hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ser ned på hesten pga rasen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Ser ned på hesten pga rasen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Lopke

Norway

Skrevet - 18/04/2007 :  11:35:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er da ingen som sier de ikke kan, men vi er da enige om at det er færre travere (omskolerte) som gjør det skikkelig bra, som ridehester.. rett og slett fordi de er avlet mot trav. Det er jo ingen som sier de er hverken dårligere eller bedre.. men at de flinke travene som Norne og denne du beskriver som gikk MB tilhører fåtallet.

Og btw: kjenner Torhild ganske godt, og hentyde at hun er sossete, må jeg bare le av. Dere er da minst like fordømmende selv. Torhild har en traver selv (og en hollandsk varmblods) .. men man kan jo være litt realist for det.
Gå til toppen av siden

Grandi-Maylinn

» VIP

Skrevet - 18/04/2007 :  12:36:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er da ingen som sier de ikke kan, men vi er da enige om at det er færre travere (omskolerte) som gjør det skikkelig bra, som ridehester.. rett og slett fordi de er avlet mot trav. Det er jo ingen som sier de er hverken dårligere eller bedre.. men at de flinke travene som Norne og denne du beskriver som gikk MB tilhører fåtallet.

Og btw: kjenner Torhild ganske godt, og hentyde at hun er sossete, må jeg bare le av. Dere er da minst like fordømmende selv. Torhild har en traver selv (og en hollandsk varmblods) .. men man kan jo være litt realist for det.

Opprinnelig postet av Lopke

Jeg har ikke hentydet at Torhild er sossete. Jeg kjenner henne ikke, så jeg driver ikke å sier slikt om folk jeg ikke kjenner.. - Men at vi er fordømte?? hva mener du med det da??
Gå til toppen av siden

McOogCo

» VIP

Skrevet - 18/04/2007 :  13:11:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er virkelig en tåpelig diskusjon!

Det er fakta at folk med "mindre verdsatte" raser rakkes ned på, det er ikke å komme utenom. alle kan ha enten et prakteksemplar av rasen sin, og noen kan være mindre heldige med en som ikke helt lever opp til rasebetegnelsen. Ridehester som er event. skjeve eller knekker nakken ol. kan også oppleve mye dårlige komentarer, men jeg tror vi alle kan konstantere at det er raser som fjording, travere, event nordlandshester osv. som tar den værste støyten.
Jeg har selv hatt traver i over 10 år, og kommer mest sannsynlig til å ha det i 10 år framover også. hadde det vært opp til meg, så hadde en "ridehest" passet mitt bruk bedre, men jeg var så (u)heldig å forelske meg i en hest av "feil" rase.
Jeg har stått på større staller i 7 år hvor sprang og dressur har vært max dominerende, og opplevd å blitt baksnakket mye pga rasen hesten min er, har tilogmed fått komentarer på dressurstevner av dommer om at jeg bude kjøpe meg en annen hest og komme tilbake med. tro meg! jeg har sett det meste innenfor "traver-terror".

99% av de som plager andre er som regel 14isser, enten av alder eller psyke, som føler et behov for at andre skal føle seg dårlig. Det kan være enten fordi de er bortskjemte drittunger, eller fordi de har dårlig selvtillit selg og prøver å skjule det som best mulig. Jeg synes synd på de som føler behov for å tråkke andre ned i dritten uansett hvilken rase det er.

Det er UTROLIG mange traver-elskere som er like stygge mot ridehesten! Jeg skjønner at dere vil forsvare rasen vår, men for all del, ikke med nebb og klør?!?!?!
Fakta er så enkelt at travere er laget for å kunne strekke godt ut på bena i TRAV! og om man er så eksepsjonelt heldig å finne en liten søt en som duger bra, bedre, eller værre som ridehest, smil for dere selv, skryt av at hesten er knallfin å ri på, men innse at hvis den er det, så er den et AVVIK fra sin rase

Jeg er så heldig å ha 2 missfoster av noen travere, nettopp fordi de fyller MINE krav til å rides på STIKK motsatt av hva de er avlet for. nettopp fordi de er "freaks" i sin rasestandard.

