hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva er "høy prisklasse"?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Hva er "høy prisklasse"?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 29/12/2003 :  17:26:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
For de som har sett litt på annonser på hest har vel nokså ofte støtt på at prisen oppgis som "høy prisklasse". Utifra de hestene i denne "høy prisklasse"-kategorien har jeg støtt på veldig mye "rart". Hester som helt sikkert ligger i millionklassen, til hester som iallfall ikke bør koste mer enn rundt 60-70.000 kanskje. Mulig noen av disse "høy prisklasse"-hestene ligger ennå lavere i pris også, hvem vet..

Nå er "høy prisklasse" veldig varierende fra hvem som ser annonsen, men hvilken pris pleier egentlig disse "høy prisklasse"-hestene å ha? Litt interessant å vite.. Og hva mener egentlig du er en hest i "høy prisklasse"? Hvor mye koster den egentlig, og hvilke egenskaper og/eller kapasitet har den egentlig?

Blir litt ala en tidligere debatt vi hadde hvor vi nærmest oss inn på hva egentlig en lærehest er. En ser jo hester til salgs som selges som "lærehest", men som ikke går høyere enn kanskje LB sprang og dressur. Selvfølgelig kan en slik hest sikkert lære endel ryttere en hel masse, men for meg er ikke dette mer enn en rutinert hobbyhest og som jeg ikke synes at bør selges med tittelen "lærehest". Jeg mener lærehester bør ha mer erfaring, samtidig som de har mye rutine.

dressurblogg.no

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 29/12/2003 :  18:08:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ganske vansklig å svare på dette. Har nok mye med hvor tykk lommeboken er og hvor mye du er villig til å gi for en hest som avgjør hvor du setter setter grensene mellom høy, middels og lav prisklasse.

Jeg syns at hester fra 60 000 og oppover hører til i høy prisklasse, mens mellom 30 000 og 50 000 er middels og de under til lavere eller lav prisklasse.
Og så har vi jo milllion klassen da, men de kan de aller fleste av oss se langt etter
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 29/12/2003 :  19:54:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Vil vurdere litt etter hvor jeg ser annonsen (eller hvor jeg i såfall plasserer den). Se an hvilket "nivå" øvrige annonser ligger på, og hva slags type hester det er snakk om.

Jeg forlanger i utgangspunktet 70 000 for unghesten min, og i en annonse på f.eks. Hestemarked vil jeg bruke "høy prisklasse" lappen. Om jeg skal annonsere den i f.eks. Hestesport vil jeg sette prisen, ferdig med det liksom. Litt fordi en må vurdere hvor seriøse kjøpere man vil ha, og hva slags gruppe kjøpere en ønsker å tiltrekke seg. Har tidligere forsøkt å annonsere en annen hest, og ble nedringt av barn og foreldre som ville ha hest på for, en familiehest o.s.v. Flere som rett og slett ikke skjønt hvorfor jeg ikke var interessert i å selge den for 20, eller låne den bort noen måneder. Hadde forøvrig et bud på den noen uker i forveien på 80 som jeg takket nei til.

Ellers skal jeg medgi at det er skrekkelig frustrerende å lese "høy prisklasse", for det kan være så mangt. Noen forlanger fantasipriser, mens andre ligger gjerne under markedspris. Det blir det samme som "lærehest" kategorien. En hest som går LB kan knapt betraktes som en lærehest for mange av oss.

Hester og pris er et vanskelig tema. Har hatt store problemer med å prissette 3 åringen min ut i fra hva jeg ser andre forlanger. Får mange forskjellige "input" her og der, men de samsvarer dårlig. På unghesten har det blitt antydet alt i fra 50-150. Kommer nok litt an på øyet som ser, men jeg velger å tro at hun ikke er så himmla bra at 150 er reelt.

Ser man på hva folk forlanger rundt om så solgte jeg nok gamlemor for vrakpris i november... men pytt, hun får det i hvertfall bra.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 29/12/2003 :  23:39:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
for å si det med en gang: jeg har ikke peiling på priser på hest!
men jeg må nå skrive litt likevel

jeg mener høy prisklasse er rundt 100 tusen, men det må sees an hesten også. en islending i høy prisklasse er noe helt annet en enn fjording, noe som er ganske innlysende...

en lærehest er ikke en hest som går lB... det er noe "alle" hester kan klare... en lærehest er en som går minst middels, og da må den gå det stabilt. det vil være en hest som man kan lære av, som man kan bli trygg på...

det er nå i det minste mine meninger...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 30/12/2003 :  01:42:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Må si meg enig med bruna33, kort og godt.

2 årige Quarteren min, kostet 70.000 (svenske kroner),men jeg personlig syntes ikke det var "høy prisklasse", og jeg er ingen "dollarknoll"..

