hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor bli forrytter så ung?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Hvorfor bli forrytter så ung?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

lillelinda

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2006 :  18:55:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelillelinda  Svar med kopi av melding
jeg dømmer ikke etter alder, men synes det er så rart at det er så mange som bare klager på de unge. :P Bare så det er sagt;)

OG en ting jeg vil si til de unge rytterne her: Ikke vær redd for å si din mening om uansvarlige voksne!:P De kommer ikke å dreper dere uansett;) Er ikke Norge fritt land? og som jeg spurte en venn av meg: Nettet er et fritt univers sant? hehe.. Alle har sine meninger og de uansvarlige voksne må bare tåle det, akkurat som dere unge;)

hm.. ja, d va d da.. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 16/12/2006 :  19:08:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kunne stå opp klokka 8 på morgenen og dra dit og være der til klokka 9 på kvelden. Mamma trudde jeg var gal:S hehe.. Jeg var med å salte på og leide hester på sånn lørdagsridning og fikk ri på en time som belønning etter at jeg hadde leid ca 10 ganger, fin ordning syntes jeg:P

det her må jo være verden sbeste grunn til å ønske seg en stellehest, eller forrytter hest. Å få lov til å ri en liten time etter å ha vært på stallen og hjulpet til så mye, og leid rundt TI ganger ...

Jeg har ikke noe problem med å forstå at unge mennesker vil ha seg egen passhest. Si du har ridd aktivt i 6 år da, og mestrer mye, da har man vel litt lyst på noe eget. Som man kan stå og børste o tre timer om man vil . Lære litt mer og litt andre ting enn det man lærer på rideskolen.

Men jeg tror mange så unge kanskje bør senke kravene litt ;) Tenker på endel av de som klager over at ingen vil ha unge forryttere.

Jeg kan godt ha en 11 åring til å ri min hest, om hun er erfaren nok rideteknisk. Jeg har hatt en 11 åring faktisk til å stelle min hest. Men da må jeg også ha tid til å være der sammen med henne, og til å lære henne opp videre. Jeg sender IKKE en 11-12-13 åring ut med en svær hest alene på tur. Jeg har sendt en 14 åring ut med en bombesikker ponni, med strenge regler om kun å ri i skog osv, men det var fordi den ponnien var den den var, og jenta har ridd veldig lenge og mye. Ellers sender jeg faktisk ikke så unge jenter ut på tur alene, og de får heller ikke ri alene på ridebanen. SÅ da må de ri sammen med meg. Og det er det mange som ikke vil, fordi det er mer enn nok erfarne synes de selv, så da er jo ikke de menneskene aktuelle.

man må kanskje innfinne seg med at er man en viss alder, kan det fort komme litt ekstra sikkerhets regler

Men å forstå at man ønsker seg en hest som er sin til å stelle med ... to dager i uken, det har jeg ikke noe som helst problem med å forstå !
Gå til toppen av siden

lillelinda

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2006 :  19:32:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelillelinda  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men å forstå at man ønsker seg en hest som er sin til å stelle med ... to dager i uken, det har jeg ikke noe som helst problem med å forstå !

Opprinnelig postet av summer

Jeg har kanskje glemt å skrive det at jeg tenkte mest på de som har hest på helfor. Dette med to ganger i uken virker jo mye fornuftigere Men for å være helt ærlig jeg var verdens lykkeligste bare jeg fikk lov å måke!:P hehe.. Og å få lov til å hilse på hesten til ridelæreren var ganske stort:D haha.. Herreguuud så lite som skulle/skal til for at jeg blir fornøyd:S hjelpe meg:O hehe;)

hm.. ja, d va d da.. Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2006 :  22:01:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
husker de dagene jeg også, hehe.. en gang fikk jeg skritte hesten til en av de "store jentene" på rideskolen, Lovejoy het han, og GJETT om jeg var stolt!

forresten; helfór er jo noe litt annet enn fórrytter. da venter man gjerne til man har vært forrytter litt, og kan takle litt situasjoner osv. men igjen; noen 12-13-åringer ville taklet det utmerket, mens mange 20-åringer aldri burde prøvd - folk er så forskjellige

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 17/12/2006 :  08:59:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har kanskje glemt å skrive det at jeg tenkte mest på de som har hest på helfor

åååååå misforsto jeg da :) HAr vært så mange innlegg fra småjenter som synes det er dårlig gjort at alle synes de er for små til hesten sin, så jeg antok at det var noe sånt.

