hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Freser over forryttere som ikke gjør jobben!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Freser over forryttere som ikke gjør jobben!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 10

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 07/02/2007 :  16:56:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
Jaja, dette gidder jeg i alle fall ikke fortsette å diskutere. Kan være mange grunner til at hun måtte ta den vakta.
Om du er så misfornøyd får du lete litt lenger da, kanskje den perfekte dukker opp!

http://lemi.lenegallery.com
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 07/02/2007 :  17:48:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Utrolig tåpelig innstilling! Du forventer at en 14 år gammel jente skal velge å ta seg av DIN hest framfor å jobbe å tjene penger. Og når hun da skal ta seg av DIN hest, skal det foreligge en hel del restriksjoner sånn at hun ikke skal ØDELEGGE hesten, og hun skal gjøre alle møkkajobbene. Hvorfor når DU har kjøpt deg en egen hest har du forrytter egentlig? Og når det atpåtil ikke høres ut som du her det minste tiltro til denne forrytteren heller, hadde det ikke da vært bedre å gjort jobben sjøl???
Om noen kommer hjem til meg for å ri hesten min, ville jeg no spurt om det var aktuelt med en fast dag i uka, men man kan ikke forvente at folk skal se på det som en jobb sånn at man sjøl slipper å gjøre noe som helst uten at man betaler for det! så om du skal ha en person som skal gjøre alt det som egentlig skulle vært DIN jobb en gang i uka på DIN hest sånn at du kan få fri, og du forlanger at denne skal ta fri fra jobbtakke nei til jobb, syns jeg du bør tilby en lønn for strevet jeg!

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 07/02/2007 :  18:10:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg synes at vi ofte krever mye av hestepasserne våre... Nå erter vel jeg på meg halve hestemarked, men det får briste eller bære...
Vi vil at de skal skritte på tur, møkke, pusse hesten, pusse utstyr og alt det der. Og i tillegg så vil vi gjerne ha betalt... Synes det er litt drøyt når de stortsett gjør "møkkajobben", og vi tar den morsomme delen med treningen og stevner.
Klart det er ikke alle som lar hestepasseren bare gjøre det kjedelige, men det er desverre ofte slik. Og hesteeierene bare klager... Ikke bra, ikke bra!
Vi burde være mer takknemlige for at noen i det hele tatt gidder å hjelpe oss uten å ta betalt!!! De jobber faktisk gratis...
Må si igjen at dette gjelder ikke alle!!!!!

Opprinnelig postet av Tessa-77

Dette er jeg helt enig i. Kunne ikke falle meg inn å kreve at noen skal betale for å møkke, pusse utstyr osv. En ting er å ta betalt for selve ridingen, men likevel.

Folk som baserer sitt hestehold på betalende forryttere eller hestepassere har jeg heller ingenting til overs for. Har man ikke tid eller råd til å ha hesten uten hjelp, har man ikke tid eller råd til å ha hest.

Samtidig har jeg opplevd stor frustrasjon over hestepassere som ikke gjør det vi har avtalt, men da er det ikke verre enn å si dem opp. Det er min hest og mitt ansvar.

Synes det siste punktet ditt, Roal-X var helt fjernt. Ville aldri vært hestepasser for noen som snakket/skrev til meg som om jeg skulle vært en slave.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110

Redigert av - lino den 07/02/2007 18:14:33 Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 07/02/2007 :  18:24:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
jeg er egentlig ganske grei sånnsett med fórrytterne mine; er det en dag de ikke kan, så er det greit og vi bytter bare. om det ikke passer å bytte er det deres tap, siden vi har en avtale om den dagen, men det skjer sjelden. men det er en selvfølge at de sier fra. (om de sier fra samme dag, blir jeg litt irritert hvis det ikke gjelder f.eks. sykdom, men det er ikke noe problem egentlig.)

likevel krever jeg at de betaler. jeg trenger de pengene for å kunne ha hest, faktisk. Liz: så du mener jeg burde selge hesten min, fordi jeg ikke klarer meg uten fórryttere? men jeg klarer meg helt fint, jeg, fordi jeg har dem. hesten lider ingen nød, og jeg tror alle jeg kjenner ville blitt rimelig sjokkerte om jeg skulle selge ham fordi jeg ikke hadde hatt råd "hvis jeg ikke hadde hatt fórryttere".
ærlig talt så tror jeg norsk hestesport ville blitt (om mulig) enda mer rikmannsport hvis alle skulle tenkt sånn, og bare de bortskjemte ungene og de (relativt) rike voksne ville blitt igjen.. selvfølgelig er det flott om man klarer å prioritere hesten på den måten, og i tillegg ta vare på seg selv; men alle mine penger går allerede til hesten, og jeg jobber en hel del for det. uten fórryttere ville jeg ikke klart det. skal jeg dermed selge hesten, da?

