hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barfot om vinteren
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 barfot om vinteren
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

fredrik og iselin

» VIP

Skrevet - 17/02/2007 :  17:31:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
min hest går barfot (utenom vinteren),det funker helt fint,aldri sårbeint Men hva gjør dere som har barfot hester hele året?Jeg syns det er for risikabelt å la min hest gå uten sko om vinteren, sikkerheten til hest og rytter må jo gå først!
men er det noen som bruker boots?og hvordan funker de?

lino

» VIP

Skrevet - 17/02/2007 :  20:55:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Bruker boots med brodder. Fungerer helt supert.
Men så sant det ikke er is, går hun barfota.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110

Redigert av - lino den 17/02/2007 20:56:25 Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 17/02/2007 :  23:37:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Samme her. Bruker boots med brodder på tur når det ikke går an å ri uten. (På godt vinterføre har faktisk hesten godt grep uten.)

Ute på jordet er det ikke noe problem for dem å gå uten sko. Eneste som kan bli problemet er en periode på våren, når snøen smelter, og dersom det da fryser på igjen. Hadde en EKSTREM isperiode i fjor vår, da satte vi på sko i en liten periode. Så blir spennende å se om det må til i år også.

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 18/02/2007 :  00:40:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Jeg og varmblodsen min er helt omvendt vi. Sko på sommeren og barfot på vinteren. Han blir sårbeint på sommerstid, men på vinteren fungerer det helt supert. Jeg synes barfothest har vel så bra grep på snø som broddehester. Om ikke bedre, slipper kladding. Under "istid" er boots ok. Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 18/02/2007 :  09:50:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
Jeg begynte med barfot på varmblodsen min for en uke siden, og her er det vinterføre, men det har ikke vært noe problem så langt
!!!!
Hvis barfot metoden skal ha noen effekt, så kan man ikke drive å spikre sko på en gang i halvåret heller da, da ødelegger man j det man har påbegynt.... Tenke på alle bakteriene som setter seg i hullene etter sømmen......
Hvis det er virkelig barfothøver dere er ute etter da... det er jo ikke sikkert....

Livet er bedre..... for den som er glad i hester!! Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 18/02/2007 :  10:13:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hvis barfot metoden skal ha noen effekt, så kan man ikke drive å spikre sko på en gang i halvåret heller da, da ødelegger man j det man har påbegynt.... Tenke på alle bakteriene som setter seg i hullene etter sømmen......
Hvis det er virkelig barfothøver dere er ute etter da... det er jo ikke sikkert....

Opprinnelig postet av Stall Nakkim

Det gjorde ikke akkurat store skaden her... Klart det ikke er optimalt, men hestene gikk like fint og "usårt" når skoene kom av igjen.

Og for å snu på det; Hvis "hele verden" er dekket av is, så kan man ikke tviholde på prinsippet sitt og heller risikere beinbrudd. DET blir for dumt!

lino

» VIP

Skrevet - 18/02/2007 :  12:37:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Hvis hele verden er dekket av is har man brodder til boots. Og boots med brodder gir bedre grep enn sko med brodder, synes jeg.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 18/02/2007 :  13:09:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis hele verden er dekket av is har man brodder til boots. Og boots med brodder gir bedre grep enn sko med brodder, synes jeg.

Opprinnelig postet av lino

Jaja, jeg rir også med boots når det er isete på veiene. Men når hesten ikke kan bevege seg ute på jordet fordi det er så glatt, så får de sko på (Men håper jo vi slipper med den ene gangen, såklart.)Lar dem ikke gå nesten døgnet på tamp med boots, nei... Men men, dere om det. Jeg setter ihvertfall heller på sko i et par uker.

Spendas

» VIP

Skrevet - 18/02/2007 :  15:41:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Alle har sine forutsetninger og overbevisninger om hva som er best, dersom vi skal gjøre ting mot våre egne overbevisninger bare for at andre prakker det på oss, tror jeg ikke hesten har det optimalt.

Opprinnelig postet av trygvebarfot

Godt sagt!

Kan forøvrig ikke huske at det var noe problem med bakterier i sømhullene i det hele tatt, jeg.
Håper som sagt at man kanskje slipper unna å sette på sko i år, dog. Men føret var helt EKSTREMT i fjor vår, bøndene i bygda sa de kunne ikke huske å ha sett det så isete noengang, så får håpe det blir en stund til neste gang, da.

MEN; et viktig poeng jeg gjerne vil ha fram! Jeg TRODDE faktisk at "dette går sikkert greit, hestene klarer dette på et vis". Var litt i tvil, men lot tvilen komme hestene til gode. Men så falt hesten min stygt på isen, og det kunne LETT endt med brudd både her og der! Da måtte jeg spørre meg selv hva f... det var jeg holdt på med, egentlig... Dagen etterpå hadde hesten fått sko på! Så jeg skodde ikke fordi jeg tenkte at "Dette går ikke bra", men fordi det faktisk ikke GIKK bra! Og å sette på sko i et par uker er en BAGATELL i den store sammenhengen, når det slo meg hvordan det faktisk KUNNE gått!

