hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor bli forrytter så ung?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Hvorfor bli forrytter så ung?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Aerostar

» VIP

Skrevet - 26/01/2007 :  15:10:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg fikk egen hest når jeg var 13 år. Da hadde jeg allerede hatt hest på for i et år OG vært forrytter i 2-3 år før det. Og før det igjen rei jeg i flere år på rideskole. Jeg hadde alt stellet med hesten selv og det har fungert kjempebra. Jeg har såklart fått masse støtte og hjelp fra foreldrene mine. I tillegg hadde jeg hesten min hos ei venninne av meg på den tiden (hun var forresten 10 når hun fikk egen hest) og vi fikk hjelp, både av hennes og mine foreldre. Vi hadde det kjempe koselig og vi gjorde det meste sammen i stallen. Og det er utrolig hvor mye ansvar vi klarte å ta oss av. Såklart fikk vi hjelp, men ungdommer er helt kapable til å ta seg av en hest. Nå er jeg 18 og skal ha meg en hest til:) Så det blir nok folk utta oss også! Gå til toppen av siden

LadyOgCashel

Skrevet - 26/01/2007 :  22:40:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLadyOgCashel  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLadyOgCashel  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har absouloutt ingenting med alder å gjøre! Dette er det jeg har erfart en god rytter trenger er TID, Økonomi , heste koster. og man må ha tålmodighet, kjærlighet og foreldrer som støtter ungen det er så viktig! Erfaring og ikke vær redde noen ting! Og ha amibsjoner! Alså mener jo ikke en som har ridd i 1,2,3 år skal få hest, Hest er en levende vesen som fortjener å bli behandlet med respekt! Og ja en må være erfarte før en tenker på å anskaffe seg en hest, og vis det er førstegang en skaffer seg hest så bør det være en eldre hest som kan lære deg litt! men ja det er mange som vil ha hester når dem ikke har så mye erfaring!

Opprinnelig postet av pouyus

Jaha, så hvis man f.eks har ridd i 8 år kan man likom få hest og er automatisk flinkere enn de som har ridd i kanskje 3 år? Man kan jo ha ridd turridning hele tiden eller gått på rideskole en time i uka og kommet til ferdig oppsalt hest og dratt hjem straks timen er ferdig... Eller vært i stallen omtrent hver dag,lært av andre,ridd mange forskjellige hester,hatt ridetimer,osv, da kan man jo lære myyye mer og raskere enn de som bare rir en gang i uka liksom...

"En hestetrener kan få hesten til å gjøre det han vil. En god hestetrener kan få hesten til å ville gjøre det!" Monty Roberts. Gå til toppen av siden

MarenElskerHera

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2007 :  10:12:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMarenElskerHera  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarenElskerHera  Svar med kopi av melding
Jeg er en typisk småunge etter deres mening, men alle småunger er ikke like. Faktisk så kan vi ha like mye erfaring å kan være akkurat like modne for hest som dere på 16/18 er. Jeg hadde en kaldblods/fjording på for i vinter, han var ikke den letteste å jobbe med for meg, men jeg har lært utrolig mye av den hesten. Uansett om jeg ikke kunne ri en dag, så var jeg dær å flidde å koset med han i værtfall 1-2 timer! Dere synes karnsje jeg er uansvarlig å slikt, men det er faktisk opp til hver enkelt person om de vil låne bort hesten sin til noen i så ung alder. Dere snakker jo om oss som om vi aldrig har sittet på en hest før!
Hester er ikke en hobby, men en LEVEMÅTE!:D Gå til toppen av siden

MarenElskerHera

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2007 :  10:12:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMarenElskerHera  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarenElskerHera  Svar med kopi av melding
13 år*
Hester er ikke en hobby, men en LEVEMÅTE!:D Gå til toppen av siden

Maiken k

» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  11:48:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Har absouloutt ingenting med alder å gjøre! Dette er det jeg har erfart en god rytter trenger er TID, Økonomi , heste koster. og man må ha tålmodighet, kjærlighet og foreldrer som støtter ungen det er så viktig! Erfaring og ikke vær redde noen ting! Og ha amibsjoner! Alså mener jo ikke en som har ridd i 1,2,3 år skal få hest, Hest er en levende vesen som fortjener å bli behandlet med respekt! Og ja en må være erfarte før en tenker på å anskaffe seg en hest, og vis det er førstegang en skaffer seg hest så bør det være en eldre hest som kan lære deg litt! men ja det er mange som vil ha hester når dem ikke har så mye erfaring!