edit for å si at mine fórryttere trenger hverken møkke eller fóre; det blir gjort på stallen. alt de skal gjøre er å stelle og ri, og det synes jeg er greit å ta betaling for; jeg betaler jo for å få gjøre det jeg også. (gjennom hesten)

www.freewebs.com/hannaoglukas
Redigert av - Hanna & Lukas den 07/02/2007 18:27:00 Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 07/02/2007 :  19:03:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Hva hadde du gjort om du en dag ikke hadde hatt betalende forryttere, Hanna?
Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 07/02/2007 :  19:15:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
i korte perioder går det fint. har selvfølgelig opplevd (mange ganger) å miste fórryttere, men siden jeg har hest i Oslo/sørkedalen så er det sjelden at man virkelig IKKE finner fórrytter over lang tid. dessuten har jeg jo to stykker, så skal litt til at begge slutter samtidig.
www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 07/02/2007 :  22:04:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Altså, jeg er forrytter og hestepasser på en gang, jeg forer, jeg møkker, jeg skor, jeg gjør alt omtrendt, men jeg gjør det gratis! jeg mener det blir veeeldig feil om man skal ta betalt for at noen skal hjelpe en, det virker ulogisk på meg. egentlig mener jeg at du skulle betalt dem for at di i det hele tatt vil hjelpe deg. skjønner selvfølgelig deg også litt, med at du vil ha tiing gjort og i orden og at du sannsynligvis har en jobb å ta deg av. men blir fortsatt litt feil å si at de skal gjøre mesteparten av drittarbeidet, og faktisk betale for det.
det kan jeg bare si med en gang, uten at jeg vil gjøre noen fornærmet på noen som helst måte, at hadde eieren til hestene jeg passer, kommet og sagt at jeg skulle betale for å få lov til å gjøre alt det jeg gjør og hjelper han med, hadde jeg bedt ham dra dit pepperen gror, tatt tingene mine og gått! dette er ikke ment som kritikk av noe slag! håper du/dere forstår det, jeg sier min mening.
når det gjelder det med at du ikke kan stole på dem, så ville, og gjør, jeg det så enkelt at jeg sier tiil folk at de må være politelige, gjøre som de får beskjed om og komme når de har sagt det og ha en j**vlig god grunn til ikke å komme. jobb er noe jeg mener er viktig. jeg vet sekv av erfaring at når eieren av heste(e) stoler på en, da kan man gjøre hva man vil med hesten(e). det er slik det er rundt meg, det er to hester på stallen, jeg kan gjøre nøyaktig hva jeg vil med dem og eieren stoler 110% på at det blir riktig gjennomført og at jeg faktisk vet hva jeg holder på med
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 08/02/2007 :  12:55:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Utrolig tåpelig innstilling! Du forventer at en 14 år gammel jente skal velge å ta seg av DIN hest framfor å jobbe å tjene penger. Og når hun da skal ta seg av DIN hest, skal det foreligge en hel del restriksjoner sånn at hun ikke skal ØDELEGGE hesten, og hun skal gjøre alle møkkajobbene. Hvorfor når DU har kjøpt deg en egen hest har du forrytter egentlig? Og når det atpåtil ikke høres ut som du her det minste tiltro til denne forrytteren heller, hadde det ikke da vært bedre å gjort jobben sjøl???
Om noen kommer hjem til meg for å ri hesten min, ville jeg no spurt om det var aktuelt med en fast dag i uka, men man kan ikke forvente at folk skal se på det som en jobb sånn at man sjøl slipper å gjøre noe som helst uten at man betaler for det! så om du skal ha en person som skal gjøre alt det som egentlig skulle vært DIN jobb en gang i uka på DIN hest sånn at du kan få fri, og du forlanger at denne skal ta fri fra jobbtakke nei til jobb, syns jeg du bør tilby en lønn for strevet jeg!

Opprinnelig postet av solanju

VELDIG enig!