80% av kaldblodser er geniale "ridehester" nettopp fordi de har et kryss og bakpart som tillater en god samling og gallopp. 80% av varmblodsene har nettopp ikke kropp og vinkler for å klare dette, nettopp fordi de er avlet anderedes på...
JA vi kan få sinnsykt bra på skritt, samling, trav og øvelser der, men vi vil ALLTID få trekk for galloppen på våre varme skapninger
Nettopp fordi de ikke er laget for denne gangarten. Er det noen som er så heldige (i mine øyne) å ha en varmblods som har en rund og herlig gallopp, fy f*** du bør kose deg resten av tiden dere har sammen, for det kommer sjeldent

Blir lei meg av å lese innleggene her inne som hyler og skriker, hva er poenget? fakta er fakta, uansett hvordan man vrir og vender på det. Jeg ser på mine 2 travere som "ridehester" og "kjørehester" nettopp fordi det er det jeg bruker dem til, men jeg vil aldri nekte på hva forfedrene våres nettopp har brukt flere 100 år på å få fram. Jeg introduserer dem begge som vbl. TRAVERER, men sier heller etterpå med et smil, men de er flinke "ridehester"

Jeg vil selv si at min gamlemor på 18 år er en dugelig traver å ri på, med myhet og samling som passer perfekt for min husmor-dressur :) ja, en ridehest ville gjort det 100% bedre enn henne, men jeg tror kanksje ikke jeg ville fått æren av å oppleve et slikt pågangsmot i en så liten frue hvis det hadde vært tilfellet. Mine egne erfaringer er at de 20-30 ridehestene jeg har sittet på har hatt mye mindre pågangsmot og vilje til å jobbe enn de 5 traverne jeg har ridd. som sagt, dette er kun mine egne erfaringer, og jeg vil tro at Blue Horse Matiné har enda bedre psyke enn mine to tilsammen. men jeg har ikke vært heldig nok til å møtt en slik ridehest ennå i mitt liv.

så nå synes jeg det er på tide å kutte ut denne idiotiske diskusjonen, og neste gang man hører noen rakke ned på noen som helst rase, gå rett bort til dem å be dem å holde meningene sine for seg selv, det er rett og slett patetisk at de sier slikt. syns synd på dem, ikke bli lei deg. Det er deres tap om de ikke får bli kjennt med den herlige personligheten hesten din har
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 18/04/2007 :  21:33:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg viste denne tråden til en som avler travere, og h*n sa selv at hvis de traverne h*n avler fram gjør seg best som ridehest på en ridebane så hadde h*n bommet fullstendig og kunne like gjerne gi seg med avl.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Christina_Pilenda

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2007 :  21:47:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideChristina_Pilenda  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChristina_Pilenda  Svar med kopi av melding
idiotisk diskusjon spørr du meg og folk som skriver varmblodsride hest vs varmblodstarver. JAOK! mere eller mindre latterlig.

men jeg mener mange blir rakket ned på pga rasen og da mener jeg ALLE raser også de førstenevnte. skjønner de som har travere blir fornøys og gla om travern demmers går LA og slikt, for den er laget for noe HELT annet og da blir de jo glae om de kommer så høyt opp!! samme om noen har hatt en hollansk varmblods det som har gått trav og om den har gått lette løp å vunnet eller noe SELFØLGELIG har den eieren blitt gla da for den er nettopp laget for noe HELT annet!!

men ja, jeg og har sett sossette folk som får ALT de peker på! får seg hester til flere hundre tusen osv pga de vill slå venna sine eller ha bedre hester en alle andre! noen er slike noen gjør det for å konkurere innen høyt nivå !: ))

så slutt å rakk ned på hverandre og diskutere og krangle. det er jo bare dritt. ødelegger av alt som heter heste miljø. men liksom noen blir litt høye i pæra når de har en hest som koster mere og kan mere, greit de er stolte av hesten sin men man trenger ikke rakke ned på andre fordi vell!?:) men dessverre så er noen slike! utrolig dumt. men forall del kjøp deg en hest du trives med og sett deg et mål som ikke er helt uoppnåelig for hesten din !! så blir nok alle fornøyde! jeg har satt meg mange små mål med min døl og har nådd dem og : )
trenger ikke være slik at hesten min skal gå MB innen ett år. men slike småe øvelser osv : ) menmen det er jo MIN mening da.

