hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sko eller barfot?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 sko eller barfot?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

frkelin

Skrevet - 11/03/2007 :  09:57:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oj oj, her vris det og vendes på alt og settes på spissen.
Nå har strasser fått et veldig dårlig rykte så jeg ville vært veldig skeptisk til å prøve meg på den trimmen noen gang. Det er helt klart vært mange som har trodd de skjønte prinsippene og så gjort noe galt og gitt hesten unødige smerter.
Men når hesten har fått gode trimmer og fungerer som barfothest - og man har lært seg endel om høver og hva som kan/bør gjøres og hva som ikke skal røres; så har jeg ingen problemer med at man gir hesten en liten pedikyr mellom hver gang man får inn en fagperson til å trimme.
Jeg får en barfottrimmer ca hver 3. måned, noen ganger sjeldnere. I mellomtiden vedlikeholder jeg hovveggen selv. Draktstøttene til hesten min trenger aldri å røres, og jeg fjerner bare løse filler fra strålen. Det betyr altså at stråle, såle og draktstøtter vedlikeholder seg selv, de vokser ikke mer enn slitasjen fra underlaget og røres heller ikke av den barfottrimmeren som kommer hver 3. måned. (unntatt strålen, den steller hun litt)
Det jeg gjør er å sørge for at hovveggen aldri vokser mer enn 2mm over levende såle og er avrundet med mustangroll, og at den hvite linjen er ren og sunn. Det er ingen hakking involvert, men pussing med fil, på de områdene som får hard behandling av grusveier og annet underlag, men allikevel ikke slites ned nok i forhold til ny vekst.
Min egen hest er uendelig mye mer verdt enn alle andres (i mine øyne) så jeg sørger for at høvene hennes alltid er i optimal lengde, og jeg kjenner hennes høver i blinde, vet om alle særegenheter og punkter og ser hvordan alt utvikler seg. Den fordelen har ikke trimmere eller hovslagere som ser hesten hver 6.uke og har 100 andre hester mellom hver gang han/hun ser min hest.
Min barfottrimmer er gjerne hos meg i 2 timer og forklarer alt hun gjør og lærer meg litt nytt for hver gang, samtidig som jeg ser at hun ikke gjør noe annet enn det jeg selv kunne valgt å gjøre. Det at jeg har en barfottrimmer gir meg en ekstra trygghet, siden hun kontrollerer høvene og at de blir passet godt på av meg mellom hver gang hun er der.

Dette med distanseritt og at høver må trimmes etter 14 dager på tur. Jeg har hørt lignede historer fra USA, men da er det hester som har gått leeeenge barfot, har veldig gode høver og er vant til laaange turer på grovt underlag. Tar man av skoene og drar på langtur må man regne med å utsette hesten for fryktelige smerter, og man vil ikke komme så veldig langt. Dette tar flere år å utvikle, i mellomtiden må man bruke boots om man vil ri langt.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 11/03/2007 :  10:09:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har forresten noen spørsmål til dem som trimmer etter Strasser metoden. Jeg vil alltid gjerne lære om en sak fra flere sider.
Hvorfor trimmer man ikke inn tåa i følge strasser? Det virker som man fokuserer så veldig på lave hæler, men ikke gjør så mye med tåa.
Jeg har også fått veldig respekt for levende såle og rører den aldri. Ser dere mye på hvordan hestene beveger seg? Hvor lange steg de tar? Om de lander på hælen? Dere fokuserer jo mye på hovfunksjon, men hestens bevegelser vil jo i stor grad avgjøre dette. En hov som er trimmet for maksimal hovfunksjon vil jo ikke få det så lenge hesten helst ikke vil røre seg og går med små små skritt og kanskje lander på tåa?
Hva er det strasser sier om strålen? Trimmes den hardt ned? Jeg synes det er så rart at barfote hester, som skal fordele vekten sin mellom såle, stråle og hovvegg, ikke får lov å få så tykk og sterk såle og stråle som mulig, men at disse heller trimmes ned så de blir tynnere og svakere?
Det er jo mye fokus på at sålen skal være konkav, men man kan jo ikke trimme noe lenger.... Om sålen er flat, vil det også si at den er tynn. Om den får lov å vokse seg tykkere vil den også ha plass mellom hovben og underlag til å bli konkav. Når den trimmes ned vil den jo bli så tynn at den ikke klarer å holde hovbenet oppe på en god måte.
Hva sier Strasser timmen om å trekke blod? Er dette uønsket, men det skjer en gang i blant? Jeg har lært at om man trekker blod har man skåret 2,5 CM feil! ikke mm men cm! Da aner man ikke hva man driver med!
Det med blod er også litt interessant i forhold til hovslagere som en gang i blant får en hest til å blø. Jeg fikk høre at det skjer en gang i blant men er ikke farlig. Om en smed skjærer 2.5 cm feil er det en bagatell?!?!! Jeg synes ikke det!
Jeg håper på svar....!
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  11:04:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
[quote]Hestene fikk rett og slett så overraskende godt blodsirkulasjon at høvene vokste raskere enn de klarte å bli slitt ergo de mått skjæres igjen 14 dager senere... tro hva du vil:)