MEN, sammenligner jeg med hva jeg tidligere kjøpte/solgte mine voksne halvblodshester for,( som var ferdig innridde,håndterte, konkurrert osv)er jo dette en nokså høy sum med tanke på at denne hesten kun var 2 år og knallgrønn.. som tidligere nevnt er dette opp til hva hver og en vil legge i rase,stamtavle,bruksområde osv.
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2003 :  11:20:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Jepp, dette er forvirrende saker...
Enig i at "forumet" man annonserer i ofte kan gi en hentydning til pris. Men for meg er "høy prisklasse" mer en indikasjon på at hesten er bedre (og dermed dyrere) enn andre hester på tilsvarende nivå.

Det er jo stor forskjell på en hest som går stabilt på et MB nivå, og hesten som alltid vinner/er plassert i sine klasser på samme nivå...
Har lite peiling på annet enn full/varmblods ridehester så jeg uttaler meg da ikke om feks gangartshester etc.

I kroner og øre tenker jeg vel at en rutinert og god konkurranseponni som annonseres på en side som feks Hestemarked og ligger i "høy prisklasse" vil koste nærmere 100.000 og en tilsvarende hest nærmere 150.000.
Da ville jeg forvente meg en frisk, rutinert og god ponni eller hest som man (med forbehold om at man er en OK rytter) skal kunne delta og få masse plasseringer på lands- og evt også elitestevner og også kvalifisere seg til og delta i mesterkapsklasser (NM) med håp om å gjennomføre bra.

Men man kan nok slenge på ganske mange hundre tusen hvis det er snakk om de virkelig gode hestene. Men de annonseres sjelden på samme måte. Med en slik hest vil jeg forvente at man, igjen med de forbehold rytteren gir, ikke bare skal delta i stevner på høyt nivå men kunne satse på seier, også i store klasser/mesterskap, og muligheter for å representere Norge i stevner utenlands.

Pris selvsagt helt individuelt fra hest til hest, men for en forholdsvis lovende og/eller velutdannet varmblods ridehest uten eksepsjonelle egenskaper/stamtavle vil jeg personlig si at under 35.000 er "lav", opp til 70.000 er "middels" og alt over er "høy" prisklasse.

Og ang lærehest så ser jeg stort sett for meg en tidligere konkurransehest som omtrent kan frakte en rytter rundt i klasser på "lett nivå", og lære bort øvelser/gi selvtillit over hinder med høyere vansklighetsgrad.
Så jeg ville forvente at det er en hest som minimum (!) går som en klokke på LA nivå i sprang og dressur, og er bedre i en av disiplinene.

Såå glad jeg ikke skal på hesteshopping på lenge!

Redigert av - elx den 30/12/2003 11:30:48 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2003 :  13:14:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg er også enig i at en "høy prisklasse"-hest kan variere mye fra annonseplass til annonseplass. Men for meg (som fortiden ikke skal kjøpe hest heller..) ville en "høy prisklasse"-hest være en hest jeg overhode ikke hadde hatt råd til, og sannsynligvis ikke brukt for utifra at hesten vil være for overkvalifisert for meg. Men samtidig finnes det nok mange hester som passer meg i prisklassen 70-100.000, og som kanskje ville være aktuelt kjøp dersom jeg hadde vært i jobb og var på utkikk etter hest nå. Har selvfølgelig drømt endel, og sett endel på annonser. Og jeg har funnet mange fine hester i 70-100.000kr-klassen (særlig i Danmark og Sverige) som jeg mener er svært gode for den prisen de er satt til. Derfor anser jeg noen av disse hestene heller som "billige", enn "høy prisklasse". Nå er disse hestene ofte prissatt, så de er ikke blandt disse "høy prisklasse"-hestene, men de ligger jo på samme prisnivå som andre "høy prisklasse"-hester gjør. Selv om 100.000kr er mange penger, så mener jeg at "høy prisklasse" også skal gjenspeiles i hestens egenskaper og nivå. En unghest til 100.000kr er selvfølgelig en "høy prisklasse"-hest, men en hest i sin beste alder, fullt utlært og sikkert en ypperlig lærermester synes jeg ikke nødvendigvis trenger å være en "høy prisklasse"-hest likevel. Den er god som gull i det den kan, kanskje god teknisk, men ikke nødvendigvis gangmessig og den kan ikke videreutvikles noe særlig, men fungerer utmerket som lærehest og har igrunn bare veien nedover med alderdommen igjen. Det er vel mer en slik hest jeg en gang vil skaffe som min førstehest. Og lærehester koster.. Derfor anser jeg ikke den for å være av "høy prisklasse". Men likevel vet jeg jo at disse hestene også legges til prisen "høy prisklasse". Ofte fordi selger kanskje også er litt i tvil om hva han/hun ønsker å få for hesten iforhold til hva som egentlig er mulig. Og jeg kan jo skjønne det, men "den perfekte lærehest" i "høy prisklasse" mener jeg er endel høyere enn 100.000kr igjen..