SLUTT Å RAKK NED PGA RASE, det er bare HELT latterlig og barnslig !!

It's my life and it's now or never .. I ain't gonna live forever Gå til toppen av siden

Christina_Pilenda

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2007 :  21:47:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideChristina_Pilenda  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChristina_Pilenda  Svar med kopi av melding
idiotisk diskusjon spørr du meg og folk som skriver varmblodsride hest vs varmblodstarver. JAOK! mere eller mindre latterlig.

men jeg mener mange blir rakket ned på pga rasen og da mener jeg ALLE raser også de førstenevnte. skjønner de som har travere blir fornøys og gla om travern demmers går LA og slikt, for den er laget for noe HELT annet og da blir de jo glae om de kommer så høyt opp!! samme om noen har hatt en hollansk varmblods det som har gått trav og om den har gått lette løp å vunnet eller noe SELFØLGELIG har den eieren blitt gla da for den er nettopp laget for noe HELT annet!!

men ja, jeg og har sett sossette folk som får ALT de peker på! får seg hester til flere hundre tusen osv pga de vill slå venna sine eller ha bedre hester en alle andre! noen er slike noen gjør det for å konkurere innen høyt nivå !: ))

så slutt å rakk ned på hverandre og diskutere og krangle. det er jo bare dritt. ødelegger av alt som heter heste miljø. men liksom noen blir litt høye i pæra når de har en hest som koster mere og kan mere, greit de er stolte av hesten sin men man trenger ikke rakke ned på andre fordi vell!?:) men dessverre så er noen slike! utrolig dumt. men forall del kjøp deg en hest du trives med og sett deg et mål som ikke er helt uoppnåelig for hesten din !! så blir nok alle fornøyde! jeg har satt meg mange små mål med min døl og har nådd dem og : )
trenger ikke være slik at hesten min skal gå MB innen ett år. men slike småe øvelser osv : ) menmen det er jo MIN mening da.

SLUTT Å RAKK NED PGA RASE, det er bare HELT latterlig og barnslig !!

It's my life and it's now or never .. I ain't gonna live forever Gå til toppen av siden

Hangover

Skrevet - 18/04/2007 :  22:57:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Folk som rakker ned på travere er bare teite og VELDIG barnslig!
Jeg har ikke kunne tenkt meg en annen hest i verden!
Og det er ikke bare Travere som blir rakket ned på eller..
F.eks Fjordinger vet jeg blir rakket ned på..
Hest er hest og alle har forskjellig smak..
Men folk burde heller holde de negative meningene sine om travere og fjordinger eller ka det no e for sæ sjøl!
Gå til toppen av siden

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 19/04/2007 :  12:07:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har opplevd dette med min PONNI, som jo er 1,50.

Dessuten har jeg opplevd at mange ser ned på blandingshester også.. Joda, det er ikke lov å krysse raser, men det betyr ikke at det er hesteeierne som har gjort det selv om de eier en!

Opprinnelig postet av katrine89

Kan være, Stall Tajet krysser med vilje.

Men uanz, jeg fikk meg en varmblodshoppe som hadde gått trav før. Eide henne bare i 8 dager fordi de på stallen klagde så sykt og var så negative bare fordi hun hadde vært traver. Men egentlig var hun ganske god å ri.

