hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sko eller barfot?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 sko eller barfot?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 02/03/2007 :  09:13:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå kjenner jeg at jeg blir litt irritert her... Barfot er altså en "trend" og til og med HYSTERI.. Javel.. Hvis dere mener det, så for all del.
Her kommer endel sitater fra tidligere innlegg, og svar/motspørsmål til dem:

Kopi av melding:
Nei, la nå hesten få gå med sko om det er det beste.

Helt enig, men hvem bestemmer når det er det beste med sko, og når det ikke er det??

Kopi av melding:
Jeg synes man bør velge, og man skal ha barfot hest eller ikke og da bestemme det fra hesten er ung enn at en gammel hest skal slite med og bli sårbeint og kanskje ikke ha det noe bra.

Hesten skal IKKE bli sårbeint og gå rundt å ha vondt i overgangsperioden! Det ER ikke sånn det fungerer! Vi er da ikke dyremishandlere hele bunten, vel??

Kopi av melding:
Når du har en eldre hest, la oss si 15år som har gått med sko i 12 år eller mer av livet, hvorfor da, når hesten har bra høver ta av den skoene?

Hvorfor ikke, hvis du vil det?? Kanskje hovene blir ENDA bedre da?

Kopi av melding:
Men barfot er jo blitt en trend, akkurat som horsemanship var.

En trend?? Nytenkning, prøving, forskning... "Kanskje man lærer noe nytt, kanskje man ikke nødvendigvis trenger å gjøre ting på samme måte som man har gjort de siste ti, hundre eller tusen årene? Hva om det vi går rundt og tror i dag egentlig ikke stemmer?"
Det er slike tanker som faktisk får utviklingen i verden til å gå fremover! På godt og vondt!

Kopi av melding:
Hvorfor i all verden ta av skoene på en hest som har gått nesten hele livet med? Da er det tydelig at det fungerer BRA med sko.
At en hest har gått 10 år med sko trenger slett ikke være ensbetydende med at det fungerer supert i alle tilfeller. Akkurat det har jeg personlig sett alt for mange stygge, feilskodde hover på "eldre" hester til å NOEN gang gå med på! Hvis hesten derimot har fine hover, og du vil fortsette å ha sko på; Ja, da har du skoene på!

Beklager hvis jeg virker krass her, men jeg er LEI av kommentarer som "Det at du sier at barfot er best, gjør bare barfotmiljøet enda mer upopulært", og "barfotfolk er helt fanatiske" osv. Jeg er LEI av å bli sett på som en som bare har slengt seg på en trend uten å være i stand til å tenke selv. Jeg er LEI av folk som sier at det jeg har valgt er helt tåpelig, fordi ting fungerte greit som de var.

Jeg er ikke fanatisk. Jeg vil lære, og jeg mener det er sunt å tenke litt nytt. Jeg er interessert i at hesten min skal ha det best mulig. Jeg har prøvd begge deler, og dermed sett med mine egne øyne hva som var best for akkurat min hest. Det fortsetter jeg med.
Jeg lar folk som vil sko hestene sine gjøre det. Jeg har venner som har hestene sine skodd. Vi er enige om at vi er uenige og lar det bli med det. Jeg respekterer dem og deres meninger. Men jeg synes jeg fortjener den samme respekten tilbake.

Og jeg tror nok dette er det de fleste av oss i båsen "barfotmiljøet" vil...

Signerer forøvrig trygvebarfot opp og i mente!

Opprinnelig postet av Spendas

Hei

Blir litt for mange hvis for min del,

hvis hesten ikke blir sår beint, hvis hoven blir bedre.
Når det er bra nå med sko ser jeg ingen grunn til og ta de av, og hesten min er ikke feilskodd for smeden min er veldig dyktig og driver foresten mye med barfot selv.

Og jeg orker ikke ha den bekymringen om at når det snør eller fryser på eller what ever, så må jeg vurdere om jeg kan ri, samt holde meg unna saltede veier eller strøtte fortau.

og asvalt om sommren eller grus for den del.

Og om vinteren er det jo alt lite steder og ri og om jeg skulle få enda mer begrensinger pga barfot hadde det blitt kjedelig.

Og jeg får ikke til boots, sleit med og få på en når han hadde hovbyll og ikke skulle få møkk i hoven, og det var stadig at jeg måtte be om hjelp for og få den både av og på.

Så når om jeg ikke får det til hvordan i allverden skal min forrytter få det til?

