hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor bli forrytter så ung?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Hvorfor bli forrytter så ung?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

lillelinda

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2006 :  20:55:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelillelinda  Svar med kopi av melding
Jeg er mest her inne bare for å lese det dere skriver:P Men når jeg leste om alle de "unge og uansvarlige" forrytterne (ikke det at dere er uansvarlige) fikk jeg lyst å spørre dere unge ryttere: Hvorfor er det så viktig å ha en "egen" hest når du er så ung? Hvorfor kan det ikke vente til du ER 16 eller 18? Da man faktisk skal være litt voksen i hodet hvertfall? (sier ikke at dere ikke er det før da) og muligens kanskje har penger til å betale selv? Jeg vet det er veldig gøy å kunne ri og stelle hest så mye dere vil.. For at jeg også har vært "ung" og hatt lyst å eie hest siden jeg først satt meg på en, men min første (og eneste) forhest hadde jeg ikke før jeg var 18 og kunne betale stall leie for den selv. Da jeg også hadde fått mye mere erfaring og kunne kanskje litt mer. Jeg begynnte på rideskole selv når jeg var 12, da hadde jeg omtrent ikke vært borti hest. Jeg har ikke RIDD så mye men har "ridd" en god del for det. Å ri er ikke bare å sitte på hesten, gi sjenkel og følge bevegelsene. Å ri er faktisk mye jobb. Så å si at jeg har nå ridd i 8 år er heeelt feil (Er 20 nå), har kanskje til sammen bare ridd i 3 år.

Hvorfor haster det sånn? Du har hele livet foran deg!

hm.. ja, d va d da..

Royal-X

» VIP

Skrevet - 14/12/2006 :  21:05:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjøpte min første hest i fjor jeg. da var jeg ferdig å studere, hadde jobb og tjente mine egne penger. Jeg har ALLTID hatt lysst på hest, men sa alltid at "en dag" - og når den dagen kom, og den riktige hesten kom, da var jeg klar :) Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 14/12/2006 :  22:37:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Hva er problemet?
Selv begynte jeg å ri som 6-åring. Det er mye om det å ha hest man ikke lærer på rideskole. Mange som har gått mange år på rideskole, som er veldig dyktige "rideteknisk", men som ikke kan særlig mye av alt det andre det innebærer å ha hest. Disse tingene lærer man ikke før man faktisk HAR ansvar for en hest, og å være fórrytter er en flott måte å lære på.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2006 :  22:48:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
enig med lino.
dessuten er det VELDIG forskjell på 13-15-åringer, eller egentlig alle mennesker, hvor "gamle" de er. en venninne på stallen som er 13, ville jeg ikke nølt et sekund med å la ha lukas på fòr, mens flere voksne/18-19-åringer jeg kjenner, ville jeg aldri stolt på. folk er så forskjellige

og en eller annen måte må jo folk lære på.. om du ikke er veldig heldig med rideskolen, hvordan skal du ellers komme deg videre med de andre delene av hesteholdet enn ridning? (rar setning men XD )

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

lillelinda

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2006 :  23:02:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelillelinda  Svar med kopi av melding
"hvordan skal du ellers komme deg videre med de andre delene av hesteholdet enn ridning?"

Jeg brukte all min fritid (etter jeg var ferdig med lekser og sånt) på rideskolen! Jeg måket og bare var der hvis noen tilfeldigvis skulle trenge hjelp. De som da jobbet der var jo meget glad for det, de ble fortere ferdig og jeg fikk mye erfaring bare av å være der. Kunne stå opp klokka 8 på morgenen og dra dit og være der til klokka 9 på kvelden. Mamma trudde jeg var gal:S hehe.. Jeg var med å salte på og leide hester på sånn lørdagsridning og fikk ri på en time som belønning etter at jeg hadde leid ca 10 ganger, fin ordning syntes jeg:P

Jeg synes det er for mye fokusering på ridning.. Etter min mening burde alle først starte på bunnen, altså da måking og foring og sånn "drittarbeid". Det er så mange som BARE bryr seg om å ri! :( Jeg kjente ei før (på min alder) og hun hadde eid hest i et eller to år og jeg mener hun ikke burde hatt hest. Hvis hun ikke hadde tid til å måke, så enten gjorde hun det ikke eller ba alle andre gjøre det. Og det skjedde en gang at det gikk tre/fire dager før hun måket. Hun rei hesten jevnlig, men måking hadde hun ikke tid til...!! Så etter ei stund sluttet hun nesten å ri også... Litt OT men men...