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 08/02/2007 :  17:47:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
min forrytter betaler ikke da.. hvis dere leste hele. hun gir ikke vann i paddocken, pusser ikke utstyr, møkker ikke paddock, tar ikke inn flis, sier ikke ifra før samme dag om hun ikke kan ha hesten. hun har selv valgt å ha han 3 ganger i uka og jeg har kontrakt på at hun skal betale 500 kroner. jeg klarer meg uten pengene - men det irriterer meg at hun ikke vil betale når hun gikk med på dette i utgangspunktet! hun har signert kontrakten og alt... hun har fått lov til å ri på banen og hoppet med han - men jeg vil vite om det først. og jeg vil ikke at hun skal ri på korte tøyler og smelle sporene i han når jeg forsøker å gjøre han følsom for hjelperne...

Sjønner ikke hva som er så galt med det...? JEG kan ikke ta ekstravakt de dagene JEG har hesten. skal jeg da la være å ta ekstravakter de dagene jeg har hestepasser, i tilfelle hun ikke kan (og må ta seg en vakt der hun jobber). Jeg skal jo tjene penger jeg også, og hvis jeg ikke gjør DET, så kan jeg ikke ha hest - og da taper jo alle på det...

hadde hun sagt til meg på søndag at hun ikke kunne ha han på tirsdag, så kunne jeg ha møkka og ridd hesten når jeg var i stallen og fora til lunsj den dagen (kl. 12), men jeg fikk meldinga kl. 13.30 tirsdag. og da var jeg på vei til jobb! ikke kom her å si at dere ikke ville blitt fly forbanna!!!

Jeg er ikke på jakt etter den perfekte forrytter. da kan jeg lete lenge... men jeg setter ærlighet og ansvarlighet veldig høyt - og vet at slike folk fins, og om de da er 10 eller 20 år spiller ingen rolle! jeg setter faktisk disse tingene forran rideferdighet, så viktig er det for meg! og ikke tro at JEG er pirkete, men jeg må jo forlange at ting blir fulgt opp!

Hvem vil ha en forrytter som kommer når det passer for dem da! jeg kan jo ikke ha det sånn at hun kommer de dagene det ikke var vakter å få... Ærlig talt
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 08/02/2007 :  17:47:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
min forrytter betaler ikke da.. hvis dere leste hele. hun gir ikke vann i paddocken, pusser ikke utstyr, møkker ikke paddock, tar ikke inn flis, sier ikke ifra før samme dag om hun ikke kan ha hesten. hun har selv valgt å ha han 3 ganger i uka og jeg har kontrakt på at hun skal betale 500 kroner. jeg klarer meg uten pengene - men det irriterer meg at hun ikke vil betale når hun gikk med på dette i utgangspunktet! hun har signert kontrakten og alt... hun har fått lov til å ri på banen og hoppet med han - men jeg vil vite om det først. og jeg vil ikke at hun skal ri på korte tøyler og smelle sporene i han når jeg forsøker å gjøre han følsom for hjelperne...

Sjønner ikke hva som er så galt med det...? JEG kan ikke ta ekstravakt de dagene JEG har hesten. skal jeg da la være å ta ekstravakter de dagene jeg har hestepasser, i tilfelle hun ikke kan (og må ta seg en vakt der hun jobber). Jeg skal jo tjene penger jeg også, og hvis jeg ikke gjør DET, så kan jeg ikke ha hest - og da taper jo alle på det...

hadde hun sagt til meg på søndag at hun ikke kunne ha han på tirsdag, så kunne jeg ha møkka og ridd hesten når jeg var i stallen og fora til lunsj den dagen (kl. 12), men jeg fikk meldinga kl. 13.30 tirsdag. og da var jeg på vei til jobb! ikke kom her å si at dere ikke ville blitt fly forbanna!!!

Jeg er ikke på jakt etter den perfekte forrytter. da kan jeg lete lenge... men jeg setter ærlighet og ansvarlighet veldig høyt - og vet at slike folk fins, og om de da er 10 eller 20 år spiller ingen rolle! jeg setter faktisk disse tingene forran rideferdighet, så viktig er det for meg! og ikke tro at JEG er pirkete, men jeg må jo forlange at ting blir fulgt opp!

