hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barfot om vinteren
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 barfot om vinteren
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

baroja.

» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  13:46:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
jo jeg synes at horsemanship dreier seg barfot, bittløshet og bomløsesaler like mye som hesteforståelse.
for bittløshet, barfot og bomløsesaler vill gjøre det arbeidet VI krever at hesten må gjøre mye mer behagelig. og da får vi en mye mer posetiv og villig hest.
og når du nevner at hesten din må stå på boksen sin i flere dager siden den er syk. da er det i de fleste tilfeller at hesten hadde hatt det mye bedre hvis den fikk komme en tur ut. å ikke bare stå på den boksen hele dagen å kjede seg i tung luft.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 11/03/2007 :  14:17:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når man snakker om villhester/tamhester, dødsårsaker og levealder: Levealderen er en ting, det som er virkelig interessant er i hvilken helsetilstand hesten er i når den runder 20. Mange tamme hester lever til de er 30, men de er mer eller mindre pensjonister fra de er 20 eller tidligere. Hestene blir "gamle" tidlig, med dårlige ben, belastningsskader osv slik at de ikke kan brukes som før. Når villehester lever til de er over 30 er ikke de skrøpelige de siste 10 årene av sitt liv. De må fungere nesten optimalt og ha god helse og gode ben, og så snart de begynner å bli skrøpelige taper de konkurransen med andre hester og blir oppdaget av rovdyr som enkle byttedyr.
Det er i denne sammenheng levealderen til villhester er facinerende! Vi klarer kanskje å holde liv i hestene i mange år om vi ønsker det, men kan man bruke en hest på 25 på samme måten som en hest på 10? Er den like sunn og sprek helt til den dør? Det er nemlig villhestene nødt til å være!
Tamhester kan leve mange år med dårlige ben, vi bare bruker dem mindre og gir dem alle slags behandlinger. Villhester må ha gode ben ellers dør de, de får ingen ekstra sjanse.
TIL TROSS FOR DETTE: lever villhester lenger enn våre tamhester!
Kanskje vi har noe å lære?
Kanskje hester holder seg sunnere med mer bevegelse, større uteområder, mere utetid, fri tilgang på grovfor, lite eller ingen raske karbohydrater, ingen overvekt, stadig bevegelse 16 timer pr døgn, 2 mil pr døgn i rolig tempo mens de spiser litt hele tiden (og ingen sko). Kanskje dette er mye viktigere enn vi har trodd mens vi har laget bokser, små paddocker til en og en hest, solarium, vaskebokser osv.
Hva med å heller lage store labyrintbeiter med flere hester og mat spredt over et større område og godt variert underlag uten søle og godt ly som hesten selv kan velge å gå inn i.
Det koster penger og krever mye materialer og gjennomtenkte løsninger for å ikke være for arbeidskrevende. Men hva om dette kunne gitt oss velfungerende hester i 10 år til? Ikke bare selskapshester og pensjonisthester som vi beholder av sentimentale grunner, men sunne hester i full trening?
Er det mulig i vår del av verden med vårt klima? Er det noen raser som egner seg bedre enn andre? Er det verdt det å invistere mye i å gjøre ting anderledes i steden for å følge gamle sedvaner og gjøre som alle andre alltid har gjort?
Når hesten var et transportmiddel og en landbruksmaskin måtte den være tilgjengelig mest mulig, og enklest mulig å fore. Den ble stående stille inne mye av tiden i møkk og måtte ha sko. Hestene ble brukt hardt og holdt ikke alltid så mange år.
Nå har hestens rolle endret seg og våre krav til dem og følelser for dem også. Det finnes ny forskning om hestehøver og foring som har tatt tilbake gammel kunnskap som har gått tapt i mange miljøer. Det finnes også nye materialer å lage hestesko av og mulighet til å bruke gode boots.
Hestemiljøet er utrolig konservativt, men det utvikler seg sakte og det gjelder å holde seg oppdatert og kanskje tenke nytt når en ny stall skal bygges, og kanskje vi kan gi unghester levevilkår som ikke gjør det nødvendig å sko unghesten så snart den skal ris inn. Kanskje det vil lønne seg i det lange løp? For oss og for hesten?
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 11/03/2007 :  14:44:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vi lærer like mye av å høre om de som ikke klarte overgangen til barfot - som vi lærer av dem som forteller om suksesshistorer med barfothøver. Husk at det er derfor vi spør og graver og kommer med forslag til ting som kunne fungert; Vi vil så gjerne finne den ukjente faktoren som kan fullføre bildet og gi hesten en mulighet til å ha det godt uten sko.

