hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Freser over forryttere som ikke gjør jobben!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Freser over forryttere som ikke gjør jobben!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 10

Royal-X

» VIP

Skrevet - 08/02/2007 :  21:40:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du trenger ikke bli sint. folk her forteller sine meninger, det er hele poenget med en debatt. jeg er helt enig i mye av det du sier, når man skal ha en forrytter, skal personen være ansvarsfull og ærlig, det er ikke en gang noe å diskutere, og selvfølgelig skal de gjøre som du sier og forholde seg til reglene. jeg synes bare at man ikke kan forvente så mye av en 14-åring... grunnen til det er ganske enkelt at jeg har hatt utrolig dårlige erfaringer, både med jenter i 11-års alderen og 16-årsalderen, de møter aldri opp og når de gjør det er det full galopp over hele bygda (det er travhester det er snakk om), så jeg vet at når du har lagt masse arbeid i en hest med å lære den av med forskjellige ting, og når du har lært den nye og letter metoder, så er det syykt irriterende at noen andre kommer og klusser det til.

Opprinnelig postet av Tina_Marie

kan gjerne innrømme at jeg ble sint over noe som ble skrevet. Jeg er jo forståelig nok følelsesmessig engasjert i denne saken. ble litt "gal" inni meg når folk mener problemet ligger hos meg liksom... folk tolker ting ulikt og leser masse mellom linjer det gjør vi alle.

Jeg syns det blir feil når hesteeiere finner seg i alt mulig også. Jeg VET at det finnes mange gode forryttere, jeg har hatt mange av de! Det må jo være lov å dele sin frustrasjon når man får èn forrytter som viker fra avtaler... ble så oppgitt når jeg får pepper liksom... Greit å få kritikk, men når man vet at man er "uskyldig" så er det litt kjipt liksom... Det med ekstravaktene kan jeg jo bare si at jeg sikkert utrykket meg litt krøkkete om. Jeg mener virkelig ikke at hun skal ta seg fri fra jobben sin for å være hos hesten min. Hvis noen oppfatta de sånn så beklager jeg det! Jeg står jo oppi denne situasjonen og har ofte fått inntrykk av at hun lyver med de grunnene hun oppgir når hun ikke kan komme. Forrige søndag var det at hun hadde skada beinet og måtte på legevakta. og når jeg spurte hvordan det gikk med henne på mandag så var alt vondten borte og hun ville ha han på tirsdagen... Så kom tirsdag, og da var det en annen grunn til at hun ikke kunne ha han... og så uka etter var det ekstravakten. Da er det vel ikke helt på viddene av meg å lage "regler"?
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 08/02/2007 :  21:44:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg står jo oppi denne situasjonen og har ofte fått inntrykk av at hun lyver med de grunnene hun oppgir når hun ikke kan komme. Forrige søndag var det at hun hadde skada beinet og måtte på legevakta. og når jeg spurte hvordan det gikk med henne på mandag så var alt vondten borte og hun ville ha han på tirsdagen... Så kom tirsdag, og da var det en annen grunn til at hun ikke kunne ha han... og så uka etter var det ekstravakten.

Men DA virker det jo litt annerledes! Er greit at ting kommer på nå og da, men hvis det er "noe" til stadighet, og det i tillegg virker tvilsomt at det er SANT, så hadde nok jeg også blitt irritert, ja!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 08/02/2007 :  21:55:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
...Men som sagt... gir henne en sjangs igjen jeg. Nå har jeg skjent litt på henne så kanskje det hjalp. Hun skal ha han i helgen nå, kommer det DA noen unnskyldniger for å slippe å ha han. Da er ho ferdig. Hvor mye skal man finne seg i...? vil veldig gjerne få det til å fungere igjen! hun er veldig hyggelig mot meg og knallsnill med hesten! vil helst unngå å sparke henne, hvis hun kan klare å ta seg sammen. Jeg hater å sparke folk. hadde dritdårlig samvittighet for hun forrige jeg sa opp selv om hun piska hesten min i trynet med en longsjepisk... blir deppa bare av å tenke på det...

