir opp barfot..
Jeg ahr hørt om hester der hovslagerene bad eieren ikke ta av skoen før han/henne var der for å føre på ny sko, dette fordi smerten til hesten var sås stor uten sko.. da blir atså skoen som et slags bedøvelsesmiddel for en skadet hov, vi gjemmer skaden og hesten fungere. Dette er veldig vanlig.

Av de 50 tusen hester som finnes i Norge i dag, er de fleste skodd og de aller fleste fungerer helt utmerket, at det er en del hester som får problemer innimellom av at de har sko er ikke annerledes en at det oppstår andre problemer med hester.
Å gi skoen skylden for alt som kan gå galt, er helt feil fokus.

nå må det også sies at problemer med høvene kan føre til lidelser som dårlig hjerte, muskelsmerter, skjelett skader mm ikke bare halthet høvene er hestens 4 hjerter, uten velfungerende hover vil hele hesten bli svekket, riktig at ikke skoa har all skyld, like mye ligger i skjæringa. Mne skoa gjør absolutt sitt!

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 10/03/2007 :  16:19:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fint om du kan quote ordentlig matprat da det er veldig vanskelig og lese innleggene dine.

Kopi av melding:
Folk her snakker jo like mye om probematikken på jordet! der ahr ikke tamhesten heller rytter
.

Du brukte MITT navn og spurte hva JEG mente om den saken, og jeg svarte deg på det. Villhester blir ikke trent av mennesker. En hest som sliter i havna skal også ut og trenes etterpå. Og stive muskulaturer og låsninger er ikke noen god start for en treningsøkt.

Kopi av melding:
Vilhester dør av langt flere grunner enn bare tannproblematik

Kjære vene, jeg har da ikek sagt noe annet heller. Jeg sier bare ; Villhester blir ikke stelt og behandlet for noen ting. Skal vi da la være og stelle og behandle våre tamdyr som vi stiller helt andre krav til ???? Det er vel ikke nødvendig og kverulere bare fr å kverulere. Prøv å se litt helhet i hva man skriver.

Kopi av melding:
skjønner at folk ahr behov for å bruke hestene sine hele året, jeg vil abre at man kans stille seg noen enkle spm før man tar det valget man velger å ta. MIN erfaring er at barfot fungerer hele året, det er jeg så gla for at jeg veldig gjerne vil dele den erfaringen med andre! enten de vleger det eller ikke... jeg er lei for at ikke alle har samme positive opplevelse av det....

Ja, og min erfaring er at NOEN (Jeg kjenner MANGE!!! velfungerende barfothester) hester ikke fungerer barfot, samme hvor mye eier ønsker det. Og da må man få lov til å ha sko på den, om det faktisk er det som fungerer. Noen hester fungerer ikke ,og noen områder har så mye is at man må parkere hesten i evigheter. Og som så aktiv barfotperson så vet du vel også at mangel på bevegelse er det absolutt værste fr en barfothest.

Kopi av melding:
Hvilke ryggproblemer har hesten din hatt?

Hun hadde tilbakevendende låsninger i rygg og bakpart. Helt stiv. Dette kom selvsagt ikek av at hun gikk sko, hun skadet seg. Men det ble værre når jeg tok skoene av, og idiot som jeg var, lot jeg henne gå altfor lenge. Hun gikk far månedlige NØDVENDIGE behandlinger, til ingen behandling, når jeg tok på sko. Hun spente seg så mye uten sko, at hun rett og slett aldri ble frisk. Vi satte på sko, hesten var en helt annen og ri fra dag en. Slappet daglig av bedre og bedre, fikk en ny behandling, dette for over to år siden, og har vært myk som smør siden. Så INGEN !!! Kan komme og fortelle meg at det beste for denne hesten er å gå uten sko. Vi har så til de grader bevist det motsatte. Og ja, tilrettelegging,trening og hvem som trimmet henne var absolitt bra.

Kopi av melding:
du skal ha kreditt for at du har prøvd :) synd du ikke føler det gikk.

Det er ikek snakk om hva jeg føler, det er snakk om hva je ser. Hesten gikk gradvis i stykker, fysisk og psykisk.

