hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Freser over forryttere som ikke gjør jobben!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Freser over forryttere som ikke gjør jobben!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 10

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2007 :  21:58:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
I skrivende stund ser jeg to debatter som ligger i toppen på de sist aktiverte. Det er denne, og f.eks. Hvilke "regler" har du?.

Det har ikke slått dere at disse reglene i veldig høy grad også former den forryttern du har anledning til å finne ute på markedet? Ok, sikkert ikke like enkelt å finne en like dyktig forrytter til enhver hest, på ethvert sted, med tilbud om hvilke som helst fasiliteter. Men som forrytter selv (riktignok helforrytter om dagen, men trer inn i halvforrytter garden igjen om under en måned), blir jeg egentlig litt paff over alle de reglene hesteeiere setter til sine forryttere. De forlager rett og slett at man skal være verdensmester, ute av stand for å ta eget ansvar og tenke selv, og du skal bøye deg i støvet av det hesteeier ønsker, og betale for det. Det er nok noen regler det er nødvendig å ha, men forryttere er også mennesker, og finner du faktisk en som er fornuftig nok (det finnes mange av dem også..), så er de selv i stand til å skjønne at de ikke klundrer med forplanen, rir evnt. på tur med hvem de vil etter hva de selv synes er fornuftig med hest og erfaring rytter har, tar selv avgjørelsen om den treningen man har å tilby hesten blir mest mulig optimal med bruk av pisk eller sporer, kan selv i samarbeid med eier finne et fornuftig treningsopplegg som gjør at treningsopplegget blir samarbeidende, og sånnsett mest mulig samkjørt for hesten.

Jeg kan si med hånda på hjertet at den dagen en hesteeier jeg er forrytter på ber meg ri f.eks. uten sporer så er det takk og farvel. Jeg rir ikke enhver hest med sporer, men kan ri med sporer, og anser de som et viktig hjelpemiddel om det trengs. Jeg er voksen, ansvarlig og erfaren nok til å dømme om hesten enten ikke er egnet for å ri med sporer, eller man av andre årsaker bør la vær en periode. Jeg er ikke av den oppfatning av at man rir med sporer med mindre noe hindrer det. Man rir med sporer om man trenger det, og ser noen funksjon i det. Om hesteeier skulle holdt meg i nakken og fortalt meg at "dine avgjørelser på dette er jeg ikke enig i", så virker det som om hesteeier ønsker å sette kjepper i hjulene for at du skal lykkes best mulig i trening av hesten. Jeg hadde sett det som nedværgende at vedkommende ikke hadde latt meg ta ansvar selv. Jeg skal være enig i at man bør ha en viss lik oppfattelse av treningsmetode etc, og siden jeg er veldig strikt på hva og hvordan selv, ville jeg derimot her skjønt at enkelte ting ville vært galt/riktig. Men her går man over på et annet tema. F.eks. sporebruk, eller om man får lov til å ta inn flis i boksen eller ei, blir kommandert på bane eller tur fra gang til gang, eller holdt i nakken med hensyn på hvem man velger som sine turkamerater, blir å vise at man ikke ønsker å stole på deg, og for min del er jeg alt for ordentlig og ansvarsbevisst til at jeg ville godtatt det. Har til gode at jeg alltid har vært hesteeierns drømmeforrytter. Jeg er ikke unik på området, og det finnes mange ordentlige forryttere. Men husk at forryttere setter også krav, og de beste forrytterne velger det beste på markedet..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 24/02/2007 :  23:31:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det har ikke slått dere at disse reglene i veldig høy grad også former den forryttern du har anledning til å finne ute på markedet?

Enig her. Hadde aldri giddet å være forrytter for en hest der alt var beskrevet ned i minste detalj, også selvsagtheter. Det er lov å tenke selv!

Kopi av melding:

Jeg kan si med hånda på hjertet at den dagen en hesteeier jeg er forrytter på ber meg ri f.eks. uten sporer så er det takk og farvel. Jeg rir ikke enhver hest med sporer, men kan ri med sporer, og anser de som et viktig hjelpemiddel om det trengs. Jeg er voksen, ansvarlig og erfaren nok til å dømme om hesten enten ikke er egnet for å ri med sporer, eller man av andre årsaker bør la vær en periode.