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2007 :  09:34:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
De som får dette med barfot til å virke som hysteri, er alle dem som med nebb og klør og en mengde mer eller mindre sanne påstander skal forsvare at de velger å sko. Det er IKKE kriminelt å sko hesten sin Mange tror at å gå over til barfot betyr en lang periode med smerter for hesten. Kanskje ikke så rart at mange tror det må være sånn, for det er faktisk ganske mange halvhjerta barfotprosjekter rundt omkring. Og dr. Strasser skriver i boka si at hesten må gjennom en tid med smerter mens hoven rehabiliterer seg og sirkulasjonen kommer tilbake, og at ofte byller danner seg i denne perioden. Men heldigvis er ikke strasser-metoden eneste måten å beskjære barfothøver på, så det går utmerket an å gå over til barfot uten at hesten lider.
Enkelte mener at boots med pigger ikke funker, selv om de knapt nok har sett en boot. Mange sier de ikke vet nok om høver til å gå over til barfot. Vet dere nok om høver til å se om hovslageren gjør en god jobb? Og ut i fra hester man ser rundt omkring, så er det mange som venter til høvene er skikkelig forvokste før de koster på en ny runde med skoing. Om skoen sitter godt på, hoven henger sammen og ikke har sprekker, betyr IKKE nødvendigvis at høvene er korrekte. Enkelte påstår at å ha skoløse hester er en vits, når man allikevel må ty til boots innimellom. *sukk*
Om folk velger å sko hestene sin eller ikke får være opp til dem selv. Og når jeg selv velger å ha hestene uten sko, er det IKKE for å spare penger, og se hestene lide seg gjennom hverdagen på vonde høver, men for å ha sunne friske høver og bein, og hester som er klare for tur på all slags føre, evt med boots. Savner ikke å ha hest som må stå i dagesvis pga løs sko, mistet sko, sommersko når det plutselig ble vinter osv
Gå til toppen av siden

aasen-ca

» VIP

Skrevet - 02/03/2007 :  09:56:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei

ma forst si at jeg er helt enig med trygvebarfot.
Vi har ikke hestene vare barfot for a spare penger, vi har ogsa utgifter med barfothester, det gar ikke pa om vi kan ri, men im hesten har det bra.
Hesten skal ha det bra , for meg er hesten forstepriorotet.

Som det var sakt for; alle hover kan vere barfot men ikke alle hesteiere kan ha barfothester.

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 02/03/2007 :  11:18:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
KLart det er utgifter med barfot også, det har jeg ikke sagt.

Men de som tar av skoene og kaller det barfot for og spare penger, det er de som gir barfot et dårlig rykte.

Jeg vet at min smed er dyktig fordi han har en utdannelse og de i stallen som driver med barfot sier han har fine høver.

Og hvorfor skulle ikke jeg vite at noen boots ikke funker? har 5 hester i stallen der vi står som har brukt flere forskjellige boots som har gitt gnagsår og som er vanskelige og sette på.

Og jeg skor hesten min sånn at jeg slipper og måtte la den stå i dagevis pga manglende sko, eller snø føre som kommer for tidlig.

dessuten bruker jeg brodder hele året.

jeg og min hest trives med sko.

lino

» VIP

Skrevet - 02/03/2007 :  11:44:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Hvorfor bruker du brodder hele året?

Og når du kan la "de som driver med barfot i stallen" hjelpe deg med å se om høvene til hesten din er bra eller ikke, hvorfor kan du ikke la dem gjøre det uten sko også? For all del, jeg har full respekt for mennesker som tør å si "dette har jeg ikke nok kunnskaper om", men jeg synes det er skremmende at heste-eiere ikke har nok kunnskaper til å se om hestens høver er bra eller ikke. Dersom det kom noen her og sa de var heste-eiere uten kunnskap til å se om hesten er syk eller ikke, ville de mer eller mindre blitt "halshugd", mens å ikke kunne se om hoven er bra eller ikke er helt akseptert.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 02/03/2007 :  11:48:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor bruker du brodder hele året?

Og når du kan la "de som driver med barfot i stallen" hjelpe deg med å se om høvene til hesten din er bra eller ikke, hvorfor kan du ikke la dem gjøre det uten sko også? For all del, jeg har full respekt for mennesker som tør å si "dette har jeg ikke nok kunnskaper om", men jeg synes det er skremmende at heste-eiere ikke har nok kunnskaper til å se om hestens høver er bra eller ikke. Dersom det kom noen her og sa de var heste-eiere uten kunnskap til å se om hesten er syk eller ikke, ville de mer eller mindre blitt "halshugd", mens å ikke kunne se om hoven er bra eller ikke er helt akseptert.

Opprinnelig postet av lino

Har brodder hele året pga det er mye asvalt rundt der jeg er og gress og det kan bli glatte greier.

jeg har ikke nok kunnskap til og drive med barfot og de som alt gjør det har nok med sine hester.

dessuten har jeg en så god smed at jeg velger og sko

Polaris79

» VIP

Skrevet - 02/03/2007 :  12:03:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror heller ikke at folk flest velger å ha barfothest for å spare penger. Jeg er sikker på at brorparten er oppriktig interessert i høver og hovpleie, og bruker mye tid på å sette seg inn i dette. Det er ingen tvil om at de som har barfothest generelt har mye mer kunnskap om høver enn mange av oss som velger å sko! Akkurat her har "skofolket" mye å lære. Mange bedømmer fremdeles kvaliteten på hovslagerarbeidet ut fra hvor lenge skoene henger på. Samtidig ser jeg utfordringene i "barfotleiren" også - blant annet når det gjelder sårbeinthet. Det er ikke alle hesteeiere som har kunnskap (eller vilje?) til å se at hesten ømmer, for eksempel.

