hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - grei pris?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 grei pris?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2003 :  20:39:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg skal prøve en hest på lørdag, en 8 år gammel kaldblods hoppe. hun er avdanket traver, gikk sitt siste løp i 2001, men har ikke noe travergemytt igjen. hun har hoppet 1.20 enkelthinder, og er hoppet kombinasjoner. de skal hoppe bane for første gang denne uken. un bærer seg selv både i skritt og trav, og begynner å gjøre det i galopp også. kan ikke helt galoppsjenkel, men begynner å skjønne. hun har også en rund og kort galopp, og har potensiale i både dressur og sprang. er veldig snill på tur (ikke stressa), med hovlsager, dyrlege og snill å barbere.

dette har vel ikke noe med det å gjøre, men jeg nevner det likevel: hun er en veldig edel kaldblods, 1.60 i mkh, og folk har ofte spurt om det er varmblods hun skal selges på grunn av at hun som eier henne og søsteren skal kjøpe seg hest sammen (søsteren skal også selge hesten sin).

de vil ha 30000 for henne med utstyr, 20000 uten. prøvetid et par måneder var også mulig (det trenger jeg, da jeg ikke har penger før neste år).

er dette en ok pris? hørtes grei ut for meg, men jeg er jo ingen ekspert...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2003 :  21:05:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Kommer an på hva slags interesser du har med ridningen da... du kan få veldig mye hest til rundt 30000,-

F.eks så solgte jeg halvblodsen min for 20000,- uten utstyr. 14 år gammel hest som kan en god del (konkurrert i LA-MB dressur og sprang). Hoppe med veldig bra stamme, 2 premiert med 8 på gang - og som avler veldig bra (hatt avkom som har fått 8 og 9). Ellers var hun utrolig snill med et hjerte av gull. Solgte henne billig fordi hun har gått i avl i flere år og var ute av form + at hun fikk et varig og godt hjem. For ordens skyld så var den også frisk.

Så du kan finne mye hest for 20-30 000,- Det er ikke alle som har prisen som viktigste forutsetning for salg (håper jeg i hvertfall, satser på at jeg ikke er den eneste som vil gi hesten min et godt hjem).

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2003 :  21:18:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg skal kun bruke henne til hobbyridning, altså tur og litt bane. og så vil jeg ha en hest som er litt ung (5-10 år). de ville ha såpass mye for henne fordi hun hadde potensiale, og hun har vel litt potensiale i avl kan jeg tenke meg... må se hvordan hun er å ri først da, før jeg bestemmer meg, og om de vil selge henne til meg.

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2003 :  22:38:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Det er jo ditt valg, men jeg ville ikke betalt 20 000,- for en hest som ikke kan noe så grunnleggende som å fatte galopp skikkelig. Da bør den ha såpass potensiale i avlsboksen at den blir hoppenes svar på Elding.

Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2003 :  10:35:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Heisann,

Enig i at det er litt rart at hesten ikke har lært seg å ta galoppfatninger etter ca 2 år som ridehest...
Men jeg synes faktisk ikke 20.000 er noen upris for en hest som er 100% frisk, har allright stamme, er nogenlunde lettridd og lettlært, snill å håntere på stall og på tur og med nok kapasitet innen både sprang og dressur for at du skal få gjort det du vil.
Men utstyr for 10.000 - det må jo være endel og av svært god kvalitet... Dersom det er snakk om en komplett utstyrspakke med sal, hodelag, dekner og ALT du ellers måtte trenge, så kan det kanskje forsvares. Men jeg reagerte faktisk mer på den summen jeg
Hvis du har råd til å betale det de ønsker, og du og hesten fungerer bra sammen i prøvetiden så tror jeg ikke du på noen måte blir "lurt" når det er snakk om pris. Men ta en god kikk på utstyret og vurder nøye om du trenger alt, og om det faktisk vil koste over 10.000 å kjøpe tilsvarende og/eller det du trenger...
Lykke til på lørdag!
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2003 :  16:53:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg stusset litt på galoppen jeg og, men det kan jo hende at de har villet tatta seg veldig gor tid på omskoleringen for å gjøre det skikkelig og hun er visst ikke helt borte, den er bare treg...

jeg skal sjekke alt utstyret, de sa det var mye utstyr til god kvalitet... håper det da... det hørtes ut som hun var barbert, og jeg har absolutt ingen dekken, så da er det kanskje like greit å få med det da. det koster jo en del og...

20000 for en hest med så god kapasitet syns ikke jeg heller er noen upris, har sett fjordinger som har gått for mer med mindre kvalitet. synes egentlig travere er alt for billige (omskolerte travere altså, ikke travere som ikke har galopp og bare ruser avgårde), 10000 er for lite for en traver som hopper 1m og er fin på tur og har en fin galopp. og det har jeg sett mange ganger, mens fjordinger og andre tunge raser går for langt mer...

nei, jeg likte det jeg hørte jeg, så får vi nå bare se på lørdag om jeg tar feil eller ikke.

