hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barback ridning - sunt for hest og rytter???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Barback ridning - sunt for hest og rytter???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2007 :  19:36:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Mange rir barback på hestene sine i ny og ne. Barback ridning skal være bra for rytteren til å trene opp balanse og sits, men er det like bra for hesten??
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

solanju

Norway

Skrevet - 10/01/2007 :  19:47:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Jeg har nettopp lært at det ikke alltid er det nå.. Trodde liksom dette var det helt ultimate for hestene, og har nesten bar ridd hestene uten sal i det siste. Men nå har jeg altså lært at på unge hester, eller hester uten muskler nok i ryggen, er dette IKKE bra. Men dersom hesten har gode muskler i ryggen er det greit som en avveksling. Tømmekjører du en del, kan du også ri litt barbak..
www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 10/01/2007 :  19:49:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
Nå er jeg litt nysgjerrig, hvorfor er dette ikke bra?
http://lemi.lenegallery.com
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 10/01/2007 :  20:24:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
hm.. ikke lett å beskrive noe man nesten ikke skjønner sjøl.. men det var altså noe med at dersom hesten ikke har nok ryggmuskulatur, blei man sittende direkte på ryggeraden, og dette kunne føre til skeivheter. Hester er jo store og sterke dyr, så det skal vel litt til, men jeg har hverfall tatt dette til meg. Tror derfor at jeg vil fortsette å ri Bajas som er godt muskelsatt over ryggen en god del barbak, men kommer til å være forsiktig med Linnea. hun er liksom litt mer lealaus enda, og man kjenner ryggen hennes mye bedre enn på Bajas.. Men jeg er IKK bombesikker altså.. Det var da noen her inne som var det, og som lærte meg... Kanskje de svarer her etterhvert??

Fjalar

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2007 :  20:30:39  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingFjalar  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseFjalar  Svar med kopi av melding
når man rir barback belaster man ryggraden til hesten!!det gjør man ikke med bommløs sal eller bom sal!!
gjør livet til en fest, ri på islandshest!! Gå til toppen av siden

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 10/01/2007 :  20:50:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
Har det kanskje noe med at når man rir med sal, så fordeles vekta mot at når man rir uten sal, så blir vekta mer sentrert på hesten?
http://lemi.lenegallery.com
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2007 :  00:10:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Vekta blir mer sentrert ja. Men det er bedre det enn å ri med en feil tilpasset sal.

Jeg måtte ri hesten min bareback i 9 mnd pga mangel på sal, og de jeg hadde passet ikke. Hadde han med på folkehøgskole da, og vi var med på både sprang- og dressurtimer, og red lange turer. Hesten min var veldig var for ryggen sin, og med det minste ubehag var "helvete løs". Han ble gretten, sur, vanskelig å ri, vanskelig å sale på, hele hesten ble totalforandret. Hadde så en equiterapaut på han, og hun sa at jeg bare skulle ri bareback om han ikke viste noe tegn til ubehag da. Hesten ble den solstrålen igjen iløet av noen dager.

Han nølte aldri foran hinder, gikk så bra dressur som han kunne, og ikke noe problem på tur, jeg hang med uansett.

Så min hest tok hvertfall ikke skade av å bli ridd bareback, da hadde han sagt fra.

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/01/2007 :  00:19:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Først må hesten ha en rygg - dvs. muskler i ryggen, og dernest kanskje en ikke altfor skarp manke (auuu...).
Enkelte raser er som sofaer å sitte på, mens andre er som sagkrakker. Selv har jeg en "sofa".
Jeg kan ikke ri med sal, men bruker et sånt fiberpelsteppe eller en schabrak, festet med en strikkgjort, så jeg sitter tryggere. (Det har jeg på bildet ved siden av.)

Også i terapiridningen brukte jeg mye bareback, siden rytterne fortere utviklet balanse og god sits, og hadde da hester som var vant til det OG tålte det. Ja, enkelte ryttere måtte jeg ha bakrytter på, og da kan man ikke bruke sal.

Ja, bare tenk på de som driver med voltige - ikke mye sal der, og hestene ser ikke ut til å ta noen skade. Og hva med disse "vidunder-rytterne" fra Oslo Horse Show - de hadde vel ikke ridd "nakne" hester hvis det var til skade for dem.