Ofrer ikke hesten min for mine egne prinsipper, nei! Og blir det så glatt igjen ute, så er jeg heller føre var neste gang...

frkelin

Skrevet - 18/02/2007 :  19:15:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det varierer nok litt fra forskjellige landsdeler og forskjellige vintre. Her jeg bor har det ikke vært noe problem de siste årene. Om det er is på veiene er det fint føre i skogen og om det er is i skogen er det bart på veiene. I hestenes uteområder blir det så opptråkket at det blir aldri is. Kanskje litt akkurat ved porten og der kan jeg strø ut litt grus.
Barfot blir litt som piggfrie vinterdekk. På snøføre fungerer de ofte bedre enn piggdekk (broddesko) men på blank is er det bare pigger/ brodder som fungerer. I store deler av landet kjører nå de fleste med piggfrie vinterdekk uten noen problemer.
Det er stålen som har vært store deler av løsningen for min barfothest tror jeg. En sunn stor stråle har en stor overflate mot underlaget og er litt "gummiaktig" og gir stor friksjon. Så lenge det ikke er blank is føler jeg meg veldig trygg på hesten uten sko, men noen ganger må man velge rideturer og veier ut ifra føret, og noen få dager i løpet av en hel vinter må hesten kanskje få fri om jeg ikke har gode boots med brodder.
Hvis jeg hadde hatt problemer med stål is i uteområdene i lengre perioder ville jeg nok vurdert sko i kortere perioder. Det finnes jo også sko som kan limes på, eller ulike gummisko. Alternativene er mange, men det viktigste er helt klart som Spendas sier at hesten ikke må falle og skade seg.
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 18/02/2007 :  21:41:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg begynte med barfot på varmblodsen min for en uke siden, og her er det vinterføre, men det har ikke vært noe problem så langt
!!!!

Opprinnelig postet av Stall Nakkim

Problemet her er at alle hestene er barfot bortsett fra denne varmblodsen. Og uhyre vanskelig å få tak i hovslager. Nettopp derfor har jeg sverget til barfot. Men på denne ene fungere det altså ikke. Og jeg har en flink barfottrimmer, så jeg står ikke helt uten ekspertisehjelp heller. Men det vi har funnet ut er at hesten fungerer kjempefint barfot på vinteren (som regel god norsk vinter her oppe), så må jeg bare streve med å få tak i hovslager de få gangene han trenger i løpet av sommerhalvåret. Og bakterier i sømhull har jeg aldri opplevd som noe problem. Men iallefall, barfot på ordentlig vinterføre er som å ri med sugekopper, sitter som bare det
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 04/03/2007 :  15:34:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
herlig "se at så mange velger å ha hestene sine barfot (selv på vinterstid). Hestene jeg rir går uten sko året rundt, stallen ligger innlands og snøen/islen ligger lenge. Det har aldri vært noe problem verken på jordet eller på rideturer. jordet er såpass opptråkket at strukturen nesten aldri blir helt gjevn. Dette kan nok hjelpe mye på i den verste isperioden. Men hestene har som dere vet en helt utrolig ballanse og de kan stake seg frem på det verste føret. Det er som mange nevner her rytteren som er bekymret, ikke hesten. Han klarer seg!

Noe jeg vil nevne sånn på slutten er at hestene jeg rir er skjært etter Strassermetoden, noe som gjør at de fleste har dypere såle en en typisk naturtrimmet hest, min oppfatning er at dette er ideelt på glatt isen, pga den enorme sugekopp effekten som oppstår. Dette har jeg selv erfart. Hestene sitter godt på det utroligste føre.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 05/03/2007 :  01:14:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som driver med trav?
Man hører jo rett som det er: "I dag går'n barfot" - "Vi kibbet av forskoa" - "Utan bakskoa gikk det greit i dag" - "Vi måtte bråsko på dette føret" - altså folk som skor eller lar hestene gå uten, alt ettersom. Erfaringer?
Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 05/03/2007 :  09:41:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
Har hørt at en av de beste traverne i Usa er barfot......
Livet er bedre..... for den som er glad i hester!! Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 05/03/2007 :  10:28:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det største problemet er at du ikke tør la hesten din prøve, dersom hesten får lov til å gå barfot om vinteren vil du oppdage at den klarer seg like godt om ikke bedre en hester med sko og brodder. Det er kun på glattisen at brodder er bedre en barfot. Får hesten prøve blir den vant til det og den tilpasser seg fort.

Jeg lot min hest prøve i to år jeg , og endte opp med en hest som var livredd for is. Satte på brodder på boots, hest kjempefornøyd, helt til hu nigjen skled ... og hele selvtillitten hennes bare ramla sammen. Satte på sko= ny hest.

Det er stor forskjell på vintrene i dette landet, avhengig av hvor du bor, og bor du i områder med mye is er det livsfarlig. Jeg har også en toåring, som har klart å ramle en gang i vinter. Og sklidd mye fram og tilbake til havn.

Det er ikke uten grunn de bekymrer seg på veterinærhøyskolen, etter at barfot ble vanlig, og mengden med skulderbrudd etter fall på is økte drastisk ....

Is uten sko er og blir livsfarlig. Snø uten sko er helt strålende.
Gå til toppen av siden

fredrik og iselin

» VIP

Skrevet - 05/03/2007 :  21:01:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig er det fint om en hest kan gå barfot hele året, men det kommer vel ann på hvor mye trening den får, HVOR den blir trent! jeg rir både tur og i ridehus på vinteren og jeg vil ikke risikere at han skader seg..vanskelig å si hva hesten min foretrekker men jeg tror han liker å holde seg skadefri og ihvertfall her hvor jeg bor er det mye is og da syns jeg det er like greit med sko og brodder, da vet jeg at hesten min får være ute hver dag og får den treningen han behøver!

men summer, fungerte det ikke med boots på hesten din?
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.