Kan du fortelle meg hvordan denne overraskende gode blodsirkulasjonen ble målt?

den blir målt i god hovkvalitet og en hov som vokser raskere. god blodsirkulasjon pga riktig skjæring og nok motstand fra underlaget slik at hoven får utvidet seg tilstrekkelig og dermed får pompet større mengder blod rundt i kroppen.
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  11:11:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og mener du at etter 3 dager på kurs skal man være istand til å trimme høver? Og at ens egen hest er mindre verdt enn andres? Så ens egen hest er det bare å hakke løs på, for "jeg har gått 3-dagerskurs, nemlig"....
du er gæern du

Opprinnelig postet av NedreKjønås

men det du vil. jeg har aldri gått et slikt kurs, men det jeg har hørt om dem er at de skal gjøre deg i stand til å kunne vedlikeholde en barfot hov.. jeg har ei vennine som skal gå det nå i april, hun har egen hest og dette kurset skal gjøre henne kapabel til å kunne vedlikeholde hestens hov som allerede er rett vinklet. det jeg mener som ingen her ser ut til å forstå er at dette kurset kan gi folk mulighet til å vedlikeholde en barfothov. har aldri sagt at din egenhest er mindre verdt enn andres, men da er det kun du som har ansvaret for den, du har ikke lov, (hvertfall ikke hvis du tar betalt) å skjære andres høver med et slikt helge kurs. det trodde jeg du visste
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  11:18:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
regner med at du bruker hestene dine på ekstremt hardt underlag, og at de også har et någenlunde hardt beite? pga måten du forklarer at hesten blir skjært?

Dette med distanseritt og at høver må trimmes etter 14 dager på tur. Jeg har hørt lignede historer fra USA, men da er det hester som har gått leeeenge barfot, har veldig gode høver og er vant til laaange turer på grovt underlag. Tar man av skoene og drar på langtur må man regne med å utsette hesten for fryktelige smerter, og man vil ikke komme så veldig langt. Dette tar flere år å utvikle, i mellomtiden må man bruke boots om man vil ri langt.

Opprinnelig postet av frkelin

[/quote]

hestene jeg snakket om hadde gått en god stund som barfothest... veldig enig i det du sier.
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  11:54:33  Vis profil  Svar med kopi av melding

Hvorfor trimmer man ikke inn tåa i følge strasser? Det virker som man fokuserer så veldig på lave hæler, men ikke gjør så mye med tåa.

Strasser trimmer tåa, det er en missforståelse som mange gjør seg, men Strasser mener òg at det ikke er skadelig om hesten går med litt lang tå, særlig ikke i overgangen fra sko til barfothest. Det viktigste er å beholde riktige vinkler og det får man ved å passe på hælene. Helen er heller ikke veldig lav, den er akkurat så alv som det er naturlig for alle kløv dyr å ha. mål vinkelen og se på helene til et nyfødt føl. Jeg målte en dag her vinkelen på en død bizon og et dødt rådyr og ble ikke overrasket over at vinkelen var 30 %. så at helene må ned er rett og slett for å få riktig vinkel på hoven.

