hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ser ned på hesten pga rasen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Ser ned på hesten pga rasen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Grandi-Maylinn

» VIP

Skrevet - 24/04/2007 :  10:46:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Syns det blir veldig mye hypotetiske tanker her, om hvor god den og den typen hest kan bli. Saken er vel ikke om en traver, varm eller kald, KAN klare å komme opp i klassene, saken er at _de fleste_ ikke gjør det. Dette sier jeg til tross for at jeg selv har fjording, har ridd mye på en dølahest, og en del på travere. Jeg kunne per dags dato ikke tenke meg ridehest, selv om jeg mener og tror at de når høyere opp i sprang/dressur enn de fleste hester avlet anderledes.

Og ingen må tro at jeg med dette mener man ikke skal trene selv om man har en hest som ikke kommer i verdensklassen. Målet mitt med fjordingen min er ikke å komme opp i høye klasser. Men å gjøre fremskritt, og trene, og nå lenger enn der vi er i dag, det er jo noe helt annet. Og det samme gjelder jo for alle dere som rir fantastiske travere. Man skal ikke slutte å trene fordi hesten aldri kan bli "best" fordi den enda kan bli god. Og en ridetrent eks-traver er nok mye bedre enn en "eks-ridehest" som bare går tur.

MEN det som er galt er at man opplever at om man tar med seg "ikke-typiske" hester ut på stevner o.l., får man mange rare blikk, og hører til tider også tåpelige kommentarer. Det virker som at enkelte ikke klarer leve med at travere/fjordinger/etc faktisk finnes og blir brukt som hobby-ridehester på sitt nivå. Jeg startet en del sprang (80cm-1 m) med dølahesten jeg red, og fikk en del blikk for det. Og det var surere å se at folk ikke kunne godta at han gikk 80 cm, enn det var å vite med seg selv at han aldri kunne gå 1.10.

Opprinnelig postet av sivjune

Jeg kommer ikke tilbake for å diskutere nå altså, men må bare få si hvor enig jeg er med deg her! Jeg og Maylinn(fjordhoppa mi) har også deltatt på en del stevner(og flere blir det!), vi har også fått en del blikk, men etter ei stund fant jeg ut at det bare var å drite i dem, rett og slett. Det er jo treningen med hesten/ponnien som er det viktigste, konkurrranser er en slags "belønning" for alt det arbeidet du har lagt til for å få hesten/ponnien så god."Ingen trening, ingen konkurranser"..
jeg ble virkelig rørt når jeg leste det med dølahesten du red på stevner, og fikk de blikkene...Jeg synes alle skal få ri de hestene de vil(OG delta på konkurranser) UEN å få blikk

Gå til toppen av siden

Grandi-Maylinn

» VIP

Skrevet - 24/04/2007 :  10:47:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Godt skrevet Stor&Liten!
-Hilser i samme sleng til Siv-June og Thorvald som gjør STORE fremskritt om dagen! (Thorvald er en veldig søt dressur-fjording med verdens kuuleste navn...)

Opprinnelig postet av Caeles

Fjordhester som jobber skikkelig i dressur og sprang er noe av det peneste og vakreste jeg kan se<33
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 24/04/2007 :  11:09:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Godt skrevet Stor&Liten!
-Hilser i samme sleng til Siv-June og Thorvald som gjør STORE fremskritt om dagen! (Thorvald er en veldig søt dressur-fjording med verdens kuuleste navn...)

Opprinnelig postet av Caeles

Fjordhester som jobber skikkelig i dressur og sprang er noe av det peneste og vakreste jeg kan se<33

Opprinnelig postet av Grandi-Maylinn

Enig! Fjordinger liker jeg veldig godt å se på stevner, spesielt på dressurstevner. Pent når Fjordingene jobber korrekt.

Gå til toppen av siden

Star-Carro

» VIP

Skrevet - 08/05/2007 :  03:34:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
med min haflinger har jeg hørt
*Er så dårlige i dressur og sprang*
*herregud så feit*
*En j*v*l*a stygg pelsdott*

Ovs.....
Gå til toppen av siden

Grandi-Maylinn

» VIP

Skrevet - 15/05/2007 :  10:13:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
*herregud så feit*

Ovs.....