Hvem vil ha en forrytter som kommer når det passer for dem da! jeg kan jo ikke ha det sånn at hun kommer de dagene det ikke var vakter å få... Ærlig talt
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 08/02/2007 :  17:50:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Savner en definisjon på hva som er møkkajobb jeg... Hva mener dere det er? er det møkkajobb å møkke boksen, blande fòr og ri på tur? Min definisjon av møkkajobb er: møkke paddock og pusse seletøy og div. Men dette gjør jo jeg da... Stevner er vi ikke på. Jeg har også spurtt forrytter om hun ønsker å lære å ri barokk når ridelæreren kommer (en gang i måneden), men det vil hun ikke.

Pengene fra forrytteren har jeg gitt opp å få. syns jeg er ganske grei som ikke sparker henne da... lar hun få en sjangse fordi hun er snill med hesten jeg... Men tydeligvis ikke alle som ser det sånn.

Hvis dere ikke ønsker å ha hestepasser eller forrytter så er vel det greit, men jeg ønsker det! er det da for mye å forlange litt god kommunikasjon??! At jeg er SLAVEDRIVER er jo helt tåpelig å påstå, herregud - kjenner du meg?

Redigert av - Royal-X den 08/02/2007 18:02:47 Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 08/02/2007 :  18:08:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg håper du er klar over at en kontrakt med henne er verdiløs og juridisk ugyldig så lenge hun ikke er myndig?
Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 08/02/2007 :  19:52:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du trenger ikke bli sint. folk her forteller sine meninger, det er hele poenget med en debatt. jeg er helt enig i mye av det du sier, når man skal ha en forrytter, skal personen være ansvarsfull og ærlig, det er ikke en gang noe å diskutere, og selvfølgelig skal de gjøre som du sier og forholde seg til reglene. jeg synes bare at man ikke kan forvente så mye av en 14-åring... grunnen til det er ganske enkelt at jeg har hatt utrolig dårlige erfaringer, både med jenter i 11-års alderen og 16-årsalderen, de møter aldri opp og når de gjør det er det full galopp over hele bygda (det er travhester det er snakk om), så jeg vet at når du har lagt masse arbeid i en hest med å lære den av med forskjellige ting, og når du har lært den nye og letter metoder, så er det syykt irriterende at noen andre kommer og klusser det til. Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 08/02/2007 :  21:29:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg håper du er klar over at en kontrakt med henne er verdiløs og juridisk ugyldig så lenge hun ikke er myndig?

Opprinnelig postet av lino

nei det var jeg ikke klar over... men uanesett. blir jo ikke noe juridisk ut av det :). jeg syns alle burde ha kontrakt uansett alder - fordi man setter opp en avtale om hva som skal bli gjort og ikke gjort og når osv. jeg mener at hvis jeg en gang ønsker å si henne opp, vil jeg på begrunn av kontrakten si hvilke punkter vedkommende har brutt. det er noe med å være saklig og gi de en skikkelig grunn for hvorfor man må la de gå. pluss at det er mye lettere å si de opp, fordi man kan begunne det med at de har gått med på osv... Det trenger derfor ikke være juridisk gyldig eller noe. Det er jo fordel for begge parter å ha en kontrakt for å unngå missforståelser.
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 08/02/2007 :  21:34:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm.. Vet ikke om jeg har lyst til å stikke hånda inn i dette vepsebolet, men men, skal si min mening i full fart..

Er enig i at det er irriterende med forryttere som slurver og gjør en dårlig jobb.. Men det finnes vel grenser for hva man skal fly i flint for...

At det ikke blir møkket, fylt vann, osv, klart det ikke skal skje, jobben i stallen skal jo gjøres, og jeg har full forståelse for at du blir sint pga slurv med dette!
Men å nærmest mene at det er en SELVFØLGE at andre skal takke nei til jobb og mulighet til å tjene penger, for å ta seg av DIN hest, DET blir for drøyt!! Skjønner at du ble irritert pga tidspunktet, siden du selv var på vei til jobb, men hei... Det kan jo, som LeMi sier, være gode grunner til at hun måtte ta den vakta. Jeg for min del føler ihvertfall såpass lojalitet for min arbeidsgiver, at hadde f.eks noen vært syke, og det var krise med folk på jobb, så skulle det vært SVÆRT gode grunner til at noen ANDRES hest hadde gått foran jobben min, ja! Uansett om jeg strengt tatt KAN si nei!
Tenk hvis alle var sånn at de sa "Nei, jeg tar ikke ekstravakter, for det finnes faktisk ingen lov som sier at jeg MÅ ta dem!!" Hadde fort stoppet opp rundt omkring da...

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden
Side: av 10 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.