Mine hester er skodd mesteparten av året. Dette fordi det passer meg og mitt (aktive) hestehold best. Oppstallingsforholdene er naturligvis også tatt i betraktning. Og tenk - mine hester har også sunne og friske høver! Dersom en sko skulle løsne, er det ikke verre enn at jeg slår i et par sømmer selv. Jeg kan faktisk ikke komme på at hestene mine har stått en eneste gang p.g.a omstendigheter rundt løse/manglende sko, eller feil type sko for den slags skyld. Nå er jeg heldig også da, som har dyktige "hovfolk" i tilknytning til stallen. Jeg vet at ikke alle er i den situasjonen, men desto større er grunnen til å suge til seg det man kan av kunnskap og lærdom! Ikke nødvendigvis for å kunne gjøre all jobben selv - men for å ha et bedre utgangspunkt som hesteeier. Barfot eller ei.

Merete
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 02/03/2007 :  12:20:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
jeg bedømmer ikke god skoing på hvor lenge skoen sitter, jeg skor hver 7 uke om vinteren og hver 5 om sommeren uansett.

Polaris79

» VIP

Skrevet - 02/03/2007 :  12:26:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg mente ikke deg, snakket mer på generelt grunnlag. Jeg skor også med nogenlunde like intervaller som deg.
:)
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 02/03/2007 :  13:18:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Jeg synes også høvene er det viktigse på hesten, har den vondt i ryggen og er stiv så sjekker jeg at hovene er som skal også, for feilen kan ligge der også

Spendas

» VIP

Skrevet - 02/03/2007 :  13:51:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Asbjørg;

Amen! Godt sagt!

Tigull; Respekterer helt og fullt at du vil ha sko på hesten, men denne;

Kopi av melding:

kan ikke brukes i den sammenhengen. For hesten SKAL ikke bli sårbeint, og hoven BLIR bedre. Det er garantert...
Og det var ikke ment som et angrep, men som en opplysning.

Drep ikke fluen på din venns panne med øks....
Redigert av - Spendas den 02/03/2007 13:56:02 Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2007 :  13:55:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Mange takk Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 02/03/2007 :  14:30:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Asbjørg;

Amen! Godt sagt!

Tigull; Respekterer helt og fullt at du vil ha sko på hesten, men denne;

Kopi av melding:

kan ikke brukes i den sammenhengen. For hesten SKAL ikke bli sårbeint, og hoven BLIR bedre. Det er garantert...
Og det var ikke ment som et angrep, men som en opplysning.

Opprinnelig postet av Spendas

ok tolket det du skrev som hvis alt blir bedre, men om det ikke var det du mener så, men jeg har ikke kunnskap nok til og begi meg ut på et prosjekt som kan gå på helsa løs.

Spendas

» VIP

Skrevet - 02/03/2007 :  15:00:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, det var ment som et "svar med samme mynt".
Altså, hvorfor ta av skoene når hovene er greie som de er?
-Hvorfor ikke, kanskje de blir ENDA bedre??

Skjønner?

Det at ting fungerer greit som de er, betyr ikke at man skal bli uglesett dersom man prøver å gjøre det på en annen måte. Det er jo slik man lærer noe nytt, og utviklinga går framover! Det er DET som er mitt poeng. Ikke prøv å "brems" tankene og idèene mine. Jeg greier å tenke selv, og det jeg gjør ER gjennomtenkt allerede. Så ikke si at "dere" med sko ikke vil ta av skoene fordi dere ikke vil la hesten deres gå rundt og ha det vondt. For da sier dere i samme setning at JEG har latt hesten MIN gå rundt og ha det vondt! Og det er bullshit! Og akkurat DET gjør meg skikkelig forbanna!

Utover det får alle gjøre som de vil, for min del! Jeg synes barfot er det sunneste og beste alternativet, og jeg synes flere kunne sette seg mer inn i det før de dømmer det nord og ned. Men det betyr likevel ikke at jeg anklager alle med skodde hester for å pine hestene sine og "la dem gå rundt og ha det vondt"! For det tror jeg ingen med viten og vilje gjør... Iikke, du, ikke jeg, og ingen andre seriøse barfotfolk her i landet.

Drep ikke fluen på din venns panne med øks....
Redigert av - Spendas den 02/03/2007 15:03:31 Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 02/03/2007 :  15:10:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
man bør respektere alle andre, men når man ser bilder og film av ille heste hold blir jeg sykt lei meg.

så en film med en som drev med barfot og hesten kunne ikke gå uten og ligne en krøpling

Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.75 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.