hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ser ned på hesten pga rasen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Ser ned på hesten pga rasen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Lopke

Norway

Skrevet - 20/04/2007 :  17:26:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
endelig en som er litt realistisk.. Du forstår åpenbart hva jeg prøvde å få frem tidligere..
Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 20/04/2007 :  19:31:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Er ikke jeg realistisk da???? Snufs...
:-) Kari-Anne Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 20/04/2007 :  21:54:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er ikke jeg realistisk da???? Snufs...

Opprinnelig postet av Caeles

så klart er du det.. glemte å nikke til innlegget ditt og :)

Redigert av - Lopke den 20/04/2007 21:55:53 Gå til toppen av siden

*kristine å ingvinna*

» VIP

Skrevet - 22/04/2007 :  07:43:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg leste i en annen tråd hun solgte hesten sin pga dårlig forhold i stallen med tanke på hesten.
Det var ikke hver dag hestene fikk komme ut, ikke hver dag det ble møkket ol.
Jeg synes hun gjorde rett i å levere tilbake hesten så lenge den ikke kan få gode leveforhold.

Opprinnelig postet av lucky june

OK. Helt enig med deg der..
Gå til toppen av siden

*kristine å ingvinna*

» VIP

Skrevet - 22/04/2007 :  07:45:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er ikke mange her som har sagt at varmblodstravere IKKE kan bli ridehester! Poenget er at fåtall av varm.travere blir GODE ridehester! En ting er at det finnes unntak...
Men om man ser en MB hest, betyr det ikke at alle varmblodstravere kan TRENES til å bli MB hester! Ikke
LA engang! Jeg elsker travere, men er realist!
Travere er fine hester.
MEN det var sagt i et innlegg her at det var mange "sossejenter" som fikk dyre ridehester som lot foreldrene ta vare på hestene mens de spiste. Vel, jeg vet om MANGE som fikk traver som førstegangshest som rir en sjeldent gang. At de har ridehester/kjørehester eller travere har ikke noe å si hvordan man behandler hestene sine!!

En varmblodstraver er avlet i mange,mange, mange år for å få bort galoppen og for å trave fort.. Hvorfor er det da så mange som påstår at de blir så supre ridehester når de faktisk ikke er avlet for det?? Greit nok at noen travere blir bra ridehester, men de vil ikke nå så høyt i klassene! En MB traver er sjeldent kost, og når du er på stevner finner du ikke så mange kjempe gode travere son har blitt ridehester...

Som sagt så liker jeg travere, har en selv.. Men vil alikevel ikke påstå at de er supre ridehester og er bedre enn ridehestene!
Husk at det er 65 travere pr galopphester, og da vil det også være flere travere per ridehest, og per prosent da - så er ridehesten bedre ridehest!!! Og mon tro hvorfor!

Opprinnelig postet av Lappmai00

En hest er ikke FØDT GOD, den blir ttent opp god! men seff har noen bedre gener en andre innen ridesporten...
Gå til toppen av siden

-karolinegh-

Norway

Skrevet - 22/04/2007 :  10:26:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-karolinegh-  Send %s1% en ICQ melding-karolinegh-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-karolinegh-  Svar med kopi av melding
har heller ALDRI påstått at en hest blir født god! Skjønner ikke hvor du fikk det fra...
hvis du leste, så står det at en ridehest er hovedsaklig en bedre ridehest enn varmblodstraver, MEN det finnes unntak, men per prosent er faktisk ridehesten bedre!
Så vidt jeg vet, skrev jeg INGENTING om at en hest ble født god!!!!

You got me deeper than deep.. Gå til toppen av siden

~Marthe&Ivanov~

» VIP

Skrevet - 22/04/2007 :  10:52:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
gurilann...å si at en traver er en bedre ridehest enn en ridehest er jo bare dumt, det blir det samme som å si at en galopphest er en bedre traver enn en traver ... så klart kan traverne brukes som ridehester men de vil ikke nå det samme nivået som ridehestene når det gjelder gangarter og teknikk... sånn er det bare selv om noen travere kan nå langt, men den vil ikke nå like langt som en ridehest uansett hvordan man trener den. Gå til toppen av siden

Grandi-Maylinn

» VIP

Skrevet - 22/04/2007 :  17:56:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
har heller ALDRI påstått at en hest blir født god! Skjønner ikke hvor du fikk det fra...
hvis du leste, så står det at en ridehest er hovedsaklig en bedre ridehest enn varmblodstraver, MEN det finnes unntak, men per prosent er faktisk ridehesten bedre!
Så vidt jeg vet, skrev jeg INGENTING om at en hest ble født god!!!!

Opprinnelig postet av Lappmai00

Nei, seff har ikke DU skrevet det her, eller noen andre...MEN- Det var ei som sa det en gang til oss på et kurs, å da ble vi "surprised", men på en måte mener dere noe slikt som dette...Dere sier at "traveren" ikke er like god som "ridehseten"..uansett hvor mye og hardt vi trener..(?)
Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 22/04/2007 :  19:34:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
...Dere sier at "traveren" ikke er like god som "ridehseten"..uansett hvor mye og hardt vi trener..(?)

I mange tilfeller så er det nok desverre slik at en travhest ikke blir en like god dressurhest som en ridehest uansett hvor mye man trener. Det har ikke noe med synsing å gjøre, men rett og slett fysiske forutsetninger.

