hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva kan en halvfôr rytter gjøre?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Hva kan en halvfôr rytter gjøre?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

summerday

Skrevet - 26/04/2007 :  14:10:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Er halvfôrrytter på en søt dressur hest.
Har et innlegg til i dette forum.

Men nå trenger jeg deres hjelp.

Hesten har nå gått med de samme sko i 3 mnd. Jeg kan se at de begynner å bli for trange, og at høvene begynner å bli litt for lange.

Hva kan jeg som halvfôr rytter gjøre?

Jeg ønsker ikke å påføre den smerte, så jeg må foreta meg noe.

Så hva kan en halvfôr rytter si til en eier ang hold av hesten og slikt?
Blir det vel tatt i mot at en halvfôr rytter påpeker en ting, ovenfor en hesteeier?

Blir veldig glad for meninger og svar på mine spørsmål

Freja-ponni

» VIP

Skrevet - 26/04/2007 :  22:09:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Absolutt bør du si i fra syntes jeg!
Hint eiern om det på en PEN måte, ikke sånn "jeg kan alt"-måte.

Finnes forskjellig "typer"- hesteeiere, man har de som ALDRI burde hatt hest, som ikke steller, møkker osv, som ikke brys seg om hesten, og rytter i det hele tatt. Og de som virkelig bryr seg.. Så si de på en pen måte..
Gå til toppen av siden

summerday

Skrevet - 27/04/2007 :  13:55:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for godt råd!

Jeg tok mot til meg og har nå endelig fått sagt det. Det gikk heldigvis bra, og eieren skulle skaffe smed. Problemet blir vel når eieren får det til.

Jeg tror ikke eieren er en sånn som ikke bryr seg om hesten sin, men jeg skjønner nå etter å ha blitt litt mer kjent med eieren at det er litt/en del mangel på hestekunnskap.
Det er flere ting jeg gjerne skulle ha snakket med eieren om pga hestens helse, men jeg skal være forsiktig og ta litt og litt med et lite tidsrom mellom. Heldigvis er det andre på stallen der som også har sagt litt, men veldig lite, så det har blitt lagt litt mer ansvar til meg å si ifra. Men jeg er jo bare halvfôr rytter, selv om jeg har over 20års erfaring med hester, så føler jeg meg litt uvel når det er ting jeg må fortelle eieren om fordi jeg nettopp er halvfôr rytter.

Jeg føler meg nesten som en hesteeier av og til, siden det er så mye jeg må passe på.
Og jeg hadde ikke tenkt meg å bli hesteeier igjen riktig ennå, siden min forrige avdøde hest ennå har en STOR plass i mitt hjerte, og det tar tid og penger som jeg ikke har.

Men det er altså flere ting, og jeg håper det ordner seg før jeg må si ifra.
Men blir det store ting, og hesten får det smertefullt, må jeg slutte, for det orker jeg ikke være en del av.
Grunnen til at jeg holder på denne hesten, er at det er en dressurhest, og eieren ville ha en dressur rytter på den. Det er jo mange der ute med dressur hester, men de fleste ønsker seg bare tur ryttere, og det er dressur jeg vil ri.
Så ønsk meg lykke til og at ting ordner seg til det beste slik at jeg kan fortsette på hesten.

Kanskje dere som leser dette kan gi meg noen tips underveis, og kanskje noen har erfaringer de vil dele hvis dere har vært oppe i samme situasjon selv????????

MVH summerday
Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 27/04/2007 :  20:56:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eieren til hesten jeg er forrytter for er gammel, har hatt travere hele sitt liv og kan masse. jeg som bare er 18 år, har 10 års erfaring md hester bare i praksis og har en god stabel med hestebøker, sier fra til han når det er noe jeg mener er galt.
jeg har jo med denne hesten hver eneste dag og er på en måte eieren hennes nå, bare at jeg ikke har kjøpt henne.
men tilbake til saken: jeg sier hele tiden fra når det er noe jeg ikke er fornøyd med, enten det er med damen min eller om det er hans hest, og han tar det faktisk til seg.
var litt morsomt for når jeg begynte å ri på Tina Marie, mente han egentlig at jeg var litt.... uerfaren eller noe, fordi jeg gjorde ting på en heeeeeelt annen måte enn han, men det viste seg at han etterhvert begynte å tro veldig på mine avgjørelser og handlinger.

så mitt råd til deg summerday, er å kanskje begynne rolig og pent, har du et godt forhold til eieren av denne hesten, så burde det ikke være noe problem å si fra!

Lykke til!!
Gå til toppen av siden

summerday

Skrevet - 28/04/2007 :  11:11:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så artig å høre Tina_Marie

Joda, hesteieren til fôrhesten min er grei. Men eieren har en sånn "jeg kan alt" innstilling, selv om bevisene peker i en helt motsatt rettning.

Joda, eieren skulle få tak i smed, men eiern hadde selvsagt en forklaring på hvorfor hesten ikke hadde vært skodd før, og at eieren hadde jobbet med saken, og at det ikke var noen fare.

Så selv om jeg sa ifra, så liksom visste eieren det allerede og jobbet med å få tak i smed.
Men hvorfor hadde det da godt 3 mnd?!!
Dere skjønner!

Så jeg har mye jeg må varsle om, men jeg må ta det ytterst forsiktig, og litt og litt, med litt tidsmellomrom i mellom.

Eieren er grei, men jeg har skjønt at jeg må gå varsomt frem.

Flere som har erfaringer???????
Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 28/04/2007 :  18:01:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jjenner meg godt igjen i det du skriver! Har selv sluttet som gratis forrytter på to forskjellige, herlige hester pga det jeg har kalt "ulikt syn på hva som er godt hestehold". Den første ble tynnere og tynnere og eier nektet å legge på den teppe på natten selv om han sto midt i trekken og kunne beine avgårde i timesvis i skogen, derimot øket hun på med dårlig knust bygg og høy til den store gullmedalje så han gikk og tråkket, tisset og bæsjet i sin egen mat som forresten ikke ble møkket ut av eier fordi det var så dyrt.... Ja, rektig!

De andre hesteeierene var nok litt sånn som du beskriver "din" hesteeier. De var jo veldig klare på at det var et mål for hesten som jeg var meget interessert i og hadde stor tro på, men jeg tror interessen bare ble vekke etterhvert, så når de først var i stallen lengre enn en time var det bare tull og fjas og hopping med hesten som ikke engang kunne galloppere pga evt låsninger som de aldri gadd og sjekke opp i til tross for at jeg sendte nr til en dyktig kiropraktor....

Hehe.. Det vittigste var jo å finne et innlegg fra en av eierne her inne på hestemarked.no om forryttere som stakk nesa si borti altmulig og skulle forandre og bry seg om alt. Ja, rektig. Hehe.

Hadde det skikkelig kjipt tiden før jeg sluttet med sistnevnte hest. Gikk bare og følte at jeg sviktet henne og alt det der hele tiden... Men det var tross alt ikke min hest så samme hvor bra eller dårlig hun hadde det ville ikke jeg og hesteeiere kunne klare og samarbeide uansett...

Den hesten jeg har på halvfor nå har jeg veldig godt forhold til eier. Vi lærer masse av hverandre og kan fint minne hverandre på ting og hjelpe hverandre
uten at det på noen måter er tabu. Helt topp igrunn.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.