Jeg har også fått veldig respekt for levende såle og rører den aldri.

det ytterste laget av sålen er like dødt som resten som skjæres bort av heler, draktstøtter og stråle. ellers hadde ikke esten stått helt i ro mens man skjærte i den. Strassertrim er ikke blod trim og man trimmer aldri sålen så mye at det er skadelig for hesten eller at den blir øm. Det er underlaget hesten brukes på som avgjør hvor mye det tas av sålen, er underlaget stortsett mykt må man ta mer av sålen slit at hoven får nok motstand til å utvide seg. er underlaget stort sett hardt tas net lite eller ingentiing av sålen. men vinklene er de samme. Det er ekstra viktig med laver draktstøtter og hæler hvis underlaget er hardt pga da er det mer trykk på de.

Ser dere mye på hvordan hestene beveger seg? Hvor lange steg de tar? Om de lander på hælen?

. vi ser så klart på hvodan hesten beveger seg, men i motsetning i hva mange naturtrimmere mener skjærer vi ikke hoven slik at en hest fortsette å gå (hvis han går rart) på den måten pga det er "rett" for den enkelte hesten. jeg mener at vinkelen skal være 30 % og at hesten går "rart" pga u utgangspunktet feilskjæring, og vil ikke fortsette å holde hoven i den formen. mange hester får merkelig og unormal gange pga feilskjæring for underlaget og dette bygger seg oppover både musklatur og skjelett.

hva mener du med lange steg?

Dere fokuserer jo mye på hovfunksjon, men hestens bevegelser vil jo i stor grad avgjøre dette. En hov som er trimmet for maksimal hovfunksjon vil jo ikke få det så lenge hesten helst ikke vil røre seg og går med små små skritt og kanskje lander på tåa?

lander hesten på tåa prøver den å avlaste hælen av en eller annen grunn. dette har jeg ikke opplevd, heller tvert i mot at hesten prøver å av laste tåa (forfangenhet.)
vet ikke hva du sikter til med "en hest som helst ikke vil røre seg", mulig du sikter til at hester trimmet etter strassermetoden ofte kan ende opp sårbeinte i starten, dette kan i noen få tilfeller være riktig, pga at strasser tar mer de første gangene enn naturtrimmere. og dermed raskere får i gang blodsirkulasjonene, dette for at hesten skal raskere lege seg selv. en hest som plutselig får bedre blodrirkulasjon vil etterhvert kjenne smerte den ahr vært "bedøvd" fra under skoing, dette kan gi en hest som kvier seg å gå, men kun i en overgansperiode. men da ligger det hele i at man må legge forholdene til rette å la hesten gå på mykt underlag. da er ikke dette noe problem.

Hva er det strasser sier om strålen? Trimmes den hardt ned? Jeg synes det er så rart at barfote hester, som skal fordele vekten sin mellom såle, stråle og hovvegg, ikke får lov å få så tykk og sterk såle og stråle som mulig, men at disse heller trimmes ned så de blir tynnere og svakere?
Det er jo mye fokus på at sålen skal være konkav, men man kan jo ikke trimme noe lenger.... Om sålen er flat, vil det også si at den er tynn. Om den får lov å vokse seg tykkere vil den også ha plass mellom hovben og underlag til å bli konkav. Når den trimmes ned vil den jo bli så tynn at den ikke klarer å holde hovbenet oppe på en god måte.

vet ikke hvor du har den informasjonen fra, strålen skal være på nivå med hælene. jeg ahr forsåvidt hørt at hesten skal fordele vekten sin hovedsaklig på hvoveggen og på denne måten får hoven videt seg ut som en pompe. dette betyr ikke at det ikke legges trykk på stråle og såle, tvert i mot. det gjør det så absolutt. men i tilfeller der hesten går på særlig myt underlag vil dette trykket ikke forekomme og pompen vil ikke fungere optimalt, da skjæres det mer av sålen så stråle og såle trenger et mindre trykk for å vide seg ut. i hardere underlag er det som sagt ikke like mye som trimmes av såle og stråle for da får hoven optimalt med trykk fra underlaget.

så som jeg sier lenger oppe her så trimmer strasser sålen konkav fordi hoven skal ha mulighet til å vide seg ut også på mykt ufderlag.
en konkav såle finner man også i naturen (bizon). det er naturlig for en hest på variert underlag.

har ikke hørt at når sålen er flat at den da også er tynn. hva menes med det? hvorfor blir den d? nygerrig:)

"Når den trimmes ned vil den jo bli så tynn at den ikke klarer å holde hovbenet oppe på en god måte." dette er aldri et faktum. tenker du på forfangenhet? hvis hvovbenet har løsnet? det er jo ikek abre sålen som holder hovbene oppe, det er jo også de tusen lammelene..

men som jeg sier lenger oppe her så trimmer strasser sålen konkav fordi hoven skal ha mulighet til å vide seg ut også på mykt uderlag.

