hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Freser over forryttere som ikke gjør jobben!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Freser over forryttere som ikke gjør jobben!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 10

Kajsa

» VIP

Skrevet - 04/03/2007 :  13:42:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Det er litt begrepsforvirringer ute og går her... En fôrrytter har hesten som sin egen de dagene han/hun har hesten. Det er da ingen som kommer og møkker og gjør stallarbeidet for hesteeieren, hvorfor skal det være annerledes for en fôrrytter? Som fôrrytter "eier man hesten litt", og det som er normalt (ihvertfall her) er at fôrrytteren betaler de reelle utgiftene det koster å ha hest - for de dagene han/hun har hesten.

Jeg skjønner godt at mange ikke liker å ha strenge regler de selv synes er helt bak mål, som fôrrytter. Det er helt fair, men da starter man jo heller ikke som fôrrytter hos denne teite hesteeieren. Da finner man seg en annen hest. Det er vel heller sjeldent at hesteeieren presenterer et hav med regler etter at man har hatt hesten en tid. Hvis f.eks Spoff vil være fôrrytter på en hest der hun selv kan bestemme hvilket utstyr hun vil bruke, så starter man ikke som fôrrytter på en traver der eieren har dratt av skoene, fjernet bittet, rir med westernsal osv. Det kan godt hende denne hesteeieren ville latt Spoff få frie tøyler, men om man skal generalisere litt så er vel det heller lite trolig. En dressurhest, trent til det formålet, oppstallet på ridesenter osv - se, der vil ståa trolig være annerledes. Poenget mitt er at man som hesteeier leter etter en fôrrytter med like holdninger og tanker som en selv - det samme gjør helt sikkert fôrrytterne der ute som er på jakt etter en hest de kan "eie litt".

Når det er sagt, så har jeg ikke fôrrytter nettopp fordi jeg har en så lang liste med regler. Jeg har hestepasser isteden Noen av dere så kanskje min naziannonse tidlig i høst der jeg letet etter ny hestepasser. Jeg fikk absolutt ikke mange svar, men jammen fant ikke ponni og jeg en fornuftig og flink jente som ville bli hestepasser. Hun henger med enda, så jeg kan ikke være så vanvittig streng og ha helt urimelige regler. Jeg gir dessuten mine hestepassere bortimot frie tøyler, så lenge de gjør som jeg sier. Hehe, gud jeg høres ond ut. Ihvertfall, min hestepasser er voksen og betaler selvsagt ikke noe for å ha hesten. Hun er kjempeflink, snill og rettferdig med hesten og trives forhåpentligvis godt sammen med både hesten min og de andre jentene i stallen. For meg er dette en ideell løsning, og forhåpentligvis også for hestepasseren. Det som er viktigst er jo å finne en som tenker likt som deg selv, med tanke på hestehold og trening. Om det skurrer der så vil aldri fôrrytter-/hestepasserforholdet funke i det lange løp.

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 04/03/2007 :  20:49:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Haha da har jeg vært forrytter i mange år--- MEN IKKE BETALT FOR DET! Hva kalles det da?
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 04/03/2007 :  21:35:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Hestepasser. Fôrrytter er det samme som "hest på fôr", bare ikke 24/7. Det ligger jo i ordet.

Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 04/03/2007 :  23:01:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hestepasser. Fôrrytter er det samme som "hest på fôr", bare ikke 24/7. Det ligger jo i ordet.

Opprinnelig postet av Kajsa

Trenger ikke betale penger for at det skal kvalifiseres til å kalles "forrytter"

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 04/03/2007 :  23:40:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Nehei? Hva er da forskjellen på en hestepasser og fôrrytter?

Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 05/03/2007 :  10:33:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
da lure jeg oxo på hva forskjellen på hestepasser og forrytter er? når jeg var forrytter betalte jeg for og ri en hest når jeg kom red jeg hesten og det var det jeg gjore vet at andre blander for osv men det gjore ikke jeg hadde da faste dager.. når jeg var hestepasser møkket jeg blandet for pusset utstyr (drit jobben eieren ikke gadd)osv hadde ikke faste dager kom og gikk i stallen når jeg ville skulle bare si i fra før jeg kom
smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

BirgitteG

Skrevet - 06/03/2007 :  18:13:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå må jeg innrømme jeg ikke har giddet å lese alt men;

Det er griseirriterende når forryttere av en eller annen gunn ikke kan komme. Det skjer, get over it!

Det at de ikke betaler når det er avtalt, er kun en måte å løse; ut med de. Jeg hadde en "forrytter" som ikke hadde penger likevel, og hun fikk derfor ikke fortsette med sine to faste dager.

Hun rir en gang i blandt enda, men forsjellen er at jeg "bestemmer"

Jeg har det sånn, FORRYTTER betaler, og bruker hesten som sin egen på disse dager. Jeg hadde aldri hatt en person som jeg ikke hadde regnet med klarte å ta egene beslutninger

En HESTEPASSER kan man koste litt mer rundt med, dvs fortelle dem at i dag SKAL du ri på tur, longere eller noe. Jeg ville aldri funnet på å få noen til å betale for å ri dyret på tur.

