hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ser ned på hesten pga rasen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Ser ned på hesten pga rasen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Lopke

Norway

Skrevet - 15/04/2007 :  21:50:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jamen jamen... det Torhild prøver å poengtere her er jo bare at den generelle traverhest ikke når så langt dressur/sprangmessig som en hest avlet frem til ridning. Selvom det finnes enkelt individer som har gjort bra resultater som Norne, så er han så absolutt IKKE en av de veldig mange. Han er faktisk litt utenom det vanlige..

Jeg ville da også gjerne se hvor mange renrasede eller blandinger av travere som topper dressurlista på konkurranseplan?? veldig få er vi vel enige om ikke sant..

ergo.. en traver er avlet frem til trav, en ridehest er avlet frem til ridning. At noen klarer å få gode ridehest av en traver.. og da mener jeg ikke en LC, da snakker vi middelssvær dressur.. da er de unntaket.. ingen regel uten unntak..

Dessuten skulle gjerne sett reaksjonene på "traverfolket" om folk med ridehester påstod at deres trakhenere og hannoveranere var like gode travere som en kaldblodstraver..

Tipper dere ville prøvd å benekte dette..

Så istedet for å diskutere om travere kan brukes til ridehester (hvilket de fleste jo vet at de kan det) bare droppe diskusjonen om traver vs ridehest, for det er like logisk at den traver kommer dårlig ut på konkurransebanen ifh ridehester som omvendt.
Det betyr jo ikke at de ikke er ypperlige allroundhester på lavere plan.

(og hoppe en trening eller enkelthinder er heller ikke det samme som å få plaseringer på høyre plan på stevner spør du meg.)
Gå til toppen av siden

-karolinegh-

Norway

Skrevet - 16/04/2007 :  09:29:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-karolinegh-  Send %s1% en ICQ melding-karolinegh-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-karolinegh-  Svar med kopi av melding
enig med torhild og lopke!! og det er det jeg prøvde å si i mitt innlegg også!:)

You got me deeper than deep.. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/04/2007 :  10:14:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Fjordhester blir jo ofte sett grundig ned på, men hva så? Selvfølgelig vil de nok ikke kunne måle seg med de beste av de andre rasene, men de er fine nok for meg ;) Ellers er jeg enig med Lopke og Thorhild.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

*kristine å ingvinna*

» VIP

Skrevet - 16/04/2007 :  12:51:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva så da? Jeg tror på hesten min og jeg vet at hun kan nå lamgt! Selv om hun har vært TRAVER! Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 16/04/2007 :  14:44:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Da legger jeg ut en utfordring! Finn tre hester i Norge som er renraset traver som går 120 klasser sprang (stevneresultater ønskelig, altså IKKE enkelthinder) og MB dressur.

Skriver under på denne!

- Og sammenlign med hvor mange ridehester som klarer det samme.... Så med tanke på at det finnes mange flere travere enn ridehester i landet, sier jo statistikkene sitt!

Slutt å fable og nyt hestene deres for det de er.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 16/04/2007 :  15:04:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva så da? Jeg tror på hesten min og jeg vet at hun kan nå lamgt! Selv om hun har vært TRAVER!

Opprinnelig postet av *kristine å ingvinna*

hva er langt for deg?? LC eller MB?? hvor ligger du nå?
Skal vi ikke heller si at vi tar denne diskusjonen når du ER på dette nivået??

For det er så utrolig mange som mener at hestene (traverne) deres når langt i dressur, men veldig få kommer ut av de lette klassene..
Det gjelder for øvrig ridehester og.. så skal vi ikke prøve å være bare litt realistiske?
Gå til toppen av siden

*kristine å ingvinna*

» VIP

Skrevet - 16/04/2007 :  16:12:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hva så da? Jeg tror på hesten min og jeg vet at hun kan nå langt! Selv om hun har vært TRAVER!

Opprinnelig postet av *kristine å ingvinna*

hva er langt for deg?? LC eller MB?? hvor ligger du nå?
Skal vi ikke heller si at vi tar denne diskusjonen når du ER på dette nivået??

For det er så utrolig mange som mener at hestene (traverne) deres når langt i dressur, men veldig få kommer ut av de lette klassene..
Det gjelder for øvrig ridehester og.. så skal vi ikke prøve å være bare litt realistiske?