Opprinnelig postet av pouyus

Jaha, så hvis man f.eks har ridd i 8 år kan man likom få hest og er automatisk flinkere enn de som har ridd i kanskje 3 år? Man kan jo ha ridd turridning hele tiden eller gått på rideskole en time i uka og kommet til ferdig oppsalt hest og dratt hjem straks timen er ferdig... Eller vært i stallen omtrent hver dag,lært av andre,ridd mange forskjellige hester,hatt ridetimer,osv, da kan man jo lære myyye mer og raskere enn de som bare rir en gang i uka liksom...

Opprinnelig postet av LadyOgCashel

Jeg tror du misforstod litt, det pouyus mente var vel at alderen ikke hadde noe å si, hun snakket ikke om hvor lenge man hadde ridd. uansett så er det forskjell på aldre og hvor lenge man har ridd men det er noen som lærer fort og noen som lærer sakte. Jeg synes ikke man skal dømme folk etter alder eller hvor lenge de har ridd, heller på hvor erfarne de faktisk ER. Man kan ikke fordømme noen uten å vite hvordan personen faktisk håndterer en hest og hvor flink personen er til å ri

Redigert av - Maiken k den 11/03/2007 11:50:31 Gå til toppen av siden

Sandylilo
» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2007 :  16:22:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSandylilo  Svar med kopi av melding
Helt enig med MarenElskerHera og MaikenK osv.! Alle er forskjellige og tenker forskjellig. Uansett så har nok de fleste som har hest vært 12/13år osv selv, og dere har helt sikkert hatt like stort ønske om hest da, som nå. Jeg og noen venninner har vært borti mange forskjellige hester, og jeg tenker ikke bare ridning hele tiden som mange sikkert tror. Som sagt, noen lærer fort, andre lærer sent.
Vær deg selv, det kler du best.. Gå til toppen av siden

Hawaii

Skrevet - 12/03/2007 :  18:36:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heihei, jeg er snart 16 år nå og fikk hest da jeg var 12 (den hesten jeg har nå)... jeg hadde sittet på hest to ganger før og det var fram og tilbake på en vei!
Jeg hadde jo selvfølgelig ALLTID hatt lyst på en hest, alle små jenter har jo en drøm om å få en liten ponni

Jeg fikk en telefon av broren min om at jeg hadde fått hest! Jeg ble helt stum og skjønte ingen ting... så spurte han om ikke mamma hadde sagt noe om det, det hadde hun ikke, men jeg visste hun pønsket på noe...hehe
Mamma, morfaren min og jeg var nemlig hos noen venner i Rødberg da broren min ringte.
På veien hjem satt jeg i baksetet og hadde tårer i øynene... jeg kunne ikke tro det! Jeg har ALLTID ELSKET alle dyr så det å få en hest var jo midt i blinken!
Så vi avtalte med broren min (jeg fikk Prins av søstra til samboeren til broren min) at vi skulle dra til Prins på søndagen etter.

Han er veldig sterk og jeg skjønte ikke åssen jeg skulle klare å håndtere han på egen hånd.
Men med hjelp tok det ikke lang tid før jeg klarte det selv, med tanke på at jeg aldri hadde hatt noe med hester å gjøre.

Så jeg synes ikke folk her skal klage på at folk er for unge til å få seg hest og ikke har nok erfaringer...

