hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barfot om vinteren
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 barfot om vinteren
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

matprat
» VIP

Skrevet - 09/03/2007 :  16:13:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
folkens... sko på, sko av..
skal man ha en velfungerende barfothest hele året kan man ikke drive å sprette av eller kaste på skoene når man selv føler for det. Den ideelle barfothest har utrolig mye bedre kontroll med sine egne ben og nærere kontakt med underlaget. En skodd hest, eller en hest som har vært skodd vil ikke i samme grad ha like god kontroll på et eventuelt glatt føre.

sånn på slutten, er det noen her som er klar over skaden av sko på vinterstid kan medføre? kjenn på sko, laget av jern ikke sant? hva gjør jern? jo den leder varmen ut av hoven og kulden fra den kalde marken opp i hoven og langt opp over hesten ben. Dette fører til sterkt nedkjølte ben. Behagelig? Nei, abre fordi man ikke ser skaden betyr ikke at den ikke er der! Det er lett og kritisere barfothester på glattisen etter fall og brudd, men konsikvensene av en kald sko kan være langt større selv om de ikke er like fysisk synlige! ikke la dere lure
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 09/03/2007 :  16:15:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det var ment som en spøk det der med sugekopper da! Synst det var helt riktig avgjørelse å sette på sko i ditt tilfellet Rusket Mange hester foter seg utrolig bra på glatta, mens andre, som min Ikaros, er skikkelig klønete. Har etter over ti år med skoløse hester til gode å se piggfrie høver som har godt feste på skikkelig is, og har vanskelig for å tro at noen har sugekopphøver som gjør at de kan ferdes hvorsom helst uten pigger. De fleste typer vinterføre går bra, men av og til til så er det skikkelig blankis, og da rir ikke jeg der uten brodder hvertfall

Opprinnelig postet av Asbjørg

men MÅ man ri uansett føre da? er det ikke mulig å la hesten stå noen dager i den verste holka? eventuelt strø? er det retferdig ovenforhesten og spikre på sko bare fordi vi ahr lyst på en ride tur... det finnes uansett ALLTID områder der det er snø eller bart selv i de verste isperiodene. litt egositisk mener jeg
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 09/03/2007 :  17:07:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men hester skjært på en god måte, eks strasser trim får en utrolig bra sugekopp effekt i hoven.
Matprat

Som du har lært på ei helg for det er så lettvindt og enkelt... Venter du at noen skal ta dette seriøst? Jeg har trimmet høver i 4,5 år med meget gode resultat men synes fremdeles ikke det er hverken enkelt eller lettvindt. Det dukker hele tiden opp nye utfordringer og problemstillinger, ikke en eneste hest har likt bevegelsesmønster og krever derfor ulik trim fra hest til hest.
Om det er mest egoistisk å ha på sko for å kunne bruke hesten eller å la den stå inne hele dagene fordi den kan falle og brekke beina... vel...

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 09/03/2007 :  17:08:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Har man lyst å t en ridetur på holka selv om man har barfothest, så er det ikke verre et man kan ta på boots med brodder Og om det er er mange områder uten is i de verste periodene, så krever det ofte at man må over isen for å komme dit.
Men om hesten går og spenner seg i luftegården, blir det verre. Å strø er en mulighet, men har man store områder med is, eller at det fort legger seg ny is oppå sanda, blir det tungvint. Man kan ha boots i luftegården også, men det er ikke sunt å ha boots på hele døgnet. Å ha "bootset" hest ute om dagen, og inne om natta er en mulighet. Eller man kan sko hesten for en periode, som vil være det enkleste for mange. Og kanskje også det beste i enkelte tilfeller, tross alt
Høres sikkert ut som en barfotmotstander her jeg sitter Det er jeg ikke, og synst det er så mange fordeler med skoløse hester at det skal mye til før jeg skor igjen. Men innser at det i enkelte tilfeller kan være best for hesten med sko, om det nå skyldes eieren, bruken, oppstallingen eller hesten selv
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 09/03/2007 :  17:21:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja ikke sant Asbjørg. Som du vet er jo alle mine også barfot, har brukt broddede boots for første gang i år. Bor på sunnmøre og her er det ikke mye is.
Hadde det vært det og jeg skulle slippe ut hestene med fare for liv og helse hadde jeg skodd. Ikke aktuelt å sette mine egne prinsipper foran hestens helse her nei.
Men nå HAR man jo boots med brodder på som de kan bruke ute, mine står inne om natten (takk gud for det så høvene får tørke opp) så da ser jeg ikke helt at man må ha på sko.

Dessuten fotefarer forskjellige hester seg forskjellig på glatta. Noen har korte bein og lavt tyngdepunkt, isis, mems andre har lange bein og MYE større bevegelser.
Dette kan også være avgjørende for hvordan de takler det glatte føret.