Hanna & Lukas : hva mener du med : om du ikke er veldig heldig med rideskolen?? :S skjønte ikke helt!?:S:/

hm.. ja, d va d da..
Redigert av - lillelinda den 14/12/2006 23:06:08 Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2006 :  23:40:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
altså; det er mange rideskoler (jeg har iallfall sett flere) hvor man kommer til ferdig oppsalt hest, og drar etter timen. hvor de har ansatt folk til å møkke, sale av & på osv. hvor du, om du vil gjøre mer enn å ri, må komme kl 13 (på skoledager) og sale på, vente i tre timer før det er din ridetime, og så vente en time etterpå om du vil sale av. joda, man kan jo komme i helgene, og om du er heldig får du være med og møkke. hvor det rett og slett ikke er lagt opp til at elever skal gjøre mer enn å ri... noe jeg er veldig imot!! men sånn er det faktisk noen steder.
så har du de rideskolene som er motsatt, som tar med elevene i stallen, lærer dem om stell og utstyr, osv. hvor de blir overlykkelige og støtter deg om du vil være der mer. noe som så klart er mye bedre.
derfor må du være litt heldig med rideskolen sånnsett.

dessuten er det noen ting man ikke KAN lære på en rideskole, med mindre man er der lenge, er mye "med" så man til slutt, etter mange år, får mer ansvar selv (ri på tur med elever osv).
å takle uventede situasjoner, å ta ansvar, å foreta valg (skal jeg ri på banen selv om det er glatt?), å ta seg av hesten alene.. eller nesten alene. man bør aldri være helt alene når man begynner, men etterhvert blir man mer selvstendig.. er noen ting det er smart å vite, før man får sin egen. og da synes jeg fórhest er et godt alternativ!

for å legge til en ting; jeg mener ikke at alle "rideskoleunger" bør gå rett ut og ha en fòrhest med en gang. men om du ikke lærer annet enn å ri, muligens møkke/sale av&på på rideskolen; når du da er flink nok til å ri og voksen nok til å "tenke selv", er det greit å få hest på fòr et sted med andre hestemennesker du kan spørre. så kan du lære "resten" der.

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 15/12/2006 :  01:22:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
At så mange unge ønsker seg hest kan jo ha en liten sammenheng med at i en god del hestebøker, så er "heltinnene" 12 år og klarer alt fra å temme villhingsten til å vinne de største ridestevner.....

Den gangen jeg begynte med hest, var det med å møkke, pusse og stelle hester en god stund før jeg fikk prøve å ri - og så fikk jeg lære å ri, og siden har jeg ikke vokst av meg "hestegalskapen" - den ble kronisk.....
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 15/12/2006 :  10:49:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner ikke helt behov man har for at alle andre skal gjøre det akkurat slik en selv gjorde det?

Selv vokste jeg også opp på rideskole, var der hver eneste dag, gjorde masse arbeid, og det eneste jeg "fikk" igjen for det var tillitt fra ridelærerne og de andre som hadde privathest der. Var ikke snakk om at jeg fikk gratis ridetimer, om jeg var heldig fikk jeg ri hjem en hest eller to en sjelden gang. MEN én gang fikk jeg skritt ned OG hjem hingsten på stallen, en flott dressurhest - verdens fineste mente jeg da, aldri noensinne har jeg vært så stolt. Jeg var da den eneste utenom eierne som hadde sittet på denne hesten! :D

