hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sko eller barfot?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 sko eller barfot?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Spendas

» VIP

Skrevet - 02/03/2007 :  15:25:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jamen du tror vel ikke virkelig at det er SÅNN det virkelig er og skal være? At det er SÅNN alle barfothester, inkludert min, har det/har hatt det??
Jeg har da sett mange grusomme bilder (og endel stygt i virkeligheten også) av helt forferdelige hover med sko på! Men jeg går jo ikke rundt og tror at det er det alle med sko på hestene streber etter! Litt tillit må man da gi folk...

Så her kommer det inn igjen, dette om å sette seg litt inn i ting før man kommenterer dem. Jeg var også skeptisk til barfot, men syntes samtidig det hørtes spennende og på en måte "skremmende logisk" ut. jeg er av den typen som hele tiden vil lære mer, og som ikke ønsker å uttale meg om ting jeg vet lite eller ingenting om, så jeg leste alt jeg kom over, snakket med folk som hadde barfothest, og prøvde å sette meg inn i det. Og jeg ble overbevist. Jeg har prøvd både sko og barfot, og dette var det jeg landet på. Men jeg respekterer fortsatt dem som vil ha sko på hesten, og har holdbare argumenter for det.
Men man føler seg litt umyndiggjort og undervurdert når folk bruker argumenter som jeg med mine egne øyne har sett ikke er sanne...

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 02/03/2007 :  15:38:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med deg, Spendas. Du har samme tankegang som meg, bortsett fra at du har barfothest, og jeg har sko på mine. Jeg har også tenkt over mitt valg - noe jeg forøvrig gjør hver dag, i alt mitt hestehold.

Ellers blir jeg blir også lei av gnål om at all skoing er en styggedom, noe annet ville vært unaturlig, siden jeg selv har skodde hester! Men jeg er da ikke mer sneversynt enn at jeg ser fordeler med barføtte høver av den grunn. Det ene trenger ikke utelukke det andre. Tenk om begge "leirene" kunne tatt lærdom av hverandre, i stedet for å stadig øke avstanden seg i mellom? Til syvende og sist er det hoven og dens beste det dreier seg om, uansett sko eller barfot.

Merete

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 02/03/2007 :  21:13:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Mente ikke at mitt syn på barfot bunner i den filmen jeg så, men er skremmende og se hvordan folk som skal være snille ødelegger, jeg er redd for at noe lignende kunne skjedd min hest om jeg hadde begitt meg ut på et så stort prosjekt, nei får heller stole på smeden min og håpe hesten min har det bra.

hadde jeg klart og legge ut bilder skulle jeg gjordt det for jeg synes selv høvene hans er veldig fine og har fått skryt blant annet på et dressur stevne at han hadde fine hover.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 04/03/2007 :  15:37:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Hesten din kommer til å fungere helt utmerket som barfothest! merk mine ord. Hvor på møre bor du?n jeg går nå folkehøyskole i torvikbukt på nordmøre. Her går jeg heste linje hos Anne Aamot. Hun er hovspesialist utdannet i sverie etter strassermetoden. KJempe flink! hun skjærer mye høver i Gjemnes omeng og tar også imot hester forbehandling. Sjekk siden www.hogtun.no ANBEFALES Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 04/03/2007 :  15:42:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mange fjordinger har gode høver, som godt kan klare seg uten sko. Det kommer vel an på bruken og terrenget den skal gå i.
Det er også en "kunst" å få til gode barfothester - men det har vel vært diskutert x antall ganger her.
Så du som lurer: Bare bla litt bakover, så finner massevis om barfot.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Alle hester har høver som klarer seg uten sko. Ikke bare fjordinger:P det er ingen spess hesterase som ahr sterker høver enn andre er det vel? De er da bygget opp av samme protein skulle en tro. Og terrenget er noe man venner seg til. Det sier jo seg selv at man ikke slipper "nye" barfothester rett ut på grusen. Men min erfaringe er allikevel at hardt underlag gjør under for barfothøver. Man får i gang en enorm blodsirkulasjon og hovkvaliteten blir bedre. Ei jeg kjenner red en gang over dovre (mye stien og hardt underlag) hun skjærte hesten sin før hun sartet og var litt bekymret for sårbeinthet, men resultatet ble at hun igjen måtte skjære hesten etter 14 dager.. fasinerende..
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 05/03/2007 :  09:36:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Din historie er ikke fasinerende, men fantaserende

Hvorfor det?
Kan du begrunne svaret ditt litt bedre slik at det er mulig å forstå hvorfor den er "fantaserende"?

