hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ser ned på hesten pga rasen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Ser ned på hesten pga rasen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Royal-X

» VIP

Skrevet - 13/01/2008 :  11:08:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
huff... noen toppspranghester kan jo ikke engang stå ute i luftegård - og i alle fall ikke sammen med andre på beite/hage!!! horribelt spør du meg! heldigvis er det ikke alltid slik. hun jeg var hestepasser hos før hadde 5 toppsprangehster som gikk ute hele dagen i all slags vær :) Gå til toppen av siden

HildeChristine

Skrevet - 17/01/2008 :  19:29:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Been there,done that sier jeg bare..
Jeg har hatt traver som omskoleringsprosjekt..
Han kom seg,men jeg kom ikke så langt som jeg ville.
Jeg solgte,og kjøpte meg en dansk varmblods.

Traver ER traver, uansett hvordan man vrir og vrenger på det. Den er avlet for trav.
Joda,den kan bli en GREI ridehest,men som Torhild & Marianne prøvde å få fram, på et eller annet nivå stopper det opp, den har rett og slett ikke fysikken til å bli en GOD ridehest.

Ridehester er avlet for ridning, og blir avlet mot en "perfekt" fysikk for å nå langt innen div.grener.
Tviler på at ridehesten hadde vunnet noe travløp for å si det sånn ;-)

Jeg reagerer også på annonser av travere som eier skriver "ser ikke ut som en traver" mm..
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/01/2008 :  01:44:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å ta litt "brodden" av dette med hesteraser, kan man enkelt sammenligne med hunderaser:
Hvem vil sette en chiuahua foran en slede eller en bulldog til å jakte elg?

Eller en araber foran en tømmerslede eller en shire på Øvrevoll?

MENNESKET har avlet forskjellige hunderaser til ulike fomål, og det samme med hester. Begge dyrearter finnes i alle størrelser og fasonger - til forskjellig bruk. Behøver man si mer...???
Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2008 :  06:40:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjøper man seg ikke hest for vilke mål man har? Eller etter kjemi? osv Jeg har rid fullblods (ridehest) (Galopphester), halvblods, fjoring, kaldblods, varmblods ridehest og traver, shettis, blandinger av nesten alle slag.. Alle var flink på noe alle lærte jeg noe av...

Når jeg skulle kjøpe hest var jeg ute og prøvde MYE hest alle raser og slag men ente opp med en stor brun en (polsk Halvblods) ikke fordi han var en ridehest men jeg falt pladask for han og det var hesten jeg ville ha kunne like gjerne vært en kaldblods for det jeg har som mål i første omgang er LA og 1m sprang...

Men hadde jeg hatt mål om 150cm sprang og gran prix dressur hadde jeg ikke kjøpt meg den jeg har nå heller men skal bare kose meg og bruke den tiden jeg trenger for og komme meg oppover kansje vi kommer lengere en LA kansje vi kommer til LB men samme for meg for jeg koser meg med min hest og angrer ikke et sekund over at det er han jeg kjøpte...

smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 18/01/2008 :  21:49:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har man hatt traver, så har man hørt kommentarene som har kommet fram i denne debatten. Husker ikke hvem som skrev det, men mange oppfatter nok traverne som harde i munn, lite ridbare og at de kun kan løpe, løpe, løpe!

Som tidligere eier av gamle travere, har vet jeg hva det vil si. Det krever mye kunnskap, tid og tålmodighet! Ikke alle har det, greit nok, men ikke diss de som gjerne vil prøve :) De fleste travere er mer omgjengelig enn mange andre hester jeg har vært borti, så det skal de ha!

Har nå hatt islandshest (liten ulldott, har hørt ting der og...), dressurhest, travere og nå quarter.

Man må ikke bry seg om hva andre synes, selv om det er mye lettere sagt enn gjort! Man vil jo ha et godt miljø rundt seg i stallen. Det viktigste er at du har den hesten du vil ha og bruke den til det du vil bruke den til. Nr 1 er at du koser deg med din hest!

Det er forferdelig synd at raser blir sett ned på av ulike grunner....
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/01/2008 :  01:35:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehh - de som denne uken kjøper Wendy, vil i hvert fall grundig få se og lese at Nordlands-/Lyngs-hesten i hvertfall IKKE er en hesterase å se "ned" på!

Men selvfølgelig: Det er individet, ikke rasen, som gjør en hest "god".

Har selv ridd "det meste" av hester og ponnier - kan omtrent begynne på "A" i en bok om forskjellige raser, og ende på "Å" - hvis det finnes en rase som begynner på "Å", da....
Gå til toppen av siden

Kjersti+Cometen

Skrevet - 19/01/2008 :  02:27:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ålborger..? Er ikke det en dansk trekkhest? Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.