Felles for begge er at hestens daglige rutine skal følges( for, rengjøring, osv.) Jeg ville aldri ha funnet på å få noen av de til å møkke paddoker eller annet merkelig, med mindre det er en del av stallens faste rutiner. Drittarbeidet får hesteeier selv ta seg av.
Gå til toppen av siden

Tessa-77

» VIP

Skrevet - 06/03/2007 :  21:44:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Felles for begge er at hestens daglige rutine skal følges( for, rengjøring, osv.) Jeg ville aldri ha funnet på å få noen av de til å møkke paddoker eller annet merkelig, med mindre det er en del av stallens faste rutiner. Drittarbeidet får hesteeier selv ta seg av.

Opprinnelig postet av BirgitteG

Dette er en perfekt holdning synes jeg!!!!!
Selvfølgelig kan forrytteren hjelpe til, men man kan ikke legge alt som ikke er så gøy å gjøre på de!
Mange som benytter seg av makten de har som hesteeiere. For det er faktisk det de har. For det er ganske mange der ute som er villig til å finne seg i ganske så mye rart bare for å få ri litt.
Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 08/03/2007 :  14:46:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok da ble det mere klart.. men hva er jeg da? jeg kan komme og ri og gjøre hva jeg vil, og slepper og gjøre noe "dritt arbeid" hva kaler man det?
smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

BirgitteG

Skrevet - 08/03/2007 :  15:42:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Enebak racing-
HELDIG!
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 08/03/2007 :  20:10:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
hos oss skal paddock møkkes hver dag egentlig... det står i stallreglene... men det blir jo ikke gjort, verken av meg eller hjelperne. så sånn er det Gå til toppen av siden

anneogida

» VIP

Skrevet - 08/03/2007 :  20:48:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har lest med stor interesse hele tråden her. Skjønner begge sider, men for hesteeier kan jeg ikke se det helt store problemet egentlig. Hvis man har lagd en avtale på forhånd om betaling, møkking osv og personen ikke overholder avtalen så hadde jeg ikke nølt med å "gi personen fyken". Dessuten står det jo også fritt for personen som skal inn på en avtale med hesteeier å komme med innsigelser hvis det er noe som virker urimelig...
Jeg er så utrolig heldig å ha ei jente som rir hesten min to ganger i uka. Hun kan mye mere enn meg og jeg er takknemlig for at hun har lyst til å ri min lille ramp. Kunne ikke falt meg inn å ta betaling for det!!! Nå er vi så heldige at vi har alt i stalleia, men hadde regnet med at hun hadde tatt møkking hvis det hadde vært aktuelt.
Når det gjelder pussing av utstyr så hadde det jo vært en idè å gjøre det til en koselig dag i stallen sammen Man avtaler en lørdag eller søndag f.eks og sitter sammen og pusser, skravler og koser seg. Da blir man også litt bedre kjent
Når jeg hadde en hest på halvfor så byttet vi på litt å møkke luftegården. Vi skreiv bare i dagboken hvis vi hadde gjort det. Venninna mi er forrytter på den samme hesten nå og har samme innstilling. Sånne ting tar vi helt selvfølgelig på rundgang
Ting trenger ikke å bli så komplisert hvis man gir og tar litt begge veier, og holder på de reglene man eventuelt har blitt enige om på forhånd.
Men jeg er HELT enig i at man gir beskjed helst dagen før hvis man ikke kan ta hesten allikevel. Man regner jo med at en avtale er en avale!! Fordi om det til slutt er hesteier sitt ansvar å "ta vare på sin egen hest" så regner man jo med at personen kommer når h*n har sagt det...
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 08/03/2007 :  21:10:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ok da ble det mere klart.. men hva er jeg da? jeg kan komme og ri og gjøre hva jeg vil, og slepper og gjøre noe "dritt arbeid" hva kaler man det?

Opprinnelig postet av Enebakk racing

Har det litt sånn jeg og. Vil jeg ri bare sender jeg en melding og spør om jeg kan låne en hest (det er alltid en som trenger mosjon). Trenger bare å møkke boksen til den hesten ellers ingen forpliktelser.

Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 08/03/2007 :  21:13:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nehei? Hva er da forskjellen på en hestepasser og fôrrytter?

Opprinnelig postet av Kajsa

I min verden er hestepasser noen som kommer og steller hesten og gjør "utakknemmlige" ting (f.eks da jeg var 11 år var jeg hestepasser, fikk ikke lov til å ri hestene fordi jeg var for uerfaren, men fikk lov til å pusse på dem, sale opp og sånne ting).

En forrytter har ansvaret for hesten de dagene h*n har hesten, mosjonering osv.

Hva man betaler og OM man betaler spiller ingen rolle for om man er forvært eller ikke. Egentlig er det bare et definisjonsspørsmål og egen tolking om man er hestepasser eller forvært, dette var bare min tolkning :)

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 08/03/2007 :  23:15:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og jeg som trodde at å ha hest på for var en fin måte FØR man kjøpte seg hest! For å prøve ut om dette er noe for en person!!

Jaja jeg selv syns jeg har vært kjempeheldige med "mine" hesteeiere

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden
Side: av 10 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.