hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barback ridning - sunt for hest og rytter???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Barback ridning - sunt for hest og rytter???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Spendas

» VIP

Skrevet - 11/01/2007 :  23:12:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg er av den oppfatning at salen er til for hestens del, og det er vår oppgave å finne en sal som passer, hvis vi skal ri hesten.

Opprinnelig postet av Natalie_S

Ja!

Opprinnelig postet av rusket

Enig!

Høres også ut som det du gjør, solanju, er helt greit. Tar også en skrittetur i ny og ne barbak. Sprangtrening barbak, derimot, synes jeg høres noe drøyt ut for hestens rygg... Men det er nå min mening, da.

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 12/01/2007 :  11:41:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Hvis man sitter som limt, er vel ikke forskjellen så stor kanskje... I allefall ikke siden hun har "fått lov" av en equiterapaut. Men jeg har ikke funnet det lim som kunne holdt meg på ved hopping! Sliter nok med små sprelske bakuter jeg... hihi
www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 17/01/2007 :  11:34:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har litt med balansen til rytteren også har jeg hørt.Man får veldig go balanse av å ri barbak, men om man ikke har dette i utgangspunktet så bør man ikke ri alle hester barbak. Da kanskje spes ikke unge hester eller hester som ikke er i balanse. Men dette er noe jeg har hørt.. og man skal vel kanskje ikke tru alt man hører. Men alt med måte mener jeg egentlig.. Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 17/01/2007 :  12:14:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Og det har sikkert noe med tyngde å gjøre. Er hesten en 250 kgs og jeg veier 150 blir jo belastningen betydelig mer skadeligom man sitter litt skeivt enn om hesten er 600 og du 70. Men sef alt med måte og fornuft!
www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 17/01/2007 :  16:33:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal man ri uten sal må man iallfall være helt avslappet så man ikke fører sine spenninger over på hesten.
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2007 :  17:59:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Altså, nå skal det sies at det har vært flere perioder jeg må ha ridd hesten min uten sal pga ryggproblemer (det var alltid noe nytt hver gang), så balansen var det ikke noe i veien med. Det er klart man må "sitte med hesten" hele veien over hindret, og ikke hoppe høyt opp og dunke ned i ryggen på hesten. Det er ille nok når det skjer med sal, men om det er bareback er det helt forferdelig.

Men Montana var en hest som var veldig bevisst på hva han godtok, og hva han ikke godtok. Med den iveren han hadde hver gang vi hoppe var det ingen tvil. Hesten elsket dette, og det var nok å bare vise han hvilket hinder han skulle hoppe så kunne du bare slippe tøylene og sitte helt passiv og vente på at han hoppet (skjedde et par ganger det også, men det er en annen historie )

Men det er viktig at man kjenner hesten sin og VET at den sier fra dersom er noe (er faktisk ikke alle hester som sier ifra med det første), og man er absolutt avhengig av å ha en meget god balanse.

Men så lenge man sitter i balanse med hesten hele veien og sitter med hesten over hindret så har jeg ingen ting i mot å hoppe uten sal.

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ?
Redigert av - missixty den 17/01/2007 17:59:52 Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2007 :  13:28:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Men hestens problemer av for mye barbakridning kommer jo vanligvis ikke i den perioden man rir den barbak (med mindre man rir den barbak i årevis da), det kan komme leeenge etterpå (akkurat som ryggproblemer hos folk, det kommer ikke av feil løfting en gang, to ganger eller 20 ganger, men heller etter 100, 1000 osv ganger), noen hester tåler som sagt barbak ridning bedre enn andre, men man vet jo ikke på forhånd hvilke dette er (vel, de med spiss rygg, og som er vonde å sitte på, er jo ikke anbefalt å ri barbak, men også andre, gode "sofahester" kan få ryggproblemer), så jeg ville ikke gamblet på at min hest er av de som tåler det...
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Chevaleresse

Skrevet - 19/01/2007 :  15:34:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
HMMM Sitter og tenker litt her nå...