Hva sier Strasser timmen om å trekke blod? Er dette uønsket, men det skjer en gang i blant? Jeg har lært at om man trekker blod har man skåret 2,5 CM feil! ikke mm men cm! Da aner man ikke hva man driver med!

man skal aldri skjære hesten til blods. det er røverhistorier.

Det med blod er også litt interessant i forhold til hovslagere som en gang i blant får en hest til å blø. Jeg fikk høre at det skjer en gang i blant men er ikke farlig. Om en smed skjærer 2.5 cm feil er det en bagatell?!?!! Jeg synes ikke det!
Jeg håper på svar....!

off, det er nok en bagatell i forhold til at det vil gå bra med hesten, men jeg er absolutt enig i med deg. det er ikke OK. en hest skal aldri skjæres til blods..... da ahr det skjedd noe forferdelig galt. mange hovslager skjærer hesten til blods og bare sveiser igjen hullet og layter som ingenting har skjedd.. som du sier , bagatell. det er når det kommer blod at det virkelig er snakk om levende vev!

håper jeg fikk svart någenlunde greit på det du lurte på :) spennende med litt saklige diskusjoner. jeg er også veldig interriert i å vite mer om de forskjellige måtene ås kjære på, min mening er at det finnes ulemper og fordeler med alle måter og at man gjennom kunnskap om flere kan finne en måte som passer for seg og sin hest.

[/quote]
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 11/03/2007 :  12:12:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
matprat, kan du vær så snill og qoute ordentlig, er fryktelig slitsomt å lese innlegene dine.
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 11/03/2007 :  12:13:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner poenget ditt med kurset, matprat. Ting ble satt noe på spissen i går. Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  12:49:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har forresten noen spørsmål til dem som trimmer etter Strasser metoden. Jeg vil alltid gjerne lære om en sak fra flere sider.
Jeg har også fått veldig respekt for levende såle og rører den aldri. Ser dere mye på hvordan hestene beveger seg? Hvor lange steg de tar? Om de lander på hælen? Dere fokuserer jo mye på hovfunksjon, men hestens bevegelser vil jo i stor grad avgjøre dette. En hov som er trimmet for maksimal hovfunksjon vil jo ikke få det så lenge hesten helst ikke vil røre seg og går med små små skritt og kanskje lander på tåa?

Jeg håper på svar....!

Flott at du vil høre flere sider av saken, du burde virkeli ikke dømme Strassermetoden før du vet hva du snakker om.
Når en snakker om Strassermetoden tenker mange på blødende og feiskjærte høver. Dette er da helt feil!
Strassermetoden fokuserer på vinklene som er natulige for hesten, da også med tanke på resten av oppbyggningen av den. Vetrenæren Hildegunn Strasser har forsket på hestehøver i over 20 år. Hun har studert villhester i USA, og deres naturlige hovslitasje.
Strasser går ut i fra vinkler som setter hoven i naturlig vektfordeling og hovbeinet i riktig stilling. Hårlinja skal være på 30 grader. Med for høye hæler begynner hovbeinet å peke nedover mot sålen til hesten, noe som kan fororsake forfangenhet. Altså med for høye hæler vil forfangenhet være et tema.
Tåa er også en del av hoven som må skjæres for å erstatte den manglende slitasjen høvene får. I det ville liv ville hestene ha beveget seg 1 - 2 mil i døgnet, noe våre kjære hester i fangenskap desværre ikke får mulighet til.
Det Strassertrimmere tar av i sålen er IKKE levende såle! Det taes litt såle pluss at hjørnestøttene skjæres godt ned for å få en bevegelig og sunn hov. Når hoven er skjert slik hjelper dette maksimalt for å få blod opp fra hoven og opp til hjertet igjen. Jeg har selv 2 hester som blir skjært med Strassermetoden og dette fungerer helt utmerket. Hestene beveger seg bedre enn noen gang. Fordi dette er natulig for hesten.
Strålen trimmes ikke hardt ned. Den skal være litt lavere enn hovveggen.
Når du snakker om at hesten skal ha vekten sin på strålen, såle og hovveggen må jeg si meg uenig! Vekten skal ligge på hovveggen, det er derfor det er viktig å skjære resten av hoven med god bevegelsesevne. Ser du bevegelse i en hov som har en slik vektfordelelse som du snakker om?