Jeg har dermed også gått "den lange" veien, men om jeg finner noen som er dyktig til å ri og vil ha hest på fór for å lære alt det andre må hun/han mer enn gjerne komme til meg, jeg hjelper gjerne til. Hesten min er ukomplisert i håndtering, og det er dyktige folk i stallen som ville hjulpet denne personen med nesten hva som helst, så det hadde jeg ikke hatt noen problemer med.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 15/12/2006 :  11:47:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
konklusjonen kan kanskje være at erfaring er viktig! men også grunnleggende holdninger... jeg mener egnelig at alder ikke har noe med erfaring og holdninger til hest å gjøre. ofte kan "småunger" være veldig ansvarlige - fordi de får et veldig nært forhold til hesten(E) de steller og rir. jeg kjenner til ei dame (profesjonell sprangrytter) på ca 30-40 som møkker en dag i UKA!!! skandale! så alder har ikke noe å si :). når jeg går i stallen så synes jeg det er viktigere å prioritere møkking og foring fremfor ridning (gjør sef begge deler, men hvis jeg har dårlig tid/syk f.eks). Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2006 :  12:38:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Jeg begynte med hester når jeg var elleve. Jeg jobbet i en travstall, og det gikk bare i puss og stell. Men lærte mye av det og! Begynte på rideskole når jeg var 12år, og må si jeg lærte lite der. Vi hadde om stell av hest en gang, og turridning en gang. Jeg skjønner at jenter i den alderen har lyst på "egen" hest, for de vil kanskje bestemme litt mer selv.
Det er endel unger som føler seg beæret når de får møkke eller stelle en hest, og de bare drømmer om den dagen de får ri.. Sånn var jeg ihvertfall. Nesten alle jenter er hestegale når de er "vetlevoksen", og jeg tror, som Royal-X skriver, at "småunger" kan faktisk være veldig ansvarlige....

http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2006 :  13:53:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Helt enig i at mange "småunger" kan være veldig ansvarlige. Har kjent en del 10-13åringer som jeg mye heller ville ha hatt som forrytter, enn 16-19åringene på stallen, som hadde mer tendens til å gi faen og smugrøyke på hjørnet i stedet for å ta seg av hesten. Har også kjent en del som er 3-4 år yngre enn meg (da jeg selv var 16-17år) og hadde mye mer erfaring og kunnskap enn meg. Det er en myte at "alle 12-13åringer er bare opptatt av å ri", kjenner flere unge jenter som tok seg mye tid, og var mange timer i stallen hver dag for å stelle med halte/syke hester som ikke en gang var deres.

Så jeg syntes ikke alder har så mye å si på når en person er klar for å få mer ansvar, annet enn å ta ridetimer.

Som Hanne&Lukas sier er det ikke alle rideskoler som har tilbud til skoleryttere som å stelle med hestene, så da er det vel naturlig at hestegale jenter søker mot privathester for å finne hester de kan stelle med.

Gå til toppen av siden

lillelinda

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2006 :  20:01:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelillelinda  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
altså; det er mange rideskoler (jeg har iallfall sett flere) hvor man kommer til ferdig oppsalt hest, og drar etter timen. hvor de har ansatt folk til å møkke, sale av & på osv. hvor du, om du vil gjøre mer enn å ri, må komme kl 13 (på skoledager) og sale på, vente i tre timer før det er din ridetime, og så vente en time etterpå om du vil sale av. joda, man kan jo komme i helgene, og om du er heldig får du være med og møkke. hvor det rett og slett ikke er lagt opp til at elever skal gjøre mer enn å ri... noe jeg er veldig imot!! men sånn er det faktisk noen steder.
så har du de rideskolene som er motsatt, som tar med elevene i stallen, lærer dem om stell og utstyr, osv. hvor de blir overlykkelige og støtter deg om du vil være der mer. noe som så klart er mye bedre.
derfor må du være litt heldig med rideskolen sånnsett.

dessuten er det noen ting man ikke KAN lære på en rideskole, med mindre man er der lenge, er mye "med" så man til slutt, etter mange år, får mer ansvar selv (ri på tur med elever osv).
å takle uventede situasjoner, å ta ansvar, å foreta valg (skal jeg ri på banen selv om det er glatt?), å ta seg av hesten alene.. eller nesten alene. man bør aldri være helt alene når man begynner, men etterhvert blir man mer selvstendig.. er noen ting det er smart å vite, før man får sin egen. og da synes jeg fórhest er et godt alternativ!

for å legge til en ting; jeg mener ikke at alle "rideskoleunger" bør gå rett ut og ha en fòrhest med en gang. men om du ikke lærer annet enn å ri, muligens møkke/sale av&på på rideskolen; når du da er flink nok til å ri og voksen nok til å "tenke selv", er det greit å få hest på fòr et sted med andre hestemennesker du kan spørre. så kan du lære "resten" der.