Finnes det noen studier som viser at hester ridd uten sal får ryggproblemer fordi de ikke blir ridd med sal?

Jeg tror neppe at hesten får kissing spines fordi den ris barbak, men at dette kommer av at hesten ikke ris i bæring, og dermed går med senket rygg. Dette skjer like ofte med sal på og alle de tilfellene jeg kjenner til der hesten har kissing spines har vært hester som har vært ridd med sal.

Mvh Torill
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2007 :  16:30:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Det er Ellen O jeg har hørt dette fra (kissing spines er jo worst case), og må vel si jeg synes det virker logisk, har ingen studier. Men grunnen til at de fleste hester som får kissing spines er ridd med sal (dårlig tilpasset sådan), kan jo være fordi de FLESTE hester BLIR ridd med sal, er vel heller få som rir hesten barbak år etter år etter år, så antallet blir jo relativt..
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2007 :  19:55:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Jeg mener det er mye bedre å ri uten sal enn å ri med en feil tilpasset sal. Greit, vekten blir mer konsentrert på hesten, men så lenge man "sitter på hesten", altså, sitter med hesten og bevegelsen ser jeg ingen problemer i det. Om du begynner å humpe rundt oppå der må du selvfølgelig ri lett i sal, men om du sitter like "tungt" hele tiden, om det er skritt, trav eller galopp, så kan jeg virkelig ikke se hva som er så farlig med det. Men nå er ikke jeg den største heller, veier mellom 55 og 60 kg, mens hesten min veide 500 kg. Så man må jo selvfølgelig se an vekt på rytter og ridemåte.

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

IngvildK

» VIP

Norway

Skrevet - 20/01/2007 :  22:55:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes det går greit med barbakridning innimellom, om hesten er godt muskelsatt i ryggen og rytteren balansert. Men som sagt tidligere, heller ri barbak enn ri med feiltilpasset sal.
Ingvild, Geni og Embla Gå til toppen av siden

AinaNangaOgGittiamo

Norway

Skrevet - 23/01/2007 :  19:00:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er ikke bra. saler er der kort og greit for å fordele vekten din utover et større område av hestens rygg. på hester med lite ryggmuskler er det direkte skadelig. har du derimot en hest med goode ryggmuskler er det kjempetrivelig å ri barbak en gang i blandt. =)

Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 26/01/2007 :  21:04:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
jeg rir for det meste på barbakgjord. jeg merker på hesten at den liker det for det blir MYE friere enn salen... :D Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 04/02/2007 :  09:31:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Jeg har ridd uten sal i to uker nå fordi min ble sparket i buken.. Så etter råd fra dyrlegen ridde jeg barback..
Og på en fullblods med spiss manke/ryggrad, så vil jeg ikke kalle dette sunt for meg! AU! hehe.. Balansen har sikkert blitt mye bedre, men jeg var rimelig glad i går når jeg kunne sette meg i salen igjen! Deilig

<3 Western <3

Redigert av - Western Viking den 04/02/2007 09:31:58 Gå til toppen av siden

sarakinge

» VIP

Skrevet - 17/02/2007 :  00:28:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hos oss har vi ridd barbak i alle år, og vi har aldri hatt noen ryggproblemer. Vi har en hest med skjev rygg så ingen saler passer, men barnakridning på henne er ikke noe problem. Man skal selvsagt lære seg å gjøre dette skikkelig slik at man ikke deiser rundt, men en stor sterk hest som bærer en 60-70 kilo....kan ikke fatte og begripe at det skal være skadelig for hesten. Min hest har gått høye klasser dressur, og blitt ridd barbak ellers, null problem.
Unghester skal ris med sal slik at man kan ri lett i trav og stå i lett sete i galopp, og hesten må selvsagt bære seg riktig og være riktig muskla.
Og sprag barbak er heller ikke noen big deal om man har balansen og rir med hesten. Jeg har hoppa oxer på 120 med en tungdølshoppe barbak.
Som flere har sagt, barbak er langt å foretrekke framfor en dårlig sal, og det er MANGE feiltilpassa saler.
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.