hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - versader
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 versader
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

pus

Skrevet - 15/12/2003 :  21:31:27  Vis profil  Svar med kopi av melding

Hesten jeg rir stopper opp når jeg ber om godt undertramp i versaden og blir tung å ri frem. Er det noen som har noen gode råd?

Det er i utgangspunktet et treg hest (fjording) så det er begrenset hvor mye jeg klarer å ri ham frem. Når jeg ber ham om å gå ordentlig frem mister han bare formen og legger seg på bittet, så da får jeg jo ikke gjort noe særlig. Når jeg tar ham ned på bittet igjen forsvinner all fremdrift (jeg holder ikke igjen, så det er ikke derfor). Det samme skjer når vi rir på tur.

Håper noen kan hjelpe meg videre

Takker for hjelp

Takker for hjelp

Guro
» VIP

Skrevet - 16/12/2003 :  14:30:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg syns det høres ut som hesten din ikke er sterk nok til å gjøre det du ber om.
Siden den også glir ut av formen når du ber om stor hastighet.

Da er det kanskje greiest å ta det litt gradvis..be om mer og mer undertramp. Se om du får han til å bære seg bare to skritt når du øker tempoet etc. Så vil han jo etterhvert bli sterkere...

Ellers foreslår jeg at du leser noen av de ørtenhundre debattene om versader som er her, de ligge runder Generell ridning/trening og dressur stortsett.

Lykke til med den "lille gule kule" :-)

Guro
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  15:01:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Enig med Guro... hesten min var også slik en periode, det ble rett og slett for tungt for henne å bære seg, og hun kompenserte ved å enten stoppe opp eller "slå seg av" man kjente ryggen "forsvant". Problemet løste seg etterhvert når hun ble sterkere...

Trene mer....

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Astrid H

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  21:05:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
Fjordingen som jeg rir, kom til oss for ca ni måneder siden, og da var han fullstendig nedbrutt i muskulaturen. Han slår seg fremdeles av inni mellom på øvelser som krever mye av han, eller han "løper" ifra meg. Så det kan godt hende som de andre sier at hesten din er litt "svak". Versader er en veldig fin, løsgjørende og styrkende øvelse. Du kan for eksempel ri versade i noen steg, ri frem og gjenta versaden. Gjør det sammen med mange løsgjørende og styrkende øvelser, så blir nok hesten din sterkere og smidigere, og kanskje bedre seg! Gå til toppen av siden

pus

Skrevet - 16/12/2003 :  22:10:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han var ganske svak og stiv i begynnelsen, men har kommet seg veldig. Holder på, og har hele tiden gjort som dere sier. Har heller en følelse at han ikke "gidder" å anstrenge seg, han har tidligere vært rideskolehest og mangler en del gnist. Ting går til vanlig veldig sakte, og når han da slutter å gå frem i det hele tatt står vi nesten stille. Føler at jeg ikke klarer å gi mere sjenkel heller, kan ikke sitte å smelle dem i siden på ham hele tiden heller... Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 16/12/2003 :  23:42:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tenk deg nøye om: Er det mulig at du samler hesten sammen for mye? Fjordingene har av natur ikke så mye fremdrift og sving i bevegelsene, så det er veldig viktig at man ikke hemmer dem ved å holde dem for mye tilbake. Prøv å åpne hesten noe i formen. Tren på å ri tempovekslinger, særlig i trav og galopp.

Du skal føle at du skal kontrollere hesten fremover når som helst, og hvis du gir ut på tøylen mens du klemmer forsiktig med bena, så skal hesten tråkke energisk fremover samtidig som den strekker nesa fremover og nedover. Dette er en veldig fin test for å sjekke om hesten går frem til tøylen. Hvis hesten ikke strekker seg frem mot tøylen når man gir ut, er det et tegn på at den ikke er virkelig igjennom og frem på tøylen.

Tenk at du skal ri hesten fremover inn i formen, og ikke at du skal holde ham sammen forfra. Når du så begynner å ri versadene, så ri heller LITT versade mens du holder fremdriften, enn mye versade og dårlig fremdrift.

Hvis han generelt er treig, så må du nesten få ut litt fremdrift, ellers blir alt veldig vanskelig. Det er både slitsomt og lite produktivt og sitte å ri øvelser når man bruker all energi på å få hesten til å gå. Dessuten er det nesten umulig å bruke hjelperne riktig når man må oversvømme hesten med sjenkel hele tiden. Hvordan skal man greie å gjøre en lite vektforflytning fra setet når du samtidig dunker hesten i siden med sjenkelen? Og hvordan skal hesten merke det i all "støyen" fra sjenkelen? Dessuten blir man lett sittende helt feil på hesten når man må gi så mye sjenkel. Jeg snakker av egen erfaring. Har brukt masse muskelkraft på liknende problemer, og fikk ikke til noe særlig før jeg fikk hesten til å gå fremover av egen maskin.

Redigert av - eligj den 16/12/2003 23:47:12 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.