Opprinnelig postet av Hanna & Lukas

Okei, da skjønte jeg litt bedre det med å være uheldig med rideskole. Har bare ikke møtt på en slik enda:/ Jeg er veldig enig i det siste avsnittet du skrev, men jeg syns bare det står så mye om disse "småungene" vi nå kaller det, som bare er dritt og sånn..:S Vet om mange veldig uansvarlige voksne, men hvorfor er det ingen som klager på de her inne? Det står jo bare masse dritt om "småungene" og derfor skrev jeg innlegget:P

Godt å høre at det er flere som har begynnt på "bunnen" Har DESVERRE møtt på for mange (i alle aldre) som er/var bortskjemt med det å slippe å måke,fore og slikt . Sånne som ser rart på deg om du spør : Hvor er møkkagreipa og trillebåra?....

hm.. ja, d va d da.. Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 15/12/2006 :  21:52:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan nevne mange uansvarlige voksne... ble oppmerksom på en i dag.. en mann med en kaldblods: blander opp betfor - ca. 5 liter + vann, dette forer han med hele uka (altså, en liter hver dag uka gjennom)... KVALMT! skal si fra neste gang jeg ser han - for betforet mugner jo etter EN dag! men er jo ikke så ofte han er der da. møkker en gang i uka han også. sjønner ikke sånne folk - HVORFOR I HELVETTE VIL DE HA HEST??? Og skritte av hesten, hva er det liksom? Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2006 :  23:23:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
det jeg tror med at ingen kritiserer voksne, er for det første at man ikke "tør". det er lettere å kritisere barn, for "tenk om den voksne jeg kritiserer kommer her og leser, da sliter jeg".. man tenker sånn ubevisst, rett og slett. i tillegg er det mange voksne her inne, og igjen blir det ubevisst: "tenk om de voksne som er her gjør det samme..." man tenker ikke over det, men det ER lettere å klage på de som er mindre enn seg
dessuten, når barn FØRST er irriterende, så irriterer de gjerne alle andre. "kan jeg få ri? vær så snill? i morgen da?" det er deres form for irritasjon, mens voksne som regel gjør det dumt for seg selv og hesten sin, ikke andre.
men når barn først er ansvarlige og er stolte av å ta vare på hesten sin og være ordentlige, så gjør de det av hele sitt hjerte, og DA er de nesten de beste forrytterne du finner.

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 16/12/2006 :  00:47:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
forrytteren min var 11år da hun begynnet med min hest, da hadde hu ridd på rideskole i 5 år og mamman hennes gikk ved siden av hesten når hun red det første halve året!

i dag nesten 5 år etter rir hun forsatt min hest og jeg stoler 110% på henne, hu ringer når hun lurer på noe betaler for seg og gjør alt som jeg ville gjordt det!

på sitt første stevne vant hun faktisk også.
kjempe dyktig og ansvarlig jente og foreldre som kan og vet litt om hest.
håper hun aldri slutter.

hun red også et ld stevne engang og fikk 65% tror jeg.
og hun er blid og hyggelig mot de andre i stallen.
fjerne møkka etter seg om hun rir på gangveien.
pusser utstyr når jeg ber om det.

og ikke minst hun holder orden i mitt skap hehe
klarer ikke det selv av en eller annen grunn.

jeg er heldig som har henne

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Ellaaaa
» VIP

Skrevet - 16/12/2006 :  15:55:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er 12 år, og hver gang jeg skal ha ridetime eller noe kommer jeg mange timer før. Dette er ikke noe vi må, men vi skal helst komme litt før og få salt på selv. Men helt enkelt, jeg trives i stallen og er der gjerne et par timer ekstra. Har også en fôrhest, hvor jeg alltid er nøye på og gjøre alt ordentlig og riktig. Jeg fikk min første fôrhest når jeg var 10, jeg. Til tross for alderen gikk dette kjempebra, og eieren var kjempefornøyd. I fjor ville jeg virkelig ha hest, fordi jeg følte at jeg kunne taklet det fint og at alt ville gått bra. Det ville det sikkert og, for jeg hadde faktisk en god del erfaring. Men nå har jeg bestemt meg for at det ikke skal bli hest på meg på noen år, fordi jeg vil ha tid til annet også. Men uansett, de fleste på min alder vet godt at det å ri ikke bare er og sitte oppe en hest som går avgårde. Så ikke døm etter alder, er dere snille. Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.71 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.