hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Freser over forryttere som ikke gjør jobben!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Freser over forryttere som ikke gjør jobben!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 10

silvana-lover

» VIP

Skrevet - 13/02/2007 :  20:55:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!!

Jeg er jente på 14 som er forrytter for ei varmblodshoppe på 22.Jeg møkker,forer,slipper ut,tar på nye dekken og rydder stallgulvet etter meg.Men dette er nok for ei 14 år gammel jente..Prøv og finne ei som er litt eldre for det blir mye og huske vettu...Gjerne ei med erfaring og...
Hvist du er missfornøyd med henne burde du ta betalt for det om hun ikke gjør sin egen jobb......Minn henne om lappen ofte!!!:)
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 13/02/2007 :  23:42:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hæ? Husk har da ikke akkurat SÅ mye med alder å gjøre? Det kommer jo helt an på personen hva man kan "kreve" av folk, uansett alder...

Min hestepasser begynte da hun var... tja.. 12.. Og hun gjør fortsatt, to år senere, en super jobb, hun steller, møkker, rir, gjør klart for, rydder og ordner som bare det. Jeg har vært borte en hel uke, mens hun hadde ansvaret for å møkke og ordne for og sånt til våre to hester. (Selvfølgelig uten ansvar for foringer, og med andre på stallen som "bakvakt" i tilfelle det skulle komme noe i veien). Og det gjorde hun med glans i en alder av 13. Men det er jo ikke sikkert at en på 20 nødvendigvis hadde gjort det så bra??

Så å si "det er nok for ei på 14" og si at man må finne en eldre dersom det er flere arbeidsoppgaver... Nei, det blir nok ikke helt rett!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 14/02/2007 :  00:54:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe! jeg syns vel igrunnen ikke at å vaske noen bøtter, fylle vann og gjøre klart for er mye å huske... Hun er ikke dum hun her forrytteren, så det går nok greit. men kan vær greit at det står det som skal gjøres hver dag, så kan hun se der dersom hun lurer på om noe er glemt...? Tror forresten vi blir mer glemske med årene jeg da... mer å huske på i hverdagen, så tar hjernen ferie... :)

For å fortelle litt om utfallet av denne saken, så er det tydelig at hun har tatt til seg kritikken hun har fått. Når jeg kom i stallen mandag morgen denne uka var boksen så ren at jeg kunne lagt meg der selv, vannbøtta ute var fyllt opp og alt var fryd og gammen. Jeg var jo selvfølgelig ikke sen om å sende skrytemelding til henne, og hun svarte at hun hadde kost seg i stallen hele dagen og vært på lang tur med hesten.

Som en konklusjon, så tror jeg vi ikke må være redd for å stramme opp forryttere/hestepassere. Jeg mener at det er vårt ansvar å avklare våre forventninger, men også oppfordre forrytter til å avklare deres forventninger til oss. Det vil jo på denne måten bli mye lettere for dem å gjøre en god "jobb". Jeg prøver så langt det er mulig å gi hjelperne frie tøyler og det har jeg også brent meg på. Så nå vil jeg ha et ord med i laget bare. Jeg ser vel rett og slett ikke hvorfor det er negativt Silvana-lover? De tingene du nevner, som du gjør for hesten du rir - er vel ikke noe større krav enn de jeg stiller, er det det? og så sier du at hvis jeg er misfornøyd med henne burde jeg betale henne?! hehe, o.k.? Ikke meninga å gå til angrep altså, lurte bare på hva du mener...

Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 14/02/2007 :  03:12:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så bra at det ser ut til å ordne seg, da!

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2007 :  00:11:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
men dere, krever dere betaling fra fórryttere om de f.eks. er syke? og sier fra?
jeg pleier å la dem ta det igjen en annen gang, fordi jeg trenger pengene men ikke synes det er heelt retteferdig å la dem betale når de ikke kunne noe for at de var borte. Men om det ikke passer å la dem ta det igjen er det deres ansvar.
hva gjør dere?

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 18/02/2007 :  15:49:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Jeg er forvert selv, og ser muligens ting fra et litt annet perspektiv enn mange av dere. Jeg har hatt flere hesteeiere å forholde meg til opp gjennom, heldvigvis som regler bare flotte folk (uten en masse regler), som har vist meg tillitt og respekt.