Ja det er kjempefint så lenge man får slike tilbakemeldinger. Men som du kanskje ser, så blir man fort slaktet, fordi man har ikke prøvd godt nok, og ser ikke hvor fantastisk barfot er .

Kopi av melding:
Jeg rir med taugrime.. kan ikke på noen måte se at dette skader hesten munn. den er ikke en gang i nærheten av den. jeg jobber mye med horsemanship så bitt er ikke noe alternativ for meg og taugrimen fungerer helt supert! tror hestene uten tvil foretrekker det også!

Tennene til hesten er ikke bare i det området som vi ser er munnen, de mest utsatt områdene ligger bakover der hodelag og grimer sitter. Og selv en taugrime kan gjøre skade i minnen om det er spisser der , eller uregelmessigheter i hestens bitt. Faktisk. Dette er noe jeg har fra to av de som driver tannpleie på heltid, med flere års utdanning og erfaring i faget. Grimer og neseremmer og bittløse hodelag, gir like store skade i munnen, som et veltilpasset bitt. Hele poenget er at det blir ensidig trykk. Og ja, selv en taugrime lager et lite trykk.

Kopi av melding:
men er det noen som bruker boots?og hvordan funker de?

Min gikk med boots. MAnge sier broddene er blitt bedre, men de broddene var iallfall ikke mye verdt. Hun skled skikkelig med dem. Og det gikk først ordentlig opp for meg når jeg fikk en ny skodd forhest. Den vasset og gikk og min skled og skled. Pussig nok har hun ikke sklidd overhodet etter at vi skodde.

Men broddene skal ha blitt bedre visstnok. Men alikevel ville jeg aldri turt å stole på dem i bakker me vogn foreksemple. Og da tar jeg bort mye av det jeg pleier å gjøre på vinteren ...
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 11/03/2007 :  14:45:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
.
og når du nevner at hesten din må stå på boksen sin i flere dager siden den er syk. da er det i de fleste tilfeller at hesten hadde hatt det mye bedre hvis den fikk komme en tur ut. å ikke bare stå på den boksen hele dagen å kjede seg i tung luft.

Opprinnelig postet av baroja.

Kjære vene! I to tilfeller har jeg måttet ha hest på boks pga sykdom, ene pga sting, andre pga en alvorlig øyeoperasjon. Jeg kom bare med et eksempel på hva "dulling" kan være. (dessuten så står faktisk hesten min på utegang hele året).

Og når det gjelder bomløs så er det vel og bra - hvis det fungerer for hesten. En bomløs sal gir liten støtte, og jeg kunne aldri ridd i bomløs sal regelmessig på hesten min da han f.eks hadde problemer med låsninger i bekkenet. Horsemanship dreier seg mye om å lytte til hesten, om hesten blir ridd med bitt eller med bittløst har ingenting med saken å gjøre. Jeg rir med bittløst, men dette er hovedsaklig pga et munnproblem hesten har. Hadde jeg en dag ridd med bitt (hvis man ser bort fra munnproblemet hans), så hadde jeg vel ikke drevet noe mindre med horsemanship av den grunn.

Man må se an hesten som et individ og finne ut hva som fungerer for den enkelte.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  15:19:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes du snakker tøv, Baroja. Horsemanship har da for pokker ingen ting å gjøre med hvorvidt man har et skoløst, bittløst eller bomløst hestehold å gjøre! Her har du fått flere eksempler på folk som har prøvd dette, men som det ikke har fungert for. Har de da mindre hesteforståelse av den grunn? Hva med meg da, som for eksempel rir bittløst av og til? Driver jeg kanskje tidvis med horsemanship? Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  15:20:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
.

Opprinnelig postet av baroja.

