hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ser ned på hesten pga rasen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Ser ned på hesten pga rasen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

lucky june

Norway

Skrevet - 10/04/2007 :  12:08:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener en omskolert traver fortsatt er en traver, men den blir brukt til ridning.
Hvis "dere" som eier travere er så stolt av at det faktisk er en traver, hvorfor vil dere kalle de ridehester da?
Hvorfor er det så ofte nevnt i annonser "er traver av rase, men ligner ikke på en/ser ut som en ridehest"?
For meg høres det da ut som om dere selv synes travere er en negativ ting.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

RikkeOgNemi

» VIP

Skrevet - 10/04/2007 :  12:51:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRikkeOgNemi  Svar med kopi av melding
Antar det er lettere å få solgt hesten til andre da. *trekke på skuldrene*

Har en dressur instruktør her i fylket som har ALT i mot travere. De kan ingenting, har ingen fremtid på ridebanen osv osv
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 10/04/2007 :  21:10:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sitat: En omskolert traver er jo like mye ridehest som det de som er født til det er vil nå jeg si...

En porsche blir aldri terrengbil selv om man kjører på plenen med den, og en lada blir aldri en racer-bil selv om man kjører fort med den...

Gå til toppen av siden

Maren-Celina

Skrevet - 10/04/2007 :  23:47:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan for det meste være enig i mye av det som står her, for jeg synes ikke det er noen fasit på sånne problemstillinger. Men selvom en traver er en traver og en fjording en fjording, trenger den ikke å bli sett ned på av andre som ikke har disse hestene(bare et eksempel). Og bare fordi navnet tilsier noe som har beveget seg i negativt retning, har ikke det betydning av hvor gode eller dårlige disse hestene er!! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/04/2007 :  02:10:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
De - ehh vi - som leser vitsene i "Se & Hør" - på "tannlegekontoret og hos frisøren" hver uke - host host - kan ikke ha unngått å lese at "Lada" er et yndet mobbeobjekt - når det gjelder biler.

At det IKKE står vitser om hester og hesteraser er vel ganske naturlig, siden sannsynligvis ingen i "S&H" har peiling på hest.

Men det som kommer frem i disse sider, er at endel hestefolk ser på "ex-travere" som "Lada-hester" - UTEN at det er nevnt med et ord. Det er fordommer, snobberi og uvitenhet som ligger under.

I ALLE raser finnes det gode og mindre gode hester - gode og mindre gode måter å håndtere en hest på.

Hvis noen påstod at ALLE arabere er hysterisk redd for vann, så er jo ikke det sant, selv om jeg har opplevd at et par arabere ikke gikk over vannpytter - for jeg har også opplevd arabere som plasker uti selv de strieste bekker.

Hvis jeg påstod at ALLE nl-hester er perfekte terapihester - ja, så juger jeg så det holder - selv om de nl-hester JEG har oppdratt, har egnet seg utmerket. Det er mange nl-hester jeg ALDRI ville plassert en funsjonshemmet rytter på.

Hvis noen påstod at alle fjordinger er sta, stive og ikke kan læres til noe - ja, så er det en like stor løgn, da jeg har sett fjordinger som går høyere dressur, og har vunnet mange mesterskap.

Ja, slik kunne jeg fortsette - med ALLE slags raser - fra A til Å - noen er "perfekte" og andre er "håpløse" - innen samme rase.

Det er INDIVIDET og dets personlighet, samt - ikke minst - de folk de blir "påtvunget" gjennom sitt liv, som avgjør om det blir en "heldig ekvipasje".

OG - for å si det sånn: Jeg har aldri vært noe matematisk geni - og derfor har jeg - av gode grunner - ALLTID sagt nei, når noen foreslo meg som kasserer....... - Skjønner???

Gå til toppen av siden

*kristine å ingvinna*

» VIP

Skrevet - 11/04/2007 :  15:34:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er helt enig med T.Boysen der! Absolutt ALLE hester kan hvis de vil!! Sånn er det bare..Unntak hvis det er noe med sykdom O.l. Å hester er ikke det samme som biler.. Hester kan trenes opp til å gjøre litt forskjellige ting, det kan ikke biler.. Hester kan det trenes inn på noe den kommer på, det kan ikke biler!