Sjønner at en ikke skal forvente allverdens av en 14 åring og alt... men når jeg var 14 var jeg hestepasser for en kaldblods xtraver hver helg! hadde alle foringer, utslipp, ridning 2xdaglig og møkking. riktignok var vi 3 jenter med tre forskjellige hester, men vi gikk hele uka og gleda oss til å "bo" i stallen. Det var helt fantasisk! Hva skal jeg med en forrytter hvis jeg hele tiden må tenke på at "kanskje jeg må i stallen, kanskje får ikke hesten min vann i dag" osv.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 09/02/2007 :  00:18:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
nei det var jeg ikke klar over... men uanesett. blir jo ikke noe juridisk ut av det :). jeg syns alle burde ha kontrakt uansett alder - fordi man setter opp en avtale om hva som skal bli gjort og ikke gjort og når osv. jeg mener at hvis jeg en gang ønsker å si henne opp, vil jeg på begrunn av kontrakten si hvilke punkter vedkommende har brutt

Har du forrytter under 18 år må du få forrytters foreldre til å skrive under. Da sikrer du deg pengene også.

Ang 14 åringer er de veldig forskjellige. Noen må man rett og slett sette seg ned og forklare litt ordentlig for . ...

HAr hatt både hestepassere og forryttere , har opplevd en som stadig skulle bytte dag pga idiotiske ting. Med henne ble det tilslutt slik at hun behøvde ikke ha hesten den dagen (Jeg har aldri laget noe bråk ut av sen avlysing) men hun fikk ingen ny dag i bytte. (For da fikk jeg aldri ridd selv) AKkurat nå har jeg hestepasser.

Jeg ser med meg selv at ting kommer brått i veien, og jeg anser det ikke som noen krise om jeg får sen beskjed. Ungdomsskole elever foreksempel får ofte ikke ha med mobil på skolen ,og dukker noe opp kan det være vanskelgi og få gitt beskjed før de kommer hjem. slik jeg ser det, så er det mine hester , og kan ikke den andre personen ha hesten den avtalte dagen, selvom det gis sen beskjed ... så er det faktisk mitt ansvar og fikse hesten den dagen.

Har du tatt en alvorsprat med henne og spurt på en ordentlig måte hvorfor hun ikke gjør de tingene dere har avtalt ?

Redigert av - summer den 09/02/2007 00:19:32 Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 09/02/2007 :  10:03:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
nei det var jeg ikke klar over... men uanesett. blir jo ikke noe juridisk ut av det :). jeg syns alle burde ha kontrakt uansett alder - fordi man setter opp en avtale om hva som skal bli gjort og ikke gjort og når osv. jeg mener at hvis jeg en gang ønsker å si henne opp, vil jeg på begrunn av kontrakten si hvilke punkter vedkommende har brutt

Har du forrytter under 18 år må du få forrytters foreldre til å skrive under. Da sikrer du deg pengene også.

Ang 14 åringer er de veldig forskjellige. Noen må man rett og slett sette seg ned og forklare litt ordentlig for . ...

HAr hatt både hestepassere og forryttere , har opplevd en som stadig skulle bytte dag pga idiotiske ting. Med henne ble det tilslutt slik at hun behøvde ikke ha hesten den dagen (Jeg har aldri laget noe bråk ut av sen avlysing) men hun fikk ingen ny dag i bytte. (For da fikk jeg aldri ridd selv) AKkurat nå har jeg hestepasser.

Jeg ser med meg selv at ting kommer brått i veien, og jeg anser det ikke som noen krise om jeg får sen beskjed. Ungdomsskole elever foreksempel får ofte ikke ha med mobil på skolen ,og dukker noe opp kan det være vanskelgi og få gitt beskjed før de kommer hjem. slik jeg ser det, så er det mine hester , og kan ikke den andre personen ha hesten den avtalte dagen, selvom det gis sen beskjed ... så er det faktisk mitt ansvar og fikse hesten den dagen.

Har du tatt en alvorsprat med henne og spurt på en ordentlig måte hvorfor hun ikke gjør de tingene dere har avtalt ?