Hest på for er noe HELT annet. Jeg ville ikke satt bort min hest samme hvor snill den var til noen som var så små, med mindre foreldrene var hestevante og skulle følge opp og være med daglig.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 17/12/2006 :  19:30:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hmm, jeg syns kanskje ikke det blir helt rett å diskutere bare de unge her, men jeg tror faktisk at man kan diskutere deres foreldre, og deres rideskoler med det samme. Profitt er en nødvendighet for å drive rideksole, og jeg tror mange satser på ansatte i stedet for på småjenter, av den enkle grunn at de slipp foreldre som enten syns det erutrygt med "alle disse småjentene som skal ta vare på hestene" eller blir sinna på rideskolene som utnytter barna deres.

Samtidig tror jeg en del av dagens barn og unge ønsker seg "det beste" altså en egen hest fordi mange flere foreldre har mulighet til å realisere det enn hva de hadde når bare jeg var yngre :-)

Guro
-fortsatt fôrrytter i en alder av 24 år :-)
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2006 :  16:10:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner godt at mange unge vil ha hest på for.
Det er begrenset hva man kan lære på rideskolen, i hvertfall her.
Vi har hatt hester hele vår 15- årige datters liv.
Så hun kan en hel del om det å ha hest.
Som stallarbeide, foring, stell av hesten / utstyret osv.
Og har jo ridd siden hun var liten.
Med vekslende interesse opp gjennom årene, litt til og fra egentlig.

Men siden vi har hestene hjemme, begynte hun på kurs for å få et miljø å være i.
Et videregående kurs, de red både sprang og dressur.
For å gjøre en lang historie kort, hun lærte fint lite på et års ridekurs.
Sits og lignende ble ikke rettet på, rytterne ble vel mer eller mindre bare frakta rundt av hestene.
Kosen og stellet ble det så som så med.
Hestene går mange timer, ikke lett å få tid til stell og kos da, når ungene står i kø for å ri hesten.
Og måkkinga tar stallgjengen / ansatte seg av.

Kan ikke se hvordan ungene skal få lært mer om å ha hest på et slikt sted.
Om de ikke begynner i stallgjengen, og det er uaktuelt da de sliter ræva av seg for en ussel ridetime i uka.
Helt ok at ungene lærer at det å ha hest er mye arbeide, men høybæring o.l er ikke for barn etter mitt syn.
Og mengden belønning ( altså ridning ) bør stå i forhold til mengden arbeide de legger ned, og det gjør det ikke.

Så nå har hun hest på for en gang i uka.
Ei flott fjordingshoppe.
Med en eier som er enkel å samarbeide med.
Hun måkker, steller, koser, ordner utstyr og rir.
I det hele tatt, så gjør hun langt mer enn hun fikk muligheten til på ridekurset.
Eneste bakdelen er at hun nå ikke får instruksjon.
Men på den andre siden var kvaliteten på undervisninga såpass dårlig at det går opp i opp.
Og hestene så som så.
Med opp til 10 hester på timen, er det begrensa hva instruktøren får ut av hester med vekslende kvalitet.

Uansett nå når unghesten vår har vokst seg til, vil mulighetene for kurs være større.
Så fra våren av vil hun kunne komme videre med ridninga si.
Til da koser hun seg med fjordhoppa, samt at hun loffer litt rundt med ponnien hun har her hjemme.
Og hun lærer en hel del synes jeg.
Merkelig nok er det som er kjedelig arbeide i stallen hjemme, mye morsommere i stallen på rideskolen...