Kopi av melding:
Det er klart egoistisk og i det hele tatt ha dette dyret som kjæledyr. Det er derfor jeg prøver å holde det mest mulig likt det naturlige... med utegang, bittløshet og barfot mm.

Og jeg går ut fra at DU er klar over at bittløse hodelag, pga neseremmen, også gjør veldig stor skade på munnen til hesten ? Kilde ti ldet er dyrlege som er tannspesialist, OG spesialutdannet tannpleier. Det absolutt beste er å bytte på bitt og bittløst. men det er en helt annen diskuasjon. Og... nok en annen diskusjon. Det finnes faktisk hester som ikke trives på utegang også. (nei, det gjelder ikke min hest )

Kopi av melding:
enig. men skoen i seg selv drar med seg nok av negative følger at for meg er skoing aldri et alternativ....

nei, du synes kanskje det er bedre for hesten å gå rund med konstante smerter i kroppen pga den spenner seg, og gradvis miste lysten og livsgleden. Hadde det blitt lov i norge i morgen at hester ikek skulle hatt sko, så måtte jeg enten pensjonert min 13 åring og latt henne gå på pynt resten av sitt liv, eller satt en kule i panna hennes. Psyken hennes er ikke klar for å prøve på nytt med trening uten sko. Hun går selvsagt uten sko på beite om sommeren. Men da blir hun ikke trent

Som sagt : For barfot ! Når det fungerer.
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 10/03/2007 :  16:37:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Tar det helt av matprat? De innleggene der tror jeg ikke mange gidder å lese

Og ellers matprat;
Jepp, min hest kan helt fint gå uten sko på vinteren, men på sommeren fungerer det bare ikke. Prøvde å "legge han om til barfot" i samarbeid med barfottrimmer, og jobbet med det i nesten 2 år. Men nei, det fungerer bare ikke, og jeg står ikke å påtvinger hesten min ubehageligheter for min egen skyld . Men når de andre hestene går barfot er det ganske irriterende å ha EN hest som må skoes hver 6.uke... Derfor skoes han på sommeren, og han går stort sett uten sko på vinteren. Så ja,
hesten min er IKKE en velfungerende barfothest, men er særdeles velfungerende hest

Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 10/03/2007 :  19:09:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har snakket med en del eldre karer om hvordan de gjorde det med arbeidshester og skoing før i tida. Det var allmenn praksis at hester som skulle arbeide, måtte skos. Unntak kunne gjøres, dersom underlaget og arbeidets art tillot det. Vinters tid var hestene skodd uansett. Det sier seg selv at man ikke kan drive tømmerlunning i bratt terreng uten solide vintersko på hestene. Flere hundre kilo tømmer på støttingen krever en hest som kan bremse lasset uten å skli. Man hadde gjerne brems på støttingen i tillegg, for å avlaste hesten ned de verste bakkene. Dette var i Trøndelag, men jeg går ut fra at praksisen var lik i hele landet.

Merete
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 10/03/2007 :  21:07:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og det er noe å tenke på for di som vinterstid kjører hester barfot med tunge sleder i bakker ...... Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 10/03/2007 :  21:38:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Enig med polaris79 og summer, nok en gang. Og nå føler jeg at vi straks får et "boots"innlegg Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 10/03/2007 :  23:35:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min egen oppfattelse av det å ha barfothest er som folk har nevnt tidligere: det er helt fantastisk for de det fungerer for! Da jeg kjøpte hesten min var oppstalling allerede avtalt, han skulle stå på utegang, og jeg fikk klar beskjed om at der var det ikke lov til å ha på sko (ihvertfall ikke på bakbena). "Okey" tenkte jeg, jeg har ingen erfaring med dette, men så ingen problem. "De andre fungerte da fint så hvorfor skulle det ikke fungere fint for meg."

Hesten kom og sko ble dratt av. Kunne fort konstatere at Tusseladd var dårlig skodd og hadde veldig dårlige høver. Han ble regelmessig barfottrimmet av dyktig barfotmann, og vi fikk god hjelp til å plukke ut boots. Jeg brukte stort sett boots alltid når vi var ute og red eller leide tur, men mest på frembena til å begynne med.