Tror du har hørt på for mange rykter, har ikke vært i nærheten av noe av det du snakker om så lenge jeg har brukt Strassermetoden. Å jeg synes det er dumt at folk kaller det at de skjærer med Strassermetoden når di kanskje ikke en gang har gått et kurs om hvordan det skjæres, såklart at det blir feilskjæringer da! Skal selv gå kurs om noen uker hos Anne Aamodt for nettop denne form for trimming av høver. Anne har gått på hovpleierskole i Sverige til tidligere elev av Hildegunn Strasser, og er meget dyktig innenfor sitt fag!
Gleder meg enormt til å få enda mere kunnskap om metoden!
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  15:54:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Nuh har jeg skummet meg gjennom hele debatten. Og jeg syns at Tigull åpner med et par gode poenger: hvis man kjøper seg en hest som åpenbart "har det helt fint", med sine sko på så ser jeg ingen grunn for å ta de av. Om man kjøper seg en hest uten sko, som virker å ha det helt fint uten skoene ser jeg ingen grunn for å slå dem på.

Det jeg har vondt for å forstå her er denne evige masing til Barfottrygve om pisking. Inni mitt hode er det nå blitt en link mellom sko på hesten og pisking. Jeg vet ikke hvorfor det er blitt det, men det aner meg at det fordi det nevnes i hvert innlegg vedkommende skriver, og gjerne sammen med smerte, ubehag og sko. Vel, vel. Jeg er nok en ubehagelig bekjent for de hester jeg rir, da de faktisk stadigvekk blir ridd med pisk i min hånd, og sko på beina :-)

Jeg syns det er på tide at begge sider av barfot og sko gidder å være litt nyanserte. Det er for dumt å si at alle som holder skodd hest ikke kan noe om høver. Jeg kan altfor lite, det er jeg den første til å innrømme, men jeg spør, jeg leser og jeg lærer :-) Det er også for dumt å si at alle som holder barfot hest har et så utrolig nyansert og flott syn på dette, og kan så mye. Jeg har sett hester som er stive som stokker, som foter seg dårlig, hvor eier stolt proklamerer at "nei, etter h*n ble barfot er alt blitt så mye bedre". Da får jeg lyst til å sette meg ned og grine, og funderer på hva som er blitt så mye bedre...(For ordens skyld har jeg også sett hest med sko som har sittet på altfor lenge, hvor eiere har sagt at "nei, han har da så lite hovvekst at det holder å sko hver 12 uke")

Og det står jeg for: velger vi å ta skoene av hesten vår, eller velger vi å ha de på, det er opp til en selv som hesteeier, men like fullt bør man sette seg inn i konsekvensen av det valget man tar (og da tenker jeg ikke på at man med sko kan "ri samme hva slags føre" eller uten sko "må passe på hovveksten" :-))

Guro
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2007 :  23:59:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva? Det ble nevnt i EN setning?? Nei... altså...hjelpes, her er man flinke å skjønne essensen i hva som skrives. Skjønner hvorfor jeg ramla ut herfra.
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 12/03/2007 :  11:50:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Det jeg har vondt for å forstå her er denne evige masing til Barfottrygve om pisking.

Du må føle deg veldig truffet, for noen evig masing om pisk har jeg aldri gitt meg ut på.

Opprinnelig postet av trygvebarfot

Ja, så klart, det kan jo ikke være andre grunner enn at man føler seg truffet. Jeg følte at det hadde liten relevans i det du skrev. Jeg følte at det hadde ingenting med saken å gjøre. Forresten syns jeg det er flott at du klarer å holde traverene dine barfot. Jeg vet om flere som har prøvd, men som har måttet gi opp, rett og slett fordi de ikke har klart å få nok ettervekst på hoven, men har slitt den ned for mye.