Opprinnelig postet av Star-Wars

Om fjordingen?
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 16/05/2007 :  01:47:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
I vår stall har det kommet mange nye hester i det siste, og vi har et meget godt miljø.
Men det har jo kommet noen, som til å begynne med var litt "uopplyste" når det gjaldt "kvaliteter" på de forskjellige hester i stallen - før vi ble kjent, liksom.

"Den lille, tjukke og gamle hesten der - Islender, eller noe sånt..." - hørte jeg en nykommer spørre om min hest, idet jeg selv kom humpende inn i stallen på mine to stokker. Jeg presenterte meg da høflig, ønsket dem velkommen, siden jeg har hatt hest her i over 23 år, og kunne fortelle litt om stallens historie. Om min hest kunne jeg fortelle at hun er født her, er en renraset Nordlands/Lyngshest, som er 2.-premiert flere ganger, har vunnet mange stevner i sprang og dressur, er en spesialutdannet terapihest og "nesten" ble OL-hest i 1994, siden hun også er godt innkjørt. Ja, bare i fjor vant hun to stevner, et i sprang og et i dressur.

Ja, det er faktisk mange jenter som hadde henne som fòr-hest, som i dag har kommet tilbake til stallen, med sine nye hester, og de koser med henne rett som det er - hun var deres første hest, som de lærte seg å ri på og behandle hest.

Så "skinnet kan bedra" - med kvaliteten på en hest - og enhver som "ikke passer inn", ved å vise nedlatende holdninger i forhold til utseendet på en hest - ja, de har to valg: Å flytte eller å innse at at her i stallen er alle hester like mye "verdt".

Det viktigste er at hesten - OG folkene - trives sammen!

Kan ta en liten tilleggshistorie: "Sjefsmærra" i stallen er en Dølahoppe (altså det jeg velger å kalle Tungdøl enda), stor og myndig, som IKKE tåler noe tull fra andre hester. Og når så "bekymrete" heste-eiere så at denne mærra satte deres "blooods-hester" på plass, så ble de først "fornærmet" over at denne "mærra" ikke skjønte hvor "fiiin" deres hest var, og at den ble plassert langt ned på rangstigen. Altså folk som ikke skjønte "heste-språk" - men etter et par stall-møter fikk de vite at Lenda VAR sjefen blandt hestene, og at hun sørget for at hestene på beitet ble formet til en velfungerende og harmonisk flokk, som kan gå sammen ute hele dagen på et digert område.

Må vel nevne at denne mærra ikke er en "hvemsomhelst" - også hun har 2.-premie, og har hatt mange føll som er høyt premierte. Hun er også en av få hester som den dag i dag brukes i aktiv skogsdrift, trekker harv og slådd. Ja, faktisk kan eierne av ridehester takke henne for at ridebanen ofte blir slåddet, så den blir fin å ri på.

At hu og eier "streika" her i vinter fordi alle de som red på banen ikke tok vekk møkka etter hestene sine, og lot hindere stå ute i dagevis, var et stort emne på et stallmøte - men jeg kan LOVE at folk skjønte hvilken innsats de gjorde - da "tjenesten" ble borte i noen uker. Nå fjernes all møkk på banen, den ryddes hver gang noen har ridd sprang - og SÅ blir banen slåddet, av en solid "skogshest" som virkelig gjør en nyttig jobb....

MIN hest er nr. 2 på "rangstigen" i flokken - det har vi tydelig observert ved å sitte stille i stallveggen og observere hestene ute på beitet. Hun er bestevenn med en annen hoppe, og de to holder seg sammen, men lar "sjefa" holde sin posisjon. MEN hvis en "nykommer" ypper seg, slår de tre mærrene seg sammen, gjerne med en vallak eller to som medspillere, og de sørger for at hesteflokken på ca. 20 raskt roer seg, i et etablert rang-system.

Det som mange FOLK ikke forstår, er at hester IKKE tar hensyn til rase eller konkurranse-resultater. De har en heeelt annen vurdering enn pris på hesten og antall sløyfer fra konkurranser.....

Gå til toppen av siden

Quepali

Skrevet - 19/05/2007 :  14:54:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har opplevd mange nedlatende ord om traverne, og det sårer, for jeg vet at alle hesterasene har sin egen måte å oppføre seg på. En ponny, ridehest, traver, arbeidshest har vidt forskjellige måter å oppføre seg på. Både i trening, og ellers.
Jeg synes rett og slett det er for dumt å sette alle traverne (f.eks) under samme kniv. Alle hestene er forskjellige individuelt innenfor hver rase og....

