hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Freser over forryttere som ikke gjør jobben!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Freser over forryttere som ikke gjør jobben!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 10

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2007 :  15:23:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hm, syntes du stiller litt mange krav når du snakker om "å si opp" og "gi kritikk" som om hun var ansatt av deg. Får hestepasserene dine da altså betalt for å gjøre jobben de gjør? Har de underskrevet kontrakt på at de har oppgaver de skal gjøre?

Hvis ikke syntes jeg ikke at du har rett til å klage på dem... De bruker jo frivillig sin fritid på å gjøre hverdagen lettere for deg. Er dette skoleungdom burde de ikke behøve å bruke mer en 2-3timer i stallen om dagen for å få tid til lekser, familie og venner; tar du hensyn til det? Noen vil gjerne tilbringe mer tid i stallen enn den tiden det tar å møkke, stelle og ri, men det burde være fordi de vil og ikke fordi de må.

Hadde de vært betalende forryttere med mulighet til å bruke hesten til eget formål hadde du også kunnet stille krav om at de må være der til avtalt tid osv, og så heller bare sagt opp kontrakten hvis det ikke fungerer. Vil du ha full kontroll må du selv sørge for ordnede former. Og dessuten er det alltid du selv som har ansvar for at hesten har det bra; kan ikke forrytter en dag må du regne med å stille opp på kort varsel sånn ER det å ha hest rett og slett.

Gå til toppen av siden

vivian86

» VIP

Skrevet - 21/02/2007 :  00:02:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men de har jo frivillig tatt på seg ansvaret for hesten den dagen, og å få ri gratis er jo ofte noe folk har veldig lyst til. Det er jo ikke sånn at Royal-X tvinger henne til å være hestepasser mot hennes vilje. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2007 :  09:54:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men de har jo frivillig tatt på seg ansvaret for hesten den dagen, og å få ri gratis er jo ofte noe folk har veldig lyst til. Det er jo ikke sånn at Royal-X tvinger henne til å være hestepasser mot hennes vilje.

Man kan ikke bare gi ansvaret over på noen andre når man er eier av en hest. Hadde jeg hatt hest og noen ville hjelpe meg å ta hesten noen dager ville jeg vært kjempeglad for det. Men jeg ville allikevel ikke overlatt alt ansvaret til en annen person, spesielt hvis det er snakk om ungdom, det hadde vært veldig uforsvarlig av meg. Jeg er eier og må selv sørge for at hesten får alt han trenger. Og hadde jeg hatt en hest med litt "spesielle behov" (f.eks kan ikke stå alene (det burde forsåvidt heller fikses på)) ville jeg ihvertfall passet litt ekstra på, og ikke overlatt ansvaret til andre.

Gå til toppen av siden

vivian86

» VIP

Skrevet - 21/02/2007 :  11:11:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så hvis noen hadde sagt at de ville ha hesten din en dag, du hadde selv vært en tur oppe i stallen, men latt være å stelle klart alt for hesten ettersom det er noen som faktisk har sagt at de vil/skal gjøre det, og avlyser senere når du selv ikke har mulighet lengre, ville du ikke blitt litt irritert da? Du hadde kansje ikke stolt på jenta i utgangspunktet? Kjedelig for henne det da, men du har jo rett i at det tydeligvis ikke var lurt å stole på henne. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2007 :  11:37:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Så hvis noen hadde sagt at de ville ha hesten din en dag, du hadde selv vært en tur oppe i stallen, men latt være å stelle klart alt for hesten ettersom det er noen som faktisk har sagt at de vil/skal gjøre det, og avlyser senere når du selv ikke har mulighet lengre, ville du ikke blitt litt irritert da?

Jo, selvfølgelig ville jeg blitt irritert! Men det er allikvel mitt ansvar, og jeg må bare bite i det sure eple og gjøre det beste ut av det. Selv om jeg ville sagt til jenta at neste gang bør du si fra før, hadde jeg ikke hatt rett til å være sint på jenta eller antatt si at hun ikke er til å stole på. Når folk sier ifra så seint er det uansett som regel noe helt spesielt som dukker opp som ikke er noens feil. Andre har jo sine liv og de kan ikke settes på vent for å passe på hesten din. Men er unnskyldningen "jeg gidder ikke allikevel", ville jeg heller lært av det og ikke latt henne låne hesten min igjen med det første. Når man låner bort hester eller får andre til å passe på den, må man selv sørge for at personen er til å stole på, og helst ha noen i back-up, evnt ha mulighet til å gjøre det selv. Skal man reise vekk og ikke har den muligheten ville jeg ordnet meg med en som får litt betalt for å gjøre alt, og evnt ha en annen i stallen som back-up.

