hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Høy og vann
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Høy og vann
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LinnRenathe

Skrevet - 05/12/2003 :  21:17:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hørt om noen hesteeiere som mater hestene sine med bare høy og vann..ikke noe i tillegg! Er det sunt for hesten da?!

-Linn-

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 05/12/2003 :  22:00:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
er det næringsrikt høy og rent vann så er det vel ikke noe som er mer naturlig. og hvis hesten har fri tilgang så mener jeg det er helt topp! men det må sees an på hesten også, hvis den er daff og litt skranten og med matt pels/flass så burde den ha hatt vitamintilskudd, men hvis hesten klarer seg bra så er det jo ingenting i veien.

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 05/12/2003 :  23:24:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
helt enig med Kristy

-sPikE-

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2003 :  18:47:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
hestn min får berre høy og vatn, når eg ikkje rir. den har overlevd hittil. det er viktig med grønt,næringsrikt høy. den har blank pels, mykje vilje og godt humør, så den er sunn. Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2003 :  19:55:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Jeg må bare si meg enig med Kristy, Spike og Olga...
Høyet i Norge er stort sett av svært god kvalitet med høyt protein og vitamininnhold, så medmindre hesten er drektig eller undervektig/slapp er det helt OK.
Men det er fint at du bryr deg!

Gå til toppen av siden

LinnRenathe

Skrevet - 08/12/2003 :  23:24:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var godt å høre

*LINN*
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 09/12/2003 :  14:14:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er sikkert ok med kvalitetshøy og vann om hesten ikke er i trening.
Men problemet blir om hesten er i hard trening,da bruker den så mye energi at den ikke klarer å spise den mengden høy den da må ha,selv om den har fri tilgang.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2003 :  14:58:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Man må se an hesten litt da. Synes høy og vann blir for dårlig for de fleste hester, spesielt fordi svært mange hesteeiere rundt om i Norge "driter" i kvaliteten på høyet.

Skal tilføye en liten ting til ettertanke. Bruker selv "fôrplan-hest". Gjorde et lite forsøk. La inn følgende data;
Hestetype: vedlikehold (d.v.s. ingen trening eller vekst)
Vekt: 500 kilo
Kjønn: Hoppe
Blodstype: Varmblod
Holdkorreksjon: 0

Om jeg setter den på 18 kilo høy pr døgn vil den få et syklig overskudd av FE (nær dobbel dose), fordøyelig råprotein m.m. Allikevel er det mange næringsstoffer den får for lite av - selv med en slik høymengde som er langt mer enn hva hesten noen gang har spist pr døgn. Det maksimale jeg har fått i henne er 14 kilo. Skal også legge til at jeg valgte et alternativ av høy med bra kvalitet. Det hun får for lite av er; natrium, kobber, selen, E-vitamin, B-vitaminene B6 og B12 samt folinsyre. I tilegg blir balansen mellom fosfor og kalsium langt i fra optimal.

Det viser (for meg i hvertfall) at høy og vann er ikke nok! Nå skal man selvsagt ikke følge forprogrammer slavisk. Man ser jo fort om hesten får nok mat. Det som imidlertid er litt vanskeligere å se er om hesten virkelig får tilstrekkelig med de næringsstoffer den trenger.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2003 :  18:29:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Enig med alle her jeg!!
=D Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2003 :  19:44:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Vixi - "forplan hest" hva, og hvor er det? Hørtes interessant ut så nå ble jeg nyskjerrig!
:)
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2003 :  22:58:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
www.pc-horse.com er adressen i hvertfall... man kan laste ned en demo av Fôrplan-hest som programmet heter. I programmet ligger en god del fôrtyper lagret; Champion og Norgesfôr sitt sortiment + betfor, bygg, hvetekli, lucerne, ulike tilskudd (Champion og Vitafôr?) osv osv. Dette er vel det programmet som er utviklet av Dag Austbø + noen til, tror jeg. Var egentlig veldig interessant å prøve ut forskjellige typer og sammensetninger. Ble litt klokere, spes. ble jeg mer oppmerksom på proteininnhold - jeg har proppet inn for mye av det i hvertfall. Programmet gir en god pekepinn i hvertfall, hvorvidt det fungerer i praksis er en helt annen sak - men det fungerer på våre...
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.77 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.