Opprinnelig postet av Lopke

Nå er det ikke dressur jeg mener da men... Neste helg skal vi ut å starte 1,05. På trening så kommer vi oss i gjennom baner på 1,15. Jeg holder på å omskolere henne og det har gått bra så langt.. I dressur så ligger hun på LB nivå akurat nå. Det er mange som har sagt at jeg kan komme langt med denne hesten, og det fra heste-kyndige hestefolk. Det er ikke noe jeg selv sitter å fabler om... Men vi har hver våre meningen...:)
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 16/04/2007 :  17:20:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Traveren min gikk også LB dressur og jeg synes ikke hun var å komme langt.
Den traveren jeg har nå har jeg fått høre fra flere "heste-kyndige" at har rette kroppsbygningen til å kunne nå langt i dressur. Med det mener de ikke at jeg kan hevde meg i MB sammen med ridehestene, men at hun kan nå langt til -traver- å være uten at vi må slite hardt for det.
Nok om det...
Må si jeg er glad jeg ikke har et behov for å måtte vise andre hvor langt jeg kan nå med hesten min. Da tror jeg jeg hadde hatt mye press hengende over meg.
Jeg gjør heller som stall-vinga sier, nyter hesten min for det den er!

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Hangover

Skrevet - 16/04/2007 :  22:41:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg klarer rett og slett ikke sånne diskusjoner!
Folk som sitter og sier att travere ikke kan en driit.
Blir rett og slett irritert! her må jeg si meg enig med ''Kristine og ingvinna''
Ikke se ned på hesten pågrunn av rasen!
Alle hester er fine på hver sin måte.. Travere kan nå langt de også med rett rytter og trening! Ta f.eks varmblodstraveren nå , på + siden med den er att den har større neseborr og har mulighet til og ta inn mye mer oksygen enn en vanlig varmblods. Den har også streke føtter som tåler enorm belastning, noe som er bra på sprang banen!
Gå til toppen av siden

*kristine å ingvinna*

» VIP

Skrevet - 16/04/2007 :  23:11:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg klarer rett og slett ikke sånne diskusjoner!
Folk som sitter og sier att travere ikke kan en driit.
Blir rett og slett irritert! her må jeg si meg enig med ''Kristine og ingvinna''
Ikke se ned på hesten pågrunn av rasen!
Alle hester er fine på hver sin måte.. Travere kan nå langt de også med rett rytter og trening! Ta f.eks varmblodstraveren nå , på + siden med den er att den har større neseborr og har mulighet til og ta inn mye mer oksygen enn en vanlig varmblods. Den har også streke føtter som tåler enorm belastning, noe som er bra på sprang banen!

Opprinnelig postet av Hangover

så enig, så enig! så dere ikke på AEG da? Varmblods TRAVER som deltok i 120, kom seg gjennom med bare 8 feil! Det må jeg si er bra!!:) En traver kan bli ridehest, det har jeg erfart:) Fordi jeg holder på med det!!:)
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 16/04/2007 :  23:15:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja det finnes da enkelt tilfeller, men det er da en grunn til at vi ikke ser dem i grand prix klassene?? Det er en grunn til at dressurryttere på høyere plan velger en ridehest..

Det er da ingen som sier de ikke kan en dritt.. men at rent statistisk har traverne et dårligere utgangspunkt enn en som er avlet frem til ridning og ikke trav..

At dere overhodet gidder å holde på at de er "bedre eller like gode" som ridehestene.. hvorfor ser vi dem ikke oftere i middelsklasser da??? hvor godt er dem representert om dem har like forutsetninger som ridehester??
Hvorfor stiller ikke ridehestene i travløp?? Mener dere at ridehestene kan trave like bra som en travhest?? løp altså.. ikke trav på en dressurbane..
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 16/04/2007 :  23:56:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal vi trekke oss ut av denne diskusjonen Marianne? Lopke skal vinne sprangstevner og føllet til min hest skal være med i OL når det blir stort, og de to skal bli de flinkeste hestene i hele Norge. Om de har gener til det, er ikke så viktig, bare vi øver nok!! Så vi har ikke tid til å sitte her og skrive Marianne, ut og ØV! (Hvem skal vi øve på forresten? Kan du hjelpe meg å dytte på magen til Katie slik at føllet kommer ut? Det må bli født nå, slik at det er klar til sommer-OL i 2012)
Gå til toppen av siden

*kristine å ingvinna*

» VIP

Skrevet - 17/04/2007 :  00:05:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Makan!!!! Gå til toppen av siden

