hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ser ned på hesten pga rasen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Ser ned på hesten pga rasen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2007 :  10:00:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
det de fleste ikke tenker på med varmblods kaldblods fjoring osv er hester man faktisk må kunne ri får og få fine fordi de egentlig ikke er avlet fram(fra gamellt av) til dressur sprang men til kjøring og hardjobb så til alle som har disse rasene tar jeg meg av hatten for at dere greier dette!!!! Jeg hadde nok ikke orket den jobben men det er fordi jeg er som jeg er ikke fordi hester er som den er

smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

Tååånje?

» VIP

Skrevet - 09/03/2007 :  13:38:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei,
Jeg reagerer litt på folk som sier "stakkar travere" som begynner hardtrening når de er 1-2år..., noe de da ikke gjør forresten. Det er viktig å se an veksten til hesten, uansett hva du skal bruke den til. Dette vet de som driver med trav også, men de vet også at det er uhyre viktig å trene jevnt når de er unge også, da dette styrker ledd og beinstruktur. Dette er ikke bare noe jeg sier, det er ny forskning. Jeg diskuterte dette med min veterinær, da jeg også skulle begynne treningen av min kaldblodtraver. Så, det er ingenting galt ved å begynne treningen tidlig så lenge man ser an hvordan hesten har det til enhver tid...selv om dette kan være litt vanskelig(min erfaring)

Også...jeg er ikke ferdig...Jeg har også en 20år gammel fjording, og han er slettes ikke lat, tykk, doven osv..Han er rettere sagt den som ligger konstant i tet til enhver tid. Hvis han ikke får det, blir han smågretten Så, det går an å få fart og spenning med en liten gul en også, og jeg elsker han Jeg sier derfor, ikke mobb de små gule, de er noen helt utrolige skapninger. Like utrolige som de høye, elegante, kostbare hestene...

Men som alltid, man må ha den hesten som passer til det de skal brukes til. Jeg er helt enig at man må være litt storsinnet. Det kommer man lengst med her i verden

Ha en fin dag alle sammen!

Redigert av - Tååånje? den 09/03/2007 14:00:51 Gå til toppen av siden

Grandi-Maylinn

» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  00:49:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes ikke det er noe i veien med å eie en traver!:D Noen er jo egentlig ganske tøffe fra da de var på travbanen(snakker om x-travere), og da blir de jo sikkert ikke like nervøse på f.eks stvener:) Har ei varmblodshoppe som har vært traver, hun er under omskolering nå og er kjempe flink!:D Hun står alltid på og er veldig lærevillig=) Vi har faktisk slått noen ridehester på stevner;)
Knegg knegg
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  11:27:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vi har faktisk slått noen ridehester på stevner;)
Knegg knegg

Opprinnelig postet av Grandi-Maylinn

Der kommer dette inn igjen! Vi har faktisk slått noen ridehester... SO WHAT??? Ingen har sagt at varmblodstravere ikke kan hoppe, faktisk hopper de høyt! Kjappe svinger tar de også, derfor vinner de ofte i feks 0.80 klasser. Men for meg så er det ikke det som er poenget!! Stilen er vel så viktig som det å vinne. Mens ridehesten/ponnyen kommer i samlet galopp, og på jevne steg, spinner ofte traveren rundt i en "travegalopp" og med bakbena i alle vinkler. Og det synes ikke jeg er noe vakkert syn! En ivrig jentunge som husjer på, og skriker etterpå -vi vant vi vant! Og vi slo den og den ridehesten...

Samme med hester som er veldig heite. Min hest er det (Hollandsk Varmblods), og faktisk velger jeg å vente med stevner til hun klarer i ris med rytme og fin flyt, ikke bare løpe rundt, for det kan ALLE hester klare. Stil er like viktig som plassering er min mening!