Kjære vene! I to tilfeller har jeg måttet ha hest på boks pga sykdom, ene pga sting, andre pga en alvorlig øyeoperasjon. Jeg kom bare med et eksempel på hva "dulling" kan være. (dessuten så står faktisk hesten min på utegang hele året).

Og når det gjelder bomløs så er det vel og bra - hvis det fungerer for hesten. En bomløs sal gir liten støtte, og jeg kunne aldri ridd i bomløs sal regelmessig på hesten min da han f.eks hadde problemer med låsninger i bekkenet. Horsemanship dreier seg mye om å lytte til hesten, om hesten blir ridd med bitt eller med bittløst har ingenting med saken å gjøre. Jeg rir med bittløst, men dette er hovedsaklig pga et munnproblem hesten har. Hadde jeg en dag ridd med bitt (hvis man ser bort fra munnproblemet hans), så hadde jeg vel ikke drevet noe mindre med horsemanship av den grunn.

Man må se an hesten som et individ og finne ut hva som fungerer for den enkelte.

Opprinnelig postet av rusket

sier ikke at man ikke kan drive horsemanship med bitt, men når man driver NH så er jo en av hovedmonmentene å bruke mins mulig for ønsket adferd, ahr man en hest som fult og helt er trent opp etter NH så vil man i prinsippe ikke behøve noe rundt hestens hode i det hele tatt. Det hele er jo snakk om å fortelle hesten hva du vil den skal gjøre gjennom tanker og bilder, det er ikke utstyret det kommer ann på, så hvorfor ri med bitt når man kan ri uten? jeg bruker bare westernsaler og syns det er perfekt! men sånt er jo smak og behag og som du sier kommer det veldig ann på hesten. jeg mener altså ikke at det er utstyret som avgjør om man driver "riktig" NH eller ikke, men jeg prøver hvertfall å bruke minst mulig, mitt mål er at jeg nesten ikke skal bruke tøylen.
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  15:37:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er veldig fasinert ofer det frklin skriver for ikke å si ENIG! boksen er bygget for mennesket og ikke hesten! se egen spalte (naturlig hestehold ) for videre diskusjon.
ALLE hester kan tilpasse seg klimaet i nord, vi må bare gi dem tid og venne dem til overgangen.. vinterpels kan utvikles eller?

ellers: Summer, taugrimen sitter så løst at jeg nesten får en knyttneve under nesereimen, kan ikke på noen måte forstå hvordan det et mulig at den skaper trykk, nå er det er sagt skal amn ikke ri med taugrime hvis man ikek har kontroll på hesten, da vil det bli enda mer riving og sliting enn med et bitt. Men når jeg rir er det ikke bare tøylen som er "rattet" eller "bremsen" min, som sagt tidligere bruker jeg NH og det skal da ikke være nødvendig å bruke tøylene i noen særlig grad. hesten er uhyre følsom og kan kjenne en flue sette seg på hvilket som helst hårstrå. er sikker på at hesten foretrekker en slik bruk. det lille trykket grima skaper kan på ingen måte forårsake tan problemer..

rusket:
sier ikke at man ikke kan drive horsemanship med bitt, men når man driver NH er ikke da en av hensiktene å bruke mins mulig" for ønsket adferd, har man en hest som fult og helt er trent opp etter NH så vil man i prinsippe ikke behøve noe rundt hestens hode i det hele tatt. Det hele er jo snakk om å fortelle hesten hva du vil den skal gjøre gjennom tanker og bilder, det er ikke utstyret det kommer ann på, så hvorfor ri med bitt når man kan ri uten? men så klart, ujeg sier ikke at man ikke kan bedrive horsemanship med bitt! jeg bruker bare westernsaler og syns det er perfekt! men sånt er jo smak og behag og som du sier kommer det veldig ann på hesten. jeg mener altså ikke at det er utstyret som avgjør om man driver "riktig" NH eller ikke, men jeg prøver hvertfall å bruke minst mulig, mitt mål er at jeg nesten ikke skal bruke tøylen.

