hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ER hest dyrt å ha??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 ER hest dyrt å ha??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

-Siri-og-Don-

» VIP

Skrevet - 25/11/2003 :  18:30:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lurte egentlig på hva dere mener om at hest er dyrt å ha??
Er men for liten til å ha hest hvis man er 14 år???
Hvor mye koster det ca å ha en hest i året???

ambra

Norway

Skrevet - 26/11/2003 :  09:42:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideambra  Svar med kopi av melding
Det kommer veldig an på hvor mye du må betale i stall-leie, og dette igjen vil vel variere alt etter hvor i landet du er. I tillegg må du regne ut fòr. Har du en hobbyhest av typen fjording/lyngshest/islandshest, trenger den neppe noe særlig med kraftfor, mens en varmblods mest sannsynlig må ha det. Høy vil variere i pris, men hvis du regner 3kr pr kg og omtrent 10kg pr dag (igjen, dette kommer veldig an på hesten), får du 30kr pr dag gjennom hele vinteren.
Så kommer veterinærutgiftene som hvis du er heldig bare gjelder vaksinasjon og tannrasp en gang i året. Ormekur 4-5 ganger i året til ca 150kr pr gang, hovslager omtrent hver 8.uke (usikker på pris siden jeg har hest uten sko)... og det er helt sikkert en masse mer jeg har glemt i farta. Så på et annet spørsmål at noen hadde svart ca 20.000kr i året for en unghest. Jeg har ikke regnet dette ut selv, men det gir vel et omtrentlig overslag.

Du er ikke for liten til å ha hest, men det krever en del fra dine foreldre hvis du ikke har jobb og kan betale selv.
Gå til toppen av siden

Astrid H

Norway

Skrevet - 26/11/2003 :  11:55:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
Det er ganske dyrt å ha hest, men det varierer fra hestens behover og på hvor du har hesten. Først må du kjøpe hesten, og viss utstyr ikke følger med, så må du kjøpe det også. Stalleie varierer veldig. Jeg bor på vestlandet, og her hos oss koster det litt i underkant av 1000 kr å ha hest (da er boks, flis, paddock og høy inkludert - men man deler på fôringer og utslipp, og holder kraftfôr selv). Mange plasser kan stalleien ligge rundt 3000, både mer og mindre er vanlig.

I tillegg til faste, månedtlige utgifter, skal hesten skoes hver 6.-8.uke, den skal ha forskjellige vaksiner og ormekurer, tennene skal raspest, evt ødelagt utstyr må erstattes med nytt og kanskje blir hesten syk og trenger veterinær. Man bør absolutt ha en god forsikring på hesten, og det koster også en del. Mange som har hest, vil også delta på kurs og stevner, og det kan koste ganske mye. Og hvordan kommer du deg til stallen?! Jeg må ta buss frem og tilbake hver dag, og bruker ca 300-400 kr på buss i måneden. Og hvem skal betale for alt dette her?! Er du heldig, betaler foreldrene dine. Viss du må betale noe (eller alt) selv, må du få deg en deltidsjobb utenom skolen, og da blir det mindre tid til hesten...

En 14-åring kan fint ha egen hest, viss personen har god erfaring med hester (holdt på lenge, vært hestepasser / fôrrytter osv). Det beste er visst en av foreldrene har kunnskaper om hest og hestehold, så får man mer hjelp, "opp-backing" og forståelse fra de. Det har vært lignende debatter om så unge skal få egen hest eller hest på fôr, du kan jo gå inn og lese svarene der.

Viss du tenker på å få egen hest, kan det være lurt å sette opp en liste over hva det vil koste, hva det vil kreve av tid, hva du må ofre av familie / venner / fritidsaktiviteter / skole og sist, men ikke minst, hvor stort ansvar det er. Lykke til!
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2003 :  17:35:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
heisann! ja jeg synes det er dyrt å ha hest, og jeg betaler ikke engang stalleie En 14 åring kan fint ha en hest hvis man har litt erfring og kanskje har foreldere som kan hjelpe til eller en ridelærer som er flink, eller noe sånt Koster fra 500-700 kr å få hesten skodd, tror alle hovslagere tar forskjellige priser Lykke til

-sPikE-

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2003 :  19:38:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Det er dyrt å ha hest, men prisene varierer veldig om man har hesten på en privatstall eller på et stort hestesenter. Jeg har hesten min på et hestesenter som har mange ulike fasiliteter å tilby, da øker selvsagt prisen også. I denne stallen blir det når jeg inkluderer kurs, stalleie, for, skoing osv minst 4500kr i mnd, sammenlignet med stallen jeg hadde den på før (dugnadsdrevet rideklubb) der det ble maks 2000kr i mnd. Og selvsagt trenger man ikke det dyreste utstyret, så der kan man spare en del (bortsett fra sal, akkurat på det området mener jeg man skal investere i kvalitet og godt tilpasset sal).