Prins er en fjording på 22 år og jeg ELSKER han over alt på jord<3
Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 12/03/2007 :  20:27:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ber helt enig med de fleste her. jeg personlig tror ikke alder har så veldig mye å si, men litt selvsagt. jeg mener at en som kanskje er 11 år har litt mindre ansvar enn en person på 15 for eksempel. men dette er jo bare min oppfattning og dessverre erfaring. selvsagt kan jeg også komme med eksempler på 18-åringer som gjør sm de vil og 13-åringer som virkelig imponerer. har et søskenbarn på 13 som er ei lita spinkel og utrolig sta jente som har begynt å ri nå nettop på hestene jeg rir på og hun som er så redd av seg er en helt annen person med hestene. hun hadde ingen erfaring i det hele tatt fra hester utenom dem som hun har blitt leid på av og til. hun er kjempeflink og stiller opp og gjør det hun skal gjøre, møter op punklig og alt det.

så konklusjonen min er at det er en fordel å begynne som ung. man får lært mye mer da og man lærer fortere i ung alder. jeg begynte selv i en alder av 6-7 år og har holdt på siden det og har ridd masse forskjellige hester oppigjennom årene og har lært utrolg mye av dette.
Gå til toppen av siden

Mie Ulrika

Skrevet - 22/03/2007 :  13:38:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror også at en kan finne flinke forryttere som er unge. Jeg har en ponni som jeg skal ha forrytter til og jeg har ingen problemer med å ha en yngre forrytter, men med yngre mener jeg 13 år.... for jeg har ikke lyst til å sende en liten jente ut på tur med ponnien min selv om den er aldri så snill. Det har noe med å ha eraring og overblikk som kreves når en skal ri en hest i trafikken. Jeg har faktisk ansvaret for at ting skal gå bra, og dersom det skjer en ulykke ligger ansvaret hos meg fordi det er min hest! Derfor vil jeg helst ha så gamle forryttere som mulig, for selv om man kan være en idiot når man blir eldre og, så har man helt andre vurderingsevner i trafikken osv.
Mie

A life lived in fear is a life half lived Gå til toppen av siden

Mie Ulrika

Skrevet - 22/03/2007 :  13:49:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
En annen ting er at mange av de andre hestene på stallen vår er heller smågale på tur, så det er et fåtall jeg vil at min forrytter skal ri ut sammen med av sikkerhetshensyn...
A life lived in fear is a life half lived Gå til toppen av siden

channy

» VIP

Bahamas

Skrevet - 25/03/2007 :  12:16:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidechanny  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er mest her inne bare for å lese det dere skriver:P Men når jeg leste om alle de "unge og uansvarlige" forrytterne (ikke det at dere er uansvarlige) fikk jeg lyst å spørre dere unge ryttere: Hvorfor er det så viktig å ha en "egen" hest når du er så ung? Hvorfor kan det ikke vente til du ER 16 eller 18? Da man faktisk skal være litt voksen i hodet hvertfall? (sier ikke at dere ikke er det før da) og muligens kanskje har penger til å betale selv? Jeg vet det er veldig gøy å kunne ri og stelle hest så mye dere vil.. For at jeg også har vært "ung" og hatt lyst å eie hest siden jeg først satt meg på en, men min første (og eneste) forhest hadde jeg ikke før jeg var 18 og kunne betale stall leie for den selv. Da jeg også hadde fått mye mere erfaring og kunne kanskje litt mer. Jeg begynnte på rideskole selv når jeg var 12, da hadde jeg omtrent ikke vært borti hest. Jeg har ikke RIDD så mye men har "ridd" en god del for det. Å ri er ikke bare å sitte på hesten, gi sjenkel og følge bevegelsene. Å ri er faktisk mye jobb. Så å si at jeg har nå ridd i 8 år er heeelt feil (Er 20 nå), har kanskje til sammen bare ridd i 3 år.

Hvorfor haster det sånn? Du har hele livet foran deg!