Bootsene og jeg ble aldri helt venner (har uttrykt hva jeg syns om dem med et dikt på min profil), det var noe hele tida, vaiere som røyk og blablabla. Jeg ble etterhvert nesten psykisk nedbrutt bare jeg hørte ordet "boots", kvalm bare tanken. MEN, jeg så at høvene til hesten ble bedre og bedre, og jeg tenkte at når jeg så så gode resultater, så skulle jeg jaggu holde ut!

Men så kom den dagen hvor jeg oppdaget hvorfor Tusseladd var en bedagelig hest å ri; han hadde jo gnagsår, og det var et helvete for han å ha på boots. Bestemte da for å sette på sko foran, og jeg merka en viss bedring. Brukte kun boots bak (hvor jeg tok av reima som gnagde i bootsen) hvis det var absolutt nødvendig for føret.

Samtidig oppi alt dette har han blitt behandlet jevnlig av equiterapeut for låsninger og stivheter som fulgte med hesten da jeg kjøpte han. Hun kunne konstantere nå nylig, at etter han fikk sko fremme så hadde han blitt 100% i bogen, men på bakbarten så fant hun stadig nye punkter som hadde blitt betente. Vi var ganske enige i at dette mest sannsynlig kom av at han spente seg pga føret (selv i luftegård), og vi skulle prøve sko. Nå har ikke equiterapeut sjekket han etter dette, men JEG så en formidabel forskjell umiddelbart etter skoene kom på, det trenger jeg ingen fagpersoner for å fortelle meg. Ikke bare går han i et normalt tempo og vil springe på tur, men han virker generellt mer lykkelig og avslappet. Min hest har vært aldri vært en tillitsfull og imøtekommende hest, men har sakte men sikkert kommet seg. Og det å slå på sko har absolutt hjulpet i den prosessen, ingen tvil.

Nå skal det sies at smeden jeg bruker skrøyt uhemmet av hovkvaliteten, dermed så har de mnd han fikk gå uten sko gjort enormt for høvene hans. De andre hestene vi står med går alle barfot, og de er hva jeg vil kalle velfungerende barfothester. Om det er fordi de er små hester med korte ben og har bedre fotfeste enn min "bambi" vet jeg ikke.

Jeg syns barfot er flott når det fungerer, det er ikke noe som helst tvil hos meg at høver har godt av å gå uten sko. Den den dagen det kommer boots på markedet som faktisk FUNGERER og både er mer hestevennlig og menneskevennlig, ja da skal jeg mer enn gjerne forsøke igjen.
Folk har veldig forskjellige erfaringer med boots og hvilke som fungerer best. Ei venninde har hatt samme boots i en evighet og aldri brukt en kalori på å irritere seg - for hu har aldri hatt problemer. For sånne som meg som burde ha forbrent tusenvis av kalorier bare i boots-anstrengelser, så er det nesten provoserende Arh, dette ble kanskje litt OT

Uansett hva man velger, barfot eller sko, så syns jeg i det minste man skal være engasjert nok til å kunne være kritisk til en smeds/barfottrimmers arbeid. Riktig hovpleie er enormt viktig, konsekvensene av "bakgårdsskoing" kan være enorme. Og folk som ønsker å ha barfothest må forstå at det er ikke bare å ta av skoene og "simsalabim hesten er barfot". Det kreves mye av hesteeier og det er mye som må taes hensyn til.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  00:49:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har vel "trygvebarfot" (pluss et par andre) og jeg tidligere blitt skjønt enige om at "fornuft er vel det beste" - og at all "fanatisme" er lite å trakte etter.

