hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ser ned på hesten pga rasen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Ser ned på hesten pga rasen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Maiken k

» VIP

Skrevet - 22/01/2007 :  18:34:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
anbefaler alle å se på filmen Hidalgo! den har veldig med dette å gjøre der de snobette personene med de flotte fullblodshestene er mer "verdt" enn mustang hesten Hidalgo som er "uren"... veldig fin film! viser at hesten faktisk ikke må være den "renblodige" hesten for å være best Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/01/2007 :  00:19:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he, ja man skal ikke skue hesten på hårene.
Min lille, gamle hest stilte opp i to små stevner i sommer, et i sprang og et i dressur - og vant begge. Og det var i konkurranse med alle slags andre hester - men ingen mindre eller eldre...

En liten "Hidalgo" i magen på hesten, kanskje....
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 26/01/2007 :  11:50:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
var også en NL-hest som vant et sprangstevne jeg var på i fjor også husker jeg.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Marita_Enghild

» VIP

Skrevet - 10/02/2007 :  19:11:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er noe som irriterer meg veldig!
Hesten min sto ilag med en araber i sommer, og vennina mi som eier araberen så veldig ned på fjordingen min, sa
"kor tjukk ho er" noe ho ikke var, hun var i normalt hold.
"å at hennes hest var så fin, best å alt det der"
"at det bare var araber som var ordentilg, fjording var likso et null"
"jeg hadde endelig fått meg egen hest så får jeg det slengt opp i ansikttet" Det var ikke artig.
Ho sa alt for å se ned på hesten min.

Men jeg syntes ho er VERDENS BESTE HEST!!
Gå til toppen av siden

Nicko Valtin

» VIP

Skrevet - 20/02/2007 :  13:25:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som fjordhesteigar får eg ofta høyra masse drit..Sjå kor tjokk han e,så lat han e osv..Fjordinga e berre selskapsgampa,så ikkje egna seg te anna enn å bera nybegynnera rondt på ryggen..Men høyr no her..Visst ditta berre e "late,gamle nybegynnerponnia",korfor i alle daga har me eget fjordhestnm i norge då?Ikkje mange raser som har eget nm her i norge..Å fjordane folkehøgskule har i mange tiår hatt fjordingar som skulehestar,og omvendt synet folk har hatt om de gule små når de kom.Eg syns vertfall det er utrulig fine hester,og kaller meg stolt ein fjordhesteigar:)

Når da gjele x-travera,så e da nok heller kim så trene de itte de har komt fra banen,som avgjer kva dei kan brukast te..Da så desverre e tendens,e at mange ungjenter skal ha seg sin første hest,men foreldra vil kjøpa ein billige ein..Så kjøper dei kanskje ein rett fra banen..Då e da løtt for at dei kan bli skremte.. Har hesten min på stall med ein 22år gammale x-traver,å ho e verdens herligaste gammale dama!!Så at folk rakker ned på ulike hester,er jo heilt idiotisk..Dersom dei hadde vore i kontakt med nokon av desse hestane over ein lengre periode,hadde dei nok blitt glad i dei og:) Folk bør jobba med innstillinga si!

Vær stolt øve den hesten du har- enten den er vakker,eller rar
Gå til toppen av siden

hammer

Skrevet - 24/02/2007 :  20:39:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallo!
Dette er en diskusjon som gjør meg ganske trist
Å rakke nedn på hesteraser som ikke kunn ble avlet for en spesiell gren men som er brukende til alt."Jo jeg liker hunder men kunn de som ser ut som lassie,eller er like flink som Rex på tv??? "disse meneskene er de egentlig gla i dyr???Jeg båssetter ingen det gjør de selv.
Når jeg var liten å så en hest var det eneste som betyde noe at det var en hest,rasene lærte jeg meg mye mye senere.
Jeg har rid alle slags hester,form fasong,farver å prisklasser å jeg har noe å lære av alle
Jeg eier selv en tungdøl og elsker han over alt,dete er vel det budskape som er viktig å få frem...Vi elsker hester det er kansje det eneste vi forskjellige inndividene i miljøene er enige om.Men når noen sier til meg jeg liker ikke fjordinger,?for et dålig utgangspungt???da liker plutselig ikke jeg den personen..jeg synnes slike utsangn er provoserende.En fjording(kunn for å sette ting på spisen) som deltar høye klasser er vel like bra som vilken som helst annen hest.Og rytterne som tok seg den tiden å den jobbingel fortjener vell en ber komentar en "bra til fjording,kalblods.traver varmblods osv å være"??????Så smålig kann egentlige menesker være!Ærkjenn storhet når du ser den,uansett form og farge
Jeg å har visse raser som appelerer mere til meg men jeg ser ikke ned på noen andre,slike blokkeringer er det som gjør at mennseker stagnerer.
Så gå inn i dere selv,lytt til de dyrene vi elsker så høyt.
De er ikke rasistiske til oss heldigvis,vi blir dømt etter handlingene våre.og det som er vesentlig er et de får godt stell,vi er snille og deres venn.Er det ikke dette som er VIKTIG å få frem??!!!De har nok mer å lære oss menesker en vi tror

Hilsen stolt Hesteeier
Gå til toppen av siden

StinaogToJo

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2007 :  08:58:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det vil nok alltid være slik i hestemiljøet, desverre. Vi er altfor lite flinke til å glede oss på andres vegne.