Redigert av - TORHILD den 11/03/2007 11:28:24 Gå til toppen av siden

-karolinegh-

Norway

Skrevet - 11/03/2007 :  15:34:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-karolinegh-  Send %s1% en ICQ melding-karolinegh-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-karolinegh-  Svar med kopi av melding
Det har ingenting å si på om det er traver, fjording, kaldblods so on... Det som har noe å si er hvordan den er LÆRT!! Og hva den har lært!! kanskje en ridehest har blitt lært senere mens en traver har gått sprang mens den er traver eller noe.. Selvfølgelig slår den hesten som er mest lært, en den hesten som er mindre lært, helt uavhengig av rase!! Skjønner?:) Syns det blir litt rart å si at " åje, kaldblodsen min slo en ridehest" .. kaldblodsen kan f.eks være eldre, mens ridehesten kanskje er yngre eller noe.. jaa, dere skjønner sikkert hva jeg mener!:) hehe..

det er trist at det er sånn det skal være i hestemiljøet. At det er om å gjøre å ha den fineste og beste hesten (noen er sånn, sier ikke at alle er sånn!) :P Men slik vil det alltid være;) For meg er det KUN personligheten som telles. :)

You got me deeper than deep.. Gå til toppen av siden

Tora+Emily

» VIP

Skrevet - 25/03/2007 :  18:17:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
For noen er hesten et middel for å nå et mål.
Og for noen er hesten målet i seg selv
Gå til toppen av siden

2run

Norway

Skrevet - 25/03/2007 :  19:24:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Lappmai00, rasen har ikke så mye å si så lenge den er godt trent. Personlig elsker jeg travere=)
Å ri er ikke et spørsmål om liv eller død, det er viktigere enn som så! Gå til toppen av siden

Camilla:P

» VIP

Skrevet - 07/04/2007 :  17:59:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en x-varmblodstraver... eller .. ho har aldri gått .. bare trent i et halvt år... og ho har faktisk veldig fine steg :D
Thehe:P Flink til å hoppe også denne jentaa =)
Gå til toppen av siden

Grandi-Maylinn

» VIP

Skrevet - 09/04/2007 :  20:03:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Knegg knegg

Der kommer dette inn igjen! Vi har faktisk slått noen ridehester... SO WHAT??? Ingen har sagt at varmblodstravere ikke kan hoppe, faktisk hopper de høyt! Kjappe svinger tar de også, derfor vinner de ofte i feks 0.80 klasser. Men for meg så er det ikke det som er poenget!! Stilen er vel så viktig som det å vinne. Mens ridehesten/ponnyen kommer i samlet galopp, og på jevne steg, spinner ofte traveren rundt i en "travegalopp" og med bakbena i alle vinkler. Og det synes ikke jeg er noe vakkert syn! En ivrig jentunge som husjer på, og skriker etterpå -vi vant vi vant! Og vi slo den og den ridehesten...

Samme med hester som er veldig heite. Min hest er det (Hollandsk Varmblods), og faktisk velger jeg å vente med stevner til hun klarer i ris med rytme og fin flyt, ikke bare løpe rundt, for det kan ALLE hester klare. Stil er like viktig som plassering er min mening!

Opprinnelig postet av TORHILD

Det var ikke akkurat SÅNN jeg mente det da Selvfølgelig er jeg glad for at vi klarte å komme en plass eller to over disse ridehestene, men at du skal begynne å si "SO WHAT" er litt drøyt:( Jeg ble veldig begeistret over at hun klarte det siden det var hennes første stevne og at hun lærte seg å hoppe i fjor sommer...dette stevnet var i fjor høst.....

Men hvis du synes at det er STYGGT å se på at x-travere hopper og gjør sitt beste på sprangbanen..så kanskje du ikke skal se på da!