"Don't spur a willing horse" - english adage - http://kevan.org/brain.cgi?SunnyShogun Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/04/2007 :  12:44:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
og du solgte henne fordi??? Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 19/04/2007 :  13:47:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke noe konkurransemenneske overhodet og kan aldri tenke meg at jeg blir lykkeligere av å komme på høyt nivå innen dressur,sprang eller hva det måtte være.
Det betyr ikke at jeg bare daffer rundt i skogen på mine hester, jeg jobber med de hele tiden og får resultater men jeg har ingen behov for å ut å vise meg fram og konkurrere likevel.
Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke forstår poenget med å være best hele tiden, jeg skjønner heller ikke vitsen med å humpe rundt på en bane dag ut og dag inn? Ikke bryr jeg meg stort om noen syns hesten min er stygg eller ubrukelig til sprang/dressur heller. Grunnen til at jeg og mange andre har hest er gleden den gir oss hver dag, ikke at vi skal ut å vinne over andre men at man kan ha det koselig sammen og diskutere det som interesserer oss mest nemlig hest:)

Hvor mange av dere rir på høyt nivå i sprang eller dressur og hvor mange av dere vil noengang komme opp på det nivået?

En god hest har ingen rase og ingen farge.

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Hangover

Skrevet - 19/04/2007 :  15:41:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er ikke noe konkurransemenneske overhodet og kan aldri tenke meg at jeg blir lykkeligere av å komme på høyt nivå innen dressur,sprang eller hva det måtte være.
Det betyr ikke at jeg bare daffer rundt i skogen på mine hester, jeg jobber med de hele tiden og får resultater men jeg har ingen behov for å ut å vise meg fram og konkurrere likevel.
Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke forstår poenget med å være best hele tiden, jeg skjønner heller ikke vitsen med å humpe rundt på en bane dag ut og dag inn? Ikke bryr jeg meg stort om noen syns hesten min er stygg eller ubrukelig til sprang/dressur heller. Grunnen til at jeg og mange andre har hest er gleden den gir oss hver dag, ikke at vi skal ut å vinne over andre men at man kan ha det koselig sammen og diskutere det som interesserer oss mest nemlig hest:)

Hvor mange av dere rir på høyt nivå i sprang eller dressur og hvor mange av dere vil noengang komme opp på det nivået?

En god hest har ingen rase og ingen farge.

Opprinnelig postet av Brum

Må si att jeg er utrolig enig i det du sier!
Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 20/04/2007 :  01:58:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Jeg hadde egentlig ikke tenkt meg å kommentere denne tråden, men etter å ha pløyd igjennom 6 sider, så forlater jeg ikke "åstedet" uten en ytring.

Det er riktig som Torhild og Lopke sier: En hest kan ikke TRENES til alt. Det gjelder alle hester.
Ikke alle "ridehester" er i stand til å trenes opp til høye klasser i hverken sprang eller dressur. Og en hest som er avlet for f.eks kjøring eller løp, vil ha ENDA vanskeligere for dette enn en som er avlet NETTOP for den oppgaven. (Akkurat som en "ridehest" ville ha mye vanskeligere for å trave fort enn en "traver".)

Bruksverdien og gleden ved både trening, stell og kos er dog uvurderlig uansett hvilken rase, type, størrelse, alder eller farge hest man måtte velge. At man trives med hesten sin, er vel det som teller! Jeg skal innrømme at jeg noen ganger lurer på hvorfor folk forer og bruker penger på hester som jeg anser som ubrukelige øk, men jeg sier ingenting da det ikke er hverken mine penger, tid eller følelser som blir brukt....

Selv er jeg for ambisiøs til å spille verdifull tid på å omskolere en traver eller å bruke penger på en "alternativ" hesterase som f.eks fjording, araber eller frieser, men jeg er ikke "imot" noen av disse. Jeg synes arabere utgjør fantastiske ponnier, fjordinger fabelaktige allroundere, og har selv hatt en lippizzaner (ponni) som gikk intermediare II dressur og 1.20 sprang.

Ytterlige kan jeg berette om en andalusier (ponni) som var på både det danske og norske landslaget i sprang som hoppet 1.40 baner på trening. Den gikk også høy ponni-dressur.
På 90-tallet var det så vidt jeg husker en x-traver som het Shantorino som gikk på ponni-landslaget i sprang.
Kark Jr. (kaldblods) vant junior NM i dressur flere ganger om jeg ikke tar helt feil.
Jappeloup de Luze (OL-gull Seoul 1988) og Tamara (norgesmester under Marit Hegre) var begge spranghester og halvt varmblodstravere.