Selv har jeg x-traver, men jeg rakker ikke ned på ridehestene. Men en ting er sikkert: travere kan bli ridehester, det kan de virkelig. De kan også gå samlet galopp og alt mulig. Ha god balanse de og;)

Men tenk da så arti det er, du har kjøpt deg traver, omskolerer den, du brenner for dressur, og vinner for eks en LB men den. Da har all treningen hjulpet ja. Du har fått til hesten din som du selv vil ha den.

Og en siste ting: jeg er helt enig med deg T.Boysen;)
Gå til toppen av siden

Grandi-Maylinn

» VIP

Skrevet - 11/04/2007 :  20:29:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå kommer det inn ja Helt enig med dere T.Boysen og *Kristine å ingvinna* Man kan ikke på noen måte sammenlikne biler og hester slik.
Uansett hva andre sier synes jeg ALLTID at en travhest kan bli en ridehste<33
Gå til toppen av siden

*kristine å ingvinna*

» VIP

Skrevet - 11/04/2007 :  21:47:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt rikti Tone!!<3 Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 11/04/2007 :  22:28:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hvor setter dere grensene innenfor ridehest? Ser noen nevner å vinne LB som et "mål", er det en høy klasse, middels klasse eller lav klasse i deres øyne? Hvor langt kan en traver komme i dressuren mener dere? LA? MB? eller har galloppen trukket den ned før det? Det er her jeg skiller ridehest mot traverhest. En ridehest er avlet fram nettopp for å komme langt, og med rett trener og rytter (og ikke minst penger) skal grand prix være en mulighet. En traver er avlet fram for å trave fort, og vil normalt bli hindret av bevegelsene lenge før den kommer opp i middelsklasser. Uansett med en fantastisk rytter, vil disse skinne gjennom og bli et hinder i de høyeste klassene.

Så jeg rakker IKKE ned på traveren, men mener rytterne må ha realistiske mål og meninger. Alle hester kan ris på, men ikke alle hesteraser er ridehester!
Ta Ardenneren feks som er en tung trekkhest http://www.2webmeiden.nl/dominique/Plaatjes/Ardenner10.jpg
http://www.hevosmaailma.net/Sivuston_valokuvat/Eurooppa/Ranska/ardenner.jpg
Om jeg rir denne i skritt, trav og galopp, er den en ridehest da? Om den til og med kan bøye nakken, er den en ridehest da?? Nei, den er fremdeles en trekkhest, men en allsidig trekkhest. Dette mener jeg om traveren også. Den kan brukes til stort sett alt, og normalt en grei hest. Men en ridehest? nei, ikke egentlig....

Så folk må se hvilken rase de har, og ha mål og forhåpninger ut i fra det. Og godta at ikke alle liker samme raser, for andre folk kan ha andre mål...

Gå til toppen av siden

Christina_Pilenda

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2007 :  23:08:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideChristina_Pilenda  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChristina_Pilenda  Svar med kopi av melding
neinei er jo sant det TORHILD sier.
MEN jeg vet om maange som ser ned på oss som har kaldblodige/arbeidshester for de er så dårlige. kan ikke gå 120 sprang og MB dressur.. men hva så ?
man kjøper vell hester til det man skal bruke de til..
ingen som kjøper seg en ardenner feks til HØYE klasser sprang vell!?
ingen kjøper seg en hollansk varmblods som tur hest på heltid ?
alle hester er laget for sine oppgaver, men de fleste KAN jo gå småe klasser innen alt og noen eiere blir da stolte om man vinner osv, det skjøner jeg!! for det hadde jeg og kommet til og blitt.
-Er jo det som mange sier, er dere stolte av at traverne deres hopper 80/90 bane ? ja kanskje de er det pga de har lært noe HELT annet ifra de var små:)
-er jo også det samme som at mange er stolte av å ha en varmblodig hest som har gått høye klasser som blir en bra kjøre hest ?

begge deler er jo kjempe bra utifra mitt synspunkt!:)
men mange kjøper jo eks travere pga de passer ikke til trav lengre og selges for en billig penge, men det betyr vell ikke at den ikke kan gå ganske bra sprang og dressur så EIERN blir fornøyd!:)

men jeg mener virkelig man trenger ikke rakke ned på folk om noen har en hest til 10.000 og noen til 150.000 vell! alle har da sine GODE og DÅRLIGE sider ?;)

It's my life and it's now or never .. I ain't gonna live forever Gå til toppen av siden