Kopi av melding:
Du hadde kansje ikke stolt på jenta i utgangspunktet? Kjedelig for henne det da, men du har jo rett i at det tydeligvis ikke var lurt å stole på henne.

Det å stole på noen, og være forberedt på at uventede ting kan skje er to forskjellige ting. Selv om noen sier at de kan ta hesten en dag, kan det skje noe som gjør at det ikke får tid tild alt allikevel og det må man være forberedt på. Og folk er ikke perfekte og kan ikke huske alt, det er det også viktig å være klar over.

Selvfølgelig er det noen mennesker som gjør alt de kan; glemmer de noe reiser de ut igjen å gjør det, kommer det noe i veien for at de kan ta hesten blir det nedprioritert, rekker de ikke bussen fordi de må gjøre seg ferdige med noe går de heller hjem osv. Men det er bare kjempesnilt gjort og har du en hestepasser som setter hesten din foran folk er du kjempeheldig.

Selvfølgelig er det hyggelig at andre vil ta vare på hesten i noen dager, det er jo bare supert og deilig med en fridag. Men eier har allikevel ansvaret i det lange og det hele. Hvis du har en steller som kanskje en dag glemmer å lage klar fôr og ikke har mulighet til å reise ut å gjøre det, må du, som hesteeier, gjøre det selv.

Gå til toppen av siden

Nordlys

Skrevet - 21/02/2007 :  11:46:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er selv hestepasser for privathester og dine krav er ikke urimelige!!!

Jeg gjør som hestepasser det jeg får beskjed om. Er det skrittetur så er det skrittetur, og er det dressurridning så er det dressurridning.

Dine krav for stell er noe de fleste tenker seg til selv. Våte dekken skal selvfølgelig henges opp, og hesten skal selvfølgelig ha det bra. Er man i tvil, så ringer man eieren!!!!!!!!!!! Jeg er selv mange dager i stallen uten at jeg rir hver gang. Dersom dine hestepassere får ri hver gang (uten at de betaler), er de heldige!!!!!!!!!!!! Personlig pusser jeg utstyr og møkker og blander for, mange dager uten at jeg rir
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 21/02/2007 :  18:54:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Plutselig handla det om meg igjen :)

Kopi av melding:
Jeg er selv hestepasser for privathester og dine krav er ikke urimelige!!!

Jeg gjør som hestepasser det jeg får beskjed om. Er det skrittetur så er det skrittetur, og er det dressurridning så er det dressurridning.

Dine krav for stell er noe de fleste tenker seg til selv. Våte dekken skal selvfølgelig henges opp, og hesten skal selvfølgelig ha det bra. Er man i tvil, så ringer man eieren!!!!!!!!!!! Jeg er selv mange dager i stallen uten at jeg rir hver gang. Dersom dine hestepassere får ri hver gang (uten at de betaler), er de heldige!!!!!!!!!!!! Personlig pusser jeg utstyr og møkker og blander for, mange dager uten at jeg rir

Opprinnelig postet av Nordlys

Kravene høres kanskje for dere opplagte ut... men det er ikke alltid slik. de bruker ulldekken av og til hvis det pøsregner, og det tørker jo aldri! Jeg har jo også kommet til klissvåt hest med klissvått dekken og ingen hestepasser å se. våte dekken blir låst inn i skapet sammen med sal og hodelag, slik at det mugner :/.

Eva V:
Det er mange hester som ikke kan stå alene, og da sørger man for at de har selskap. Jeg har jo selvfølgelig gitt beskjed om dette til hestepasserne og når de alikevel ikke "gidder" å ta han ut i paddock etter de har ridd og han steiler og herjer i boksen, ja da blir jeg mindre blid... Hvis noen ønsekr å komme på besøk for å temme en Royal Z II hest (min er sønnen), så må de bare det altså... Han er ikke alltid så lett, og har plenty med issues... Hestepasserne står i kø, og alle kjenner han - og ikke minst liker han, på tross av at de vet hvordan han er. Ingen hesteeiere er perfekte og jeg har masse å lære, men det gjelder jo for hestepassere også. Hesten min vil heller aldri bli perfekt heller!

