hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvilket kraftfor er sunnest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 hvilket kraftfor er sunnest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

tøffe_n

Skrevet - 18/12/2003 :  23:27:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvilket kraftfor er sunnest/best?
Jeg gir hoppa mi korngrøpp, for det skal være bra.
Det er fordi jeg har hørt at champion osv ikke er så sunt for hesten, for det inneholder stoffer som ikke er bra for hester.
Hva mener dere?

Redigert av - tøffe_n den 22/12/2003 16:46:10

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2003 :  11:59:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Heisann!
Det er nesten umulig å svare hva som er sunnest eller best i og med at det varierer fra hest til hest etter hvilke behov den har.
Fórtyper (feks champion) som er spesialutviklet for hest er ikke usunne eller dårlige i utgangspunktet, men noen kan være i kraftigste laget/feil sammensatt i forhold til den enkelte hests behov.
De Engelske fortypene (Baileys, Spillers, Dodson & Horell mfl) som er ganske nye på det norske markedet er så populære nettopp fordi de finnes i så mange varianter slik at du kan finne noe som passer nettopp for din/e hest/er enten de er spreke, late, tykke, tynne, gamle, unge, friske, syke, drektige, diende, lite brukt, svært aktivt brukt osv.
Her inneholder hver mix/pelletstype en stor variasjon av korntyper, urter, mineraler, vitaminer, oljer mm som gjør maten både sunn og velsmakende, samt at hesten får i seg det den trenger.
Når riktig fortype er valgt trenger du igrunn bare bestemme/tilpasse mengde, og sørge for at hesten har tilgang på salt feks gjennom saltsteinen.
Selvsagt kan man, med riktig kompetanse, blande seg fram til en spesialtilpasset mix for sin egen hest. Men det er jo enklere, tryggere og mer praktisk å kjøpe en ferdig blanding fra en kjent produsent.

Grøpp (bygg/mais) blir gjerne brukt for å fete opp hester, eller holde vekten på de som har lett for å bli tynne. Har selv god erfaring med det.
Både mais og bygg kan også gis i kokt eller pelletert form.
Havre påvirker ofte hestens temperament (gjør den sprekere) og har forholdsvis liten næringsverdi, men er ikke usunt som sådan.
Pellets - feks Champion - er spesiallaget for hester, men i og med at det er en veldig generell fortype er det mulig at den inneholder for lite eller mye av noe hesten din trenger. Vær nøye med å lese hva den type pellets du bruker inneholder. Det kan være svært "kraftig" kost for endel hester, og andre igjen bør ha tilskudd ved siden av.
Kli er fortsatt populært som tilleggsfor, og her er det mange meninger. Noen mener det bare er "vomfyll" mens andre igjen mener at det er direkte usunt og forhindrer hesten i å ta opp næringsstoffer...
Chaff er en "ny vri" på et gammelt konsept. Det er fint oppkuttet havrehalm som ofte har olje og/eller melassebelegg. Det er ikke fetende og påvirker ikke temperamentet, men tar tid for hesten både å spise og fordøye. Gis stort sett i tillegg til annet kraftfor, men kan også gis alene.
Alfalfa er et tørket gressprodukt som finnes i flere varianter. Det har til felles med chaff at det ikke påvirker hestens temperament og tar litt ekstra tid å spise/fordøye.
Vitaminer/mineraler/oljer/hvitløk/tran mm gis som tilskudd og her må man ta hensyn både til hesten og hva fóret man bruker inneholder-
... og selvsagt finnes det masse andre fortyper og varianter som jeg ikke har erfaring med. Du får sikkert fler tips og masse informasjon fra den allsidige gjengen her på Mixen!
Det viktigste er at den enkelte hest får - selvsagt i tillegg til rent og friskt vann og rikelig med godt høy - en type og mengde med kraftfor som er tilpasset hestens behov og bruksmengde.
Hvis hesten er sunn og frisk, passe sprek med fin og blank pels og godt humør, ja, da gjør man ihvertfall ikke altfor mye galt med fóringen

Redigert av - elx den 19/12/2003 12:01:35 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 19/12/2003 :  18:20:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hva er egentlig i "pelletert form"!?!

Guro
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2003 :  19:05:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Guro - når noe er pelletert er alle bestanddeler finmalt, sammenblandet og "trykket" inn gjennom en eller annen mystisk maskin som gjør at de blir små, kompakte sylinderformede "klumper". Altså pellets.
Med andre ord er forskjellen på om jeg gir hesten min en forblanding i musli eller pelletsvarianten så godt som ingen, med tanke på næringsverdi.
Men måten maten er prosessert på gjør at hesten spiser og fordøyer det litt forskjellig. I følge de "ekspertene" jeg har lest (hovedsaklig britiske magasiner ved tester av de forskjellige merkene) så er ingen av variantene "bedre" enn den andre, generelt sett...
Altså, smak og behag. Men jeg er ikke heeelt fornøyd med det svaret og leter videre
Har noen innspill her så er jeg veldig interessert!
Gå til toppen av siden

Golden Jaffa Omega

Norway

Skrevet - 20/12/2003 :  00:13:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGolden Jaffa Omega  Svar med kopi av melding
du har spurt mg om råd når d gjelder foring av hesten din hest1. du sier hun er vedlig tykk, da er d ikke noe lurt å gi henne grøpp fordi d brukes til å feite opp hester som er tynne eller holde vekten på dei så blir lett tynn. nå vet eg at hesten din e drektig så da ville eg anbefalt champion oppdrett. dette er et for som er tilpasset avlshopper og unghester. og hoppa di kommer jo under d å være avlshoppe i og med at hun er drektig. men vil du ha noe bedre svar fra andre en neg så bør du spesifisere spørsmålete ditt bedre(dette er bare et lite tips) Gå til toppen av siden

tøffe_n

Skrevet - 20/12/2003 :  10:18:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke hvor mye for jeg skal gi hesten min jeg lurer på, men hvilket kraftfor som er sunnest Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 20/12/2003 :  13:06:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ifølge equiterapeuten jeg har brukt, og etter hva jeg har lest meg til gjennom årene, er det helt rene fórtyper som i utgangspunktet er sunnest. Litt på samme måte som til mennesker, så er rene råvarer sunnere enn halv- eller helfabrikata.

Men dette krever mye mer kunnskap om fóring, så jeg vil nok anbefale ferdigblandinger. Jeg har brukt Dodson & Horrell og Eggermanns, og kan varmt anbefale begge.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.32 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.