hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Freser over forryttere som ikke gjør jobben!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Freser over forryttere som ikke gjør jobben!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 10

rusket

Skrevet - 09/03/2007 :  06:06:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og jeg som trodde at å ha hest på for var en fin måte FØR man kjøpte seg hest! For å prøve ut om dette er noe for en person!!

Opprinnelig postet av Molly

Jammen det er jo fortsatt det?

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Sandylilo
» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2007 :  16:54:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSandylilo  Svar med kopi av melding
Jeg syns egentlig at det er gøy med jobbing i stallen jeg. Møkking og sånt, men blir jo litt lei av å møkke 30 bokser hver dag også :P
Vær deg selv, det kler du best.. Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  18:55:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:Og jeg som trodde at å ha hest på for var en fin måte FØR man kjøpte seg hest! For å prøve ut om dette er noe for en person!!

Opprinnelig postet av Molly

Jammen det er jo fortsatt det?

Ja men hvorfor klager forrytterne på at de må jobbe? Slik jeg har forstått trådstarter

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 11/03/2007 :  19:57:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva legges i ordet "jobbing" da? Og må de jobbe i tillegg til at de betaler, eller jobber de mot betaling? Jeg har alltid gjort vanlig stallarbeid når jeg har vært forvært, som fli og blande for, sope gulv og rydde etter meg. Da har jeg betalt hva jeg kaller normalpris.

Hadde hesteieer begynt å forlange at jeg skulle tatt foringer, vært med på dugnader osv osv i tillegg, ja da skulle det gjenspeilet seg i prisen. Jobber man derimot og få lov til å gratis, da kan man ihvertfall ikke klage :)

Syns ihvertfall ikke trådstarter sine "arbeidsoppgaver" til forvært var noe annet enn helt normale ting å forvente av en forvært :)

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 11/03/2007 :  23:00:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Verken forrytter eller hestepasser er noen definerte tiltler, så da er det vel opp til dem som gjør en avtale å bestemme hva som skal gjøres av forrytter og evt hva som skal betales. Så lenge begge parter aksepterer avtalen må det vel være ok uansett hva man kaller det.
Men hvis noen ser på det å gjøre helt vanlig, dagligdags arbeid med hesten som en jobb - da har de etter min mening ingenting som verken forrytter, hestepasser eller hesteeier å gjøre. Blir egentlig litt overrasket av at det er mulig å tenke slik.
Gå til toppen av siden

Frk. Schnupp

» VIP

Skrevet - 12/03/2007 :  07:09:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det hadde vært veldig fint om jeg fikk betalt hver gang jeg er nede i stallen for å møkke, men sånn er det jo ikke. (Det hadde vært fint det, jenter?) En jobb er noe jeg ser på som et arbeide man får betalt for. Møkking og foring er arbeide relatert til den hobbyen man holder på med. Rir man, så møkker man, enkelt og greit! (Og forresten: Hvis man er avhengig av forrytter økonomisk og tidsmessig for å ha hest, burde man vurdere å la vær. Hva hvis man ikke får tak i en forrytter?) Min forrytter rir forøvrig gratis, men hadde jeg stått på et stort ridesenter og betalte 4000 kroner i måneden, så skulle folk fått lov til å betale for å låne min hest. Ser jeg ut som en rik velgjører? :oP
-Nysgjerrighet er kunnskapens mor- Gå til toppen av siden

xXx-Karamella-xXx
» VIP

Skrevet - 12/03/2007 :  11:11:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
HeiHei ...
Jeg er selv Hesteppasser og Gjør selv akkuratt som de ber meg om ...
om dine hestepassere ikke gjør jobben siin, bør du gi dem en advarsel og hvis den ikke blir tatt på alvor så bør du finne en ny!

Hilsen Jente 13 =)
Gå til toppen av siden

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 12/03/2007 :  11:13:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
Syns dere burde være strengere jeg. Dessutten så har jo dere kommet over de dårlige hestepasserene. Jeg har vært både hestepasser og fôrrytter, og har sett på noen hester siden pappa har gitt meg "kjøpetillatelse". Og jeg syns jeg er ganske flink med alt og sånn. Når jeg var hestepasser førstegang så var alt å gjøre å møkke og å strigle og å fôre litt. Og da gjorde jeg det, kun det. Så ble jeg fôrrytter til en islandshest, men de sa ikke hva jeg skulle og ikke skulle, så jeg gjorde det jeg synes var riktig: møkke først, strigle, ri på tur/bane, spyle beina, strigle igjen, hente inn ny spon/flis og evt. legge på dekken om han var svett/våt/kald. + at jeg pusset utstyret en gang. Såe??
"Don't spur a willing horse" - english adage - http://kevan.org/brain.cgi?SunnyShogun Gå til toppen av siden

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 12/03/2007 :  11:14:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
Men dere burde jo skrive kontrakt da? Og hvis de ikke holder avtalen så kan dere jo kjefte på foreldrene elelr saksøke??
"Don't spur a willing horse" - english adage - http://kevan.org/brain.cgi?SunnyShogun Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 12/03/2007 :  12:44:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Nå er jeg også fôrrytter, og som vanlig så befinner Spoff, Christine og jeg oss på fôrrytter siden i sånne diskusjoner ;-) Det som kanskje skiller oss fra mange andre er vel at vi alle tre er voksne mennesker, med etterhvert en del erfaring, og ikke minst vilje til å betale hvis vi syns vi får en ok avtale :-)

Men jeg tror vel de fleste av oss er enige om sluttlinja: hvis du som hestepasser/fôrrytter finner noen som går med på dine "krav" så er det flott, hvis ikke bør du kanskje justere dem litt. Og visa versa om du er hesteeier.