Jeg er klar over at det beste er å ikke ha noen hestepasser og ta alt selv, men sånn er ikke min hverdag - og mange andre har det også slik! Jeg er ikke en jævli person, jeg er egentlig kanskje litt for snill... Du må kanskje også legge til at jeg var forferdelig sinna og oppgitt over hestepasseren når dette her ble skrevet. Hvis du leser hele tråden,. så ser du at jeg også har begynt å lure på om hun lyver litt for å slippe unna å ha han. Det er noe galt HELE tiden, hver uke! denne uka her avbestilte hun både søndag og tirsdag bl.annet. Jeg vet hun har det vanskelig og en gang fikk jeg melding om at hun var så sliten og lei av alt, trengte en pause. da skrev jeg tilbake at hun måtte ta den tiden hun trengte for å komme til hektene igjen og at hun bare måtte ta kontakt dersom hun ønsket å begynne hos meg igjen. Da fikk jeg til svar at jeg hadde misforstått, det var ikke meg og Roal hun skulle ha pause fra, men ALT annet... Hvis du da finner ut du vil lese hele tråden, så ser du også at jeg skriver at jeg ikke har noe problem om en person ikke har mulighet til å komme, ikke rekker bussen eller slike ting. Cluet er at dette skjer HVER UKE og flere ganger i uken... Jeg er klar over at folk plutselig kan bli syke, jeg jobber i helsetjenesten liksom - så det er virkelig ikke derfor jeg blir irritert! men når en person sier ifra kl 14.30 at de har vært syke en stund og ikke kan ta hesten den dagen (og det tilfeldigvis snør cats and dogs ute), ja da begynner jeg å lure.

Jeg får visst snart ta stilling til hva jeg skal gjøre med denne saken. Ser jo også her at folk mener jeg er urimelig som vil si henne opp, så da vet jeg ikke hva jeg skal gjøre...

Jeg har en backup, men dette er heller ikke vanntett nok.

Hun har underskrevet kontrakt ja, men hvis du leser hele tråden så ser du at denne ikke er gyldig. Hun har kommet til meg å spurt om å bli forrytter fordi hun er såååå forelska i hesten min. Jeg er jo veldig klar over at ansvaret er mitt for hesten min. Men jeg føler virkelig at dette må de da kunne klare å gjøre uten at jeg må stå å henge over som en hauk...? Jeg stoler jo på de! på samme måte som jeg har NØDT TIL å stole på de som forer og de som sørger for inn og utslipp, sånn er det å ha hest... Det er faktisk ikke alle forundt å ha hesten hjemme, fore selv, håndplukke gresset hesten skal spise osv. Det vil ALLTID bli en avveiing her. og jeg mener det er det samme med hestepasserne. Nå jeg selv var hestepasser var jeg smigret over den tilliten jeg ble vist, og gjorde alt jeg kunne for at disse forventningene skulle bli møtt. Og trust me, jeg var ikke noe englewonderchild som er noe unikt fra alle andre tenåringer.

Håper ikke dere tror jeg er dritsint nå, det er jeg ikke, men dette måtte jeg jo bare forsvare...
Gå til toppen av siden

vivian86

» VIP

Skrevet - 21/02/2007 :  21:15:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Faktisk" er jeg også av den snille typen, og har alltid syntes det vært helt greit når mine hestepassere ikke har kunnet. Men det er fordi at de sier ifra i god tid, og at jeg har hester som tåler en fridag. Jeg har aldri krevd noe mye av dem heller, bare at de foret hesten og lar han tørke før de drar. Hesten står på utegang. Nå som jeg har hesten hjemme, krever jeg ikke det engang, da jeg like gjeren kan gjøre det selv nå.

Jeg tenker faktisk litt sånn at om man har betalende forrytter, kan man ikke kreve fullt så mye, men om man derimot har hestepasser som ikke betaler kan man kreve at de tar hele jobben med hesten den dagen. Men ironisk nok har jeg ikkebetalende-hestepasser som ikke trenger gjøre noe annet enn å ri
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 21/02/2007 :  22:05:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg får visst snart ta stilling til hva jeg skal gjøre med denne saken. Ser jo også her at folk mener jeg er urimelig som vil si henne opp, så da vet jeg ikke hva jeg skal gjøre...

Opprinnelig postet av Royal-X

Jeg vet ihvertfall hva du IKKE skal gjøre, og det er å bry deg så mye om hva folk her mener! De som svarer her (meg selv inkludert) har jo absolutt ingenting vi skulle ha sagt fra eller til, det er tross alt din hverdag det handler om, så da skal du gjøre det som blir riktig for deg og din hest. Uansett hva andre sier.

(Edit, skrivefeil...)