Tja... jeg bøyer meg i støvet for at eier av hesten kan vite bedre enn meg hva som er bra for hesten når det gjelder akkurat sånne ting.

Kopi av melding:

Men husk at forryttere setter også krav, og de beste forrytterne velger det beste på markedet..
Opprinnelig postet av spoff

Jepp. Slik er ståa, hvertfall i sentrale strøk. Skal du ha en god forrytter må du ha noe å tilby også.
Jeg betaler gjerne for å ri, men da forventer jeg å ha hesten " som min egen" de dagene jeg har den. Følger regler for normalt og fornuftig hestehold og bruk av hesten, sier fra til eier ved evt. småskader og andre ting. Sender alltid melding til eier om hvordan det gikk i dag, holder det ryddig, blander for, møkker luftegård, pusser utstyr osv osv. Og alt dette er en glede, selv om jeg betaler for det. Hvorfor? Fordi eier gir meg frihet til å velge tur fremfor bane en dag om jeg vil det, , tømmekjøring, deltakelse på stevner, treninger osv. Samt at hun ikke legger seg borti deltajer. Da får jeg lyst til å yte maks for at ting skal være ordentlig gjort også! Tror ikke dette hadde vært like gøy om jeg skulle lest det på lapper overalt hele tiden, ville da gått ut fra at eier ikke stolte på meg. Og DA ville jeg heller byttet hest.

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 24/02/2007 23:37:14 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2007 :  23:47:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Kopi av melding:

Jeg kan si med hånda på hjertet at den dagen en hesteeier jeg er forrytter på ber meg ri f.eks. uten sporer så er det takk og farvel. Jeg rir ikke enhver hest med sporer, men kan ri med sporer, og anser de som et viktig hjelpemiddel om det trengs. Jeg er voksen, ansvarlig og erfaren nok til å dømme om hesten enten ikke er egnet for å ri med sporer, eller man av andre årsaker bør la vær en periode.

Tja... jeg bøyer meg i støvet for at eier av hesten kan vite bedre enn meg hva som er bra for hesten når det gjelder akkurat sånne ting.

Opprinnelig postet av christne26.

Tja, jeg er selvfølgelig åpen for rådføring, men ikke pålegg. Det er her forskjellen ligger.. Man skal ha en rimelig god grunn (som jeg ikke kan se for meg hva kan være), dersom man faktisk setter forbud mot f.eks. sporebruk. Selvfølgelig er jeg fullt åpen for å se at det kanskje ikke egner seg å ri med sporer, og jeg er ikke på død og liv opphengt i at man må ri med sporer (om det er likegyldig velger jeg å ri uten). Men sporer er for meg et hjelpemiddel jeg bruker eller ikke bruker, ut fra hva jeg synes fungerer bra. Det er min del av utstyret, og kan legges på lik linje som om jeg velger ridebukse med eller uten skinn fordi jeg synes det ene er enklere å ri med enn det andre..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 25/02/2007 :  01:36:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er veldig veldig generøst å la noen ha hesten din gratis, og om de er så heldige så synes jeg i allefall de skal gjøre det sikkelig.

Det er langt i fra alle som har den holdningen. Kanskje det er sånn i "sentrale strøk2 (oslo området..?) bare, for jeg kjenner veldig mange, kanskje mer fra "utkanten" for noen, som er evig takknemlige hvis noen er så snille å rir hesten deres de dagene de ikke har tid selv. Hesten må jo ha mosjon og stell daglig, og når man som hesteeier ikke har tid til å gjøre dette selv pga av f.eks skole, familie, jobb osv er det jo snilt av andre å påta seg de oppgavene.

Gå til toppen av siden

Freja-ponni

» VIP

Skrevet - 25/02/2007 :  21:32:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Eva, en hestepasse/fôrytter gjør deg en TJENESTE ved og gjøre stallarbeid osv.osv. Altså på en måte blir det å "betale for å jobbe", noe som ikke henger på greip. For en som passer hesten din gjør deg en tjeneste, så DU får fri!

Så egentlig burde hestepasser/fôrytter være gratis. MEN på en annen side KOSTER det jo mye og ha en hest!

