hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sko eller barfot?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 sko eller barfot?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 29/01/2007 :  21:13:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
Hei, ej he ei fjording hoppe på 4 år.
ho har veldig sterke hover og har aldri hatt problmere med hovene eller halt. ho går no med sko, men har veldig lyst til å go over til barfot, de er so mange so seier att de er kjempe bra, og noen seier att de er kjempe dårlig å de ødelegg hestens hover:S
kan ej gå over til barfot eller ødelegg ej hovene da?
er de noen i nerheten av møre og romsdal som er "skor" barfot?
håper att de er noen som kan svare mej.

Seljeset lucy<3

bhomme

» VIP

Norway

Skrevet - 29/01/2007 :  21:33:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebhomme  Svar med kopi av melding
For det første bør du nok ha noen i nærheten som kan se til at det går bra med høvene når du drar av skoene og følge med frem over og evt. lære deg å stelle/trimme dem.

Jeg dro av skoene på min i høst da han sine høver var elendige og skoene hans hele tiden falt av. Nå er det kjempe fine høver i forhold :) Er veldig fornøyd, men jeg kjøpte boots så han ikke ble så veldig sårbent og sånn. bruker dem ved turer på grus og lignende.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/01/2007 :  02:14:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mange fjordinger har gode høver, som godt kan klare seg uten sko. Det kommer vel an på bruken og terrenget den skal gå i.
Det er også en "kunst" å få til gode barfothester - men det har vel vært diskutert x antall ganger her.
Så du som lurer: Bare bla litt bakover, så finner massevis om barfot.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 30/01/2007 :  06:19:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min hadde elendige høver da jeg fikk han i sommer, men etter få mnd uten sko og masse bevegelse, så fikk han utrolig gode og solide høver. MEN, jeg måtte likevel sko han nå pga vinterføret. Han gikk og spente kroppen sin fordi han kviet seg for føret i luftegård, og i tillegg så fikk han gnagsår av å bruke boots.
Så han skal ihvertfall få gå med sko i vinterhalvåret.

Hvorvidt barfot fungerer for din hest avhenger av flere faktorer, og det kreves mye av deg for å få det til å fungere. Noen hester tåler å gå på asfalt og i all slags terreng uten boots veldig fort, mens andre kanskje bruker 1 år på å bare tåle å gå på asfalt. Veldig individuellt, og man må se an hvordan hesten har det oppi alt.

Hvis du bruker en dyktig smed til å sko hesten din nå, så antar jeg at h*n også vil kunne barfottriimme hesten din :)

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

bhomme

» VIP

Norway

Skrevet - 30/01/2007 :  21:07:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebhomme  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mange fjordinger har gode høver, som godt kan klare seg uten sko. Det kommer vel an på bruken og terrenget den skal gå i.
Det er også en "kunst" å få til gode barfothester - men det har vel vært diskutert x antall ganger her.
Så du som lurer: Bare bla litt bakover, så finner massevis om barfot.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Etter hva jeg har forstått er det nå heller motsatt - mange fjordinger har ikke gode høver...?!

I hvertfall i følge de hovslagerene jeg har brukt...!
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 31/01/2007 :  03:20:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veeel fjordinger er en av de raser jeg ikke har hatt så mye med å gjøre, men ifølge den boka jeg har om fjordinger, så skal de altså ha gode høver.

I boka om kaldblodshesten, så innrømmer de i det minste at rasen kan ha problemer med "løse og flå høver" - som bla tilskrives et innslag av tunge europeiske raser (ardenner) en gang i verden.

Og - ikke for å skryte, men - i løpet av de 23 år jeg har hatt nordlands/lyngs-hester, har jeg bare en eneste gang hatt problemer med en hov - og det var da gamle Pernille (mor til Sunniva) hadde tråkket på en spiker.

