hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barback ridning - sunt for hest og rytter???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Barback ridning - sunt for hest og rytter???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Caroline-Spyder

Skrevet - 22/02/2007 :  20:21:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm, det er nok ikke så veldig bra for unghester i vekst og hester som ikke har muskler i ryggen!
Men for hester som er ferdigvokst og har nok med muskler i ryggen, så er det jo avbelastende.
Gå til toppen av siden

FreeDi

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2007 :  20:55:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror ikke at bareback ridning i ny og ne vil skade ? Deilig for hesten å slippe ekstra vekt og gjorten ! :)
Free Di & Ingvild ;* Gå til toppen av siden

LilleBlomst

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2007 :  13:54:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLilleBlomst  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLilleBlomst  Svar med kopi av melding
Jeg tror nok at man ikke skal ri barback for mye. En gang iblandt går nok greit, og som noen skrev tidligere har nok muskler i ryggen mye å si. Sitter du riktig og ikke rir barback for ofte tror jeg ikke det har så mye å si.
MVH Silje Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 27/02/2007 :  17:28:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Så sant alt er i orden med hesten gjør det da ingenting å ri den på en barbaktur i ny og ne. Blir oppgitt når alt skal gjøres så vanskelig og hvisomatte ditt og datt! Ri barbak, ha det moro sammen med hesten din! Det er da vel ingen pusekatt vi rir heller....

Gå til toppen av siden

Vilgot

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2007 :  09:20:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir min 3år gamle hingst uten sal når min datter på 5år rir på shettisen på jordet. Jeg kan ikke se at det skader da vi bare skritter og han er godt trent i ryggen. Det ser ut til at han trives med litt forandringer enn bare å bli kjørt med. Gå til toppen av siden

pepsi00

» VIP

Skrevet - 04/03/2007 :  22:40:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Barbak ridning er visst ikke så bra for hesten som jeg har trudd ihvertfall.. Har snakket med ei som driver med saltilpassing og hun anbefaler ikke å ri mye barbak , for belastninger på ryggen til hesten blir ikke fordelt like bra som da du rir med en sal som passer hesten din..
Lærer noe nytt hver dag
Gå til toppen av siden

Sandylilo
» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2007 :  00:13:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSandylilo  Svar med kopi av melding
Men hvordan tilpasser man en sal? Eller hvordan ser man det liksom?
Vær deg selv, det kler du best.. Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 10/03/2007 :  16:24:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Det er koselig å ri barbak, og uten tvil bra for balansen, men ikke gjør det for ofte. Hesten får nemlig all vekten din samlet på et veldig lite området, og setebeinet ditt vil stikke den i ryggen. Gå til toppen av siden

Sandra_og_Spinner

» VIP

Skrevet - 03/04/2007 :  19:22:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en halvblodsvallak på 170vm. Han er 14år i år. Han er litt kraftig og har høøøøøy manke. Men så å si ikke så mye ryggmuskler. Noen som har råd til hvordan jeg kan trene opp ryggmuskler. (Har prøvd tømmekjøring og kjøring, men det funker ikke da hesten ikke liker det) Gå til toppen av siden

Inwe

Norway

Skrevet - 07/04/2007 :  01:25:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInwe  Svar med kopi av melding
Fôrponnien min kan ikke rides med sal.. HUn har altfor kort rygg.. De eneste salene som passer, er såkalte ponniputer, som rompa mi og eieren sik ABSOLUTT ikke kommer neddi.. Så vi ridde barbak til hun fikk tak i en barbakgjordt.. Dette er det nærmeste hun kan komme sal..

Men hun liker ikke salen heller.. Stor forskjell hvis du setter deg opp barbak eller med sal.. Hun løfter ryggen skikkelig, og ørene er toppet hele tiden..

Men med barbakgjordt, blir det en mellomting mellom sal og barbak da, eller?

*Må prøve å lære litt nå, igjen ;)*

~ C a l l i ng ~

Søteste<3
Gå til toppen av siden

BeautySarah

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2007 :  21:54:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeautySarah  Svar med kopi av melding
Hmm, men hva med før i tiden? Ble hestene plaget med ryggen da liksom? Hestene har jo blitt ridd i flere tusen å UTEN sal...

Bare sier dette jeg ;P

Jeg ridde hesten min uten sal nesten hele tiden jeg, men nå som han er blitt ekstremt tynn så rir jeg jo ikke han i det hele tatt, og han har nesten INGEN muskler igjen. Ryggraden stikker ut. Slik var han forje vinter og :S Skjønner ikke helt hva som feiler. Halsen er helt fri for muskler, og den er begynt å bli buet :/