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 09/03/2007 :  18:07:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
vil bare spørre om hva du mener om vilhester og is? var i montana i vinter, makan til isetemark, men vilhester så vi allikevel, hele 3 flokker!

Villhester har hverken vogn etter seg eller rytter på ryggen, så det kan på ingen måte sammenlignes. Jeg skor ikke toåringen min, hun skal ikke skos før om to år. HAr du en ridehest som har rein holke i havna og den spenner seg der, så er det helelr ikke bra, med tanke på at den skal belastes senere.

Villhester dør av tannproblematikk, fordi de har ingen tannleger som regelmessig sjekker tennene deres. Skal vi la være å ta tennene på våre hester for det ? Villhester får ikke behandlet skader, eller slike ting heller. Skal vi da la være å gjøre det ? Jeg har ikke villhest jeg. jeg har en hest som skal fungere som ridehest og kjørehest. Ikke gå rundt på pynt og se pen ut.

Kopi av melding:
Jeg mener vi må la hestene prøve, de skor seg utrolig godt og ahr bedre balanse enn vi på to bein

Så to vintre er ikke å prøve ? Jeg prøvde vinter nr 2 under sterk tvil. Og angrer som en hund. Fra dag EN!!!! etter at jeg skodde hesten min, fikk jeg ny hest. Eller jeg fikk tilbake den gamle. Hun langet ut, gikk skikkelig frem, slappet av, og ryggen ble frisk igjen .... Jeg forlenget sannsynligvis ryggskaden hennes med to og et halvt år !!! på grunn av at jeg tok skoene av. (Hun var nesten erklært frisk når jeg gjorde det, ble værre etter kort tid, og hesten ble omtrent øyeblikkelig bra i ryggen når jeg skodde ) HEsten er også avslappet på vinterføre.

Jeg synes 2 og et halvt år må være mer enn godkjent prøvetid.

Kopi av melding:
Det er lett og kritisere barfothester på glattisen etter fall og brudd, men konsikvensene av en kald sko kan være langt større selv om de ikke er like fysisk synlige! ikke la dere lure

En hest kan bli 30 år med sko ... og kanskje 5 år om den ramler og brekker beina uten.

Kopi av melding:
men MÅ man ri uansett føre da? er det ikke mulig å la hesten stå noen dager i den verste holka? eventuelt strø? er det retferdig ovenforhesten og spikre på sko bare fordi vi ahr lyst på en ride tur... det finnes uansett ALLTID områder der det er snø eller bart selv i de verste isperiodene. litt egositisk mener jeg

Det er egoistisk og sette seg på ryggen til en hest i utgangspunktet.

Alle har ikke ridemuligheter uten snø og is. Enkelte vintere her, har vi holke, og da mener jeg virkelig holke, hele vinteren. Eller enda bedre. Holke med puddersnø oppå, det er nesten enda vanligere. Slike vintre, skal jeg da parkere hesten 3-5 MÅNEDER fordi den ikke kan brukes ??? Det er ikke alltid bare områder, eller områder med snø. Norge er et variert land , hva vær og vind gjelder. Jeg har prøvd barfot her hos oss, og aldri mer. Jeg har en unghest som jeg gladelig kunne prøvd og sett hvordan fungerte (noe jeg forøvrig får sett også, fram til hun blir innridd ) men ikke søren om jeg skal ha henne uten sko, her jeg nå har hest, en eneste vinter, som hun skal brukes. Denne hesten får fri om det blir glatt fram til da. Og da bryr jeg meg ikke om hvorvidt det blir langvarig. Fordi hun er så ung. Den andre hesten MÅ ha regelmessig trening for å holde muskulaturen i ryggen. Og kan ikke stå i evigheter pga glatt føre.

det er faktisk ikke om det sitter på sko eller ikek som er det viktigste for høvene. Men hvordan høvene er trimmet. Har man en barfottrim med sko på, så er faktisk ikke det verdens undergang.

Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 09/03/2007 :  18:28:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner godt begge synsvinkler her egentlig. Men summer: barfottrim med sko har langt fra samme fordeler som å la hesten gå barfot. En barfot hov slites naturlig, men når det er sko på vil hoven i de fleste tilfeller bli skjert hver 4 - 8 uke. Dette fører til at den utvikler seg helt annerledes enn en barfot hov.
Men klart man også må se på resten av hesten, ikke bare hoven. For at barfot skal fungere må leveforholdene være noenlunde tilpasset slik at hesten kan være i bevegelse på riktig underlag. Hvis dette er umulig eller eieren ikke er innstilt på dette er det kanskje et bedre alternativ å ha sko.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 09/03/2007 :  21:52:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et tredje alternativ er jo å sko med Hippogrip. Jeg har skrevet om den sko-typen før og de skoene har brodder men lar hoven utvide seg og er veldig slitesterke.
De kan sitte på i 3 uker av gangen og gir ikke alle de negative effektene som jernsko.