Av sikkerhestmessige grunner skor jeg brodd om vinteren, men ellers er det lite sko.
Gå til toppen av siden

Vilgot

» VIP

Norway

Skrevet - 31/01/2007 :  07:29:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det ble sko på fjordingen min for 14dager siden ettersom det var så glatt. Jeg vurderte boots, men har hørt mye om og men om dem så da ble det sko.
Knerten har utrolige sterke høver og han har aldri vært sårbeint når han har gått barfot.
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 31/01/2007 :  08:17:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Fjordhesten hadde rykte på seg for å ha dårlige høver før i tiden, men det har bedret seg og de har nå ikke dårligere høver enn andre hester.
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

bhomme

» VIP

Norway

Skrevet - 01/02/2007 :  09:26:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebhomme  Svar med kopi av melding
Okey :)

Min ene har elendige høver - eller jeg kan nesten si hadde :) Har dratt av han skoene og han har nå snart gått ett halvt år barbent og høvene hans er blitt bedre... Da jeg skodde de var de elendige! Måtte sko hver 14. dag nesten, da en eller to sko falt av. Og da hovslager skulle sko igjen var det ofte ikke noe å sko på fordi han slet høvene fort ned... Måtte ty til støping og sånn...

Den andre fjordingen min har supre høver! :) Fått masse skryt av dem!

Men kjenner til flere fjordinger som har dårlige høver. Så hadde vært bra om det kunne endret seg! :)
Gå til toppen av siden

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2007 :  21:58:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
No er Lucy barfothest:D
etter og hatt en spesial skoer hadde ho betendelse og naggelen hadde komt inn i nervane:S stakkars hest!
var halt men eg trudde att hesten min var berre litt stiv. stakkars!!

Seljeset lucy<3 Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 28/02/2007 :  22:15:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.
Jeg så at du lette etter noen som drev å beskjærte barfot hester, rundt møre og romsdal.
Anne Aamodt, driver med det og hun er kjempe flink hun ambefales på det sterkeste. men hun har veldig mye å gjøre fortiden, så er ikke sikker på om hun tar til seg nye kunder, akkurat nå. Hun holder til på Osmarka.
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 01/03/2007 :  05:22:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Jeg har problemer med og forstå en ting,
Når du har en eldre hest, la oss si 15år som har gått med sko i 12 år eller mer av livet, hvorfor da, når hesten har bra høver ta av den skoene?

Jeg synes man bør velge, og man skal ha barfot hest eller ikke og da bestemme det fra hesten er ung enn at en gammel hest skal slite med og bli sårbeint og kanskje ikke ha det noe bra.

det er iallefall min mening, har nemlig fått spm om jeg skal ta av min 18år gammle islandshest skoene, hva er vitsen? han har hatt sko i 11 år og har super fine sterke og solide høver,
hvofor endre på noe som funker.

håper jeg ikke tråkket noen på tærne!

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

belinda1982

» VIP

Skrevet - 01/03/2007 :  22:01:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebelinda1982  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebelinda1982  Svar med kopi av melding
Jeg må si meg enig med Tigull her.
Hvorfor i all verden ta av skoene på en hest som har gått nesten hele livet med? Da er det tydelig at det fungerer BRA med sko. Nei, la nå hesten få gå med sko om det er det beste. Man skal ikke på liv og død gjøre hesten barbeint.
Det blir nå for mye hysteri om dette barfot-greiene. En trend!!

http://www.belinda1982.piczo.com Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 02/03/2007 :  01:04:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Men barfot er jo blitt en trend, akkurat som horsemanship var.

Og er så utrolig mange som tar av skoene og kaller det barfot så folk får feil inntrykk av hele opplegget rundt barfot og tror det er for og spare penger.

Min atten år gammel islandshest har fått i 11år med sko, høvene er sunne og sterke vokser bra og smeden min som er barfot entusiast har hørt mine synspunkter på hvorfor jeg synes sko er best og syns det var en riktig avgjørelse av meg og beholde skoene.

mine synspunkter:

1)hesten har gode høver
2)vi har mye asvalt og grus veier rundt stallen
3)jeg klarer ikke få på boots på en enkel måte som ikke tar så mye tid
4) jeg har en forrytter som ikke får på bootsene
5)jeg er ikke sikket til og se om hoven er bra når den er barfot eller stelle det på en måte som en hov trenger for og funke optimalt.
6)is og snø og søle er et problem da boots detter letter av en sko.
7)barfot er tidskrevened og jeg har rett og slett ikke tid til eller kunnskap for den del til og klare et sånt stort prosjekt.