Så jeg synes ikke det er rart at unge hestegale jenter vil ha hest på for.
Tror ikke det kommer av for mye lesing i pennyblader, eller latskap og ønsket om kun å ri, men lysten til å ta ansvar og følelsen av å eie egen hest.
For mange er egen hest uoppnåelig, og da er jo forhest en fin løsning.
Og arbeide følger jo med, en får jo ikke bare ri, men må ta alt stell av hesten på sine dager.
Så ærlig talt skjønner jeg ikke debattstarter helt jeg...

Anette Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 19/12/2006 :  00:44:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gode poenger her! jeg rei for noen år siden hos en profilert sprangrytter, hvor jeg kunne ri så mye jeg ville og komme hver dag om jeg hadde lysst. hun hadde da 5 hester, man, 2 nydelige barn og 100% i arbeid. Det sier seg jo selv at hun var avhengig av hjelp fra meg og de andre stalljentene. Så etter å ha vært der en stund følte jeg for å få en oppfriskning på det ridetekniske, som jeg engang kunne - og meldte meg på et ridekurs på rideskolen her. Jeg hadde betalt for 10 ganger, men gikk bare på 7 av dem. Det var rett og slett så utrolig lite givende! jeg var ikke der for å "bare" ri. Jeg ville LÆRE! men som anettex sier, så er det svært begrenset hva man kan lære når det er over 10 stykker på et kurs!!! Ble helt oppgitt av dette, og det ble et sinnsykt tiltak å reise ut til rideskolen å ri (og hestene er jo helt ødelagte som regel) når jeg kunne ri så mye jeg ville på de 5 hestene (eier den ene av dem nå faktisk :)... Savner gode og seriøse ridelærere! og vi har gjestelærere her av og til hvor man kan ri alene eller med 2-3 stk, da må man ofte betale dobbelt så mye og vel så det - men det er søren meg verdt every penny!! Gå til toppen av siden

anne__
» VIP

Skrevet - 19/12/2006 :  19:12:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mente du hel eller halvfor?
Isåfall:

Jeg er 13 år. Har ridd i 3 år, på 3 forskjellige rideskoler. Har og stelt hesten ganske lenge.
Jeg skal snart bli HALVFOR rytter for "min" første gang. Men i starten skal selvfølgelig eieren være med, og hun (eieren) er veldig snill, og sier at hun kan lære meg ting hvis det er noe jeg ikke kan.

Jeg mener at, selvfølgelig må man kunne endel, men å ha hest på HALVFOR handler også om å lære å stelle en hest senere i livet. Hvis ikke det var mulig, hadde det ikke vært like mange som var flinke med hester nå. Jeg mener at, de som er unge og har hest på halvfor, (noe jeg selv er)
kunne hatt hesten 1 dag i uken, selvfølgelig ikke av de største, og sterkeste, og fått den erfaring om å ha en hest. Hvis det også er andre stalleiere som er villig til å hjelpe ser jeg ikke problemet.

Derimot hvis man skal ha en hest på halvfor, opptil 5 dager i uken (eller mer/mindre) er det ikke helt bra. Da må det iallefall være noen hestekyndige til stede.

Takk.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/12/2006 :  02:44:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hatt en del for-ryttere i årenes løp, særlig da jeg hadde mer enn en hest, og JA - det er stoor forskjell på hestejenter.
Det hang jo rett som det var "annonser" på stall-tavla om jenter som ønsket å bli for-ryttere, og de som fremsto som "litt spørrende og ydmyke" interesserte meg mer enn de som var mer "brautende og selvskrytende".
Nå var mine hester også i bruk som terapihester, så jeg visste at de ville "ta seg av" - ja, rett og slett kunne "lære opp" - en litt usikker og småklønete jente, og jeg var selvfølgelig med dem en del ganger, så jeg forsikret meg om at hesten oppførte seg.