Jeg forstår at mange trenger klare regler for sin hest og bruken av den, det ville jeg også hatt. MEN. Å forlange at forrytter skal pusse utstyr, bare ri på tur, møkke paddock, stille opp på stevner som hestepasser osv; ja det er faktisk mer enn man kan forlage av noen som betaler for å ri hesten din. Når man betaler forventer jeg faktisk at man skal få disponere hesten som man vil, så lenge det ikke går ut over hestens helse, treningsplan osv. Hvorfor betale for å ri, om man ikke får gjøre noe som er "gøy"?
Slike regler som flere av dere setter opp hadde jeg bare fnyst av om jeg hadde vært forvert for dere. Herregud, det sier seg da selv at man møkker og pusser hesten, tar vare på utstyr, blander for osv. Man har tross alt hesten " som sin egen" den dagen man har den.
En annen problemstilling er at ikke alle hesteeiere er perfekte (faktisk). Og forverten kan innimellom ha noe positivt å komme med som eier kan finne nyttig. Så å lytte til forverten sin, og ikke behandle dem som en uvitende slave, ja det kan nok godt føre en et steg videre.
Jeg tror man kommer langt med å gi forvertene frihet under ansvar, og å behandle dem respektfult .De fleste mennesker er faktisk utstyrt med sunn fornuft. Er de det ikke hjelper det uansett ikke å tre masse regler nedover hodet på dem. Bytt heller forvert.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 18/02/2007 :  16:23:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med deg, Christine!

Da jeg hadde min nåværende hest på halvfor, betalte jeg en fast sum i mnd, og hadde hesten som min egen de dagene jeg hadde ham. Hadde jo såklart "regler" i form av selvfølger som måkke boks, lage til for, rydde og ta vare på utstyr osv. Utover det hadde jeg frie tøyler, og et veldig godt samarbeid/forhold til eieren. Ble liksom "tatt med på råd" og hørt hvis det var noe, selv om eieren såklart hadde det siste ordet. Men følte likevel da at jeg liksom var "verdt noe". Fikk også ta med meg hesten på ferie til gården til venninna mi, var med på stevne, og fikk gjerne låne hesten en ekstra dag hvis jeg ville, og omvendt.

Men vet ikke jeg, er kanskje forskjell på "hestepasser" og å ha hest på halvfor? Jeg har jo for min del nå en hestepasser, som jeg kaller det, som har hesten en dag i uka. Hun har jo regler, men de er utenom "selvfølgene" mest laget med tanke på hestepasserens sikkerhet i forhold til ridning, fordi det er en stor, sterk hest det er snakk om. (Dette gjelder da den ene av hestene, hun har gubbens hest også en dag i uka, men ham greier hun med hvor som helst, så da er det ingen "restriksjoner", egentlig).
Dette tar jeg ikke betalt for, og ser jo på det som noe litt annet enn å ha en hest på halvfor. Likevel er det selvfølgelig ikke sånn at hun bare skal gjøre alt det "kjedelige"...

Men synes jo dette er en helt super ordning, så lenge jeg vet at dette er en person jeg kan stole på. Gagner jo meg også, som får en dag fri!

anne__
» VIP

Skrevet - 18/02/2007 :  16:58:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
hadde jeg hatt hest, hadde jeg ikke satt så strenge regler. Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 18/02/2007 :  18:55:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
når jeg hadde forrytter (som betalte) la jeg meg aldri opp i hve hun gjorde. Dette resulterte i at hun på et tidspunkt ble lei og begynte å være slem mot hesten min. I og med at jeg stolte blindt på henne fikk jeg ikke vite dette med en gang så hun plaget hesten min en stund uten at noen blandet seg inn. Jeg var dypt takknemlig når en av de voksne i stallen ringte meg å sa hvordan det EGENTLIG gikk. Hun fikk da selvfølgelig sparken på dagen. Jeg fikk da en ny forrytter, som ikke ville betale - derfor mener jeg hun nå er hestepasser. Mer om henne har jeg jo allerede skrevet. Nå fungerer det greit. Fikk meldig av henne i går om at hun var syk i dag, så hun har i alle fall lært å si ifra... Kan noen forklare hvilke av reglene mine som er strenge? Jeg er visst helt blåst... Gå til toppen av siden

vivian86

» VIP

Skrevet - 19/02/2007 :  17:59:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns slett ikke du har noen strenge regler. Tror egentlig ikke innleggene handler om deg og hestepasseren din lenger, ettersom de fleste snakker om å få noe for det man betaler, og din hestepasser betaler jo ingenting... Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 19/02/2007 :  18:12:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tror egentlig ikke innleggene handler om deg og hestepasseren din lenger,