Opprinnelig postet av lillelinda

Jeg har aldri godt på rideskole har aldri trengt det heller. Jeg har 3 venniner som har hester og jeg har vert hos dem kvær dag. Jeg har vert borti travere, ung hest, sta hest, store hester, ponnier, og midt i mellon størelser:)
De har jeg lært kjempe mye av. Mye tips, alt som trengs å vite. Og nå sitter jeg her i dag og har egen hest=) Det er en utrolig oplevelse å ha en hest=).. Jeg er altså 14 år og bygnte da jeg var 10 år. Og jeg har mer en nok erfaring med hester til å eie en sjøl! Jeg fikk faktisk hesten min for nesten 2 månder siden=) Men det må jo oplevas før man kan bedømma:) Klem, Chanel
Gå til toppen av siden

channy

» VIP

Bahamas

Skrevet - 25/03/2007 :  12:20:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidechanny  Svar med kopi av melding
Ps. Har har også har hest på halvfor før jeg kjøpte egen:) Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 26/03/2007 :  09:23:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg for min del mener at jo tidligere enn begynner på rideskole eller har hest på halvfôr, jo mer kommer man til å lære og erfare. grunnen til dette er ganske enkelt at min oppfatning er at folk trenger litt tid på å bli erfarne ryttere, noe man ikke blir etter å ha ridd bare en hest i livet sitt. jeg trodde det. begynte som 6-7-åring p åen shettis, og trodde jeg var verdensmester etter 5 år på denne shettisen, kan tro jeg fikk meg en baksmell når jeg skulle begynne å ri en sportsponni!
dette er også et problem. mange av de jentene som har ridd på hestene mine har bare erfaring fra velopdragne skolehester og shettiser, jeg har travere som igjen er noe helt annet. disse hestene trenger ikke bli jaget på for å gidde å ta seg en god galopp eller noe, de er opplagte og frampå. dette var uvant for de jentene, og de var livredde fordi hestene var galne som ville løpe og de prøvde å kaste dem av og ditt og datt.

til de som vil bli forryttere: tenk dere i hvert fall om når dere velger hest. ikke ta kjangsen på noe dere ikke makter eller kommer til å klare, det blir bare dumt for deres egen del og for eieren av hesten(e). sier ikke at dere ikke skal ta i mot utfordringer, det vil dere bare lære av, men ikke ta dere vann over hodet! og begynn så tidlig så mulig! det vil dere også tjene på!
Gå til toppen av siden

silvana-lover

» VIP

Skrevet - 07/04/2007 :  00:54:00  Vis profil  Svar med kopi av melding

At dere gidder å ta opp dette...Alså jeg er 14 og jeg er sikker på at det er forskjell på hvor ansvarlig du er...Og hva jobben innebærer da..
Alså er du ung så må jo alltids en gang bli den første...

synes bare at det er litt rart at du har noe imot dette når du selv sier du ville ha hest helt fra at du satt deg oppå en...
Gå til toppen av siden

RikkeOgNemi

» VIP

Skrevet - 10/04/2007 :  11:45:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRikkeOgNemi  Svar med kopi av melding
Jeg hadde lyst på egen hest i mange år, og hver gang før sommerferien fikk jeg høre "I år kan du få ha en hest på helfôr." Men neida.
Fikk ikke det før året jeg fylte 15 og ridelæreren min sporte om jeg kunne passe Nordlandsvallaken i ferien fordi hun skulle bort. Heldigvis ble det ja, og jeg fikk han hjem på gården vår ikke lenge etterpå. :)

Skal være ærlig og si at det ikke alltid var en dans på roser som jeg hadde forestilt meg, og trengte nok den hjelpa jeg fikk av mamma av og til. Så jeg lærte utrolig mye på den ene mnd jeg hadde ansvaret for en hest alene for første gang.

Etter det har jeg hatt 2 andre hester på halvfôr, en på prøve og den hesten jeg har på helfôr nå. Er egentlig glad for at ting har gått så sakte som de har gjort, for jeg har faktisk ikke følt meg helt moden for alt ansvaret alene før nå.
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.