:-) Kari-Anne Gå til toppen av siden

~Marthe&Ivanov~

» VIP

Skrevet - 23/04/2007 :  08:54:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
helt enig! akkurat det jeg prøver å få fram at det hakke noe med rytteren eller treningen å gjøre !! det her med hestens anatomi å gjøre!!!
det sier seg selv at de ikke kan bli like gode uansett!!! de har ikke noe grunnlag for å bli virkeliug gode.. og da mener jeg ikke LA for det kan enhver hest klare!
Gå til toppen av siden

Grandi-Maylinn

» VIP

Skrevet - 23/04/2007 :  11:06:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg orker ikke å diskutere dette med noen av dere mer..Dere kommer jo fremm med de samme svarene hele tiden..Det virker som om dere mener at det ikke hjelper å trene hesten sin, for den kommer aldri til å bli GOD allikevel.
Men dere får tro hva dere vil, for jeg kommer ALDRI til å selge hesten min bare for å kjøpe meg "såkalte ridehester", når jeg VET, og VIL at jeg og hesten min skal PRØVE å nå langt.
Så dere får si hva dere vil
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/04/2007 :  12:42:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
mål er bra å ha Maylinn.. Fortsett med det.
men signerer Marthe og Caeles.. Vil man nå langt i dressur (over middels klasser, kjøper man seg ikke traver.. Jeg har en frieser og har heller ikke slike mål, og kan jo bare glemme sprangklassene.. Sånn er det bare. Man må være litt realistisk selvom man elsker hesten sin over alt på jord.

Men som torhild skrev tidligere så blir en liten cabriolet aldri en terrengbil uansett hvor mye man prøver.
Gå til toppen av siden

sivjune

» VIP

Skrevet - 23/04/2007 :  12:47:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Syns det blir veldig mye hypotetiske tanker her, om hvor god den og den typen hest kan bli. Saken er vel ikke om en traver, varm eller kald, KAN klare å komme opp i klassene, saken er at _de fleste_ ikke gjør det. Dette sier jeg til tross for at jeg selv har fjording, har ridd mye på en dølahest, og en del på travere. Jeg kunne per dags dato ikke tenke meg ridehest, selv om jeg mener og tror at de når høyere opp i sprang/dressur enn de fleste hester avlet anderledes.

Og ingen må tro at jeg med dette mener man ikke skal trene selv om man har en hest som ikke kommer i verdensklassen. Målet mitt med fjordingen min er ikke å komme opp i høye klasser. Men å gjøre fremskritt, og trene, og nå lenger enn der vi er i dag, det er jo noe helt annet. Og det samme gjelder jo for alle dere som rir fantastiske travere. Man skal ikke slutte å trene fordi hesten aldri kan bli "best" fordi den enda kan bli god. Og en ridetrent eks-traver er nok mye bedre enn en "eks-ridehest" som bare går tur.

MEN det som er galt er at man opplever at om man tar med seg "ikke-typiske" hester ut på stevner o.l., får man mange rare blikk, og hører til tider også tåpelige kommentarer. Det virker som at enkelte ikke klarer leve med at travere/fjordinger/etc faktisk finnes og blir brukt som hobby-ridehester på sitt nivå. Jeg startet en del sprang (80cm-1 m) med dølahesten jeg red, og fikk en del blikk for det. Og det var surere å se at folk ikke kunne godta at han gikk 80 cm, enn det var å vite med seg selv at han aldri kunne gå 1.10.

Gå til toppen av siden

Stor&Liten

» VIP

Skrevet - 23/04/2007 :  16:28:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg forundrer meg litt over hvor mye energi flere av dere gidder å legge i argumentene deres for eller imot at travere kan bli gode ridehester?

Hvor VESENTLIG er det egentlig for den gjennomsnittlige hesteeier i Norge, om hesten man har kan komme veldig langt, eller ikke?

Javel, så er det er nok de færreste ex-travere som er istand til å nå svært høyt nivå i sprang eller dressur, men det er det jaggu de færreste typiske ridehester som er istand til også! Enda de i utgangspunktet har bedre forutsetninger enn en traver!

For folk flest (les: den gjennomsnittlige hestemarked-bruker) snakker vi kanskje om å konkurrere på lett til middels nivå, (for de som konkurrerer i det hele tatt!) og såpass langt tror jeg de fleste hester er istand til å komme med rett og riktig trening.

Og så lenge hesten duger til det man vil bruke den til, så er det vel likegyldig om det er en ekstraver eller en ridehest man har?

Hvorfor argumentere så sterkt for hva hesten MULIGENS kunne/ikke kunne greid å prestere?
Er ikke det ganske irrelevant?

Når det er sagt, så tror jeg nok den negative innstillingen til f.eks. travere/fjordinger er mere typisk for enkelte typer stallmiljøer, enn for hestefolks oppfatningen generellt.

I en typisk "konkurransestall" hvor det legges mye vekt på å oppnå resultater og vise seg fram, så tror jeg dessverre at kritikken og baksnakkingen sitter mye løsere enn i "hobbystaller" hvor man bryr seg lite om status og prestisje.

Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 23/04/2007 :  20:48:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Godt skrevet Stor&Liten!
-Hilser i samme sleng til Siv-June og Thorvald som gjør STORE fremskritt om dagen! (Thorvald er en veldig søt dressur-fjording med verdens kuuleste navn...)

:-) Kari-Anne
Redigert av - Caeles den 23/04/2007 20:50:50 Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.86 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.