Gå til toppen av siden

Ally&Mille

» VIP

Skrevet - 26/05/2007 :  22:20:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sitter å leser denne debatten da jeg tidligere var opptatt av nettopp dette. Og det var da min første hest ennå levde, han var en varmblods x-traver..og han var min kjære kjære venn! Han ble gammel og hadde han til han døde. Jeg ble alltid veldig oppjaget da folk sa til meg "det er ikke så farlig med han, han er jo bare en traver" og lo av oss når vi dro på småstevnene våres..han gikk ikke supert dressur (han gikk skritt,trav og galopp og på tøylen) men etter en lang travkarriere var dette litt unaturlig for han. Men i små sprangstevner var han super, rask og smidig og spretten. Og han har hentet 2 plasser og vunnet (også på Stein Endresen sin stall i Sandefjord!) Og han var trygg og god - min venn!
Jeg har samtidig med han hatt en dressurhest for jeg har drevet med dressur også hadde jeg han - og flyttet til Skauen Ridesenter (selve dressurkjernen) og der ble han akseptert og godt likt..alle synes han så ut som en sportsponni på stevnene. Jeg møtte faktisk ikke noe snobbe-miljø der og han var en populær hest for sitt gode lynne.

Mitt råd er uansett og ikke bry seg om hva andre sier, så lenge du trives med hesten, den fungerer for ditt bruk og du er glad i den - bare le av dem!
Gå til toppen av siden

Grandi-Maylinn

» VIP

Skrevet - 27/05/2007 :  00:42:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Sitter å leser denne debatten da jeg tidligere var opptatt av nettopp dette. Og det var da min første hest ennå levde, han var en varmblods x-traver..og han var min kjære kjære venn! Han ble gammel og hadde han til han døde. Jeg ble alltid veldig oppjaget da folk sa til meg "det er ikke så farlig med han, han er jo bare en traver" og lo av oss når vi dro på småstevnene våres..han gikk ikke supert dressur (han gikk skritt,trav og galopp og på tøylen) men etter en lang travkarriere var dette litt unaturlig for han. Men i små sprangstevner var han super, rask og smidig og spretten. Og han har hentet 2 plasser og vunnet (også på Stein Endresen sin stall i Sandefjord!) Og han var trygg og god - min venn!
Jeg har samtidig med han hatt en dressurhest for jeg har drevet med dressur også hadde jeg han - og flyttet til Skauen Ridesenter (selve dressurkjernen) og der ble han akseptert og godt likt..alle synes han så ut som en sportsponni på stevnene. Jeg møtte faktisk ikke noe snobbe-miljø der og han var en populær hest for sitt gode lynne.

Mitt råd er uansett og ikke bry seg om hva andre sier, så lenge du trives med hesten, den fungerer for ditt bruk og du er glad i den - bare le av dem!

Opprinnelig postet av Ally&Mille

Dette var smart sagt!<3 Blir helt rørt jeg:)
Gå til toppen av siden

Star-Carro

» VIP

Skrevet - 06/06/2007 :  06:39:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
*herregud så feit*

Ovs.....

Opprinnelig postet av Star-Wars

Om fjordingen?

Opprinnelig postet av Grandi-Maylinn

Haflingern min

Redigert av - Star-Carro den 06/06/2007 06:41:06 Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2007 :  11:00:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
å ja..Men det merkelige er at jeg har fått mer "dritt" om pintoen enn kaldblodsen.Fordi hun ikke er "ren".
Kan nevne en kommentar fra ridelærer på starum:hvor i all verden produserer man sånne?
jeg synes jenta mi er fin jeg

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Meitemarken

Skrevet - 03/01/2008 :  14:59:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
En venninne av meg kjøpte en kaldblods for snart et og et halvt år siden.Da hesten kom til stallen ble det et helvete for henne fordi hun ble baksnakket på det gråveste.
Hesten var brukt til trav og hadde aldri i sitt liv vært på en ridebane.Den stresset, gikk med hodet høyt i været og ville bare trave.Venninnen min fikk stadig høre at hun burde slakte øket og kjøpe seg en skikkelig hest,men samtidig rådet de andre til å ikke selge hest til henne fordi hun var blitt ødelagt som rytter fordi hun hadde kaldblods.
Og så fikk hun høre at hun ikke hadde kontroll på hesten sin,fordi den gikk fort.