Harneshaug: Han har nevnt det i flere av sine innlegg, *trekker på skuldrene*

Forresten syns jeg det er flott at trådstarter gir det et forsøk å ha hesten uten sko. Jeg håper det fungerer. Også håper jeg at ikke stolthet får stå foran hestens velbefinnende om det ikke fungerer :) Forresten tror jeg det er en fordel om hesten ikke er mer enn fire år. Da vil den jo høyst sannsynlig bare ha hatt sko et sted mellom 1 og 2 år fra før :)

Guro
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 12/03/2007 :  17:31:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sløstøsa, så fint med litt mer forklaring om Strasser metoden. Det er ikke så mange her inne som bruker den og det er fint å vite mer om den. Jeg håper vi kan snakke litt om ulikheter og ikke minst likheter uten å havne i noen konflikt slik det jo hender at det blir i slike debatter. Jeg vil bare lære mer. :-)

Jeg bruker naturtrim på min hest (det er jo så mange forskjellige navn på ulike trimmer nå at jeg er i ferd med å miste litt oversikten. Jeg er ikke så sikker på om de ulike trimmene alltid er så veldig forskjellige.).
Jeg mener at alt under hesten/hoven skal kunne bære endel vekt. På en sunn hov skal hovveggen være lenger enn resten av hoven, men bare såvidt. Noen hester med sunne stråler trives med en stråle som er like lang som hovveggen. Jeg har sett bilder av villhester med stråle som er lenger enn hovveggen. Man ser jo på fotavtrykkene på barfothester at strålen bærer endel av vekten, sammen med såle, hjørnestøtter og selvfølgelig hovveggen.
Jeg tror helt klart at høver som er trimmet etter naturtrim utvider seg ved bevegelse. Når jeg løfter opp en fot kan jo jeg med hendene mine få hoven til å utvide seg et par mm. Hestens 500 kg utvider ned nok mye mer. Selv om den går på mye mykt underlag og har skikkelig mustangrull er kreftene fra tyngden av hesten så store at hoven vil utvide seg så lenge den ikke holdes sammen av en jernsko.
Jeg har ikke trimmet draktstøtter/hjørnestøtter på hesten min på et par år nå. De holder seg i helt jevn lengde like over sålen, lavere enn hovveggen. Jeg synes det er fint at hesten trimmer disse selv og at de ikke vokser fortere enn de slites. Like etter jeg tok av skoene måtte de trimmes et par mm nå og da men det er lenge siden. Så lenge de ikke har vært over hovveggen har jeg ikke rørt dem.
Jeg fokuserer mer på bevegelsene hos hesten min, steglengden og avslappet skritt og trav, enn jeg tenker på vinkel på hårlinjen. Draktene/hælhjørnet får være en mm høyere enn sålen, maks. Jeg er veldig fokusert på at det skal være behagelig å lande på hælen, også på grus. Tåa er blitt veldig kort og vinkelen på frembena har nå blitt nesten like etter at den ene hoven var brattere og i ferd med å bli club-fot den gangen skoene kom av. Denne utviklingen til likere fremben og sunn utvikling av club-foten har skjedd mer eller mindre av seg selv, uten noen drastiske endringer under en trim.
Jeg tror hovedfokus for meg har vært at hovveggen skal vokse helt rett fra kronranden til bakken og at den hvite linjen skal være tett og sunn. Hesten kan ikke bære vekten sin på hovveggen om ikke hovveggen har en tett sunn forbindelse med hovbenet.
Hvordan ser du hvor mye av sålen du evt kan ta av? Om jeg kan skrape vekk såle med hovskrape - så vil jeg iallefall ha den vekk, men etter den første perioden uten sko, så har sålen renset seg selv slik at den er helt hard uten noe pulver som løsner dersom jeg skraper hardt på den. Da vil jeg ikke røre den. Den har blitt konkav av seg selv, og apex, ved strålespissen har kommet høyere i hovkapselen. Høvene slites litt mye i tåa så jeg håper det snart vil vokse seg tykkere såle helt i tåa slik at høvene får enda mer konkavitet, men jeg vil ikke skjære til denne konkaviteten.
Jeg skal prøve å legge ut noen bilder.
Har du bilder av høvene til hesten din?
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 12/03/2007 :  18:38:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
trygvebarfot: hehe skjønner:P blir forvirra selv jeg. Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 12/03/2007 :  18:42:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Sløstøsa, så fint med litt mer forklaring om Strasser metoden. Det er ikke så mange her inne som bruker den og det er fint å vite mer om den. Jeg håper vi kan snakke litt om ulikheter og ikke minst likheter uten å havne i noen konflikt slik det jo hender at det blir i slike debatter. Jeg vil bare lære mer. :-)