Som nevnt tidligere i denne debatten, er det en lang og vanskelig vei å gå når man skal omskolere en traver, men gud hvor givende det er når ting begynner å løsne!! Det er virkelig en spennende prosess å være med på. Traveren har jo en så høy arbeidsmoral, og gjør alltid sitt beste.

Vi som har "slike" hester må bare overse disse negative vibbene som KAN komme. Jeg personlig prøver å ikke bry meg om det, men syns det er slitsomt noen ganger. Når folk spør meg hvordan hest jeg har, og jeg svarer kaldblodstraver, får man noen ganger et litt medfølende blikk, og et "å ja" Litt komisk egentlig!
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 27/02/2007 :  12:06:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men noe jeg faktisk ser ned på, er heste-eiere som mener sin hesterase er best, ingen over, ingen ved siden. Som blir dødelig fornærmet om noen sier noe negativt om den rasen de har.

Kaldblods er verdens beste rase, kan brukes til alt!!
Fullblodser er verdens nydeligeste rase!!
Vet du hva? Jeg var på stevne, og så slo jeg en stor brun en med Fjordingen min. Fjordinger er like god, faktisk bedre enn de store brune!!!
Alle andre er bare misunnelige fordi de sier negative ting...

Så alle disse forsvars-trådene her inne, er negative i mine øyne.

Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 27/02/2007 :  14:02:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min fikk jeg høre mye dritt om i fjor, at han var stygg og feit o.l, men ingen av de som sa dette har/hadde egen hest, så jeg innbiller meg litt at det er snakk om sjalusi..
Unge jenter ( selvsagt ikke alle) lar sjalusien sin gå ut over andre. Og om de har en hest som vedkommende ikke har, men f,eks kunne tenkt seg, blir det heller til at folk snakker dritt, enn å komme med positive kommentarer.

Nå er ikke jeg på stevner da så vet ikke hvordan ting er der, og ridesenteret her oppe er heller ikke noe særlig snobbete, selv om mange skulle tro det, men det er helt opp til hva folk gjør og mener selv.

Uansett hva folk pr i dag sier om meg å min hest tar jeg med en klype salt, de som er nagative vil egentlig ikke noe vondt i det.. høres ut som jeg lever på en rosa sky, men er bare at jeg prøver å se en annen problemløsning på slike ting. Det er en grunn til at vi alle har forskjellige hester, vi velger oftest hest utfra vår egen personlighet =)

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

EmblaE

Skrevet - 27/02/2007 :  17:09:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synd hestefolk ikke kan se på seg som en gruppe, og heller være teit mot de som ikke liker hester enn hverandre. Men når vi ikke liker den og den rasen, er det stort sett rasen man ikke "liker" - enn enkeltindividet. Så en varmblodstraver som vant glava cup i spektrum en gang, knallgod hest. men jeg er ikke så glad i varmblodstraver selv. nettop fordi 99% av de jeg har hatt kontakt med er dårlig trent. de løper ut, har hodet i været, kan ikke galoppere osv osv. det er jo selvsagt ikke hesten det er noe galt med, men treningen. men inntrykket sitter jo der. folk må gjerne gjerne ha rasen, og jeg kan glede meg på deres vegne, men ville ikke hatt rasen selv :) Gå til toppen av siden

-karolinegh-

Norway

Skrevet - 27/02/2007 :  22:39:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-karolinegh-  Send %s1% en ICQ melding-karolinegh-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-karolinegh-  Svar med kopi av melding
Ingen bør rakke ned på hesteraser fordi folk ikke vil ha de selv. Og hvis de syns en rase er stygg, så kan man holde meningen for seg selv, så lenge man selv ikke har bedt om den.
Kjøpte meg kaldblods, og henne kan jeg bruke til alt!! Kjempe fornøyd! Men før jeg fikk henne, fikk jeg høre at kaldblodsen var for tung til å brukes til sprang osv.. dette stemmer overhode ikke! Hun løper som bare det på Øvrevoll Galoppbane;)
men må desverre selge henne, lærling på øvrevoll fra høsten av;) Så da blir det fullblods!=)

You got me deeper than deep.. Gå til toppen av siden

pepsi00

» VIP

Skrevet - 04/03/2007 :  23:36:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg føler også innimellom at jeg ikke har en hest som er "bra nok" i noens øyne.. Det er egentlig litt vondt å høre/føle, for uansett om jeg "bare" har en kaldblods gubbe som egentlig ikke kan så mye så er jeg like glad i den gutten som de andre litt "finere" folka og hestene demmes.. Det spiller vel ingen rolle om man kommer i et ridehus med en døl eller fullblods så lenge man trives med den hesten man har??
Jeg er og kommer alltid til å væra en kaldblods entusiast!!!!!!!
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 05/03/2007 :  10:30:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men noe jeg faktisk ser ned på, er heste-eiere som mener sin hesterase er best, ingen over, ingen ved siden. Som blir dødelig fornærmet om noen sier noe negativt om den rasen de har.