Opprinnelig postet av vivian86

Tror ikke jeg heller! Jeg snakket ihvertfall generelt!

gulponnis

» VIP

Norway

Skrevet - 19/02/2007 :  23:36:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressegulponnis  Svar med kopi av melding
Jeg er tretten år, og har vært forrytter lenge og trofast til samme hest, i fire år faktisk. Heldigvis har jeg møtt hver gang, fram til nå hvor det er mye skolearbeid og flytting på to plasser. Da har eieren av hesten heldigvis vært veldig forståelsesfull og grei, og skjønt at jeg trengte tid på å gjøre andre ting, så nå har jeg han bare en gang i uka. Regner med at jeg får han "fullt opp" igjen, to ganger i uka når mars starter.

Jeg betaler 550,- i måneden.
"den uskrevne loven" er at jeg..

- Møkker
-Børster
- Tømmer flis
- Rir, men en sjelden gang om jeg ikke har tid, så går det an å gi han fri siden han er såppas gammel, men da må jeg selvfølgelig si i fra til eier å gjøre de andre pliktene fordi.
- Rydder opp
- Blander for
Og tar på eventuelle dekken og gjør andre småting.
Det er egentig ikke så mye å be om synes jeg, når vi er så heldige å faktisk få tillit og ha hesten på for til eieren, selv om vi betaler.
Husk at eierne stoler fult ut på oss forryttere, når vi får ri hesten deres, altså deres kjæreste baby. De stoler på at ting blir gjort og at hesten blir tatt hånd om. Det synes jeg er rett at det skal bli gjort, når vi får så stor tillit.

Kopi av melding:
Min hestepasser begynte da hun var... tja.. 12.. Og hun gjør fortsatt, to år senere, en super jobb, hun steller, møkker, rir, gjør klart for, rydder og ordner som bare det. Jeg har vært borte en hel uke, mens hun hadde ansvaret for å møkke og ordne for og sånt til våre to hester. (Selvfølgelig uten ansvar for foringer, og med andre på stallen som "bakvakt" i tilfelle det skulle komme noe i veien). Og det gjorde hun med glans i en alder av 13. Men det er jo ikke sikkert at en på 20 nødvendigvis hadde gjort det så bra??

Vel, jeg passet også hest da jeg var rundt 11-12 år aleine i ei uke. ( Selvfølgelig med andre til å hjelpe meg om jeg trengte det, og folk i stallen som "ekstravakter" som sjekket en ekstra gang om alt var gjort. Det gikk utmerket fint, uten noe problemer, og jeg lærte veldig mye. Jeg bestemte selv når hesten skulle ris, og når den skulle få fri.
Jeg ga den fri en dag, skogstur en, skritteturer og "normale" turer.

Anyway, jeg vil bare si at vi er heldige som får holde på med disse fantastiske hestene. Å ha hest på for gir de som ikke har så mye penger en mulighet til å holde på. Det er fantastisk.
Forverter: Hør på hva eieren sier, det lønner seg nemlig. De kjenner hesten godt og vet som oftest hva som er best og lurest for hesten.

Redigert av - gulponnis den 20/02/2007 15:38:17 Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 19/02/2007 :  23:39:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du høres veldig fornuftig og voksen for alderen ut. Stå på videre! Gå til toppen av siden

gulponnis

» VIP

Norway

Skrevet - 19/02/2007 :  23:42:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressegulponnis  Svar med kopi av melding
Hva OM man faktisk våkner opp om morgenen, men omgangsjuke og kastopp + feber.
Er man da en dårlig forrytter fordi man ikke sendte melding / sa i fra dagen før?

Gå til toppen av siden

vivian86

» VIP

Skrevet - 20/02/2007 :  15:00:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig ikke, det er jo ikke noe man kan noe for og heller ikke vet kvelden før. Gå til toppen av siden
Side: av 10 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.43 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.