hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvor mye avstand fra gående?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hvor mye avstand fra gående?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  17:53:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
heia.....
lurer på hvor lang avstand fra gående dere bruker når dere går forbi(skritt/rolig trav) og hvorfor.....

selv skritter jeg på den andre siden av veien. p.g.a at folk kan være redde eller at hesten kan skvette o.l.....

jeg skriver litt tullete så bare spør hva jeg mener

en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99%

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  18:10:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Heisann,

Jeg passerer ALLTID fotgjengere/turgåere i skritt.
Hvis jeg feks kommer bakfra et sted det er fint å trave traver jeg (rolig) til jeg er ca 15-20 meter unna, så holder jeg meg til høyre side på stien/veien og passerer i skritt. Og jeg smiler og hilser alltid!
Når jeg rider på småveier velger jeg avogtil, i likhet med deg, å krysse veibanen hvis fotgjengerne virker redde eller har med seg noe som kanskje kan skremme hesten (paraplyer, urolige barn, poser, akebrett etc). Selvom den bare skvetter litt, så virker det voldsomt for den som står på bakken.
Men vanligvis rider jeg på høyre side av veibanen allikevel, og så lenge hesten er rolig tusler jeg bare forbi fotgjengere på fortauet.
På smale stier og skogsveier passerer jeg rolig, og så langt unna menneskene jeg kan, men noen ganger er det så smalt at en må vike, og da pleier jeg å spørre pent om de kan gå til siden.
Spøker gjerne med at jeg (ikke hesten) er så brei over baken at det ikke er plass til meg eller feks at hesten ikke kan klatre i trær etc sånn at de forstår at det er fordi skogen er for tett, ikke fordi jeg er arrogant og ikke gidder vike. Pleier å funke på alt bortsett fra de tverreste surpomper
Hvis det du mener er fysisk avstand mellom hest og menneske, så tenk på hvor langt hesten din kan nå med nakken/hodet eller et ben hvis den slår ut. Og legg gjerne på en meter...
Da burde både du og fotgjengeren være litt tryggere selvom hesten feks blir skremt.

Redigert av - elx den 15/12/2003 18:12:27 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 15/12/2003 :  18:18:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Oi, her var det visst for meg bare å si seg enig med elx, jeg bruker å gjøre omtrent akkurat sånn selv.
Smiling og hilsing har en veldig oppbyggende virkning..
Og er hesten ikke redd hunder er det alltid greit å si det også, for noen blåholder hunden sin (veldig fint det altså..) men når det ikke er nødvendig kan man jo prøve å få dem til å slappe litt av, og ikke huske møte med hest som noe veldig skremmende!!

Oi, og en ting til: hvis jeg møter sånne ivrige folk med staver går jeg stortsett på andre siden av veien, da de stavene i følge Vinette lager mange litt ekle lyder!!

Barnevogn tas også ekstra hensyn til, da unger i barnevogn er veldig utsatte om noe skulle skje!!

Guro
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 15/12/2003 :  21:40:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med dere! Goodwill er veldig viktig når man driver med hest i Norge, ellers blir det klager, og da slår det tilbake på oss alle. Dessverre er ikke ridning en veldig akseptert sport i Norge :/ Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  23:31:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Møter jeg folk så pleier jeg å ri til siden og stoppe - så sant det er plass. Skal jeg forbi så går det i skrittgang, så langt vekk som vi kommer. Bare for å være på den sikre siden. Hils pent "hei" og smil, så slipper man greit unna å bli stemplet som arrogant også.

Har værre problemer med folk som sneier baken på hesten. Hestene står midt i rulleski-land - HJELP! De er ikke mye redd for livet sitt. På min første tur ut i sivilisasjonen med 3 åringen ble vi sneiet av en idiot på rulleski. Hennes første møte med slike. Var som om han snek seg opp bak oss (og da mener jeg kliss inntil) før han kastet seg forbi med iltre staver. Inne på en åpen plass til alt overmål, med 4-5 meters bred asfalt. De fleste slike jeg har møtt forserer hester på den måten. Trodde livet var mer dyrbart jeg...

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  00:50:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Hva er det med folk som enten får hjul under seg eller staver i hendene? Bare fordi det går fortere enn hva hesten gjør så er det akkurat som om de tror de er udødelige!?!? Ikke bare i møte med hest, men i møte med biler også.
Ofte griper jeg meg selv i å tenke "Takk for tilliten, men jeg er faktisk ikke en så dyktig rytter". Riktignok synes jeg hester er smarte dyr, men det er jo litt trist når de viser bedre folkeskikk og større forståelse av en farlig situasjon enn hva de fleste tobente gjør ;)
(Møtte engang en idiot på fancy mountain bike, og han var så flåkjefta og hensynsløs at jeg ikke kunne dy meg "Vi har begge større IQ enn det vi sitter på, i mitt tilfelle en velskolert hest som kan bære meg hjem herifra - og krysse en trafikkert vei - uten at jeg trenger gjøre en døyt, og i ditt tilfelle en - eh - sykkel...")
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  01:32:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
De har ikke respekt for sitt eget liv, enkelt og greit...
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 16/12/2003 :  13:58:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
De øver sikkert på "slip streaming" (dvs å benytte seg av at det er svært lite vind etc bak dere, og derfor gir det et ekstra dytt framover)

Neia, men noen ganger føler jeg det også som noen av disse rulleski/rulleskøyte etc menneskene trener på å forsere motstandere når de skal forbi hester..tror noen burde opplyse dem om at det ikke er den lureste "liksommotstanderen" de kan ha (foruten at den kan oppføre seg som de gjør i sprint da..ved å hoppe ut foran dem, eller dælje til dem for å få dem ut av veien )

elx: Uhorvelig bra sagt

Guro
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.