Gå til toppen av siden

Frk. Schnupp

» VIP

Skrevet - 26/02/2007 :  19:28:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å være heste-passer eller forrytter er for all del IKKE en jobb! Hvis man synes det er det har man ikke noe i hestesporten å gjøre! (Hvis man er meget dyktig kan man jo ta seg betalt for å ri andres hester, men da rir man jo hesten TIL, ergo man gjør en jobb.) det er sånn at har man ansvaret for en hest en dag skal man også gjøre jobben som hører til. Skal forrytteren min bare ri da eller og så skal jeg gjøre all den andre jobben? Det blir jo helt feil. Nei forrytter må gjøre alt arbeidet som hører med hesten. Jeg synes heller ikke det er urimelig at forrytter hjelper til økonomisk. Står man på et ridesenter med fasiliteter som man betaler for synes jeg det er rett og rimelig at forrytter som også benytter seg av disse hjelper til.
-Nysgjerrighet er kunnskapens mor- Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2007 :  00:05:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
mye enig med frk. schnupp.
vi betaler jo masse, og dermed jobber masse, for å få lov til å ha hest. jeg ser IKKE på det som noen jobb å ri, stelle og ta meg av hesten min. jeg ser det på som GØY, noe jeg Vil.
er det noen her som ikke liker å ha en dag i stallen, og ri? (annerledes med dem som ikke får ri, så klart, men de er vel heller ikke definert som fórRYTTERE, eller? )
de får ha disse gledene en dag, så da er det vel rimelig at de tar sin del av betalingen for hesten også?
jeg er iallfall ikke i tvil om at jeg aldri ville sett på det å ta vare på en hest som en jobb i den forstand.

kommer selvfølgelig an på avtalen til den enkelte, men mine fórryttere har bare det vanlige, daglige ansvaret for hesten, og det er dét jeg betaler for å få gjøre gjennom stalleie osv. fórryttere som må pusse utstyr, vaske ting, møkke paddocker, osv osv, stiller det seg litt annerledes for.
skal sies at mine fórryttere ikke engang møkker eller lager fór, så de er vel ekstra heldige sånnsett

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Tessa-77

» VIP

Skrevet - 28/02/2007 :  23:12:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo en jobb å gjøre i stallen. Men det vil ikke si at det er en jobb man mistrives med!!! Det tar tid og krefter. Så hva er det om det ikke er en jobb??? Hest er en hobby, men med den hobbyen følger det en god del jobb! Og siden eieren ikke har mulighet til å ha hesten sin selv hver dag (feks pga jobb) så må jo den evt eieren være glad til for at noen vil gjøre den jobben! For hva hadde den eieren gjort uten den forrytteren??
Selvfølgelig koster det penger å ha hest, men har man ikke råd til å betale de utgiftene, så skal man heller ikke ha hest etter min mening. For hvis man lever så på grensen at man er avhengig av de evt 100 kr forrytteren betaler pr dag, så hva gjør da eieren den dagen hesten blir syk og trenger veterinær?
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2007 :  17:06:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
men det tar også tid og krefter å danse, å spille fotball, å bade.. men vi tar ikke betalt for det?
sier igjen at det selvfølgelig kommer an på oppgavene; men jeg tenker på vanlig ridning, børsting, avt klargjøring av fór og møkking. (møkking er vel arbeid i den forstand, men resten iallfall.)

Dessuten synes jeg det med fórryttere er en meget god ordning; jeg tviler på at så mange ville hatt fórryttere hvis det ikke var for den økonomiske gevinsten, og da ville mange hestejenter (som gjerne betaler for å ri) ikke fått ri. Dermed måtte du ha betalt for din egen for å kunne ri i det hele tatt (unntatt på rideskole), og det er det slett ikke alle som har råd til. Og når du i tillegg ikke kunne "spe på" hesteholdet økonomisk ved hjelp av fórryttere, har enda færre råd til det; og ridning ville blitt en rikmannssport forbeholdt de med mye penger.
Og dét er en utvikling jeg tviler på at de fleste av oss ønsker.