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 11/03/2007 :  08:26:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Godt å høre at det er andre som har opplevd at hestens KROPP har blitt bedre , når man har gått over fra barfot til sko. FOlk nekter jo å tro på meg .... for alle andre opplever det motsatte. Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 11/03/2007 :  09:41:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når hester går rundt og har plager - uforklarlig - uten sko, mistenker jeg at det er noe galt med strålene. Da er det noe man ikke har behandlet, slik at hesten ikke klarer å bevege seg komfortabelt og naturlig. Det kan også være andre ting, som f.eks dietten som gjør det umulig for hesten å gå uten sko.
I forhold til is er jo hester like forskjellige som mennesker, noen er klønete og har dårligere balanser. Men, følelsen med underlaget, og kontrollen på glatt underlag har veldig mye med kvaliteten på strålene å gjøre (mener jeg da) og ikke så mye sugekoppeffekten.
Om ikke hesten er sunne stråler med god kontakt med underlaget og godt utviklet hælparti har den aldri noen sjanse på is eller vanskelig underlag.
Hester er så klart forskjellige, så det er umulig å fortelle noen at "joda, din hest kunne fungert", men, erfaringen og kunnskapen om barfothester er fortsatt i utvikling og vi ha ikke alltid alle "bitene" for å få til en god overgang fra sko til barfot. Det gjelder virkelig å se på helheten og gå i tenkeboksen. Hester som ikke fungerer uten sko slik det er beskrevet her bør kunne lære oss noe og gi oss nye elementer vi kan passe på å ta hensyn til.
Dersom en viktig faktor mangler hos en hest vil ikke denne hesten fungere uten sko før denne faktoren er funnet og rettet opp i.
Jeg har full respekt for dem som ikke orker å bruke så mye energi og tid og styr slik at resten av hesteholdet deres nærmest forsvinner og man har byttet ut en heste-hobby med en hestehov-hobby. Om hesten ikke har det godt er det viktigere at man sørger for at hesten er komfortabel enn at man tviholder på barfot for enhver pris.
Men, da er det kjempefint at de deler sine erfaringer med andre - slik som her - og at vi sammen ser om vi kan lære noe av denne hesten.
Det er ofte en sammenheng mellom vond rygg og låsninger, og et problem med høvene. Hesten kompenserer for vonde høver ved å spenne seg, gå unaturlig - og får vondt i ryggen.
Det overrasker meg overhodet ikke. Det som er interessant er å finne ut hvorfor denne hesten hadde vondt uten sko, mens problemet tilsynelatende forsvinner med sko.
Vi lærer like mye av å høre om de som ikke klarte overgangen til barfot - som vi lærer av dem som forteller om suksesshistorer med barfothøver. Husk at det er derfor vi spør og graver og kommer med forslag til ting som kunne fungert; Vi vil så gjerne finne den ukjente faktoren som kan fullføre bildet og gi hesten en mulighet til å ha det godt uten sko.
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  12:05:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det snakkes for mye om at det er skoene som er årsak til alle problemer for hester.
Det største problemet for en hest er eieren, deriblant mange eiere som har hestene sine uten sko.

Jeg har drevet med barfothest i mange år, prøver å tilegne meg mer kunnskap hver dag, og det er utrolig mye bra kunnskap i bøker som er skrevet for hovslager.
Skal du sette deg inn i alt som har med religioner å gjøre kommer du til kort om du bare leser bibelen.

Kopi av melding:
nå må det også sies at problemer med høvene kan føre til lidelser som dårlig hjerte, muskelsmerter, skjelett skader mm ikke bare halthet høvene er hestens 4 hjerter, uten velfungerende hover vil hele hesten bli svekket, riktig at ikke skoa har all skyld, like mye ligger i skjæringa. Mne skoa gjør absolutt sitt!

Når det snakkes om at hovene pumper blod, glemmer mange at dette kommer lite til sin rett uten at hesten bruker bena sine, da mener jeg ikke å bruke de til å stå på eller luffe rundt i en luftegård, da pumper en skodd hest mer blod dersom den er i bruk.

Klart hovene har stor betydning for det du nevner.
Det er utrolig mange andre ting som forårsaker samme problemer, kan du nevne noen? Jeg spør ikke for å være frekk eller for å prøve å sette deg fast, du trenger ikke svare.
Poenget mitt er at vi må tenke lenger en til kronranden, for hvor mange % av hesten er over kronranden?

