hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barfot om vinteren
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 barfot om vinteren
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

rusket

Skrevet - 07/03/2007 :  06:14:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde min hest barfot siden i sommer, men ble tvunget til å sette på sko når vinteren kom. Han gikk konstant og spente seg og kviet for å gå, både i luftegård og på tur. Dette førte igjen til at equiterapeut måtte behandle han.
Han fikk også gnagsår av bootsene (jada, rett størrelse), derfor valgte jeg å slå på sko. Var som å få en ny hest, både fysisk og mentalt.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2007 :  09:27:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Men Rusket, du vet vel at hester har sugekopper på beina vel? Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 07/03/2007 :  11:50:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hjelper vel fint lite med sugekopper på beina når hesten konstant går og spenner seg fordi han syns det er ekkelt å gå ute i luftegården? Satt ikke bare på sko fordi det var et problem ridemessig, men fordi hesten spente seg så mye generellt, og jeg syns ikke han hadde det godt.

Jeg fikk en helt ny hest både fysisk og humørmessig med en gang skoene kom på, og det syns jeg at jeg som heste-eier må ta hensyn til. Skoene skal dog av i beitesesongen

Polaris79

» VIP

Skrevet - 07/03/2007 :  12:25:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom det er slik at du skal gå og ha dårlig samvittighet for at du satte på hesten din sko slik situasjonen var Rusket, så er det noe riv, ruskende galt et sted!

Når det gjelder travere som går skoløs under løp, så er det et nokså vanlig fenomen. Man tar gjerne av fremskoene, eller alle fire skoene for den del. For noen er det avgjørende for prestasjonen, mens for andre fungerer det ikke i hele tatt. Marginene er små i travsporten, og individene (og ikke minst baneforholdene) er forskjellige. En traver er helt avhengig av å ha fottøyet i orden for å fungere optimalt, og det legges ned mye tid i å finne ut hva som passer best for akkurat DEN hesten. På høyere hold diskuteres det flittig hvorvidt spillerne på forhånd skal informeres om hesten er skodd/skoløs, fordi det kan være avgjørende for prestasjonen.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2007 :  14:02:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Det var ment som en spøk det der med sugekopper da! Synst det var helt riktig avgjørelse å sette på sko i ditt tilfellet Rusket Mange hester foter seg utrolig bra på glatta, mens andre, som min Ikaros, er skikkelig klønete. Har etter over ti år med skoløse hester til gode å se piggfrie høver som har godt feste på skikkelig is, og har vanskelig for å tro at noen har sugekopphøver som gjør at de kan ferdes hvorsom helst uten pigger. De fleste typer vinterføre går bra, men av og til til så er det skikkelig blankis, og da rir ikke jeg der uten brodder hvertfall
Redigert av - Asbjørg den 07/03/2007 14:16:11 Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2007 :  14:28:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Herregud Asbjørg, nå begynnte jeg virkelig å lure???? !!!!
Godt å høre at du tulla, fikk ikke dette til å stemme med deg? :lol:
Og helt enig med Rusket..

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2007 :  14:44:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hehe, fort gjort å misforstå spøk og ironi når man bare skriver, og ikke kan se lure-trynet på hverandre Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 07/03/2007 :  19:51:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hællandussen for en trægost jeg kan være noen ganger

summer

Skrevet - 07/03/2007 :  20:14:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men summer, fungerte det ikke med boots på hesten din?

Nei ikke på isen. Hun var så lykkelig vinter nr 2 når hun kunne gå på isen, også seila hun avgårde, og bare klappet helt sammen psykisk. hun spente seg så fælt på vinterføre, at jeg er helt sikker på at hennes barfot tilværelse forlenget ryggproblemene hennes med to år. Så fort jeg satte på sko, fikk jeg tilbake hesten min. Hun fikk en ryggbehandling for da nå to år siden, og har vært strålende i ryggen siden (mot kontinuerlige behandlinger for låsning i ryggen før) og hun er trygg og avslappet på alt føre. Aldri mer skal den hesten gå uten sko med mindre hun er på beite. Og jeg kommer aldri mer til å ha hest i trening uten sko her vi holder til, på vinter. Jeg har en toåring som selvsagt ikke skal skos på noen år, men hun skal heller ikke trenes når det er isete. Hun ramla forøvrig så det sang tidligere i vinter.
Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 08/03/2007 :  00:26:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Både Svarten og Rosalita klarer seg faktisk bedre på isen enn de fleste broddskodde hestene vi har vært på tur sammen med. De gangene det er så isete her at vi ikke kan ut på tur, så kommer man ingen vei med sko og brodder heller (jepp.. det har vi prøvd på). Forrige ponnien min gikk og bedre uten sko. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/03/2007 :  01:14:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan være stor forskjell på hvordan forskjellige hester beveger seg på isholke.
Særlig vil endel langbeinte hester være som "Bambi på isen", mens hester med kortere bein og med lavt tyngdepunkt har samme fordeler som "Trampe".

Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 08/03/2007 :  12:43:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Ja, jeg er enig med Boysen. Det er så veldig opptil de forskjellige hester hvordan de foter seg. Og det er jo snakk om å bruke sunn fornuft, trives hesten med sko så gjør den det, trives den uten så er jo det ganske så greit. Tåler den å gå barfot og skodd omhverandre (slik som min), så er jo det veldig lettvint. Vintrene er forskjellig rundt om i landet, og å ri på holka uten brodder i en eller annen form er vel ikke særlig smart. Satte bort ei kaldbl.hoppe på fòr nedpå "lavlandet". Hun fikk gå barfot hos meg etter endt karriere på travbanen, og hun fungerte optimalt uten sko. Men fòrvert fikk en vinter med blankis, og spurte pent om hun kunne sko hoppa, for verken hesten eller hun selv følte seg på noen måte komfortabel, og boots var ikke alternativ siden det var permanent holke, også i luftegård. Da synes jeg det var mest fornuftig å sko. Både hest og rytter var veldig fornøyd med skoene når de kom på;) Min barfottrimmer og ihuga NHdame måtte tilslutt innse at hennes hest har det best med seg selv med sko på høvene. Hun fikk en ny og særdeles villig hest.
Moralen er at man ikke skal låse seg fast i sine meninger, men se på hesten, hva trenger den for å kjenne seg 100% komfortabel med det du vil ha den til å gjøre? og man skal også selv føle seg komfortabel, eller så vil jo hesten også bli preget...
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 08/03/2007 :  13:00:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er så hjertens enig, Nedre Kjønås!

Merete
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 08/03/2007 :  14:48:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Amen!

matprat
» VIP

Skrevet - 09/03/2007 :  16:06:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Det største problemet er at du ikke tør la hesten din prøve, dersom hesten får lov til å gå barfot om vinteren vil du oppdage at den klarer seg like godt om ikke bedre en hester med sko og brodder. Det er kun på glattisen at brodder er bedre en barfot. Får hesten prøve blir den vant til det og den tilpasser seg fort.

Jeg lot min hest prøve i to år jeg , og endte opp med en hest som var livredd for is. Satte på brodder på boots, hest kjempefornøyd, helt til hu nigjen skled ... og hele selvtillitten hennes bare ramla sammen. Satte på sko= ny hest.

Det er stor forskjell på vintrene i dette landet, avhengig av hvor du bor, og bor du i områder med mye is er det livsfarlig. Jeg har også en toåring, som har klart å ramle en gang i vinter. Og sklidd mye fram og tilbake til havn.

Det er ikke uten grunn de bekymrer seg på veterinærhøyskolen, etter at barfot ble vanlig, og mengden med skulderbrudd etter fall på is økte drastisk ....

Is uten sko er og blir livsfarlig. Snø uten sko er helt strålende.

Opprinnelig postet av summer

vil bare spørre om hva du mener om vilhester og is? var i montana i vinter, makan til isetemark, men vilhester så vi allikevel, hele 3 flokker! Jeg mener vi må la hestene prøve, de skor seg utrolig godt og ahr bedre balanse enn vi på to bein. Det er ikke helt unaturlig for en hest å gå på islagt bakke selv om det ikk er det mest idielle. Men hester skjært på en god måte, eks strasser trim får en utrolig bra sugekopp effekt i hoven. Jeg er i år på en stall med 40 islanshester, ingen ahr sko og ingen har falt. Men skjønner din bekymring ang fall og brudd.. det er et vanskelig dilemma. men jeg vil hvertfall ha min hest barfot.

enkelte veterinærer vil alltid være kritiske til barfot, rent enkelt fordi det minker dødeligheten og forhindrer tusen sykdommer=mindre arbeid og penger i lomma til veterinæren. kysnisk samfunn
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.62 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.