Opprinnelig postet av summer

Alvorspraten er tatt ja, så nå håper jeg det ordner seg. Jeg kan desverre ikke ha det slik at hun gir sen beskjed. Jeg kan ikke ta han selv hvis jeg skal på jobb, eller er på jobb. Hadde jeg fått beskjed èn time tidligere, når jeg var i stallen så hadde jo ikke dette skjedd... Jeg er i stallen annenhver dag og fòrer alle hestene, så reiser jeg på jobb etterpå. Hadde jeg hatt hesten selv den dagen, ville jeg jo ridd, møkka og alt før jeg fora. Jeg kan liksom ikke gå innom stallen å ri etter jobb kl 23 om kvelden føler jeg...
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2007 :  14:00:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg stiller ingen andre krav av mine ryttere enn at de kommer som avtalt, rir og behandler hestene på en ordentlig måte, samt sørger for at utstyret blir hengt på plass etter bruk.
I tillegg betaler de ingenting OG jobb og skole går ALLTID foran det å komme å ri mine hester.

Missliker selvfølgelig å få sein beskjed om at de ikke kommer, men ting skjer, både sykdom, skole og jobb kan fort komme i veien.
Å forlange at de dropper en ekstravakt for å komme i stallen, er for meg helt utenkelig.

Anette Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 10/02/2007 :  17:01:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok, så dere mener at hesten ikke skal få besøk den dagen da? Jeg er helt enig i at skole og jobb er viktig, men hvem skal ta seg av hesten når hun jobber? Jeg bare spør jeg... Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2007 :  17:22:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja er ikke det til syvende og sist ditt ansvar da?
Er jo du som eier hesten.
Det er nå min mening...
Har selv måttet dra i stallen seint på kvelden pga av forryttere som ikke har kommet.
Det var ikke helt uvanlig da jeg oppstallet hesten på rideskolen, og ja det var kronglete å få til med barn og jobb, men det var jo mitt ansvar.

Anette Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 10/02/2007 :  19:02:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg var forvært selv for noen år tilbake, og jeg har delte erfaringer med det. Den ene eieren hadde en veldig streng kontrakt, hvis jeg, uansett årsak, ikke kunne ta hesten hennes en av mine dager, så var det mitt ansvar å finne noen som kunne ta han. Hvis han hadde ødelagt luftegården på en av mine dager, så måtte jeg stå i kulda og snekre ny luftegård. Var ikke hesten ridbar over lengre tid så måtte jeg steike ta betale fullpris likevel. Sånn stil syns jeg er veldig unødvendig, og jeg ville adri forlangt noe sånt av min forvært.

Joda, min forvært har måttet melde avbud nå og da, enten pga jobb, ferie eller sykdom, det er jo sånt som skjer! Jeg også må droppe stallen nå og da pga samme årsak, da får jeg andre til å gi han mat. Hesten overlever faktisk. Men hvis det er slik at det er ALLTID, og man føler man ikke kan stole på forværten sin, nei da er det vel bare å si opp forværten da vel?

Når det kommer til stykket så er det VI som har det totale ansvaret for hesten vi har skaffet oss, og jeg syns vi skal være glade for at noen gidder å ta seg av hesten vår de dagene vi selv ikke kan - betalt eller ikke betalt.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2007 :  20:52:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
det er så stor forskjell på om det er én gang innimellom, eller ofte. skjer det ofte, og uten at det forbedres etter noen advarsler, ville jeg iallfall sagt opp fórrytteren.. én gang eller to innimellom ser ikke jeg som noe stort problem; fórrytterne er mennesker de også med plikter og jobber, og en fórhest kan ikke alltid komme først. men en fórhest skal prioriteres. Den skal ikke gis opp for enhver annen avtale. at fórrytter kommer skal være regelen og ikke unntaket

men jeg er nok heldig- jeg må ikke nødvendigvis i stallen hver dag, fordi de fórer, møkker og slipper ut og inn på stallen. det eneste som skjer om forrytter ikke kommer, er at hesten ikke blir ridd, og det er ingen krise, egentlig. står man på en liten stall hvor man gjør alt selv, og det ikke er mange som kan overta, blir det nok noe litt annet

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 10/02/2007 :  21:46:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja sant nok Hanna, hesten min står på fri tilgang på grovfor på utegang, så det er ingen krise hvis verken jeg eller forvært kan stille opp en dag.