Om hesten kan rides uten sal, har også noe med rase og kroppsbygning å gjøre.
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 11/01/2007 :  00:20:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Det er sånn det er med kaldblodsen min også. Han HATER salen, og bare går når jeg drar den fram. den salen jeg har til han passer, men mulig han er ridd mye med feil sal før. Han er hvertfall mye roligere uten sal enn med. Og med gårdsplass-ridningen vi driver med for tida, er jo heller ikke belastningen for stor. Han er jo også 8 år, og ganske godt muskelsatt. Hoppa mi på snart 4 derimot er litt sånn muskel-løs og jeg tror at "skaden" er større ved å ri henne uten sal.
Må si jeg blei litt imponert nå.. Sprangridning uten sal??? Oisann! veit hvem som hadde skilt lag med hesten sin et sted på veien da ja... jeg syns liksom jeg var litt flink barbak også jeg da.. snufs!

rusket

Skrevet - 11/01/2007 :  01:21:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sal eller ikke, jeg tror det som f.eks med hodelag og bitt er viktig å variere nå og da.
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2007 :  11:03:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Huff ja, det er noe dritt dette med sal. Hadde jo først bomsal i 3 år, men måtte jo ha saltilpasser hver andre mnd omtrent. Så det ga jeg opp. Kjøpte bomløs i håp om at det kunne funke, men nei da. Prøvde "ørten" forskjellige pader og innlegg, de som solgte meg salen (Torsion i Sverige) kom til og med hjem til meg for å se på hest og sal.

Men da jeg red bareback? Alt var bare fryd og gammen, og hesten var storfornøyd. Han gledet seg til å bli ridd, og ga så mye mer ekstra enn da jeg red han med sal.

Og sprang uten sal ja, hehe. Jeg er sannsynligvis den eneste i verden som synes det er enklere å hoppe uten sal
Men nå hadde jeg en hest som hoppet alt jeg styrte han mot, uansett om jeg "hjalp til" eller bare satt der helt passiv på halvlange tøyler.

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 11/01/2007 :  18:06:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det var da noen her inne som var det, og som lærte meg... Kanskje de svarer her etterhvert??

Det var jeg som skrev svar til deg, solanju

Det jeg skrev var:
Rir du en hest uten muskler i ryggen uten sal vil du sitte rett på ryggraden. Med sal vil du for det første komme opp fra ryggen samtidig som den fordeler trykket og gjør det lettere for hesten og bære rytteren.
Går en hest opp med hodet vil det hjelpe lite med muskler da den ikke får opp ryggen og du igjen vil sitte som på en hest uten muskler.
Over tid kan dette føre til slitasje og belastning på ryggen.
Rir uten sal på en hest som har sterke ryggmuskler og så går samlet vil du sitte på disse og det er mindre belastende for hesteryggen.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 11/01/2007 :  19:35:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Sånn var det ja! takker..

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2007 :  21:19:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Enig med lucky june.

Men man sitter IKKE rett på ryggraden til hesten når man rir barbak, hestens ryggrad ligger lenger ned, MEN; man sitter rett på de såkalte torntaggene, og en hest med lite muskler eller spiss rygg (der man kjenner torntaggene, f.eks min hest er godt muskelsatt, men likeel kjennes torntaggene). Torntaggene er bevegelig (naturligvis, siden de skal gi bevegelse i ryggen), men dersom de utsettes for mye trykk (som ved mye barbakridning), kan de vokse sammen, og føre til vond, øm og i verste fall ødelagt rygg (kissing spines) etter kortere eller lengre tid (noen hester tåler barbakridning bedre enn andre) Jeg er av den oppfatning at salen er til for hestens del, og det er vår oppgave å finne en sal som passer, hvis vi skal ri hesten. Selvsagt skader det ikke å ri små skritteturer barbak av og til, men det bør ikke gjøres for ofte (mener jeg).

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 11/01/2007 21:41:41 Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 11/01/2007 :  22:27:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er av den oppfatning at salen er til for hestens del, og det er vår oppgave å finne en sal som passer, hvis vi skal ri hesten.

Opprinnelig postet av Natalie_S

Ja!

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 11/01/2007 :  22:49:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
enig i det, men Bajas ris alikevel barbak, fordi spøkelsene hans gjør at det ikke går å ri han med sal enda. han forbinder salen med skumle rideturer. Vi rir i midlertid max 20 min i skritt, og i samlet form. Og vi øver på salen, men da uten meg på...enda! jeg mener at dette er det beste for akkurat min hest, i den fasen som vi er i akkurat nå.
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.