hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan på beste måte ivareta hestens hov...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Hvordan på beste måte ivareta hestens hov...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2007 :  19:35:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Nå som det er så fuktig, hvordan bør man på beste måte stelle hestens høver. Om man rengjør dem et par ganger om dagen og har regelmessig besøk av smed, er det da noe mer man bør gjøre for å forebygge sykdom og skader på høvene til hesten? Noen tips??
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

rusket

Skrevet - 08/01/2007 :  19:45:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å unngå sopp pleier jeg å smøre på krystallviolett under hoven mens den er tørr, særlig ved stråle/sidefura regelmessig. Nå står hesten min på utegang, så han står mye i våt gjørme på denne tida, og er så klart mer utsatt. Prøver å "stenge han inne" nå og da i stallen så høvene hans får stå litt tørt.

I stedet for krystallfiolett kan man også bruke ph optima som skal være veldig bra. Eplecider-eddik i foret har jeg tenkt å begynne med også, men jeg kommer liksom aldri så langt :)

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 09/01/2007 :  10:13:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du bare skal forebygge og egentlig ikke har noen store problemer (det er jo det beste) så har jeg stor tro på Optima-ph. Jeg har brukt det i hele høst og hesten har aldri hatt sunnere stråle. Fordelen er at det er økologisk og ikke giftig - i motsetning til det meste annet man putter på høver. Optima-ph er det bare sunt å få på sine egne fingre og bør brukes på hesten hver dag.
Det er tillatt brukt i matproduksjon, dvs at økologiske melkebønder bruker dette på spenene til kuene - så trygt er det....
Og det virker!
Om du sprayer det på stråle og hovballer helt opp til hårlinjen og litt opp mot koden kan dette også forebygge mugg.

Ellers er bevegelse bra for høvene. Litt trening hver dag og mest mulig bevegelse hele døgnet. Dette fungerer best om strålen kommer i kontakt med bakken for hvert skritt - passiv bakkekontakt - og dersom hoven har mulighet til god hovfunksjon, dvs at hoven ikke er skodd trangt eller med for mange søm - det beste i den forbindelse er jo barfot, men det krever så mye av eier at det er ikke for alle. Et alternativ er evt fleksible gummi/plast sko slik som du finner på www.softlife.se
Disse er gode, men hesten bør da skos ofte. Skoene varer 2 - 3 skoinger, men pga hovvekst bør smeden trimme hver 3 uke og sette skoene på igjen. Siden skoen er myk vil den la hovveggen vokse vekk fra hovbenet om hoven får vokse for lang. En jernsko tvinger hoven til å holde samme fasong også når den vokser.
Gå til toppen av siden

Vilgot

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2007 :  10:25:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor får man kjøpt Optima-ph?

Kunne sikker sjekket selv, men det er lett å spørre her:o)
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 09/01/2007 :  11:30:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener å huske at AK-maskiner selger PH optima, eller er jeg helt på jordet nå?
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 09/01/2007 :  19:56:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er en forhandler liste på www.optima-ph.no
Trykk på kontakt på menyen til venstre og rull nedover så kommer en lang liste med butikker over hele landet.
Men!: Jeg kjøper 5 liter for 500 kr. Det varer ca 4 mnd.
Jeg ringte en veterinær og hørte på deres pris og de skulle ha 130kr for en halv liter! Veterinærer selger ofte til hunde og katte-eiere som ikke trenger så mye. Det bør ikke koste mer enn 100 kr pr liter, ellers blir det for dyrt så mye man bruker til hest.
Jeg kjøper av barfot-trimmeren min, hun holder til i Lier men kjører rundt store deler av østlandet mellom oslo og vestfold tror jeg...
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 09/01/2007 :  20:02:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bør kanskje si at jeg bruker nokså rikelig for å bruke opp 5 liter på 4 mnd. Sprayer alle 4 høver grundig hver dag, noen ganger to gng pr dag. Bruker man kun på strålen og ikke sløser slik som meg bruker man sikkert endel mindre. Jeg er strålende fornøyd med strålene til hesten min og hun lander med hælen først på all slags underlag etter noen måneders bruk. Gå til toppen av siden

Birk Mollyn

» VIP

Skrevet - 17/01/2007 :  09:45:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har en hest som slet veldig med hovene når det ble for fuktig ute,
det beste er å smøre inn høvene med tjære og vaselinolje.
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 17/01/2007 :  12:27:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Hovslageren min har anbefalt meg å smøre inn kronranda med tran, for å gi den d-vit som er bra for hovveksten og styrker hovsubstansen. billig og effektivt..
www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

TineogVindur

Norway

Skrevet - 02/02/2007 :  22:07:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTineogVindur  Svar med kopi av melding
Det som er det viktigste er å få hesten ordentlig skodd av en smed som VET hva han gjør!!(virker som om det er noen som ikke har heelt peil..) Det spørs jo helt åssen høver hesten din har da... hvis hesten har myke høver, burde du smøre dem med hovolje for å få dem hardere.. men har den harde høver må du ikke bruke olje..! kanskje bruke eddikblanding for å forebygge sur stråle...;)
- Tine & Vindur <3 Gå til toppen av siden

jezza86

» VIP

Norway

Skrevet - 01/03/2007 :  16:25:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejezza86  Svar med kopi av melding
hovolje gjør ikke høvene hardere... det er ikke "farlig" å bruke hovolje uansett om høvene er "myke" eller harde, men det spørs om det har så mye for seg...

For økt hovkvalitet kan man prøve optima-ph på hele undersida av hoven, men hvis målet er å få hoven hard, funker keratex hoof hardener bra =)

Jenny- Penny =)
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  13:23:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
det reklameres mye for alle mulige produkter her. har tro på o-ph pga at den er økologisk, vi må huske at hoven er bygget opp av protein og at dette er liett nedbrybart, man bør derfor væe litt kritiski hva man putter på dem.(mener jeg)

jeg jobber med hester som går på utedrift hele året, ingen av det bruker noen form for hov-midler. sier ikke at det ikke finnes mange bra midler, men behovet har bare aldri vært der. I høst gikk de med gjørme til knærne og i vinter har det vært mye fuktig snø. men vann er det beste for høvene! det er hvertfall min oppfatning:)
Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  13:30:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei, jeg ville heller ikke ha ambefalt hov olje eller hovfett. for det vill stenge for hovens opptak av vann og det vill gjøre hoven tørrere.
jeg har opplevd at selv omdet er svært mye gjørme på jordet, så har ikke barfothestene fått noen plager av surstråle eller noe. selv om det ikke er helt gunstig.
det er lettere å få helt sunnehøver hvis hesten går barfot, å blir skjært riktig!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.