hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor bli forrytter så ung?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Hvorfor bli forrytter så ung?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

anne__
» VIP

Skrevet - 22/12/2006 :  19:49:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun som eier hesten jeg er forrytter for er sinsykt grei. Hun er da like gammel som meg,
og har også vært forrytter for kort tid siden. Derfor forstår hun hvis jeg trenger hjelp,ol.

Det er veldig mye gøyere, og "tryggere" på en måte, og da blir man faktisk også bedre på en måte. Man tørr å gjøre forskjellige ting, og hvis man trenger hjelp kan man spørre, og blir bedre.

Noen eiere er sånn at forrytterene skal kunne alt. Sånn: Du må kunne, sprang,dressur, osv.
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2006 :  19:08:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Ehh... hvor skal man gjøre av alle ponniene hvis ingen skal ha hest på før før de er 16 - 18 år.
Altså.. det er ikke like lett å utdanne seg innenfor hest / bli proff etter a man er ferdig med all udannelse osv..
Erfaring på stevner osv.
Og det å ha ansvar rundt en hest kan man være flinkere til når man er mindre, enn når man er eldre.
Fordi hesten er det kjæreste man har. Og de blir dullet og ordnet med så det finnes ingen grenser.
Vet om mange eiere på 20 og over som aldri skulle hatt lov til å ha hest fordi de er så uansvarlige at det er en skam.
Og de har jeg sett for mange av.
Jeg synes man skal "være klar for det" Og det vet man ikke ved å telle bursdager.
Gå til toppen av siden

spanne_tuna

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2006 :  22:36:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespanne_tuna  Svar med kopi av melding
min historie er slik at jeg begynte på rideskole da jeg var 13år. før det hadde jeg aldri ridd en hest alene, bare på sånne steder hvor man ble leid en runde for 20kr...

først gikk jeg på rideskolen i et halvt år sammen med venninna mi. (vi kom til oppsala hester og gjorde ikke annet enn å ri på ride timene.) så når vi hadde gått der et halvt år begynte vi som stalljenter der i helgene, for det var da vi hadde tid og foreldrene våre kunne kjøre og hente oss. der møkka vi tre store staller sammen med noen andre stalljenter. men nesten alle stalljentene uten om meg og venninna mi bare surra rundt, så det ble mest arbeid på oss, men vi elsket det og lærte jo masse på kort tid! (noen av de andre stall jentene tengte bare på å ri men jeg og venninna mi synes det var gøy bare det å få stelle med hestene vi, så det finnes faktisk 13åringer som tar annsvar mens andre 13åringer ikke gjør det.)
hvis man kom kl 9 både lørdag og søndag og jobbet til minst kl 2 så fikk man ri en time på søndag:) så jeg og venninna mi kom kl 8 og kunne være der hele dagen:) og slik lærte hvertfall jeg masse for jeg gikk på ridetimer en gang i uka og jobbet der i helgene og i helgene måtte man jo sale på og stelle hesten selv så da lærte jeg enda mer.

husker en gang som det var stevne på stallen som jeg og venninna mi egentlig skulle være med på men vi hadde glemt å ringe for å melde oss på... men vi var der forde og siden det var stevne var det jo ikke så mange stalljenter der, men de som var der skulle jo møkke og sånt men det var bar jeg og venninna mi som gjorde det den helgen og det hadde ridelæreren som hadde ansvar for stalljentene sett og derfor var det bare vi to som fikk ri på søndag med ridelærer og det var utrolig morsomt!

så det er rideskoler som er slik at man bare kommer til oppsala hest, rir en time og drar hjem igjen uten å få gjøre noe for da er det noen andre som skal ri hesten... og man lærer jo egentlig ikke havparten av det man bør kunne, og egentlig så synes jeg at man burde kunne litt om stell av hesten før man lærer og ri.

(husker en gang jeg red en ponni som hadde blitt ridd en time rett før og etter at jeg også hadde ridd den var den svett og sliten så jeg fikk lov til å ta den med inn i boksen og sale av og stelle den:) da skulle dere sett alle de misunnelige jentene da!) det siste avsnittet var litt O.T. men det var et eksempel på hvor stort det var å få stelle hesten etter at man hadde ridd på ridetimen sin.

*Cathrine & Spanne Tuna for alltid<3*
Gå til toppen av siden

Kathriine

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2007 :  21:58:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKathriine  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKathriine  Svar med kopi av melding
Jeg er 14 år og har en 5åring, dette fungerer faktisk bra! Jeg har holdt på med hest i 9 år aktivt, både som rideskolerytter, hestepasser på privathester og forrytter, ja jeg er ung men det er ikke noe problem for meg å ha denne hesten, dessuten vis jeg får noen problemer er jeg voksen nok til å spørre erfarene voksene ryttere om hjelp.Rideskolen var egentlig bare rideteknisk hjelp, men som hestepasser og forrytter lærte jeg masse om anatomi og stallarbeid, dessuten leser jeg hver eneste faktabok jeg kommer over om hest. Jeg rir to ganger i uka for trener, sprang og dressur.