Da var det verre med de - gjerne litt eldre jentene, som "kunne alt" - særlig sprang og galopp.... Det første jeg da spurte dem om var: "Men kan du STOPPE hesten?" (Det er greit å vite hvor gasspedalen er på en bil, men det viktigste er å vite hvor bremsepedalen er, for å si det sånn...)

Så jeg hadde mange gode og snille SMÅ for-ryttere, som koste seg med hestene mine, mens de som var 14 - 16 år - og "verdensmestere" - fikk "prøvd seg" - og sluttet (eller "ble sluttet") etter kort tid. - "Assa - gidder ikke ri på en sånn sta hest som bukker og flyr ut - assa...." (He he - det var hestenes måte å si fra om at de ikke likte å bli behandlet som "mopeder".)

Nå snakker jeg ytterpunkter av for-ryttere, de aller fleste jeg har hatt, har vært greie - og hestene har oppført seg pent.

Faktisk var - og er - min beste for-rytter en jente med CP, som begynte som terapirytter da hun var 3 år - og er nå over 20. Hun bruker rullator i stallen, men KAN hest i massevis, og møkker og strigler like godt som alle andre - for ikke å snakke om at hun KAN ri. Og det viktigste: Hun og hesten er VENNER!

Så - til dere som setter ut hesten på for - OG dere som er/skal bli - for-ryttere: Det som MÅ funke, er at hest og rytter TRIVES sammen.

Da kan det være stor forskjell på jenter som har "gått gradene" i en stall og har lært seg å møkke, stelle og kommunisere med hestene - i motsetning til de som - ehh "bare" - har ridd på en rideskole (unnskyld uttrykket i denne sammenheng), og "tror de kan ALT" når de har ridd i galopp og over et par kavaletter.... Har faktisk hatt bedre for-ryttere på 9 - 10 år, enn et par jeg husker som var "voksne", så det er ikke alder som gjør en god for-rytter, men PERSONEN.

Jeg kan meget raskt "se" om en for-rytter fungerer med min hest: Da møter hesten personen med spissete ører og "gode øyne". Hvis hesten blir stående passiv, med rumpa til, når personen kommer, og - i mine øyne - tydelig viser at den ikke er interessert, så må noe gjøres. IKKE med hesten, men med personen.

- Jeg regner med at de fleste forstår hva jeg mener, siden jeg har hatt en god del innlegg her på Hestemarked - OG at jeg - for å fremheve et poeng - KAN ha en tendens til å "spisse" litt på mine uttalelser.
Gå til toppen av siden

CelinaEclair

Norway

Skrevet - 21/12/2006 :  11:36:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns det er bra at noen blir forrytter i ung alder.Ikke bare lærer de hvordan man skal ta vare på hesten,men og alt arbeidet det innebærer å ha hest.Og de vil også lære å ta ansvar,noe som de kan ta med seg i andre aspekter av livet sitt også.Og synes det er mye bedre at de prøver seg med hest på fòr noen år før de evt kjøper sin egen,slik at de i tillegg ser at det ikke er en hobby de går lei av etter en stund når de finner ut hvor mye arbeid det egentlig er.
Men jeg ser en lei trend av at veldig unge ryttere blir kjøpt hest til uten å vite helt hva det går i,og uten skikkelig oppbakking i ettertid.Men slik er det flere steder i dag,at folk har mer penger en tid og vett og bare kjøper dyre "ting" til barna uten å tenke på oppfølgning og at det dreier seg om et levende dyr,en hest som trenger riktig behandling. Da er det mye bedre med hest på halvfòr først.
Gå til toppen av siden

anne__
» VIP

Skrevet - 21/12/2006 :  21:30:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har nettop blitt forrytter, dvs idag. Var oppe å "besøkte" den tidligere idag, og hilste på eieren. Jeg var veldig nervøs, for jeg var redd for at hun trodde jeg var ekspert i alt.