er det så alvorlige sykdommer at hesten ikke på noen måte akn få gå ute blant flokken sin ahr man ikke noe valg, men er den halt (og det ikke blir verre med bevegelse) eks hovbyll tror jeg hesten mye heller ville gått ute blant flokken sin med litt smerte enn å stå inne helt alene.. min oppfattning
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  19:43:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når en hest har bokshvile, er det som regel etter henvisning fra veterinær. Ingen stenger hesten inne for moro skyld. Fatter ikke hvorfor dere hyler om dette, er dere ute etter å finne noe å hakke på?
Selvfølgelig kan halthet bli verre med bevegelse!
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  19:45:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når en hest har bokshvile, er det som regel etter henvisning fra veterinær. Ingen stenger hesten inne for moro skyld. Fatter ikke hvorfor dere hyler om dette, er dere ute etter å finne noe å hakke på?

Opprinnelig postet av Polaris79

halthet ved hovbyll! folk stenger jo hestene inne i boksen hver kveld, og ikke pga halthet eller sykdom. hvorfor?
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 11/03/2007 :  19:52:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen ganger har faktisk hester en skade, eller har fått en behandling, som tilsier at de overhodet ikke skal finne på noe sprell det neste døgnet eller to. Hva med hester som står på klinikk og har hatt store operasjoner ? Vi mennesker også er laget for å vbevege oss faktisk, men noen ganger har vi en skade eller har gjort en form for behandling som tilsiser at vi skal holde oss i ro littegrann. Men å si til en hest at : Nå må du høre her lille venn: Jeg slipper deg ut sammen vennene dine, men du må ikke finne på å gå noe rundt!!! eeeeh... Hvor ofte skjer dette i en hests levetid da ? Jeg måtte bure inn en fullblodshoppe jeg hadde en gang, i to dager, pga behandling som tilsa at hun MÅTTE ikke belaste noe større. Da var hele griea bortkastet. Det var to dager, i løpet av alle de årene jeg har hatt hest, at en hest har fått bokshvile.

Man kan ikke sammenligne en litt halt hest, en byll eller noe (Aldri hørt om en hest so mhar fått bokshvile etter en byll, tvert i mot, bevegelse gjør det enklere for denå komme ut ) og en hest som er operert da vel.

Ja klart, tar du aldri i taugrima di, så blir det ikke noe drastisk trykk. Poenget mitt var bare at bittløse hodelag også gir skader i munnen.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 11/03/2007 :  20:17:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og noen typer halthet kan bli bedre med bevegelse...
Veterinærer er heller ikke alltid enige og noen veterinærer kan kanskje ikke nok om hest.
Helt generelt, ikke ment som et angrep på Polaris....

Det har vært gjort forsøk bl.a i gallopp-miljøet for å hele skader fortest mulig og da viser det seg at bevegelse virker veldig bra. (kombinert med barfot faktisk)
http://www.simonearleracing.com/index.asp?pageid=1
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 11/03/2007 :  22:24:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Polaris79

halthet ved hovbyll! folk stenger jo hestene inne i boksen hver kveld, og ikke pga halthet eller sykdom. hvorfor?

Opprinnelig postet av matprat

Jeg er helt klart enig i at altfor mange hester står for mye på boks, og altfor lite i luftegård. Men hvorfor de fleste setter inn hesten sin om natta er vel fordi de ikke har annen mulighet? Er ikke alle forunt å kunne ha hesten sin på en god utegang.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  22:32:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, noen skader kan bli bedre med bevegelse. Men generelt synes jeg man skal være svært forsiktig med å trosse veterinærens henvisninger om bokshvile. Selvfølgelig er det gørr kjedelig for hesten å stå inne, men det er nå en gang slik at de ikke alltid vet sitt eget beste!
Ellers synes jeg det er meningsløst å antyde at hesten til Rusket burde vært ute under sykdomsperioden, uten en gang å vite hvilken diagnose han hadde.

Merete
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 12/03/2007 :  15:19:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Hvor ble det av barfotdiskusjonen a? *glise* dette er litt moro å lese da Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 12/03/2007 :  18:44:14  Vis profil  Svar med kopi av melding

rusket, jeg bare lurer på en ting, du sier at mange må ha hestene inne om natten pga ikke optimale utrforhold, men hva er forskjelle på dag å natt når det kommer til forhold? er det ly? bare lurer
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.