Men jeg er helt enig at det er mange useriøse ponniryttere som bare tenker på dems egene behov og ikke hestes, de setter kanskje opp noen hinder og hopper rundt og tur dagen etter men aldri noe dressur, det trengs ikke vet du, ponnien er jo så snill! Men kanskje en dag blir der verre og dressuren trengs veldig!

Forrytteren min er også 14, hun er ordentlig, rydder i skapet, pusser over en time hver eneste gang hun har tid + at hun er veldig god på hesteryggen.

Vis man skal bli noe stort inne hestesporten gjeller det å komme igang tidelig!!

If U Are Looking After The Best Pony In The World. Give Up. He Is Mine! :;P: Gå til toppen av siden

Fjalar

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2007 :  15:48:16  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingFjalar  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseFjalar  Svar med kopi av melding
jeg har ridd/sittet på hesteryggen siden jeg var 0år..fikk min første hest som 4åring...hun var snill og jeg lærte meg å "ri"(ha litt styring)...da jeg ble 5 kjøpte mamma ett islandshest føll til meg som JEG temte og innridde HELT selv!man lærer mere når man er ung!!man blir ganske mye bedre hviss man lærer tidlikt...så hvorfor kan man ikka ha hest som ung?jeg er 13 år og har en kallblodstraver hoppe som jeg rir intervaller med..tror du jeg hadde klart dt hviss jeg ikke hadde fått meg hest så tidlikt??på min rideskole lærer man ikke påsaling,leing,børsting osv!!der får man hestene ferdig på salt!!
gjør livet til en fest, ri på islandshest!! Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 05/01/2007 :  23:53:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe, ler litt av at du begynte å ri som null åring :) godt gjort! Gå til toppen av siden

Fjalar

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2007 :  19:25:06  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingFjalar  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseFjalar  Svar med kopi av melding
jeg har sittet på hest fra jeg var baby....ikke ridd med tøyler og sånttrodde du virkelig att noen kan ri når det er 0??

Kopi av melding:
hehe, ler litt av at du begynte å ri som null åring :) godt gjort!

Opprinnelig postet av Royal-X

lucky june

Norway

Skrevet - 06/01/2007 :  21:48:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil tørre å påstå at man tar seg vann over hodet om man mener man er istand til å temme et føll når man er 5 år.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/01/2007 :  00:24:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg vil tørre å påstå at man tar seg vann over hodet om man mener man er istand til å temme et føll når man er 5 år.

Opprinnelig postet av lucky june

Jeg tror nok ikke du trenger å bekymre deg, hun har nok hatt hjelp av meget kompetente foreldre

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Fjalar

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2007 :  11:20:54  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingFjalar  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseFjalar  Svar med kopi av melding
man gjør ikke så mye med ett føll dajeg gjorde det bare tamt så det gjikk ann og leie det og sånt!!!jeg ventet til han var 5 år før jeg innridde han, og jeg fikk jo noen til å leie han når jeg satt på da!!!

Kopi av melding:

Opprinnelig postet av lucky june

IngvildK

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2007 :  21:35:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er fôrrytter for ei 22 år gammel hoppe på rideskolen min. Henne har jeg hatt siden november 06, og før jeg begynte med henne hadde jeg ridd 11 timer på denne rideskolen + div. rideleire, et kurs, drop-in timer, ridehelger og innimellom på privathest.
Fikk ha halvfôrhest på lik linje med de som hadde ridd kurs på denne stallen i 4 år. Hvorfor? Fordi ridelærerne og stalleieren mente jeg var flink nok, og kunne ri og stelle denne ponnien like bra som de andre, mer erfarne fôrrytterne. Jeg fikk også spørsmål om å ha ei kaldblodshoppe på halvfôr, som - for å si det rett ut - kan være et helvete iblant. Om hun ikke er det er hun bare frekk, stressa og veeldig sterk ;-) Men takket pent nei til denne hoppa, fordi jeg så mine begrensninger og visste at jeg ikke kom til å takle henne..
Folka på stallen er veldig greie og hjelper meg om jeg plages med noe. Stiller jeg spørsmål får jeg svar. De gir gode råd, og er bestandig hjelpsomme. En gang i uka får jeg undervisning med fôrponnien min.

På denne rideskolen varierte det om man måtte sale på/av og stelle selv. Jeg red på andretimen (siste timen) på fredager, og fikk derfor sale av og stelle etterpå. Hjalp også til før ridetimen min om det var andre som ikke kunne det.
Poenget mitt med akkurat dette avsnittet er at slettes ikke alle rideskoler er slik som det fremstilles i tidligere innlegg.

