hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ridning på gangvei!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Ridning på gangvei!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

tutta

Skrevet - 13/12/2003 :  13:00:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Her i distriktet hvor jeg bor har ryttere blitt skremt av syke POLITIKERE fordi de rir på gangvei. Noen folk hater at vi rir på gangveien, andre hater at vi rir på veien. Mange jobber hardt for at vi skal måtte ri langs veien. Jeg med min 3.åring syns dette er helt SYKT! Nå lurer jeg da på hva dere syns!?

Klem

Nonino
» VIP

Skrevet - 13/12/2003 :  13:21:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
En ekvipasje blir regnet som et kjøretøy, og skal ri på veien. Slik er egentlig loven...Men mange rir jo på gangveier fordet. Jeg skjønner godt hvorfor. Det er utrolig mange bilister som kjører som noen villmenn. De burde vise litt mer hensyn slik at det faktisk går ann å ri på veien...

Personlig mener jeg at man burde få lov å ri på gangveien...
Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2003 :  17:07:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
En hest er jo på en måte et "Kjøretøy" hvis jeg kan si det det. Derfor skal man jo egentlig gå i veien. Men det er jo også MANGE bilister som råkjører veldig og ikke viser noe hensyn.
Syns egentilg at man kan få lov til å ri på gangveiene sånn som Nonino sier her.

=D Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2003 :  20:45:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Hvis vi skal følge veitrafikkloven må vi holde oss i veien, men som alle er enige i her er det ofte langt fra trygt!

Selv gjør jeg som følger: bryter loven hvis det er 60 sone eller høyere hastighet, dårlig sikt pga svingete vei eller uvær, ekstremt dårlig føreforhold eller hesten er under utdanning og ikke trafikksikker.

Er fullstendig inneforstått med at jeg da bryter veitrafikkloven, men føler vel at sikkerhet for både kjørende, gående og ridende må komme foran stivbente paragrafer.

Men, for å få mest mulig "goodwill" ellers så holder jeg meg unna fortau og gangveier når det ikke er nødvendig.

Redigert av - elx den 14/12/2003 20:40:38 Gå til toppen av siden

Astrid H

Norway

Skrevet - 13/12/2003 :  23:15:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
I loven står det at hester (med rytter eller vogn) er et kjøretøy, og skal da følge "bil-reglene", dvs at man ikke har lov til å ri på fortau. Men dette blir selvsagt urimelig i enkelte situasjoner. Man kan jo ikke ri hesten på en vei med 80-sone!!! Her som jeg bor trenger vi sjeldent å ri på bileveier og fortau, fordi vi er heldige med et flott turterreng. Men når vi må ut i over 60-sone pleier vi å følge gangveier / fortau. Vi har ikke fått noen klager, men vi passer på å ta hensyn til alle gående, er blide og hyggelige, viker når noen kommer og selvsagt skyver vi bort eventuelt "avfall" fra hestene våre...

Men er helt enig med tutta; det er et vanskelig, spesielt for de som ikke har så mange andre alternativer enn gangvei eller 60-sone bilveier...
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 13/12/2003 :  23:23:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Melder meg på i koret som er enig her .
Tenkte bare at jeg skulle legge til at jeg føler at jeg forbryter meg noe mindre om jeg valser rundt på "gang og sykkelsti" enn om jeg går på fortau.
Det jeg tenker på da er at når de har laget en gang og sykkelsti så ønsker de jo å få syklene bort fra veien, og det er vanligvis for en grunn, nemlig økt trafikksikkerhet. Jeg tar jo da bort den økningen om jeg _rir_ i veien...
Dette ble sikkert litt dårlig formulert, men jeg prøver bare å si at: om de ønsker syklene av "bilveien" så ønsker de sikkert også rytterene av veien...da sykkel på lik linje med hest er for et kjøretøy å regne.

Guro
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/12/2003 :  01:01:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Det er som Nonino skriver. Personlig ser jeg det an når/hvor jeg er.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2003 :  01:13:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Som så mange alt har sagt. Hesten er et kjøretøy på lik linje med andre kjøretøy. Likevel oppfatter jeg at hest på gangvei stortsett oppfattes som "problemfritt". Hest på gangvei blir først et problem dersom det følger flere ulemper med. Et veldig vanlig problem er f.eks. hestemøkk. Selv om hestemøkk ikke er på langt nær så motbydelig som hundedritt, så er en stor hestepære ikke akkurat det mest hyggelige å møte på gangstien. Og jeg tror det er mer slike ting som er problemet, og at gående derfor ønsker kjøretøyet som faktisk er et kjøretøy og ikke har noe på gangstien å gjøre ut i veien istedet.

Vet at politiet flere steder sier det er greit at en ferdes på gangsti, men med forbehold om at en oppfører seg, opptrer forsvarlig og f.eks. hopper av og sparker hestemøkka ut i grøfta om hesten skulle trenge å gjøre sitt nødende. På den måten er en som minst mulig bry, også for de som går på gangstien utenom når hesten faktisk ferdes der.

