hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hovsprekk"lappesaker"
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Hovsprekk"lappesaker"
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Birk Mollyn

» VIP

Skrevet - 03/02/2007 :  11:29:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://i18.tinypic.com/348g48y.jpg
Hesten min er plaget av hovsprekk og har limt det sammen med en plast lapp.
Er det noen her som har erfaring med det sammen eller noe annet som er veldig bra.

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 04/02/2007 :  10:46:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Først av alt ville jeg valgt en sko med tåkappe, ikke sidekappe. Med en tåkappe vil du ikke få det presset på sprekken som du gjør med sidekappene.

Jeg slet en stund med en hovsprekk på min hest. Denne sprekken var foran og gampen var barfot. Her er et bilde:

Det vi gjorde var å bare la den vokse seg nedover (på bildet er sprekken bare 1/3 av det den var på det verste!). Vi slet mye med bakterier, den såkalte white line-sykdommen. Måtte legge på et omslag med Klorhexidin 15 minutter hver dag, rense godt med tannbørste og la hesten stå inne litt hver dag (og du kan tro gampen ble gretten, haha. Han var en utegangshest, og taklet rett og slett ikke å stå inne. Ville ikke spise og skulle bare bite og true med å sparke. Men med en gang han kom ut var han engelen selv, og kastet seg over maten som om han ikke hadde sett mat på 3 uker). Men uansett. Daglig stell og rengjøring gjorde susen for oss hvertfall. Hadde heldigvis en dyktig hovslager som ordnet opp og fortalte meg hva jeg skulle gjøre.

Så lykke til hvertfall. Vet ikke om det var så mye hjelp i dette innlegget, men det er nå slik jeg ble kvitt den hovsprekken

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

jezza86

» VIP

Norway

Skrevet - 01/03/2007 :  16:15:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejezza86  Svar med kopi av melding
trygvebarfot:
bare litt nysgjrrig på hva som får deg til å tro at dette er white line desease?
"plastringen" kunne vel kanskje vært gjort litt annerledes, ja... men jeg har ikke nok kunnskaper til å uttale meg bastant enda...
er det en utdannet hovslager som har gjort dette?

hilsen jenny, - hovslager under utdannelse
Gå til toppen av siden

Birk Mollyn

» VIP

Skrevet - 02/03/2007 :  10:28:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hatt dyrlege og 3 forskjellige smeder å se på det,så hovsprekk er det.
Har nå tatt av lappen og det må jeg si virkelig ha hjulpet.
kan nesten ikke se sprekken lenger.
Gå til toppen av siden

Birk Mollyn

» VIP

Skrevet - 02/03/2007 :  10:34:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
"plastringen" ble gjordt av Torkil Heidenberg.
Gå til toppen av siden

jezza86

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2007 :  11:28:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejezza86  Svar med kopi av melding
Da er det vel ikke så mye tvil om at det var det rette!! Han kan sine saker, ja =) Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  13:29:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
http://i18.tinypic.com/348g48y.jpg
Hesten min er plaget av hovsprekk og har limt det sammen med en plast lapp.
Er det noen her som har erfaring med det sammen eller noe annet som er veldig bra.

Opprinnelig postet av Birk Mollyn

Jeg har også hatt hovsprekk på begge av mine hester. En av gangene måtte jeg til å med ty til superlim for å stanse utviklingen. Nå tenker jeg bare på hvor tåpelig dum jeg egentlig var! Når en ser at problemet kommer gang på gang, bør en da virkelig begyne å tenke på HVORFOR problemet oppstår!
For omlag 2 år siden hev jeg skoene på dør, og begynte med barfot. Jeg skjærer hestene mine med Strassermetoden, og har ikke etter dette vært plaget med noen som helst slags hovproblemer. Høvene er harde og sterke, og hesten går bedre enn noen gang. Ingen sko er lenger i veien for hovens naturlige utvielse og bevegelse. Barfot er et suupert alternativ om du har hesten din gående på utedrift, hvor høvene da får gjevnlig kontakt med vann og fuktighet. Vann er nemmelig et nøkkelord når det gjelder sunne å friske høver! Så slutt med hovolje og andre menneskeskapte behov og tenk på hva hesten naturlig ville ha kommet i kontakt med.
Du ser ikke en villhest stå å gni høvene i noen form for fett eller talg.. Tenk naturlig hestehold! Hva er naturlig for hesten?

Er bare glad for spørsmål!
Gå til toppen av siden

channy

» VIP

Bahamas

Skrevet - 22/03/2007 :  08:22:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidechanny  Svar med kopi av melding
TIP's;

Det er fint å smøre hesten med hovolje:) Speielt om vinteren har jeg hørt
Gå til toppen av siden

jezza86

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2007 :  08:34:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejezza86  Svar med kopi av melding
Jeg tror nok dessverre ikke hovolje vil hjelpe deg med hovsprekker, verken sommer eller vinter...
Hesten ser fin ut, men det er vel stort sett det.
Det virker faktisk mot sin hensikt, og vil gi hesten tørrere høver fordi olja forsegler hoven slik at ingen fuktighet slipper inn!
(Men for tørre høver er et veldig sjeldent problem her i Norge... stort sett er det for MYE fuktighet som er greia! Se på villhestene - knusktørre og knallharde høver!! og ingen hovsprekker... så det blir nok litt enkelt å skylde på det for at man har hovsprekker. Hovsprekker skyldes feil trykk i hoven, og NESTEN alltid pga skoinga... dessverre)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.