Tror alle har en forskjellig terskel for hva som fungerer eller ikke, så får man finne seg en ny forvært hvis man føler at man ikke har funnet rett person . Man skal jo ikke overlate hesten sin til hvemsomhelst

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Tessa-77

» VIP

Skrevet - 11/02/2007 :  00:48:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ok, så dere mener at hesten ikke skal få besøk den dagen da? Jeg er helt enig i at skole og jobb er viktig, men hvem skal ta seg av hesten når hun jobber? Jeg bare spør jeg...

Opprinnelig postet av Royal-X

Det skal selvfølgelig du!!! Det er jo ditt ansvar uansett hvordan du vrir og vender på det. Har man dyr så har man ansvar 365 dager i året, 24 timer i døgnet.
Selvfølgelig er det noe skikkelig gørr når ikke hestepasseren dukker opp, men da må du alliere deg med med en "bakvakt" som kan stille opp om du skal havne i en slik situasjon.

Jeg mener selvfølgelig ikke at hestepasseren skal være helt fri for ansvar, men man kan ikke ta andres hjelp som en selvfølge.
Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 11/02/2007 :  07:06:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alltid et vanskelig spørsmål det der med forvert. Men jeg hadde ikke basert mitt hestehold på å være avhengige av andre. Ikke det at det er noe galt sånn sett med det, men jeg ville ikke vært avhengig av andre på den måten. Da kan det hende du må ta til takke med en sløv forvert uten å kunne si opp denne fordi det ikke er noen andre å ta av.
Jeg har selv vært forvert i halve livet omtrent og alltid følt ansvar for hesten den dagen jeg hadde den. Jeg mener at når man har tatt på seg noe så viktig som en hest så har man vel gjort det fordi man vil. Ingen som har tving deg til dette. Og da bør man selvf gjøre det som skal gjøres. Det kan jo skje ting som gjør at man ikke kan komme i stallen, men da bør man ha så pass mye respekt for andre at man sier fra så fort man vet om det, eller sier fra seg hesten om det er en avtale som ikke passer(av forksjellige grunner)om dette blir ofte. Det er vel en grunn til at man setter bort hesten på for, og det er ikke alltid like lett for eier å bare slippe alt man har i hendene heller.
Men som eier mener jeg at man har et ansvar for å sette bort hesten til folk man stoler på, og ikke bare tar den første og beste på en måte. Om det er en helt ny person for meg så hadde jeg først hatt denne personen som hestepasser kanskje, for å sett hvordan hest og menneske passet sammen, om denne personen var til å stole på før h*n fikk hele ansvaret for hesten denne dagen osv. For mange er det sikkert ikke så lett om du bare må ha en forvert, men det er derfor jeg ikke kunne ha basert heste holdet mitt på at jeg måtte ha en en heller. Jeg hadde nemlig ikke klart å satt bort hesten min til folk jeg ikke viste hvor jeg hadde. Og det er når man gjør det at man kan komme opp i slike konflikter. Det er mitt ansvar å passe på at min hest til enhver tid har det bra og får det den trenger.
Gå til toppen av siden

vivian86

» VIP

Skrevet - 12/02/2007 :  20:09:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig er det i UTGANGSPUNKTET eiers ansvar å ta hånd om hesten, men nå hadde faktisk hestepasseren frivillig tatt på seg anvaret for hesten denne dagen. Syns det blir meningsløst med hestepasser om man ikke kan stole på at de tar hesten den dagen. For å sette det på spissen: skulle kansje Royal-X tatt fri fra jobben den dagen, sitte parat hjemme hele dagen itilfelle det plutselig ikke skulle passe hestepasseren allikavel?

Selvfølgelig er det greit at hestepasser avlyser, men like selvfølgelig bør det sies fra i god tid.

Og Royal-X sier jo faktisk at det ikke hadde vært noe problem for henne å ta hesten selv den dagen, da hun allikavel var i stallen tidligere, men at hun fikk beskjed etter det.
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 13/02/2007 :  10:16:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
TAKK! :) Gå til toppen av siden
Side: av 10 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.