Jeg "trenger" de pengene i den forstand at uten dem kan jeg ikke kjøpe utstyr, ri på time, betale alle mulige småting som dukker opp. Jeg klarer meg uten det om noe skulle skje; og dessuten har jeg foreldre/besteforeldre som vil backe meg opp i en nødssituasjon.
(hvis jeg mister begge fórrytterne mine samtidig og var uten over lang tid, ville jeg ganske riktig fått problemer med skoing, stalleie osv, men det skal endel til. markedet er rimelig stort i oslo, om man ikke skal ha "det aller beste" av fórryttere men nøyer seg med mindre erfarne, men til gjengjeld snille ryttere.)

hvis jeg plutselig nå skulle selge hesten min, tror jeg jeg ville fått MANGE "protester" fra både venner, foreldre, bekjente.. de - som meg - ville ikke skjønne hvorfor jeg skulle selge Lukas når ting tross alt går bra som det gjør.

Tessa-77

» VIP

Skrevet - 02/03/2007 :  20:40:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men det tar også tid og krefter å danse, å spille fotball, å bade.. men vi tar ikke betalt for det?
sier igjen at det selvfølgelig kommer an på oppgavene; men jeg tenker på vanlig ridning, børsting, avt klargjøring av fór og møkking. (møkking er vel arbeid i den forstand, men resten iallefall.)

Opprinnelig postet av Hanna & Lukas

Det er greit at du må bruke tid å krefter på å danse, spille fotball osv, men hadde du måtte vaske garderoben, klippeplenen på fotballbana, vaske alt utstyr/klær som blir brukt osv så hadde det nok ikke vært så mange som hadde drevet med det...
Å bare ri er helt greit å betale for, men nå er det snakk om når man må gjøre jobben i stallen også...
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 02/03/2007 :  21:17:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Å bare ri er helt greit å betale for, men nå er det snakk om når man må gjøre jobben i stallen også...

Å hjelpes Betal på et hestesenter hvor de leier ut hester så slipper du "arbeidet" så har du bare å ri hesten...

Ser ikke problemet med å møkke boksen, fylle vann og lage til foret! Dette gjør jeg hver dag og har gjort det i 12/13 år før jeg drar ut med hesten! Som STALLJENTE/medtrener Og tar inn ny flis ved behov..

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 02/03/2007 :  22:10:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Herrejesus hvis det blir sånn at de KUN skal betale for å ri! Jeg er sååå enig med det Molly sier her, da kan de pokker ta heller ri med ridelærer da!? Er det virkelig noen i denne verden som har det sånn??? Ser for meg at jeg da måtte børste hesten, sale opp og løfte forrytteren opp på hesten for at den skulle ri. Jeg LER av slike holdninger! som sagt tidligere: de er ikke guds gave og jeg anser alle stalljobbene som en del av totalen. Jeg har drevet med hest i mange mange år og jeg synes det er koselig å møkke, jeg liker å børste og kose med hesten min osv. Og hva er så galt med at eier av hesten får fri av og til??? selvfølgelig sitter vi med ansvaret, men det går en grense!!! Jeg er i alle fall en av de som synes det er deilig å besøke familien min av og til (de bor langt langt borte), være med kjæresten min og venner, jobbe, samt gå tur med hunden min og ta en real fyllekule en helg. Hest er en livstil ja, men det er mye annet som også skal ta opp tiden min og døgnet har fortsatt 24 timer. Jeg tror også det er veldig forskjell på de som har hesten sin hjemme og de som ikke har det. hvis man har hesten sin i hagen er det veldig mye lettere å ta en tur innom, samt også fortfølge en evt. forrytter og kontrollere at alle ting blir fulgt opp. Det er ikke så enkelt hvis man har et stykke å kjøre til stallen, og jeg vil tro de som ikke selv har sertifikat - som foreldrer må kjøre på. Disse tror jeg virkelig har godt av fri noen få dager i uken. Går det an å sette seg inn i andres situasjon bare et lite sekund? Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2007 :  23:19:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
enig med Royal-X her..

CarinaOgJoffa

» VIP

Skrevet - 04/03/2007 :  01:18:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg gidder eikke og være heste passer Gå til toppen av siden

Tessa-77

» VIP

Skrevet - 04/03/2007 :  02:11:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er det snakk om å ta betalt da! At de faktisk må betale for å hjelpe eieren. Nå må dere lese innlegget før dere slenger med leppa! For jeg har vel aldri sagt at det er ille å gjøre jobben i stallen! Jeg liker også stallarbeid. Det er jo halve kosen å møkke, stelle hesten osv. Men å betale for det synes jeg ikke er riktig! Gå til toppen av siden
Side: av 10 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.