Grandi-Maylinn

» VIP

Skrevet - 18/04/2007 :  09:12:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
TORHILD: - Hva er det som skjer med verden? Hvorfor sier du dette!? Du er dobbelt så gammel som oss, og du snakker til oss som et lite barn!?” Presse ut føllet ut av hesten din”?? Fordi om hestene våre er AVLET frem for trav, så betyr det IKKE at de ikke kan prestere like godt som en annen hest som er ”FØDT” til å ri’s på! Å du som skrev det der med ”Traver VS Ridehest”….Hvordan kan du skrive det??? Det har ikke en dritt med TRAVER MOT RIDEHEST!:O Denne diskusjonen har med at EN DEL av ridehesteierne( sier ikke alle! Absolutt ikke!) ser ned på alle hester som ikke er avlet frem for sprang/dressur eller noe sånt…Og selvfølgelig er det en del ”ikke ridehest” eiere som ser ned på de med ridehester… Men man kan jo kunne holde det for seg selv, istede for å ”mene” at INGEN travhester/tunge hester kan prestere noe ovenfor 1.20, LB osv…!(Eller at en ridehest er fisefin å slikt).. Hvis man skriver noe fint om en hest som ikke er avlet frem for konkurranser, så blir man kritisert på flekken! Hestemiljøet blir rett og slett ødelagtL Det er jo helt forferdelig at vi må gå å ”beskytte” hestene våre mot ”VIRUS”, ja, jeg gjentar VIRUS på internett hele tiden. Men heldigvis er EN DEL FOLK GLADE I HESTENE FOR DEM DE ER. Derfor synes jeg det er bra at mange mener at ”hesten min er best”, for da viser det at de er glade i dem for de de er!! Men INGEN har rett til å se ned på andres hester pga. rase! Det gjør meg forbannet!

Jeg har hatt mange, rett og slett grusomme øyeblikk på stevner….Det er så sykt hvor mange bortskjemte sossunger som får det de peker på, og hvis de ikke får viljen sin på sprang/dressurbanen, så blir de helt forbanna og klikker helt over f.eks en FJERDEPLASS!! Det er sykt!:O De begynte å slå hestene sine fordi de vrinsket, foreldrene måtte stå med hestene hele dagen mens ”rytterne” satt å spiste mat, drakk og mye annet istede for å stelle hestene sine! ALLE disse var med ”ridehester”, men selvfølgelig har det ikke noe å si det, de kunne jo vært med ”ikke-ridehester” også…..men der fikk jeg oppleve bortskjemte halvvoksne folk som oppførte seg som om de eide hele stevne plassen…
Tenk deg å vinne med en hest du HAR TRENT SELV, istede for en hest som du har knapt trent selv, bare brukt masse penger på å kjøpe…Tenkt over det…..Dessuten får man mye mer trening når man omskolerer en traver enn hvis man kjøper seg en fullt utviklet spranghest og begynner å starte med med en gang….

ALLE hester er unike og vakre i mine øyne, uansett rase!:)<33
Gå til toppen av siden

Grandi-Maylinn

» VIP

Skrevet - 18/04/2007 :  09:29:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men hvor setter dere grensene innenfor ridehest? Ser noen nevner å vinne LB som et "mål", er det en høy klasse, middels klasse eller lav klasse i deres øyne? Hvor langt kan en traver komme i dressuren mener dere? LA? MB? eller har galloppen trukket den ned før det? Det er her jeg skiller ridehest mot traverhest. En ridehest er avlet fram nettopp for å komme langt, og med rett trener og rytter (og ikke minst penger) skal grand prix være en mulighet. En traver er avlet fram for å trave fort, og vil normalt bli hindret av bevegelsene lenge før den kommer opp i middelsklasser. Uansett med en fantastisk rytter, vil disse skinne gjennom og bli et hinder i de høyeste klassene.

Så jeg rakker IKKE ned på traveren, men mener rytterne må ha realistiske mål og meninger. Alle hester kan ris på, men ikke alle hesteraser er ridehester!
Ta Ardenneren feks som er en tung trekkhest http://www.2webmeiden.nl/dominique/Plaatjes/Ardenner10.jpg
http://www.hevosmaailma.net/Sivuston_valokuvat/Eurooppa/Ranska/ardenner.jpg
Om jeg rir denne i skritt, trav og galopp, er den en ridehest da? Om den til og med kan bøye nakken, er den en ridehest da?? Nei, den er fremdeles en trekkhest, men en allsidig trekkhest. Dette mener jeg om traveren også. Den kan brukes til stort sett alt, og normalt en grei hest. Men en ridehest? nei, ikke egentlig....

Så folk må se hvilken rase de har, og ha mål og forhåpninger ut i fra det. Og godta at ikke alle liker samme raser, for andre folk kan ha andre mål...

Opprinnelig postet av TORHILD

Så du mener at vi ikke kan sette oss mål for hestene våre fordi de er travere!? Vi trener minst like mye som dere, vi bruker mye tid(kankjse mer!) på dem, og ikke minst penger også! å vet du hva, SELVFØLGELIG KAN EN TRAVER BLI OMSKOLERT HVIS MAN BARE GIDDER!! Vet du overhodet hvor mange som har prøvd, og hvor mange som har klart det!? Jeg fikk høre om en kaldblods som hadde vært traver, eieren var ca.16-17 og trente opp hesten selv...i flere ÅR! Hesten ble så flink til slutt etter all treningen, AT DEN GIKK MB! Så det er rett og slett teit å rakke ned og !fortelle" oss at vi tar feil om traveren og det den kan prestere, VI ER IKKE DUMM!
Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.