Alt dette knuste både hest og eier,og de flyttet fra stallen.Det var borte en stund,i en øde stall for at ingen skulle bry seg med rasen til hesten.De trente NH hele tiden,og bygde opp selvtilliten til hverandre.

Etter en stund kom de tilbake og gav alle et gedigert sjokk.De begynnte med dressur,og på under et halvtår var hesten på LB nivå i dressur,og etter et år på LA.Traveren går stabilt på tøylen i alle gangarter og er et naturtalet i både sprang og dressur.

Jeg er SÅ glad for at hun ikke gav opp slik som mange x-travereiere dessverre gjør.Traverene er så flinke og allsidige, bare de kommer til folk som har forståelse for hest;) De som sier at travere er dritt kan dessverre ikke nok og er redd for å vise at det kan for lite.For jeg mener i vært fall det,at det som har omskolerten hest,de er VIRKELIG noen av de flinkeste rytterene vi har i ridesporten!

Og helt til slutt vil jeg bare tilføye at det er ikke feil av en travhest og oppføre seg slik de gjør.Det er opplærte til det og tror at det er det som ventes av dem!
Gå til toppen av siden

Shambam

Skrevet - 03/01/2008 :  22:38:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eier selv ei blandingshoppe og en kaldblodstraver jeg, og har fått en del kommentarer.. Men det bryr jeg meg ikke om, for meg er det personligheten som teller! ;) Og for meg er de bare de beste<3 Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 04/01/2008 :  12:17:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
på min stall er det overvekt av islendere. og jeg, som har dansk varmblod - får stadig høre: han er jo GAL, stressa. og når vi skulle ha juleshow skulle islenderne ha kvadrilje og alle hestene hadde sine spesialiteter. og hva skulle min gjøre? Jo han kunne være elg... dette fordi han er sprøyta og ikke kan brukes til sprang lengre. Og så skulle vi gå rundt juletreet - men min hest kunne være juletre som de andre gikk rundt. Bla bla bla... i begynnelsen var det morsomt, men jeg setter ikke lengre pris på at min dyrebare skatt hele tiden skal sammenlignes med andre hester.

Lo litt her en dag hvor den ene kaldblods/norlandshesten klikka litt i paddocken. Han er sånn skikkelig uproblematisk hest, men fant plutselig ut at raketter DET er skummelt det! han steila og bukka og stressa rundt. de måtte være to stykker for å leie han inn til stallen osv. Så kunne jeg gå bort til min GALE mongo elg av en varmblods vallak og leie han inn i grima - hehe!

Jeg hater sånne typer fordommer mot div. hesteraser! Jovisst har jeg en hest som ser spøkelser - men han er fremdeles min ynglingshest - og jeg ville ikke bytta han mot noen annen hest! ikke fordi han er dansk varmblod - men fordi han er 'Roal'. Jeg kjenner jeg blir ganske provosert når jeg hører sånn derre: å herregud - FULLBLODS, de er jo bare såååå stressa og teite! ...Ok noen er det - men ikke alle? Det finnes også hester innenfor typisk rolige raser - som ikke er rolige...

Hest er hest - uansett eller? Hvorfor bruke så mye energi på å være rasist?
Gå til toppen av siden

Shambam

Skrevet - 13/01/2008 :  10:55:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare si en samtale jeg hadde med ei venninne en gang. Hun har nettopp kjøpt seg en dyr spranghest, og sa hun var usikker på hvordan han reagerte på biler. Jeg sa at hun kunne ta han med i nærigheten av en vei(Altså ikke PÅ veien), og da svarte hun: " Detter er en toppspranghest det, ikke en kosehest som du har!" Jeg ble helt sjokka over at noen kunne si noe sånt, hallo?! Mine hester er da like mye verdt som hennes, selv om det ikke er toppspranghester! Jeg ba henne ikke akkurat ri rett ut på veien, og vente på å bli kjørt ned... Alle hester er like mye verdt uansett rase, alder eller egenskaper! Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.61 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.