Kaldblods er verdens beste rase, kan brukes til alt!!
Fullblodser er verdens nydeligeste rase!!
Vet du hva? Jeg var på stevne, og så slo jeg en stor brun en med Fjordingen min. Fjordinger er like god, faktisk bedre enn de store brune!!!
Alle andre er bare misunnelige fordi de sier negative ting...

Så alle disse forsvars-trådene her inne, er negative i mine øyne.

Opprinnelig postet av TORHILD

Veldig enig!

Ser ikke helt greie ..så lenge man trives med sin hest og den fungerer til sitt bruk er det vel totalt uinteressant hva andre mener....

Gå til toppen av siden

felix-martha

» VIP

Skrevet - 06/03/2007 :  13:50:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes dere er litt urettferdige nå.. Les gjennom alt dere har skrevet nå, det er mange som rakker ned på de edlere rasene her! Og itillegg er det mange som sier at alle som har en brun edel hest sier at de tyngre rasene er stygge, hårete og ubrukelige. Det stemmer ikke! Jeg har alltid ridd araberblandinger og likt dem kjempe godt, men jeg er like glad i kaldblodser og fjordinger!<3 Kusina mi skulle ha en litt edel stor hest, men når vi så annonsen om connemara/kaldblodsblandingen Surprise så smeltet vi totalt! Hun kjøpte Surprise og leder nå Vintercup'en i bergen med den i 80cm eller 1m (husker ikke). Og min Fullblodsaraber/New Forest Ponni blanding, er suuper i dressur.

Min første ponni, Shetanja, var blanding av Shagya Araber Welch B og Welch A. Hun kunne ikke galloppen. Hun hadde stått på et beite hele livet sitt og var ganske redd for mennesker. Når de andre ponniene tok av i full gallopp over beite, kom hun bak dem i full trav.. Jeg brukte lang tid på å få henne til å stole på mennesker, bli ridd inn, og lære galoppen. Men vi greide det Og denne hoppa ligner veldig på en traver, og er nyydelig<3 Men gjett om jeg fikk mange kommentarer om hvor stygg, teit, frekk og ekkel hun var. Jeg var kjempe glad i henne jeg, og brydde meg ikke om de andre. Jeg var kjempe glad for at jeg kjente henne og syntes hun var verdens fineste ponni.

Ei venninne av meg har også en traver, og denne varmblodsen er også pen. En på stallen har en kaldblods som har kanoon fine steg og egner seg veldig bra i dressuren.

Det jeg prøver å si er at alle raser er nydelige, uansett!<3 Derfor bør dere heller overse dem som rakker ned på deres pene hester, og heller være stolte over hesten din. Ikke begynn å rakk ned på de store brune, eller på de edlere rasene, for da detter dere ned på dems nivå..

Dessuten så er det slik at noen hester egner seg bedre enn andre til de forskjellige grenene. Mest går det på hesten, men av og til på rasen også. Slik er det bare! Men jeg elsker alle hester like mye. Egentlig skulle jeg hatt en kaldblods x-traver, men selgeren brøt avtalen dagen før vi skulle skrive under på at han skulle bli min..
Gå til toppen av siden

eirinn&surprise

» VIP

Skrevet - 06/03/2007 :  23:05:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe.-. bare for å rette min kjære kusine så er det en klubb vintercup vi leder og ikke noe så stort som vintercupen i bergen ;)

Men når det gjelder dette temaet så er jeg veldig enig med min kusine
Det finnes hester i utallige størelser og farger og bruks områder osv osv.. evig glad for det! hadde vært evig kjipt hadde vi alle hatt like hester ikke sant?

og når det gjelder hestens "evner" så kan du ikke bare se på rasen og si hva hesten kan. det er alt mulig fra hvordan den er trent, foreldre, i det hele tatt hva den har fått med seg...

jeg mener alle hesteraser og forskjellige hester har noe som di er bedre til enn andre bare det er innen forskjellige emner og folk må bare lære seg å sette pris på alle hesten sine fantastiske sider.

som den snille snille gårds fjordingen som er grei som dagen er lang og perfekt for unger til å ri på og kose seg med. eller en konge flott spranghest, dressur hest, kjøre osv osv!

Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.88 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.