Opprinnelig postet av trygvebarfot

jeg er ingen ekspert, men snakker fra erfaring og bøker ejg har lest. men 89% av alle hester som avlives i tyskland hvert år avlives pga hovplager eller plager i følge av høvene.. klart er det mange andre faktorer som kan skape provlemet, som du sier, lite mosjon, foring, om hest står i stall, eller på utedrift arvelige faktorer osv osv. er ingen veterinær:) gjerne nevn flere. alt kan komme til nytte. skjønner poenget ditt men poenget mitt er at hovene er en så viktig del av hesten og det er så uhyre viktig at den fungerer optimalt!

jeg er opptatt av et naturlig hestehold og har med det opplevd at hestene er både friskere og gladere! håper flere tenkenker på samme måte. blir så lei meg av folk som tar på skoen og "gjemmer" skadene og smertene. har opplevd så mange som har kastet på skoene med engang fordi hesten blir halt uten, da må amn spørre seg hvorfor den blir ahlt, ikke trekke en direkte konklusjon til at hesten ikke kan gå uten sko. i mange tilfeller blir hesten halt pga at den plutselig virkelig kan skjenne smerten den har, som skoen sperrer blodsirkulasjonen til.. trist
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  12:23:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
skal prøve å skrive mer overiktlige innlegg, er så dårlig på dette her:P er litt ny! mens kjønner frustrasjonen! håper noen gidder å lese de allikevel:)

[qoute]Kjære vene, jeg har da ikek sagt noe annet heller. Jeg sier bare ; Villhester blir ikke stelt og behandlet for noen ting. Skal vi da la være og stelle og behandle våre tamdyr som vi stiller helt andre krav til ???? Det er vel ikke nødvendig og kverulere bare fr å kverulere. Prøv å se litt helhet i hva man skriver.[/qoute]

jeg mener abre det at vi har en tendens til å "dulle"
overdrevent masse emd hestene våre, noe som ofte ikke er nødvendig og som også kan skape mer arbeid.-. men det er en heeelt annen diskusjon som jeg gjerne også kunne tenkt meg å tatt.

Kopi av melding:
Og jeg går ut fra at DU er klar over at bittløse hodelag, pga neseremmen, også gjør veldig stor skade på munnen til hesten ? Kilde ti ldet er dyrlege som er tannspesialist, OG spesialutdannet tannpleier. Det absolutt beste er å bytte på bitt og bittløst. men det er en helt annen diskuasjon. Og... nok en annen diskusjon. Det finnes faktisk hester som ikke trives på utegang også. (nei, det gjelder ikke min hest )

Jeg rir med taugrime.. kan ikke på noen måte se at dette skader hesten munn. den er ikke en gang i nærheten av den. jeg jobber mye med horsemanship så bitt er ikke noe alternativ for meg og taugrimen fungerer helt supert! tror hestene uten tvil foretrekker det også!

skjønner at du har hatt problemer med hesten din og jeg kan godt forstå hvorfor du har valgt å sko hesten din igjen. jeg er ikke så fanatisk, er det så alvorlig som du sier høres det ikke ut som du har mye annet valg.... men bra du nå har en fungerende hest:) skal ikke henge meg opp i det. ut i fra det du skriver har du gjort et riktig valg, og det sier jeg som er en veldig barfottihenger:)

mene t tips med folk som sliter med glatte beiter, se om det er mulighet for å skape hellninger i bakken og store ugjevnheter slit at det verstte vannet kan renne bort og man unngår et speiblangt jordet. det er mitt tips:)
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 11/03/2007 :  13:25:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

jeg mener abre det at vi har en tendens til å "dulle"
overdrevent masse emd hestene våre, noe som ofte ikke er nødvendig og som også kan skape mer arbeid.-. men det er en heeelt annen diskusjon som jeg gjerne også kunne tenkt meg å tatt.

Opprinnelig postet av matprat

Vel, personlig liker jeg å "dulle" med hesten min. Er han syk og må stå på boks i noen dager, ja da setter jeg meg gjerne sammen med han og leser en bok eller noe for å holde han med selskap (nei jeg leser ikke høyt fra boka ). MÅ jeg gjøre dette? Nei, på ingen måte, men jeg syns det er hyggelig, og jeg tror hesten setter pris på det. Jeg gjør det like mye for min egen del som jeg gjør det for hans del.

Kopi av melding:

jeg jobber mye med horsemanship så bitt er ikke noe alternativ for meg

Opprinnelig postet av matprat

Det å drive med horsemanship dreier seg overhodet ikke om barfot, bittløst og bomløse saler, men om hesteforståelse.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.