Jeg bruker naturtrim på min hest (det er jo så mange forskjellige navn på ulike trimmer nå at jeg er i ferd med å miste litt oversikten. Jeg er ikke så sikker på om de ulike trimmene alltid er så veldig forskjellige.).
Jeg mener at alt under hesten/hoven skal kunne bære endel vekt. På en sunn hov skal hovveggen være lenger enn resten av hoven, men bare såvidt. Noen hester med sunne stråler trives med en stråle som er like lang som hovveggen. Jeg har sett bilder av villhester med stråle som er lenger enn hovveggen. Man ser jo på fotavtrykkene på barfothester at strålen bærer endel av vekten, sammen med såle, hjørnestøtter og selvfølgelig hovveggen.
Jeg tror helt klart at høver som er trimmet etter naturtrim utvider seg ved bevegelse. Når jeg løfter opp en fot kan jo jeg med hendene mine få hoven til å utvide seg et par mm. Hestens 500 kg utvider ned nok mye mer. Selv om den går på mye mykt underlag og har skikkelig mustangrull er kreftene fra tyngden av hesten så store at hoven vil utvide seg så lenge den ikke holdes sammen av en jernsko.
Jeg har ikke trimmet draktstøtter/hjørnestøtter på hesten min på et par år nå. De holder seg i helt jevn lengde like over sålen, lavere enn hovveggen. Jeg synes det er fint at hesten trimmer disse selv og at de ikke vokser fortere enn de slites. Like etter jeg tok av skoene måtte de trimmes et par mm nå og da men det er lenge siden. Så lenge de ikke har vært over hovveggen har jeg ikke rørt dem.
Jeg fokuserer mer på bevegelsene hos hesten min, steglengden og avslappet skritt og trav, enn jeg tenker på vinkel på hårlinjen. Draktene/hælhjørnet får være en mm høyere enn sålen, maks. Jeg er veldig fokusert på at det skal være behagelig å lande på hælen, også på grus. Tåa er blitt veldig kort og vinkelen på frembena har nå blitt nesten like etter at den ene hoven var brattere og i ferd med å bli club-fot den gangen skoene kom av. Denne utviklingen til likere fremben og sunn utvikling av club-foten har skjedd mer eller mindre av seg selv, uten noen drastiske endringer under en trim.
Jeg tror hovedfokus for meg har vært at hovveggen skal vokse helt rett fra kronranden til bakken og at den hvite linjen skal være tett og sunn. Hesten kan ikke bære vekten sin på hovveggen om ikke hovveggen har en tett sunn forbindelse med hovbenet.
Hvordan ser du hvor mye av sålen du evt kan ta av? Om jeg kan skrape vekk såle med hovskrape - så vil jeg iallefall ha den vekk, men etter den første perioden uten sko, så har sålen renset seg selv slik at den er helt hard uten noe pulver som løsner dersom jeg skraper hardt på den. Da vil jeg ikke røre den. Den har blitt konkav av seg selv, og apex, ved strålespissen har kommet høyere i hovkapselen. Høvene slites litt mye i tåa så jeg håper det snart vil vokse seg tykkere såle helt i tåa slik at høvene får enda mer konkavitet, men jeg vil ikke skjære til denne konkaviteten.
Jeg skal prøve å legge ut noen bilder.
Har du bilder av høvene til hesten din?

fantastisk med en saklig veksling av erfaringer. Jeg er veldig gjerne med på å legge ut av strasser trim. har ikke sett mange hover trimmet etter naturtrim så det hadde vært spennende å se.

lite spm: hva menes med mustanroll? er det en avrundet tå?
et lite tips, hvis du senker hælene til fram hovene er det mulig tåa ikke blir så sterkt belastet og sålen deretter blir tykkere.

Strassertrimmere tar foskellig mengde såle fra hov til hov, det spørs om hoven er trang, vid eller hvilket underlag hesten skal brukes på. skal prøve å få tak i bilde jeg også hvis det er noen interesse for det
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.