Kopi av melding:
For det første er det ikke nødvendig å beskjære hester i aktivt bruk oftere en hver 4-6 uke

Begrunn gjerne denne uttalelsen også.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 05/03/2007 :  12:23:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm... De som bruker strasser skjærer da gjerne oftere enn det? Uansett skal det vel tilpasses den enkelte hesten. Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2007 :  01:36:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fantaserende vil jeg også kalle dette innlegget fra

Matprat
Kopi av melding:
gå et hovskjærings kurs på 3 dager og lær deg å skjære hesten din selv;) billig og enkelt!

Holdt på å sette kaffen rakt i vranghalsen!! Når jeg da i tillegg leser at det er Strassertrim hun refererer til.... Dette er HELLER ikke utsagn som gagner barfotsaken og lei blir både lei meg, forbannet og meget bekymret av å lese slikt....

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 06/03/2007 :  13:10:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Matprat
Kopi av melding:
gå et hovskjærings kurs på 3 dager og lær deg å skjære hesten din selv;) billig og enkelt!

Holdt på å sette kaffen rakt i vranghalsen!! Når jeg da i tillegg leser at det er Strassertrim hun refererer til.... Dette er HELLER ikke utsagn som gagner barfotsaken og lei blir både lei meg, forbannet og meget bekymret av å lese slikt....

Opprinnelig postet av Harneshaug

hjelpes er det faktisk folk som gjør det?
trodde sånne 3 dagers kurs bare var for og få et innblikk jeg før videre kurs?

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 06/03/2007 :  16:04:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takker for godt svar trygvebarfot:o)
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2007 :  18:30:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
møre og romsdal nært Ålesund
Seljeset lucy<3 Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 10/03/2007 :  15:44:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quote]Til matprat
Din historie er ikke fasinerende, men fantaserende.
For det første er det ikke nødvendig å beskjære hester i aktivt bruk oftere en hver 4-6 uke, slik jeg forstår din historie gikk hesten i 14 dager over Dovre og måtte beskjæres etterpå?
Det gagner ikke barfotsaken å fortelle slike historier, håper du ikke tror på det selv.

du trenger ikke tro på den:) men jeg vet at den er sann. så fantaserende DET er den absolutt ikke. Hestene fikk rett og slett så overraskende godt blodsirkulasjon at høvene vokste raskere enn de klarte å bli slitt ergo de mått skjæres igjen 14 dager senere... tro hva du vil:)
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 10/03/2007 :  15:46:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hmm... De som bruker strasser skjærer da gjerne oftere enn det? Uansett skal det vel tilpasses den enkelte hesten.

takk :)

Opprinnelig postet av gladhest

Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 10/03/2007 :  15:52:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Matprat
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Harneshaug

hjelpes er det faktisk folk som gjør det?
trodde sånne 3 dagers kurs bare var for og få et innblikk jeg før videre kurs?

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

håper folk forstår at med dette mener jeg at man kan ha mulighet til å bevare en egen barfothest, ikke at man er istand til å ta av skoen og starte fra bunnen av. med et sånn kurs får amn innblikk og en gennomgang av hvordan skjære en barfothest etter strasser metoden. Man er ingen ekspert og man skal ikke gå rundt å skjære hester i tider og utide. Man kan skjære sin egen hest, få en fagperson til å følge utviklingen og kanskje avansere med er advance kurs.

herlig å se at folk tar litt ironi:) sorry formuleringen
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 10/03/2007 :  22:25:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Og mener du at etter 3 dager på kurs skal man være istand til å trimme høver? Og at ens egen hest er mindre verdt enn andres? Så ens egen hest er det bare å hakke løs på, for "jeg har gått 3-dagerskurs, nemlig"....
du er gæern du
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.