Drep ikke fluen på din venns panne med øks....
Redigert av - Spendas den 21/02/2007 22:05:56 Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2007 :  23:19:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
bra sagt, spendas! følg magefølelsen, du, royal-X.. om du ikke stoler på henne, om du innerst inne ikke VIL at hun skal ha ansvaret for hesten din - da ville jeg personlig ikke syntes det var verdt det. men om du Vil gi henne en sjanse til, så gjør du det!
www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 22/02/2007 :  11:46:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dere har helt rett... Jeg må nok bare gjør det jeg føler er riktig...

Herregud å uheldig jeg er... i går kveld fikk jeg klage på den andre hestepasseren min, eller backup som dere kaller de... Hun har visst vært rusa på amfetamin når hun har hatt hesten min... Jeg er visst helt naiv jeg, huff! Det er søren ikke noe gøy å oppleve det her!

Heldigvis har jeg ei ny ei som er "på vei inn" som er voksen, 26 år. hun er litt rusten i ridningen, men det regner jeg med kommer seg fort. hun har drevet og eid hest når hun var yngre og er søsteren til en god kamerat av meg. Krysser fingrer og tær for at dette går bra! Jeg skal være sammen med henne i stallen nå i begynnelsen slik at hun blir mest mulig trygg. Noen råd på veien? Vi helst unngå de store fellene :)
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 22/02/2007 :  23:03:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Herregud å uheldig jeg er... i går kveld fikk jeg klage på den andre hestepasseren min, eller backup som dere kaller de... Hun har visst vært rusa på amfetamin når hun har hatt hesten min...

Hva?? Er det mulig?? Oj oj oj, da hadde jeg KLIKKA, altså!! Men er det noen som kan si det helt sikkert, altså? For er jo fryktelig skummelt dersom dette bare er noe noen TROR, og så stemmer det ikke... Men dersom det gjør det... Nei, fy. Da hadde det vært på hue og ræva ut av hele stallen, her, altså!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2007 :  23:23:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Huff, hva med å bare droppe helt å si ja til folk som spør om å ta hesten din, og heller velge helt selv og spør noen du føler du kan stole på? Tror det hadde vært veldig deilig for deg å få inn en ansvarlig voksen person inn nå.
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 23/02/2007 :  12:49:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Herregud å uheldig jeg er... i går kveld fikk jeg klage på den andre hestepasseren min, eller backup som dere kaller de... Hun har visst vært rusa på amfetamin når hun har hatt hesten min...

Hva?? Er det mulig?? Oj oj oj, da hadde jeg KLIKKA, altså!! Men er det noen som kan si det helt sikkert, altså? For er jo fryktelig skummelt dersom dette bare er noe noen TROR, og så stemmer det ikke... Men dersom det gjør det... Nei, fy. Da hadde det vært på hue og ræva ut av hele stallen, her, altså!

Opprinnelig postet av Spendas

Mora hennes ringte meg og fortalte det, pluss to andre i stallen som var vitne til at hun var innom, lagde i stand fòret og gikk igjen. Rei ikke, møkka ikke. En gang jeg var i stallen tok hun hesten på tur og var ikke tilbake igjen når jeg reiste. Jeg skrev mld til henne på kvelden og lurte på om alt hadde gått greit, da sa hun at det hadde vært en kjempefin tur. senere får jeg høre (også av mora) at hesten hadde steila og hun hadde ramla av... Hun fikk sikkert et kick av det eller noe...

Nå må jeg bare rense opp litt og så sette hun nye, voksne, i gang. Hun er i alle fall ærlig å sier at hun trenger litt tid til å finne tilbake rideformen. Tenkte jeg ville spørre henne om hun ville ha et kurs med min danske instruktør neste helg hun er her.

Jeg er møkk lei av intriger nå kjenner jeg... Jeg er jo kjedelig som en grovbrødskive med brunost selv, aldri røyka tobakk en gang! tydeligvis står det dårlig til med "dagens ungdom" <---trodde aldri jeg skulle bruke et sånt utrykk, hehe!
Gå til toppen av siden

gulponnis

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2007 :  14:51:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressegulponnis  Svar med kopi av melding
Uff, der hørtes ikke bra ut.
Jeg ble egentlig litt overraska over debatten her, for jeg ser at mange mener at man ikke skal forlange så mye når man betaler og at de "Jobber for deg". Det er veldig veldig generøst å la noen ha hesten din gratis, og om de er så heldige så synes jeg i allefall de skal gjøre det sikkelig.

Gå til toppen av siden
Side: av 10 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.