Men dere andre får gjerne ha hesten barfot, så lenge det blir gjordt på en sikkelig måte er jo barfot fint.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 02/03/2007 :  01:48:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå kjenner jeg at jeg blir litt irritert her... Barfot er altså en "trend" og til og med HYSTERI.. Javel.. Hvis dere mener det, så for all del.
Her kommer endel sitater fra tidligere innlegg, og svar/motspørsmål til dem:

Kopi av melding:
Nei, la nå hesten få gå med sko om det er det beste.

Helt enig, men hvem bestemmer når det er det beste med sko, og når det ikke er det??

Kopi av melding:
Jeg synes man bør velge, og man skal ha barfot hest eller ikke og da bestemme det fra hesten er ung enn at en gammel hest skal slite med og bli sårbeint og kanskje ikke ha det noe bra.

Hesten skal IKKE bli sårbeint og gå rundt å ha vondt i overgangsperioden! Det ER ikke sånn det fungerer! Vi er da ikke dyremishandlere hele bunten, vel??

Kopi av melding:
Når du har en eldre hest, la oss si 15år som har gått med sko i 12 år eller mer av livet, hvorfor da, når hesten har bra høver ta av den skoene?

Hvorfor ikke, hvis du vil det?? Kanskje hovene blir ENDA bedre da?

Kopi av melding:
Men barfot er jo blitt en trend, akkurat som horsemanship var.

En trend?? Nytenkning, prøving, forskning... "Kanskje man lærer noe nytt, kanskje man ikke nødvendigvis trenger å gjøre ting på samme måte som man har gjort de siste ti, hundre eller tusen årene? Hva om det vi går rundt og tror i dag egentlig ikke stemmer?"
Det er slike tanker som faktisk får utviklingen i verden til å gå fremover! På godt og vondt!

Kopi av melding:
Hvorfor i all verden ta av skoene på en hest som har gått nesten hele livet med? Da er det tydelig at det fungerer BRA med sko.
At en hest har gått 10 år med sko trenger slett ikke være ensbetydende med at det fungerer supert i alle tilfeller. Akkurat det har jeg personlig sett alt for mange stygge, feilskodde hover på "eldre" hester til å NOEN gang gå med på! Hvis hesten derimot har fine hover, og du vil fortsette å ha sko på; Ja, da har du skoene på!

Beklager hvis jeg virker krass her, men jeg er LEI av kommentarer som "Det at du sier at barfot er best, gjør bare barfotmiljøet enda mer upopulært", og "barfotfolk er helt fanatiske" osv. Jeg er LEI av å bli sett på som en som bare har slengt seg på en trend uten å være i stand til å tenke selv. Jeg er LEI av folk som sier at det jeg har valgt er helt tåpelig, fordi ting fungerte greit som de var.

Jeg er ikke fanatisk. Jeg vil lære, og jeg mener det er sunt å tenke litt nytt. Jeg er interessert i at hesten min skal ha det best mulig. Jeg har prøvd begge deler, og dermed sett med mine egne øyne hva som var best for akkurat min hest. Det fortsetter jeg med.
Jeg lar folk som vil sko hestene sine gjøre det. Jeg har venner som har hestene sine skodd. Vi er enige om at vi er uenige og lar det bli med det. Jeg respekterer dem og deres meninger. Men jeg synes jeg fortjener den samme respekten tilbake.

Og jeg tror nok dette er det de fleste av oss i båsen "barfotmiljøet" vil...

Signerer forøvrig trygvebarfot opp og i mente!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks....
Redigert av - Spendas den 02/03/2007 01:52:10 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 02/03/2007 :  01:50:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
*Renate klapper Trygvebarfot på skulderen og venter spent på neste innlegg*
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.61 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.