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 12/12/2003 :  01:47:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Ville absolutt ikke gitt mer enn 15.000kr,inkl.utstyr.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2003 :  14:09:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ville absolutt ikke gitt mer enn 15.000kr,inkl.utstyr.

hvorfor ikke? hun har en rund og fin galopp, går til tøylen i skritt og trav, begynner å gjøre det i galopp, er ung, hopper bra, er snill på tur. det eneste problemet er at hun ikke helt har lært seg galoppsjenkel. hvorfor er prisen så annerledes til travere?

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 12/12/2003 :  14:56:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Fatter hun galopp på annet signal da!? (Altså at hun fatter på feks stemme!?)
Hva er stammen til hoppa!?

Slik jeg har sett på prisutviklingen så tror jeg Vixi omtrent "ga bort" hesten sin.
Men, det er vel lov å prøve å "presse" prisen litt nedover (noe pruting må vel være lov uten at man skal føle seg slem!?!)
Er også enig med den som sa at du bør sjekke om utstyret du får med har verdi på ca 10 000 om du skal ha det med.

Har du forøvrig fått prøvd hoppa på tur, både med og uten søsterens hest!?
Det finnes mange omskolerte travere "som ikke har igjen" løpsinnstinkt som plutselig hadde det likevel når sjansen bød seg. Altså kan hun gjøre noe så enkelt som å jogge i den travtakten du ønsker vilkårlig om det er hester foran/bak/rundt etc!? Og sammen med andre hester enn den hun antagelig er vant med å gå med!?
(Tenker mht den hesten du hadde på fôr som du sendte hjem fordi hun trippa hele tiden..greit å vite at en man kjøper ikke gjør det!!)

Det er jo også greit å finne ut hvor mange ganger hun har vært til start, om hun har tjent noe penger etc. da alt dette i mine øyne er med på å bestemme prisen på henne.
En hest med en lang karriere på bane vil i mine øyne ikke være like mye verdt i "ridehestens verden" pga problemer med omskolering, all "vranglærdommen" som gjøres om etc.

Allikevel: Bør ikke en godt omskolert traver (kaldblods i denne sammenhengen) gå for omtrent det samme som en halvblods med akkurat de samme forutsetningene (hva steg og gemytt og avlsverdi angår)!?

Jeg er ikke god på hestepriser, da jeg ikke skal kjøpe selv for øyeblikket...så om noen av mine antagelser er helt feil så håper jeg noen retter på meg!!

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2003 :  19:27:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
yess guro, endelig fattet noen pointet mitt

om hesten er stressa er noe av det første jeg spør om, også hvordan hun er på tur. særlig etter dølemærra har jeg blitt veldig obs på dette, da de siste månedene har vært veldig slitsomme. til og med moren min reagerte på at jeg var sliten hele tiden, og kjøpte vitamintilskudd til meg

jeg skal ha hesten på prøve ei stund før jeg kjøprer den, det er jeg veldig nøye med. jeg red en liten tur sammen med dølemærre og, og det hjalp jo veldig. er ikke erfaren nok ennå til å dømme slikt med en gang, så jeg vil se hvordan hesten fungerer hjemme først...

jeg vet ikke om hun fatter på noe annet signal, men hun jeg pratet med sa at det kom fort (hesten virket veldig lærevillig), så da er det jo bare trening som skal til. og det har jeg absolutt ingenting mot, noe av den morsomste tiden jeg har med en hest er når jeg lærer den noe nytt

hun sa at det gikk an å slippe ut tøylen helt på tur, noe som ikke var mulig med hun jeg hadde før, så for meg er jo det et fremskritt og ellers er det jo (som sagt) gøy å trene en hest, så lenge det ikke er en for stor oppgave.

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2003 :  20:02:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Neida, har ikke gitt bort hesten da... men det viktigste med "gullet" var at hun fikk et godt og varig hjem. Hun er veldig spesiell, helt fantastisk i lynne med en guddommelig galopp. Utrolig ridbar, og prøver ALLTID. Men har man ikke plass selv så må man selge... og har jo to av barna hennes. Hun begynte jo strengt tatt å dra på åra.

En viktig faktor var også at hun slapp å flytte til "nytt" sted og nye mennesker. En venninne av de som har hatt henne på fôr som kjøpte henne, så da har vi litt "oversikt". Vet hun får det bra... håper og tror jeg får se henne på konkurransebanen igjen til sommeren.

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 12/12/2003 :  21:52:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hehe, det hørtes jo ut som en avgjørelse alle likte du kom fram til da Vixi , ville bare påpeke at nok mange ville prøvd å få mye mer for henne (iallfall når jeg leser annonnser her virker det slik..).

Bare en ting Kristy; husk at alle hester er veldig lærevillig og har _masse_ potensiale når de er til salgs. Jeg sier ikke at noen lyver, men at man stortsett trekker fram det som er bra.
Slik som det at hun kan skritte på helt lange tøyler, hvilken traver kan ikke det!?? Men kan hun skritte på korte tøyler!?!? (sånne ting er litt greit å spørre om)
Og ikke minst: spør hvor lenge de har jobbet med galoppen, hvordan etc. , hva slags øvelser de har brukt (er hun mulig å longere!?)
Jeg mener at det er mange ting, også utenom det at hun er x-traver som bør spille inn på prisen !!!