Selv om jeg er relativt ung, 14 år, så er altså dette min situasjon. Så dere får mene hva dere vil om det :-) Men om man skal være fôrrytter/ha hest på helfôr så er ERFARING viktigere enn ALDER. Tre niåringer i stallen som er kjempeflinke, flinkere enn meg tilogmed! :-D

Ingvild, Geni og Embla Gå til toppen av siden

Hest140

» VIP

Skrevet - 23/01/2007 :  20:13:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo derfor det er så fint å ha fòr ponni/Hest,
Du steller og rir hesten nesten som den er din... =P

Mvh
Susann

Sitter du der hjemme med ponni som skal ut på halvfòr,
så ikke nøl med å sende mail!
Gå til toppen av siden

LadyOgCashel

Skrevet - 24/01/2007 :  14:33:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLadyOgCashel  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLadyOgCashel  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er mest her inne bare for å lese det dere skriver:P Men når jeg leste om alle de "unge og uansvarlige" forrytterne (ikke det at dere er uansvarlige) fikk jeg lyst å spørre dere unge ryttere: Hvorfor er det så viktig å ha en "egen" hest når du er så ung? Hvorfor kan det ikke vente til du ER 16 eller 18? Da man faktisk skal være litt voksen i hodet hvertfall? (sier ikke at dere ikke er det før da) og muligens kanskje har penger til å betale selv? Jeg vet det er veldig gøy å kunne ri og stelle hest så mye dere vil.. For at jeg også har vært "ung" og hatt lyst å eie hest siden jeg først satt meg på en, men min første (og eneste) forhest hadde jeg ikke før jeg var 18 og kunne betale stall leie for den selv. Da jeg også hadde fått mye mere erfaring og kunne kanskje litt mer. Jeg begynnte på rideskole selv når jeg var 12, da hadde jeg omtrent ikke vært borti hest. Jeg har ikke RIDD så mye men har "ridd" en god del for det. Å ri er ikke bare å sitte på hesten, gi sjenkel og følge bevegelsene. Å ri er faktisk mye jobb. Så å si at jeg har nå ridd i 8 år er heeelt feil (Er 20 nå), har kanskje til sammen bare ridd i 3 år.

Hvorfor haster det sånn? Du har hele livet foran deg!

Opprinnelig postet av lillelinda

Tja hvorfor det er så viktig? Syns det er et litt merkelig spørsmål...Man kan være 14 år og være mer voksen og flink enn en 18 åring...
Jeg fikk min første forhest når jeg var 13 år, hadde han 1-2 dager i uka på rideskolen jeg rir=)Det var en kjemefin ordning syns jeg
Nå har jeg sportsponnien Lady på for noen dager i uken, det fungerer veldig braJeg rir henne fast på ridetime en gang i uken, rir på hestepassetimer (En gratis ridetime for oss hestepassere som steller med skolehestene og hjelper til på ridetimene), en privattime i dressur i uka med Trude og av og til på Ann-Cathrin Lubbe treninger Jeg syns å ha en hest på for er veldig lærerikt og hvis man er erfaren nok må da det gå greit nesten uansett alder?

"En hestetrener kan få hesten til å gjøre det han vil. En god hestetrener kan få hesten til å ville gjøre det!" Monty Roberts. Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2007 :  18:02:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er 12 år, og hver gang jeg skal ha ridetime eller noe kommer jeg mange timer før. Dette er ikke noe vi må, men vi skal helst komme litt før og få salt på selv. Men helt enkelt, jeg trives i stallen og er der gjerne et par timer ekstra. Har også en fôrhest, hvor jeg alltid er nøye på og gjøre alt ordentlig og riktig. Jeg fikk min første fôrhest når jeg var 10, jeg. Til tross for alderen gikk dette kjempebra, og eieren var kjempefornøyd. I fjor ville jeg virkelig ha hest, fordi jeg følte at jeg kunne taklet det fint og at alt ville gått bra. Det ville det sikkert og, for jeg hadde faktisk en god del erfaring. Men nå har jeg bestemt meg for at det ikke skal bli hest på meg på noen år, fordi jeg vil ha tid til annet også. Men uansett, de fleste på min alder vet godt at det å ri ikke bare er og sitte oppe en hest som går avgårde. Så ikke døm etter alder, er dere snille.

Opprinnelig postet av Ellaaaa

Hvis du ikk ehadde sagt hvor gammel du var ville jeg trodd du var mye eldre

Jeg fikk en ponni på halvfor når jeg var 11 år. Eier syns jeg var kjempeflink og kjempesnill som møkka, pussa utstyr og var mye i stallen, selv om jeg bare hadde ponnien 3 ganger i uka.
Nå har jeg den ponnien på helfor, og det har gått kjempebra helt til nå.

Iiiihaa! Gå til toppen av siden

pouyus
» VIP

Skrevet - 25/01/2007 :  21:39:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har absouloutt ingenting med alder å gjøre! Dette er det jeg har erfart en god rytter trenger er TID, Økonomi , heste koster. og man må ha tålmodighet, kjærlighet og foreldrer som støtter ungen det er så viktig! Erfaring og ikke vær redde noen ting! Og ha amibsjoner! Alså mener jo ikke en som har ridd i 1,2,3 år skal få hest, Hest er en levende vesen som fortjener å bli behandlet med respekt! Og ja en må være erfarte før en tenker på å anskaffe seg en hest, og vis det er førstegang en skaffer seg hest så bør det være en eldre hest som kan lære deg litt! men ja det er mange som vil ha hester når dem ikke har så mye erfaring! Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.58 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.