-karolinegh-

Norway

Skrevet - 13/04/2007 :  20:17:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-karolinegh-  Send %s1% en ICQ melding-karolinegh-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-karolinegh-  Svar med kopi av melding
En traver kan bli en god ridehest, men ikke best. Den er avlet i mange, mange år for å kunne trave fort, og for å ikke galoppere. Galoppen skal egentlig bort. Så den vil aldri få en bedre galopp eller trav enn en ordentlig god ridehest. Nettopp fordi en ridehest har blitt avlet lenge. En fullblods er jo avlet i mange, mange år nettopp får å galoppere, så det er den rasen som har lettest for å galoppere. det er dette jeg har fått høre på norsk hestesenter, starum! Og det er fullblods i mange raser også!
En traver er nok en fin ridehest på lett nivå, men spørs om den kommer så mye høyere opp, og gjør den det, er det vel kanskje ikke den som skiller seg spess ut? Finnes sikkert noe unntak;)
Har traver selv, og jeg liker travere, men de har lært å gå høyt med hodet opp og trave fort og unngå galoppen.
For å få den til å bli en bra ridehest, må du først lære den å gå ned med hodet, så lære den å galoppere før du kan begynne å cantre/hacke den..
Så evnt. lære den kort galopp! Det er ufattelig mye jobb;) Noen liker mye jobb, mens andre kjøper gjerne en "ferdig" hest! Slik er det:)
Uansett, en varmblodstraver vil se noe "pinglete" ut i forhold til en svensk halvblods på dressur stevne vil jeg tro!:)
Men de er utrolig fine hester å holde på med, kjempe gode turhester/hobby basis hester!:D
Men er nok neppe noe jeg ville kjøpt om jeg skulle satse på sprang/dressur eller feltritt..
Og en traver er heller ikke bygget eller oppdrettet/avlet for å gå på en ridebane i fri dressur. Den er nemlig bygget for å trave kjempe fort!
:)

You got me deeper than deep.. Gå til toppen av siden

Hangover

Skrevet - 15/04/2007 :  00:43:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes det er utrolig stykkt og se ned på travere!
Travere kan også bli en utrolig fin ridehest om den blir omskolert!
Anbefaler dere og lese denne bloggen : http://www.hest.no/blogg/?blid=12368&bid=153
jeg har selv en Varmblodstraver som jeg er strålende fornøyd med!
Hesten som ble verdens mester i 1990 f eks var halvt fransk traver!
Og mange av hestene som konkurrerer på høyt nivå i sprang har mye traverblod i seg!
Gå til toppen av siden

*kristine å ingvinna*

» VIP

Skrevet - 15/04/2007 :  16:59:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hangover har helt rett! En traver kan gå høyere klasser med trening og tid. At de ikke kan gå 1,20 å MB er feil synes nå jeg da... Alle travere som eksisterer nå til dags har faktisk FULLBLODS i seg. Det er helt sant! står i årsrevyen for trav og galopp nytt 2005. Traverer kan hvis de vil:) Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 15/04/2007 :  18:15:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da legger jeg ut en utfordring! Finn tre hester i Norge som er renraset traver som går 120 klasser sprang (stevneresultater ønskelig, altså IKKE enkelthinder) og MB dressur.

Sitat: Alle travere som eksisterer nå til dags har faktisk FULLBLODS i seg.
Hvor mange prosent da??? Og det er jo langt tilbake til tipp-tipp-tipp- ting!!!

Gå til toppen av siden

*kristine å ingvinna*

» VIP

Skrevet - 15/04/2007 :  18:55:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har da ikke sakt at de konkurerer med dem, men at de går det på trening! På trening så går hesten min110-115 nå, og til sommeren skal vi ut å konkurrerer 110. Jeg har tatt meg god tid, for jeg vil ikke at vi skal ødelegge noe. Det er mage kaldblodser her som går bra sprang å dressur. Alle vet jo hvem Norne er. Knallhest!! KALDBLOSDTRAVER faktisk!!!

Blaze heter fullblodsen som går igjen seks ganger i stamtavla til både Hambletonian og franske Fuchia. Blaze går også igjen fem ganger i stamtavlen til Veikle Balder. Blaze er faren til fullblodshingsten Odin. Odin ble impotert til Norge og ble farfar til Veikle Balder- KALDBLODSTREVERENS stamfar! Så det ble ikke så langt ut i slekt det her nei.

Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.