Ellers har jo trimmen også mye og si for hovfunksjon. Noen hovslagere er mye flinkere enn andre til å tenke langsiktig og forebygge skader pga skoing.
Men, jeg vil alltid foretrekke barfothest nå etter å ha prøvd det med min og vil gå langt for å få det til å fungere for de hestene jeg har.... Det er så deilig å merke at hesten virkelig føler underlaget og har et flott steg.
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 09/03/2007 :  23:37:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Mye meninger ute og går og det er bra.
Summer: jeg signerer, villhest er selvfølgelig urelevant i denne sammenhengen.

Men hvorfor diskusjon egentlig? Sunn fornuft er hva dette dreier seg om, og hva som passer for hver enkelt hest og rytter.

Og Matprat: Jeg og hesten min har ikke problemer med sko av og på vi. Han er dog ikke en velfungerende barfothest, men en særdeles velfungerende hest
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/03/2007 :  01:07:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noen som vet hvor mange bønder som hadde "skolaus" hest den gang hestene var arbeidsdyr, på jordene, i skauen, til transport og skyss?

Jeg har en del bøker om hest i tidligere tider - den gang "hesten var nødvendig" - og gjorde sin innsats for land og folk. Ja, leste her forleden om et tidlig vikingfunn, hvor det ble funnet både bitt, sporer og sko.

Er det noen av dere som vet om noen som har prøvd barfothest i skauarbeide? Dvs. laaange arbeidsdager i ulendt terreng, på glatt føre, med tunge lass.

Hva hadde kløvhestene under høvene? Ikkenoe eller sko? Hva hadde skysshestene? Bryggerigampene, trikkegampene og alle de andre "fibeinte hjelperne" som holdt samfunnet i gang.

Jeg spør om dette fordi jeg ikke har funnet noe skriftlig - eller muntlig - svar på dette.

Men jeg VET å ha lest følgende fra gamle dager: "For å passe og verge dyra i utmark mot rovdyr, ble det sendt med dem en skarpskodd hingst." - Ja, en historie forteller om hvordan hingsten angrep og stygt skadde en bjønn som var på saue- og ku-jakt.

At hester som går på en ridebane et par timer pr. dag og ellers enten tumler fritt ute i en luftegård, eller står i en stall med myk flis - ja da er det sikkert helt OK med barfot.

Jeg vet jo at hestene ikke lenger er arbeidsdyr - i hvertfall svært få - og det er klart at ansvarsfulle eiere vet hva som er best for sin hest - og det den brukes til.

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 10/03/2007 :  08:32:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men summer: barfottrim med sko har langt fra samme fordeler som å la hesten gå barfot. En barfot hov slites naturlig, men når det er sko på vil hoven i de fleste tilfeller bli skjert hver 4 - 8 uke. Dette fører til at den utvikler seg helt annerledes enn en barfot hov.

selvfølgelig. Men hva når barfot ikke fungerer ? Hos oss fungerer det helt klart ikke, på den hesten. da er barfot trim med sko og foretrekke langt framfor annen trim og sko.

Kopi av melding:
.... Det er så deilig å merke at hesten virkelig føler underlaget og har et flott steg.

Så klart ! Men hva om hesten tvert imot korter steget, spenner seg og rett og slett mister all glede med å gå på tur ? Da er det ikke så morsomt lenger.

Kopi av melding:
Skal vi tilpasse riktig underlag for hestens bevegelse, eller tilpasser hesten bevegelsene etter underlaget?

Innstillingen til eieren er av avgjørende betydning, en må sette seg inn i ting så mye at en har tro på det man holder på med.

Jeg er absolutt for barfot. Men det jeg prøver å si, er at enkelte ganger fungerer det bare ikke. Jeg har tilrettelagt så godt det har vært mulig på min leiestall, og vi prøvde i 2 og et halvt år. hesten ahr flotte høver. Men hun fungerer rett og slett ikke uten sko. Jeg kan garantere at viljen til å gi dette en sjans mer enn var der. Den var der så mye at jeg var helt blind for hvor mye hesten plagdes. Og jeg har hatt frisk og sprek og uproblematisk hest siden jeg satte på den sko.

Jeg har som sagt en toåring, og hadde jeg bodd et annet sted, så hadde jeg prøvd henne som barfothest. For hun fungerer sikkert fint selvom den andre ikke gjorde det. Men jeg er avhengig av, når hun skal ris en gang i framtiden, at hun har skikkelige brodder vinterstid, og dermed sko (da jeg har tilgode å få brodder i boots til å fungere her, og forøvrig også har boots så langt oppi halsen at ...*grøss* ... Jeg synes ikke de bootsene jeg har prøvd iallfall har gode nok brodder til kjøring og ridning i bakker med is. Mens skobrodder ungerer strålende.

