hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forskjellige hestekunnskaper mellom to -
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Forskjellige hestekunnskaper mellom to -
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Emblan-min

Innlegg: 117

Skrevet - 09/07/2007 :  13:32:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, et tema jeg ikke tror er tatt opp her, må være det når to mennesker skal dele en hest sammen. En eier, å en forrytter eller hva nå avtalen måtte være. Ofte kan det vre at personene har forskjellige måter å behandle/tenke/ri hest på! Kanskje det kommer en som er vandt med å ri akedemisk ridestil og er proppfull av horsemanship og naturlig hestehold o.l. (eks) og skal dele hest med en tidligere feltrittrytter. Hun er kanskje ikke noe spesielt inn i verken akedemisk ridesti eller disse horsemanship lekene eller væremåtene. Hvordan synes dere at de skal forholde sge til hverandre? Det er jo så forskjell på hvordan folk er rundt hester, hva de gjør i forskjellige situasjoner og hva de mener!!! Vil ha opp ulike meninger om dette her, hva mener dere? Skal forrytteren føye seg hele veien eter eieren? Skal hun gjør som hun vil og la eieren gjøre noe annent? SKal forrytteren KREVE at eieren gjør som henne? (Xp jeg tror da ingen vil svare dette.. hihi) eller kan dette være en unik sjanse til å lære hverandre og dele ideer og tanker kanskje? HVA mener DU? Har du noen eksempler? noen hendelser eller erfaringer rundt det? Kunne vært interessangt å høre =)

summer

Innlegg: 1167

Skrevet - 09/07/2007 :  17:42:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
veldig enkelt. Jeg er hesteeier, det er min hest, og min forrytter må enkelt og greit føye seg etter meg.

Jeg tror man der må gå litt i forkant og forebygge og rett og slett velge en person med mye samme syn som en selv jeg ...
Gå til toppen av siden

Emblan-min

Innlegg: 117

Skrevet - 14/07/2007 :  16:39:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig med deg =) Fikk høre om en venninne som hadde noen helt andre synspunkter på det.. Derfor jeg ble inspirert til å ta det opp her!! :)

Tror det meste er gjodt bare man finner en med like synspunkter som du sier ^^,
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 14/07/2007 :  19:19:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg ville iallfall som forrytter valgt meg vekk fra hester hvor eiern hadde veldig ulik oppfatning og tankegang bak ting enn hva jeg har. Jeg anser meg som veldig fleksibel i forhold til å være forrytter, da jeg ikke har vært stort mer selv. Men nettopp derfor vil jeg tro at om jeg ønsket hest på for igjen, så er jeg ganske "normal" av oppfatning av ting, og såpass tilpasningsdyktig på "de små tingene", at jeg tror ikke det ville være noe problem.

Om jeg noen gang skulle hatt forrytter på egen hest ville jeg nok tenkt litt i samme baner m.h.p. valg av forrytter også.

Tror dette er vanskeligere å imøtekomme for de som har valgt litt alternative veier. Tror de også kan finne forrytter, og sikkert finne en de kan hjernevaske for deres ide. Men man må jo også se hva vedkommende skal gjøre, og hva slags påvirkning dette gir til den treningen man selv, med de målene man har, vil gi.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway
Innlegg: 611

Skrevet - 15/07/2007 :  11:14:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg vurderer forryttere til min hest, ser jeg gjerne etter en som tenker litt i samme baner som meg.. Det er min hest, og den skal hovedsaklig rides etter mine prinsipper, men er jo ikke borte for nye muligheter.
En evt forrytter får først komme opp å hilse på meg og hesten, og da også prøveri. SYnes det er like viktig at det er god kjemi mellom meg og en evt forrytter som at hun rir hesten kjempebra.. Da dette vil føre til bedre sammen arbeid oss imellom for å få ting til å funke best mulig.

Min hest er en hest som rides etter engleske prinsipper, og en forrytter som ønsker en NH eller barokk hest vil derfor ikke være aktuell, da dette ikke er innen hesten bruksområde.

We`re just out of controll Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 16/07/2007 :  02:43:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
God kommunikasjon mellom heste-eier og fòr-rytter er meget viktig.

Men eier er "sjefen", og bestemmer over hvordan hesten skal behandles og brukes.

Har selv hatt mange fòr-ryttere i årenes løp - og klare avtaler.

Flinke fòr-ryttere fikk starte hesten(e) i stevner og trene og ri både sprang og dressur. Men så har jeg opplevd "sjølgode" ryttere, som bla en gang klippet lugg og man på hesten, som en annen gang "tok seg til rette og svinrei" hesten - Ja, kan love at de ikke fikk ha hesten lenge på fòr....

Noen fòr-ryttere er gull verdt, mens andre kan være et helvete.....
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway
Innlegg: 1245

Skrevet - 16/07/2007 :  10:27:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Jepp. Eing med Spoff og T.Boysen. Eier bestemmer, forrytter innordner seg ;) Kommunikasjon er viktig. Hvis jeg vil gjøre noe annet enn bare å ri sånn som vi har avtalt, eksemlelvis bakketrening, tømmekjøring o.l spør jeg så klart, og inviterer eier til å være med de første gangene. Klipping av man og hale er strengt forbudt ;)
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Linn/Celine

» VIP

Innlegg: 21

Skrevet - 20/07/2007 :  23:00:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med flere over her. Det er min hest, forrytter må gjøre ting på min måte. Jeg legger litt vekt på å finne den rette også jeg da. Hvis en med andre meninger om treningen enn meg kommer og vil være forrytter så velger jeg heller en annen. Kjedelig hvis det blir et turbulent forhold mellom eier og forrytter.. Kan jo gå mest utover hesten det.

Man kan se det fra en annen side også, at forrytteren kan komme med gode innspill og trene hesten på en måte jeg/du ikke hadde gjort. Sunt for hesten med variert trening (så lenge jeg syntes at det er en god ide vel og merke..).

Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway
Innlegg: 386

Skrevet - 28/07/2007 :  23:29:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
....kan ikke fordra fôrryttere som klipper man og hale "fordi alle de andre hestene er friserte" og tross klar beskjed fra eier at dette ikke skal gjøres.... Eier bestemmer! Fôrrytter kan komme med innspill og forslag.
Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Innlegg: 507

Skrevet - 04/08/2007 :  16:50:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med alle her. Om jeg skal ha forrytter på Tassen når jeg mener at han er klar for det (selvsagt når han er ferdig innridd) vil jeg ha noen som tenker på samme måte som meg, og som har ridd forskjellige hester fra før, og gjerne hester som er litt vanskelige.
Joda, jeg har maaaaaaange krav til forrytter, men dette er fordi det er MIN hest og JEG som bestemmer. Tassen skal ha det best mulig, og ikke bli dratt til alle kanter...
- de skal spørre meg om alt, og klippe hal og man er i alle fall uaktuelt!!! ærlig talt!
det samme gjelder endringer i treningsplan, forplan osv.. Det er MIN hest=)

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.