Ukentlig har jeg elever som rir på både fjordinger, kaldblods, varmblods/kaldblods-blanding som gjør store FREMSKRITT! De kommer sansynligvis aldri til å bli "super-stjerner" og revolusjonere hverken dressur- eller sprangverdenen, men uvurderlige kompiser og personligheter er de allesammen!

Realistisk kan man vel si det sånn at kaldblodser kan bli gode allround-hester og ofte overraskende gode dressurhester, mens varmblodser egner seg best til sprang. (Foruten at de begger er gode til å trave fort!)

Hester har forskjellige fysiske forutsetninger akkurat som vi har det. -Uansett hvor mye jeg trener, blir jeg aldri høy nok til å bli modell eller høydehopper, men jeg håper jeg har livets rett for det??? Ens verd blir definert av de man omgås og slik er det vel egentlig med hester også...

:-) Kari-Anne
Redigert av - Caeles den 20/04/2007 02:03:03 Gå til toppen av siden

Grandi-Maylinn

» VIP

Skrevet - 20/04/2007 :  10:49:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg har opplevd dette med min PONNI, som jo er 1,50.

Dessuten har jeg opplevd at mange ser ned på blandingshester også.. Joda, det er ikke lov å krysse raser, men det betyr ikke at det er hesteeierne som har gjort det selv om de eier en!

Opprinnelig postet av katrine89

Kan være, Stall Tajet krysser med vilje.

Men uanz, jeg fikk meg en varmblodshoppe som hadde gått trav før. Eide henne bare i 8 dager fordi de på stallen klagde så sykt og var så negative bare fordi hun hadde vært traver. Men egentlig var hun ganske god å ri.

Opprinnelig postet av Amante_del_caballo

Solgte du hesten din fordi de ANDRE på stallen klaget over at den hadde vært traver Og hvis du synes den var god å ri
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 20/04/2007 :  12:38:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg leste i en annen tråd hun solgte hesten sin pga dårlig forhold i stallen med tanke på hesten.
Det var ikke hver dag hestene fikk komme ut, ikke hver dag det ble møkket ol.
Jeg synes hun gjorde rett i å levere tilbake hesten så lenge den ikke kan få gode leveforhold.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

-karolinegh-

Norway

Skrevet - 20/04/2007 :  17:18:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-karolinegh-  Send %s1% en ICQ melding-karolinegh-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-karolinegh-  Svar med kopi av melding
Det er ikke mange her som har sagt at varmblodstravere IKKE kan bli ridehester! Poenget er at fåtall av varm.travere blir GODE ridehester! En ting er at det finnes unntak...
Men om man ser en MB hest, betyr det ikke at alle varmblodstravere kan TRENES til å bli MB hester! Ikke
LA engang! Jeg elsker travere, men er realist!
Travere er fine hester.
MEN det var sagt i et innlegg her at det var mange "sossejenter" som fikk dyre ridehester som lot foreldrene ta vare på hestene mens de spiste. Vel, jeg vet om MANGE som fikk traver som førstegangshest som rir en sjeldent gang. At de har ridehester/kjørehester eller travere har ikke noe å si hvordan man behandler hestene sine!!

En varmblodstraver er avlet i mange,mange, mange år for å få bort galoppen og for å trave fort.. Hvorfor er det da så mange som påstår at de blir så supre ridehester når de faktisk ikke er avlet for det?? Greit nok at noen travere blir bra ridehester, men de vil ikke nå så høyt i klassene! En MB traver er sjeldent kost, og når du er på stevner finner du ikke så mange kjempe gode travere son har blitt ridehester...

Som sagt så liker jeg travere, har en selv.. Men vil alikevel ikke påstå at de er supre ridehester og er bedre enn ridehestene!
Husk at det er 65 travere pr galopphester, og da vil det også være flere travere per ridehest, og per prosent da - så er ridehesten bedre ridehest!!! Og mon tro hvorfor!

You got me deeper than deep.. Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.