Lykke til Kristy

Guro
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 13/12/2003 :  02:48:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Kristy..

Man kan ikke komme utenom at dette FAKTISK er en hest avlet frem for travkjøring,og ikke til ridning..Dermed faller den i pris.(som du sikkert vet har/skal også en ridehest ha alle rene gangarter)

Snu på flisa og tenk om du skulle selge en halvblodsride-hest som traver...Nå er jo kun TRAVLØP for travhester da,(men kanskje bare til "hobbybruk" hjemme...) men da skjønner du kanskje at denne halvblodsride-hesten hadde hatt dårlige odds i forhold til den som var avlet til det.Selvfølgelig ville travhesten være mer verdt enn halvblodsen til dette formål, og omvendt i det første tilfellet, som er ditt.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2003 :  10:32:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Synst det høres ut som en veldig flott hest dette jeg Hun er høy til å være kaldblods, og hvis hun er som du beskriver (og det gjør hun da sikkert) så får du trolig en bra ridehest ut av denne. Kaldblodsen en faktisk ikke så veldig bortavla og spesialisert til å bare kunne trave fort, så skillet mellom traver/ikke-traver er ikke som natt og dag(som enkelte tror). 20000 for denne hesten er ikke så ille!
Det er vel i dag du skal prøve den? Lykke til!
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2003 :  18:14:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, nå har jeg vært i trondheim å prøvd henne, og det fikk da greit nok det. hun som eier henne red henne litt først, viste meg gangartene og hoppet litt med henne. jeg må si jeg ble litt kuffet da hun hoppet, for hun stoppet veldig når de kom til 1 meter, men hun hadde hoppet med henne i går og, så hun var vel litt lei... hun hadde iallefall kjempefine steg, løftet beina høyt og flott og hadde en ganske rund galopp. ikke noe subbing der nei når jeg red henne gikk det ikke så bra, men det var vel ikke å vente heller siden jeg aldri har sett hesten før og hun er ganske sprek... men etter en stund så gikk hun fint til meg og, og jeg tenkte at jeg kunne jo prøve galopp. det hadde sett bra ut når hun som eier red, og jeg prøvde. og fy f**n, det var herlig galopp! det gikk litt for fort, men hun bare testet meg, hun hadde en veldig kort og fin galopp til hun som eier henne. og det var ikke noe problem å fatte heller, gikk to travsteg med beina så høyt løftet at de nesten kom opp fremom hodet mitt (ok, overdretev, men dete skjønner hva jeg mener), og med litt sammting som hjelp så kom galoppen. jeg hoppet ikke noe med henne, da hun var litt sliten, men jeg likte det jeg så da eieren red. hun er visst roligere på tur, noe som jeg ble litt lettet over, da jeg ble ganske sliten hun har visst en bra stamme også, så hun har litt avlsverdi, men jeg finner henne ikke på dnt. hun heter Tequila (vet ikke om det er rett skrevet), så hvis det er noen som vat noe om stammen hennes så er det til hjelp! jeg går nemlig med avlsplaner, og en drøm om å jobbe på et stutteri når jeg blir voksen

nei, jeg heller mot å prøve henne, så får vi da heller se hva som skjer... har til neste helg å tenke meg litt om, se om det kommer noen bedre tilbud. og så må jeg tenke litt på om jeg vil ha en dekkenhest og alt det styret som følger det

en ting jeg lurer litt på med tanke på dekken: når jeg rir så må jeg jo ha et skrittedekken. men jeg rir for det meste på tur, går det da greit å bruke dekkenet hele turen, eller må jeg skritte opp og ned på banen? regner med det går greit å ha dekkenet hele turen, men må jo spørre for sikkerhets skyld...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2003 :  19:56:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Hei igjen Kristy,

så spennende å få "være med" på prøvingen av Tequila da
Hvis du ikke hadde hatt anledning til å ha henne på prøve ville jeg nok vært litt mer skeptisk, men siden du faktisk kan få henne hjem og se hvordan hun fungerer over tid høres det veldig positivt ut!
Selvsagt fremhever selger alle positive sider ved hesten, og siden du ikke er verdensmester riktig enda er det ikke så rart om hun gikk mindre bra med deg enn med sin vanlige rytter.
Men hvis du hadde god magefølelse på hvordan hesten var, både å ride og ellers, så har du igrunn veldig lite å tape siden du får ha henne på prøve...
Ang skritteteppe så har du det på hele turen. "Skritteteppe" er bare et annet ord for ridedekken. Når det først er kaldt nok til å bruke teppe ute, så skal det mye til at du rider hesten så varm at det blir for varmt under teppet.

Lykke til med Tequila! Spent på hva du bestemmer deg for...
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.