Ingvild & Mio Golan.
Mio Golan, i love you honey ;€€
Gå til toppen av siden

Emblan-min

Skrevet - 15/04/2007 :  18:52:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her var det litt av hvert.. Vel, skal vi se, en spurte om en barbackgjordt gjorde mellomromm mellom ryggen til hesten, eller no i den duren :p En barbackgjort er i såfall bare en vanlig gjord som går rundt hele hesten, og som har stigbøylefester. THATS it.. kan ikke sammenlignes med den hjelpen som salen gir.. I alle fall ikke den "beskyttelsen".. Du har jo stigbøylene der da, slik at du kan avbelaste noe av vekten din i dem.. det gjør det lettere for deg å ri også, derfor blir de solgt :)

Men, om barback ridning er bra for hest?
Det stod skrevet ovenfor at hester har blitt ridd i tusner av år tidligere, mye barback for så vidt vi vet.. Vel, jeg ville ikke sammenligne nåtid og datid når det gjelder sal. For ting utvikler seg, vi får mye ny kunnskap.. Men så tenker jeg også, FØR i tiden, da var det bare de sterkeste som overlevde, er dere med meg? så det ble ikke så mye snakk om "dårlige rygger" da, fordi hestene som hadde slike "skader" var antagelig døde.. Hvis vi tenker langt tilbake i tid..

UANSETT: jeg rir selv mye barback, når jeg sier mye, så mener jeg gjerne flere ganger i uken.. Jeg traver, jeg galopperer, jeg skritter, og tølter... Hesten min føler seg mer "fri" og at det blir lettere på en måte, forteller hun.. Hun synes det er deilig å slippe gjordt spesielt, og siden jeg nå helt greit kan sitte nede i både trav og galopp, så er ikke det no problem med ubehag.. HUN personlig, liker det :) hun går helt greit med sal også, men VI TO SOM INDIVIDER liker veldig godt å ri uten.. Vi rir med også når vi skal "trene orentlig" :p når jeg trenger litt hjelp av salen.. Sånn vitenskapelig så vet jeg ikke helt hvordan det er, men jeg vet at så lenge jeg å hesten min trives med det, så vil jeg fortsette med dette =) For hvis hun får vondt, hvis det skader henne.. Så er jeg helt hundre prosent sikker på at da: vil jeg vite det :p Eller ligge ganske langt nedi grøfta.. Sannsynligvis merker jeg det lenge før det :) Poenget mitt er det, at det er individene som må sees på her, og hva vi tåler! Hesten min er ni år, og har en god og fin rygg, muskler er det og det er ingen problemer for oss der.

(Jeg har også tatt en gjordt rundt shabracken når jeg har ridd tdligere, dette kan være støtdempende, og lurt i begynnelsen.. Ulempen er at hvis man skulle være så uheldig og sitte på en hest som skvetter til, eller tar ut i stor fart, så er ikke denne shabracken garantert til å sitte :p den kan skli, så det er risikoen der.. Bruk hode ;) )

Det var vel det jeg ville si, tror jeg.. Vil du diskutere noe så er jeg åpen for det :) Mailen min er: a_glory_of_diamant@hotmail.com... legg meg til så kan vi slå av en prat ;) Altids koslig..
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 16/04/2007 :  00:36:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg rir bareback på min lille hest, så bruker jeg en slags schabrack som er et stykke med tykk fiberpels (såkalt "falsk sau"). Den festes med en såkalt "galoppgjort", som brukes som en ekstra støtte for galoppsalene. Det er en rundgjort med noe strikk, altså ikke like ustabil som en strikkgjort.
I tillegg brukes alltid en halsring, som "støtte" ved siden av tøylene.

Og, som nevnt i tidligere innlegg, min hest er "sofaformet" i ryggen, og storkoser seg når hun slipper salen.
Gå til toppen av siden

sniff2

Norway

Skrevet - 24/04/2007 :  10:28:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden dette tydeligvis er siden for rygg og ryggplager, er det kanskje noen som kan hjelpe eller komme med et tips eller to.

Har nylig funnet ut at hesten min er øm i ryggen. Smeden min sa det med en gang han løfta på bakbeina til hesten.
Han mente det kunne være veldig lurt å ta kontakt med en equiterapeut.
Ja selvfølgelig skulle jeg gjort det dersom det hadde vært mulig. Vi bor nemmelig i ingenmannsland laaangt fra alt. Derfor ville det ha ruinert meg fullstendig å skulle reise langt, betale en slik terapeut pluss at både hest og rytter måtte bo og leve borte så lenge behandlingen varte.

Sporsmålet mitt blir da: I steden for å bruke terapeut, er det noen som har en ide eller et "kjærringråd" som kan hjelpe på her?
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 27/04/2007 :  23:57:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke selv formell utdannelse på dette, men "stretching" av hest kan gi gode pekepinner på hvor den har vondt. En hest er ikke så forskjellig bygget fra et menneske, og ved å bevege armer og bein i forkjellige grader av å strekke for- og bak-over - så kan man "se" hvor problemet sitter.

F.eks. hvis du kan strekke det ene forbeinet eller det ene bakbeinet lenger enn det andre, så er det som regel en ubalanse i ryggen - altså et vondt sted som holder igjen.

Har selv prøvd dette en del ganger, men det er litt vanskelig å forklare.
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.05 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.