Heldigvis var eieren like gammel for meg(13), og hadde også hatt en hest på halvfor for ikke så lenge siden. Dermed var det ikke så skummelt lengre, siden hun sa at hun kunne være med meg de første gangene, og hjelpe meg hvis det var noe jeg ikke kunne.

Det er veldig bra når eiere gjør sånn, eller ikke akkurat at man må være med, men at de ikke altid forventer å få de aller beste rytterene. Det er bedre å få en forrytter som er snill og sånt med hesten, enn akkurat sinsykt god å ri. Er hun ikke perfekt, så kan hun jo lære mer.
Gå til toppen av siden

anne__
» VIP

Skrevet - 21/12/2006 :  21:34:22  Vis profil  Svar med kopi av melding

"Jeg har kanskje glemt å skrive det at jeg tenkte mest på de som har hest på helfor. Dette med to ganger i uken virker jo mye fornuftigere Men for å være helt ærlig jeg var verdens lykkeligste bare jeg fikk lov å måke!:P hehe.. Og å få lov til å hilse på hesten til ridelæreren var ganske stort:D haha.. Herreguuud så lite som skulle/skal til for at jeg blir fornøyd:S hjelpe meg:O hehe;) "

Sånn er det med meg nå. Jeg blir kjempeglad hver eneste gang jeg kan få lov å møkke, ol.
Huhei.
Gå til toppen av siden

Freja-ponni

» VIP

Skrevet - 22/12/2006 :  13:52:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er selv 13 år. Gikk først på rideskole, men etter 5 år fikk jeg samtidig ved siden av rideskolen en ponni på fôr, han var snill som dagen var lang.

Etterhvert følte jeg at jeg kom til et punkt der jeg ikke lærte no særlig mer på rideskolen, så jeg bestemte meg for å slutte, og bare ri på fôrhesten min. Jeg lærte mye mer, ikke bare ridemessig men spesielt mye stallarbeid. Måking av boks, rensing av sår, osv. Det endte til slutt med at jeg var på denne privatstallen omtrent hver dag. I tilleg til at jeg hadde to faste dager i uken. Men de andre dagene jeg var der var jeg der KUN for å være der, møkket fo ponnien jeg hadde på fôr, og fikk pusse. Fikk skritte litt av og sånne ting å. Noe jeg syntes var veldig stas.

Eiern til denne ponnin stolte virklig på meg, så etterhvert fikk jeg store ansvar som å ha hesten en uke alene. Jeg kunne ha med hesten på rideleir osv. Men denne hesten ble halt og måtte snedes vekk.

Fikk da en ny hest på denne stallen. Fikk lov til de samme med den. stort sett ALT. Ri på tur, ri på bane, ha hesten på meg på rideleir. Men fordi hesten stolte på meg. Eierne til forhestene mine har vært storfornøyde, og det ikke fordi jeg rir så superbra og er så verdensmester, emn fordi jeg er nøye med stalarbeidet og tenker på ehstens beste.

Ble kjent i stall miljøet etterhvert og fikk ri mange av de andre hestene på stallen, som var kjempestas.

Men det var fordi mennskene som lot meg ri og stelle med de hestene stolte på at jeg gjorde det de skulle og ingenting annet.

Jeg fant ut at jeg lærte mye mer når jeg fikk store ansvar, enn å bare bli "fraktet" rundt i galopp på rideskolehestene.

Så nå har jeg en hest jeg rir en gang i uken (hjelper eiern, så rir grais) og en fôrhest som jeg skal begynne å ta privatimer med.
Gå til toppen av siden

anne__
» VIP

Skrevet - 22/12/2006 :  19:33:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres utrolig gøy ut =) Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.