I tillegg til hestemøkkproblemet er nok mye av oppførselen også med på å kunne være et problem for gående på veien. Det er så lett og klage på en rytter da den som klager lett har sitt på sin side siden hesten er kjøretøy. Og en rytter oppfattes som en rytter uannsett om det er deg eller den motbydelige fjortissen på stallen som er ute til hest. Nettopp fordi det å ri på gangsti i prinsippet er ulovlig, er min erfaring det at en stortsett blir godt mottatt gitt at man oppfører seg. Og siden en klage fort kan skyve oss ut i veien er det kanskje ekstra viktig som rytter og krype på sine knær og oppføre seg, enn om en er hundeeier som lufter bikkja på gangsti (og som faktisk har lov til og ferdes der..).

Noen mennesker er ute etter å klage over alt. Og står det et sted at hest på gangvei er forbudt, kan de være truende til å jage oss ut i veien nettopp pga litt irritasjon. Men det er likevel viktig å være klar over dette. Ri på gangsti om du oppfatter at dette er greit, vær spesielt påpasselig med å oppføre deg, skyve møkk ut i grøfta og opptre forsvarlig. Er ikke hest og rytter i seg selv et hatmoment på gangveien, så vil ikke så mange bry seg om de ferdes der heller.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 14/12/2003 01:15:55 Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  08:17:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Godt skrevet Spoff Er alldeles enig! Det er så synd at enkelte lar møkke ligge, og skremmer folk ved å ri for nær eller for fort. Vi må respektere at enkelte er livredd hester, selv om det er verdens snilleste hest som kommer tuslende i rolig tempo. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  09:20:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jepp. Jeg tror de fleste klagene kommer i det det faktisk er noe å sette fingern sin på. Og siden ridning i gangveien også er ulovlig er det veldig greit for en litt irritert fotgjenger å legge inn en slik klage og få medhold fra f.eks. politikkere eller andre som måtte ha noe å si. Kjipt for de som er flinke, men av uten fostående så bli enhver hest og rytter dratt under en og samme kam.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 15/12/2003 :  21:15:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må si dette er et tema som gjør meg småirritert , her omkring går det temmlig greit å ri på gangfeltet, men når jeg hører om slike steder hvor man må ri langs hovedveien blir jeg temmlig sint. Synd at det må en eller flere alvorlige ulykker til før politikerne mener det er trygest å ri på gangfeltet.

Det er da bedre med litt hestelort på gangfeltet enn at mennesker og dyr kommer i alvorlig fare
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  01:03:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Vi bruker mye turveier i området, og stort sett uten problemer, så vi var kjempeglade da det kom en ny fin strekning som kuttet ned på masse "asfaltridning" gjennom boligområder. Riktignok bare småveier (30 og 40 sone), men det er jo alltid hyggeligere å tusle på mykt underlag da...
Etter ca 2 måneder er veien nå stengt for all ridning - og grunnen? Det viser seg at noen har brukt strekningen til galopptrening! Vi er nære Øvrevoll, med alle tilhørende staller, men kan ikke forstå hvem som kan være så idiot.
De som trener veddeløpere vet jo hvor viktig det er med goodwill fra lokalmiljøet, men her er det altså snakk om 4-6 hester av gangen, i trav og galopp. Skulle likt å si det bare var tull, men flere av oss har dessverre møtt galopphester i friskt tempo. Dårlig med bremser i enkelte av tilfellene...
Utrivelig nok når man sitter til hest, så jeg kan bare forestille meg hvordan det føles for bekymrede foreldre som har barn i området. Visstnok har noen av huseierene videobevis, men kommunen tar ikke synderne, men stenger isteden for alle hester :(
Vi er selvsagt livredde for at dette kan få ringvirkninger. Tenk om andre som synes det er irriterende med hester på turveier ved sitt hus blir inspirert til å ta kontakt med kommunen, de trenger nok ikke mange videoopptak av hester som løper før de får det som de vil. Ikke interessant med bilder som viser at 97% av alle som rider der skritter pent avgårde. *sukk*
Snakk om at noen få ødelegger for mange :(

Redigert av - elx den 16/12/2003 01:05:09 Gå til toppen av siden

tutta

Skrevet - 16/12/2003 :  21:27:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forøvrig så synes nå jeg at det å se på hest og rytter som et kjøretøy er helt bak mål! Finnes det biler som er redde for trafikken? Finnes det
nyinnkjørte,unge biler?! Blir en bil redd og flykter hvis en annen bil farer forbi i full fart, og tuter??! Når skal folk skjønne at hestebæsj er BAGATELLER i forhold til at menneske- og dyreliv kan gå tapt langs veien?!! Jeg blir MEKTIG irritert da vi ryttere blir framstått som farlige kjøretøy på gangvei, i blant annet avisa!! De sier vi skal ri langs veien, så gjør vi det da, og så kjører det en illsint person forbi og omtrent ligger på hornet. Hva med litt sunn fornuft?!! ER vi virkelig så i veien som mange mener hvis vi rir på gangveien, rir unna folk i møte og tar vekk møkka? Greit nok at folk her skjønner det..Men ingen her omkring skjønner dette!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.