Ja, det er synd at en del av hestemiljøet er slik at man ofte ser ned på andre pga. rasen og slikt
Det er tydelighvis ikke lov til å være stolt over hesten sin for den den er og det den presterer Synes dette er forferdelig...
Gå til toppen av siden

Grandi-Maylinn

» VIP

Skrevet - 09/04/2007 :  20:05:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Knegg knegg

Uansett...det virker som at du har fått ett dårlig inntrykk av traveren på stevne slik at du anntar at alle er slik:(...synd
Gå til toppen av siden

Grandi-Maylinn

» VIP

Skrevet - 09/04/2007 :  20:22:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her er linker til to filmer hvor Grand Galla og Ingvinna hopper en bane. Der kan du se at ikke ALLE travere og at de ikke ALLTID "slengtraver" og at "beina flyr til alle kanter" .........Vil bare vise deg det

http://www.youtube.com/watch?v=MyTPpe2TMhM

http://www.youtube.com/watch?v=cDVvp8WdnvA

http://www.youtube.com/watch?v=W5iwBxw78VQ
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 09/04/2007 :  23:01:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
synes det VAR mye padling her.. Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 10/04/2007 :  10:48:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Knegg knegg

Uansett...det virker som at du har fått ett dårlig inntrykk av traveren på stevne slik at du anntar at alle er slik:(...synd

Jeg har faktisk hatt varmblodstraver selv i mangen år tidligere, og startet stevner med de. Masse 1. plasser i 1.00- stevner fikk vi også, men ikke en gang har jeg vært kry fordi vi slo en en ekte ridehest! Stolt over hva vi to klarte sammen kanskje, men over at vi slo en ridehest?? Nope! Hva er poenget med det da? Det er jo like mye rytteren som sitter oppå det kommer an på, ikke bare hvilken rase hesten er.

Det er det jeg irriterer meg over! At traver-folket altid skal forsvare seg med nebb og klør om noen sier noe negativt, og være så overkry om det er noe deres hest får til som ikke en annen hest får til. Dere rakker jo like mye ned på ridehestene, kaller de snobbete, fisefine osv. Er jo mobbing på lik linje det.

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 10/04/2007 :  11:11:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er tydelighvis ikke lov til å være stolt over hesten sin for den den er og det den presterer Synes dette er forferdelig...

De med travere skal selvfølgelig få lov til å være stolte av det hesten presterer, men det bør også de med ridehest få lov til å være uten at de skal bli beskyldt for å rakke ned på travhestene.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Grandi-Maylinn

» VIP

Skrevet - 10/04/2007 :  11:36:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Knegg knegg

Jeg har faktisk hatt varmblodstraver selv i mangen år tidligere, og startet stevner med de. Masse 1. plasser i 1.00- stevner fikk vi også, men ikke en gang har jeg vært kry fordi vi slo en en ekte ridehest! Stolt over hva vi to klarte sammen kanskje, men over at vi slo en ridehest?? Nope! Hva er poenget med det da? Det er jo like mye rytteren som sitter oppå det kommer an på, ikke bare hvilken rase hesten er.

Det er det jeg irriterer meg over! At traver-folket altid skal forsvare seg med nebb og klør om noen sier noe negativt, og være så overkry om det er noe deres hest får til som ikke en annen hest får til. Dere rakker jo like mye ned på ridehestene, kaller de snobbete, fisefine osv. Er jo mobbing på lik linje det.

Så du mener at vi med travere rakker ned på ridehestene deres fordi at vi er glade for at VÅRE kjære hester klarer å prestere slik de gjør??
Selfølgelig er det like mye rytteren som gjør ekvipasjen bra som hesten gjør. Ble veldig overrasket over det du skrev lengre oppe i siden her...Du skrev at arbeidet vi gjør med traveren vår ikke er verdt det slitet og all jobbingen vi gjør. men skal fortelle deg en ting!- Vi lærer utrolig mye av alt vi gjør for å få dem slik de opplærte er...Siden du har hatt traver selv som du sier, hvorfor sier du da at VI som eier disse traverne mobber DERE med ridehester? En omskolert traver er jo like mye ridehest som det de som er født til det er vil nå jeg si...ALLE hester er unike, uansett RASE! Har ikke nevnt noe styggt om "ridehestene" i det hele tatt, så hvorfor sier du at jeg mobber dem?? Synes de er kjempe fine jeg

Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.