Det eneste jeg reagerer på her er vel egentlig at man har skrevet kontrakt med en på 14 år (ja, nå ble det litt om deg igjen Royal-X ;-)). Jeg syns at når man er så ung så skrives kontrakten med dennes foresatte. Slik at de foresatte er klar over hvilke krav det stilles til deres barn. Og man er sikker på at de som høyst sannsynlig skal betale er med på hva det koster også :-)

Forresten: når jeg er i stallen utenom de dagene jeg betaler for føler jeg at jeg er i hestepasserkategorien, og da spør jeg (hvis jeg ikke alt har fått beskjed, har en formening) om hva jeg skal gjøre med hesten. Slik at eier (som har best oversikt) klarer å opprettholde en viss form for kontinuitet i treningen :-) Jeg spør også før jeg gjør ting som ikke er blitt gjort før. Dette er for meg både logisk og naturlig. Det er (selvom jeg betaler for "mine dager") ikke -mine- penger jeg rider rundt på. Altså: det er ikke jeg som har investert alle mine sparepenger, jeg er bare heldig og nyter godt av at noen andre har gjort det. Derfor tror jeg innimellom at jeg bekymrer meg nesten mer enn hesteeier (enda Hege gjør en god jobb på den fronten hun også ;-)), ikke fordi det er noe å bekymre seg for, men fordi jeg vil vite at hvis noe går galt, eller noe skjer så skal jeg ha gjort mitt ytterste for å unngå det. (oi, det ble en lang setning).

I sum så tror jeg altså at hvis man skal finne en god fôrrytter så handler det mer om samvittighet enn om rideferdigheter :-)

Guro
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2007 :  20:54:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
bra innlegg, guro
www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 12/03/2007 :  21:50:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Totalt enig med deg Guro, skulle ønske alle var som du :). Jeg har nå forsøkt å se litt på saken utenfor meg selv og funnet ut at. Ja ok, hun gir han mye fri... kanskje hun ikke er trygg på å ri han enda? så nå har jeg besluttet at hun kan komme de dagene hun har han (nå kun lørdag og søndag etter eget ønske) og kose og børste hesten hvis det er det hun ønsker å gjøre i stallen. Så går jeg selv i stallen de dagene å rir og gjør de andre tingene som ikke er gjort. Hvis hun ikke vil ri, så skal ikke jeg tvinge henne på en måte. Og hvis hun har lyst til å børste og kose med hesten og ha det sosialt med de andre i stallen, så er jo egentlig det HELT i orden for meg :). Har fått en hestepasser (som jeg kjenner fra før og vet har mye erfaring) som er 16 år. hun har nettopp begynt og virker helt topp! hun sender melding dagen før hun skal ha han (for å spørre om jeg har noen ønsker om hva hun skal gjøre) og etter hun har ridd (for å fortelle hvordan det er gått). Dette er ikke et krav jeg har satt til henne, men det viser at hun har den rette innstillingen, ønsker å prøve seg frem og viser at hun ønsker å ha en god kommunikasjon med meg.

Farvell dårlig samvittighet :)
Gå til toppen av siden

Tessa-77

» VIP

Skrevet - 15/03/2007 :  17:12:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

I sum så tror jeg altså at hvis man skal finne en god fôrrytter så handler det mer om samvittighet enn om rideferdigheter :-)

Guro

Opprinnelig postet av Guro

Bedre og riktigere sagt får man vel ikke sagt det...
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 15/03/2007 :  17:35:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Oi, takk Tessa
*litt stolt av egen formuleringsevne*

Guro
Gå til toppen av siden

Tara+MadamLimar

» VIP

Skrevet - 27/03/2007 :  19:12:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff. Det var mye klager!!Men jeg kjønner deg egentlig veldig godt. Det er vanskeligå finne hestepassere eller forryttere som gjør en ordentlig jobb. Selv er jeg 13år og forrytter. Og gjør så godt jeg bare kan. Jeg betaler 1200kr i måneden. Er VELDIG takknemlig forat jeg faktikst får ha denne hesten på fôr. Derfor så møkker jeg boks, møkker padd, pusser utstyr, rir hesen så godt jeg bare kan. Om jeg ikke gjør noe ordentlig så får jeg kjempedårlig samvittihet, det hender at jeg blir så dårlig at jeg tar buss til stallen mitt på svarte natten og gjør det jeg glemte. Noen er jo også så heldige at de faktikst får ri gratis.Da syns jeg at de i alle fall de skal gjøre en god jobb. Om de nekter å betale 500 kr i måneden så syns jeg bare at det er kjempedumt!! Jeg betaler nesten tredobbelt så mye og klager ikke!! Gå til toppen av siden
Side: av 10 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.