Hele poenget mitt er at barfot er kjempeflott. Når det fungerer. Noen ganger fungerer det ikke. Og da får man heller ta med seg lærdommen om hestehøver, og gjøre best mulig jobb UNDER skoene.

Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 10/03/2007 :  09:53:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Nok en gang, signerer summer! Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 10/03/2007 :  13:49:55  Vis profil  Svar med kopi av melding

Som du har lært på ei helg for det er så lettvindt og enkelt...
Om det er mest egoistisk å ha på sko for å kunne bruke hesten eller å la den stå inne hele dagene fordi den kan falle og brekke beina... vel..

Jeg ahr ikke lært noe som hest på en helg. Jeg har snart gått et helt år å lært om både høver og skjæring, mene er på ingen måte noen hovpleier. Vet det er mye arbeid med barfot, men legger man forholdene til rett (utegang eks) vil man etterhvert oppdage at man sparer både tid, penger og krefter. Antar du skjærer naturtrim pga meningen om forskjellig bevegelsesmønster. Mulig du sier noe der, men husk også at mange av hestene med ulikt/unaturlig bevegelses mønster har fått dette pga nettop vinklene i hoven. som igjen ahr påvirket både msukler og sjelett. Et føll som er født har 30% vinkel fra hårlinja og ned tilbakken. Det er naturlig og riktig.

Jeg jobber med utedrift så at hestene blir stående inne er aldri et spørsmål...

Opprinnelig postet av Harneshaug

[/quote]
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 10/03/2007 :  14:07:03  Vis profil  Svar med kopi av melding

Villhester har hverken vogn etter seg eller rytter på ryggen, så det kan på ingen måte sammenlignes.

Folk her snakker jo like mye om probematikken på jordet! der ahr ikke tamhesten heller rytter.

Villhester dør av tannproblematikk, fordi de har ingen tannleger som regelmessig sjekker tennene deres.

Vilhester dør av langt flere grunner enn bare tannproblematik. Håper du vet hvordan tamhesten trimmer tennene sine? vi så en flokk i Montana, der hingsten snart nærmer seg 20 (vi så ahn på film før vi dro). Død pga tannproblematikk er ikke så utbredt, men som du sikkert vet er det jo en av grunnene til at særløig eldre hester ute i det fri dør.. men det er jo en annen sak. Har ikke sagt noe om at vi skal slutte å behandle tamhestens tenner... når det gjelde skader mener jeg ikke at vi ikke skal behandle dem, men man kunne kanskje vært mer kritisk før man spretter opp hovbyller eller behandler sår som kanskje leger seg like godt selv... bare en tanke..

skjønner at folk ahr behov for å bruke hestene sine hele året, jeg vil abre at man kans stille seg noen enkle spm før man tar det valget man velger å ta. MIN erfaring er at barfot fungerer hele året, det er jeg så gla for at jeg veldig gjerne vil dele den erfaringen med andre! enten de vleger det eller ikke... jeg er lei for at ikke alle har samme positive opplevelse av det....

Hvilke ryggproblemer har hesten din hatt?
du skal ha kreditt for at du har prøvd :) synd du ikke føler det gikk.

En hest kan bli 30 år med sko ... og kanskje 5 år om den ramler og brekker beina uten.
89% av alle hester som avlives i Tyskland avlives pga problemer med høver eller av følgende, og det lenge før de nærmer seg 20..

Det er klart egoistisk og i det hele tatt ha dette dyret som kjæledyr. Det er derfor jeg prøver å holde det mest mulig likt det naturlige... med utegang, bittløshet og barfot mm.

det er faktisk ikke om det sitter på sko eller ikke som er det viktigste for høvene. Men hvordan høvene er trimmet. Har man en barfottrim med sko på, så er faktisk ikke det verdens undergang.

enig. men skoen i seg selv drar med seg nok av negative følger at for meg er skoing aldri et alternativ....

Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 10/03/2007 :  14:10:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quote]Mye meninger ute og går og det er bra.
Summer: jeg signerer, villhest er selvfølgelig urelevant i denne sammenhengen.

mulig du mener det, men når det er snakk om en barfothov har villhester alt med saken å gjøre... det er jo grunnen til at så mange aht tatt av skoen i utgangspunktet!

Og Matprat: Jeg og hesten min har ikke problemer med sko av og på vi. Han er dog ikke en velfungerende barfothest, men en særdeles velfungerende hest

der sa du jo problemte: han er ikke en velfungerende barfothest!
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.