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

-={Aardal}=-

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2003 :  21:09:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Som sakt kommer det veldig ann på stall , hest osv

Stallplass 2000-5400,- (kan jo få det billigere)
Skoing ca300-600,- i månten
Vaksiner(spørs jo hvor mange hesten ta i året)
Veterinær!!

Det er det viktikste man trenger og tenke på men så blir det jo eks:
start avgifter , nytt utstyr osv
Så det er litt dyrt med hest ja.
Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2003 :  16:46:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Mye!
Vetrinær
Hovslager
Utstyr
Stallplass
og så klart hesten!
Og selvsagt tid og penger!

=D
Redigert av - Victoria & Timon den 22/12/2003 10:48:47 Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2003 :  19:26:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Heisann,

Å ha hest koster masse! Det tar både penger og tid, og avogtil dukker det opp uforutsette utgifter ifm skade på hest eller utstyr. MEN det er ingen tvil om at det er verdt hvert øre

Hvis du skal ha et budsjett feks til å legge fram for foreldrene dine (regner med at de er involvert økonomisk siden du er såpass ung) har du fått masse bra tips her i debatten.

Budsjettet bør inneholde alle faste utgifter du kan komme på - sikkert mer enn hva jeg har kommet på i farten - bedre at det blir billigere enn forventet enn dyrere!

Stalleie x 12 (hvis det er inklusive flis, høy og kraftfor)
Smed x 8
Veterinær x 2 (minimum!)
Trening/instruksjon x 45 (ca 1 time i uken minus ferier etc)
Evt baneleie (pr time eller månedlig?)
Evt tilleggsfor til hesten
Evt leie av hestetransport

Legg også til en "pott" på noen tusen som er til evt ekstra veterinærutgifter eller hvis du trenger nytt utstyr.

For å få riktige priser foreslår jeg at du kontakter noen du kjenner som har hest (gjerne en voksen som betaler regningene selv!) og får vite hva som er gjengs pris i området der du bor.

Sjekk med ridesenter og staller i ditt nærområde for å finne ut hva stalleie ligger på. Det varierer voldsomt avhengig av hvor i landet det er, hva som følger med i prisen og hvilke fasiliteter som er på stallen/senteret.

Og husk - det er ikke alltid det lønner seg å gå for det billigste alternativet. Tenk nøye igjennom om det kan være vanskelig å stå på dugnadsstall (hvor du må fore/slippe hester etc), og om det kan bli for stort ansvar å måtte skaffe flis og for etc selv.

14 er ikke for ungt til å ha hest. Men det er et voldsomt stort ansvar så det er helt klart viktig at du har en erfaren støtteperson du kan få hjelp fra, i tillegg til evt forrytter/hestepasser som kan bidra økonomisk og/eller hjelpe til med stell etc.

Lykke til med hest på for eller egen hest!

Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 23/12/2003 :  08:24:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Hest er DYRT ja!
Foorst kjooper man en hest til kanskje 50 000. Saa betaler man stalleie(1400 i maanden), hooy, kraft for og vitamin tilaskudd, hovslager, veterinaer, flis, trener, og alt utstyret som hesten trenger. Dressur saler synes jeg er sykt dyre! Salen koster jo like mye som hesten!!! Hvorfor er det saann??? Jeg mener det boor vaere ganske dyrt aa kjoope selve hesten, hvis ikke blir den lett misbrukt og ting blir userioost. Men utstyr til saa mye!? Forsikring? Vel, Nick er faktisk ikke forsikret. Dette fordi forsikringen koster saa utrolig mye. Forsikringen blir liksom dyrere enn utgiftene, og det blir feil!

14 synes jeg er litt ungt. Paa grunn av ansvaret. Dessuten er det mye tid som maa legges inn. Det blir litt slutt med festing og venner. En gang i blandt gaar det, men man maa taale aa gi litt. Dessuten mener jeg at en 14 aaring ikke vil ta situasjoner alvorlig nok. Toor en "fjortis" aa ringe dyrlegen om hesten ser syk ut? Jeg er 15, og bruker for mye tid paa hest. Skolen blir plutselig veldig krevende, og det blir liten tid til overs. Naar man har en fullblods som maa rides minst en gang daglig, og man har skole, blir det ekstra utgifter med trener. Jeg finner rett og slett ikke noen som kan ta over for meg, ikke engang gratis! Enten har de ikke nok erfaring, er redde og uansvarlige, eller saa har de ikke tid. Ofte maa jeg velge litt skole eller stall. Vent saa lenge som mulig synes jeg, det blir best!

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.