Av kjente hester jeg har sett til salgs med prislapp på "høy prisklasse" kan det nevnes Star Fortune (han var tidligere oppført på Paul Fielder sine hjemmeside), Daylight (som handicaprytter Sigrid Rui rir nå) og Never Say Never, + en rekke flotte spranghester og -ponnier som har startet NM, Glava og andre store klasser. Disse hestene vil jeg kanskje heller kalle "elitehestene" (og joda.. Jeg er enig i at disse også er "høy prisklasse"-hester). Men jeg skal ikke ha noen førstehest som en "elitehest". Og for meg er disse "høy prisklasse"-hestene slike "elitehester", eller "wannabe elitehester" (altså unghester med enormt kapasitet). Synes derfor hele "høy prisklasse" prislappen er noe tull.. Kan skjønne at det ikke alltid er lett å sette en pris på en hest, men er en på jakt etter hest og ser hvilke egenskaper den har så avslærer en også at denne "høy prisklasse"-hesten kanskje for meg heller kan tolkes som en "pris kan diskuteres"-hest, eller er kanskje selger så "trangsynt" og tror at hesten kan konkurrere med "elitehestene" i pris?

Hvordan en ellers skal angi pris på en hest som en ikke helt vet hva en vil ha for og ikke helt vet hva man kan få igjen for er vanskelig. Men liker Horse.dk godt. En vet jo gjerne om hesten ligger i prisintervallet 50-75.000, 75-100.000, 100-250.000 eller over 250.000 (her er det snakk om danske kroner), selv om en ikke kjenner helt til eksakt pris. Blir igjen litt merkelig å skrive her på hestemarked at prisen er 100-250.000kr. Man bør isåfall ha mulighet for å velge dette slik på Horse.dk eller på Hästannonser.se (om ikke er skikkelig innarbeidet ennå, men som er på vei..).

En annen ting med "høy prisklasse" er at jeg ser folk klager over at de skal selge hesten sin, får folk som kommer og prøver den, og så angir selger prisen, som f.eks. er 150.00kr. Og så sier den som har prøvd hesten at hesten er for dyr, og så er selger irritert fordi han/hun skrev jo "høy prisklasse".Har sett eksempler på dette hvor det tydelig er ulik oppfatning for hva en "høy prisklasse"-hest er, og det er jo også uheldig..

Blir "gøy" den gangen man skal lete etter hester.. Finnes jo så utrolig mye rart av hester i "høy prisklasse", hester som er "lærehester" og/eller hester som f.x. går LA (se tidligere debatt jeg har hatt: "Hva er f.eks. en LA-hest?").. Det skal ikke være lett

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2003 :  14:02:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Høy prisklasse avhenger også av hva slags hester man er vant med (teit formulert... men). 100 000 for en unghest er mye i Norge, går man imidlertid litt videre nedover Europa finner man unghester (som ikke nødvendigvis er så mye bedre enn våre skandinaver) som går for millionbeløp.

Så video av en 3 års hoppe som ble solgt på auksjon i Tyskland. Type "fancy" gang (påridd kneløft), selvfølgelig bra eksteriør og stamme. Den gikk for 1,8 mill. Galskap! Kanskje vi nordmenn er for dårlige til å markedsføre de hestene vi har, eller vi har et mer realistisk forhold til ting.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 30/12/2003 :  22:49:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
For meg betyr "høy prisklasse" fra 100.000,- og oppover.Skulle jeg solgt Labrina for eksempel, ville jeg brukt den merkelappen for å sortere ut kjøperne, og det tror jeg er vanlig å gjøre.
Jeg ville stort sett bare vært interessert i å selge henne til satsende ryttere.

Som "vindusshopper" ligger mine foretrukne hester i "høy prisklasse", og er som regel hva Spoff kaller elitehester. Det er denne typen hest jeg ville sett etter om jeg var nødt til å kjøpe hest nå, men som jeg ikke hadde hatt råd til...
Takk og lov for at jeg har hest i maaange år fremover.
Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 31/12/2003 :  11:35:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Det spørs jo helt på hesten egentlig, men på voksne hester synes jeg at "høy prisklasse" er på hester fra 150.000 og oppover...
Hesten er en gave. Ta vare på den. Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 02/01/2004 :  15:29:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høy prisklasse indikerer for meg at hesten bør være bedre enn en middels god hest mht stamme,bevegelser,fremtid,utdannelsesnivå e.l.Og høy prisklasse kan være alt fra 100.000,- til millionbeløp,det avhenger av hestens alder,utdannelsesnivå,fremtid mm.
Et føll til 100.000,- regnes for høy prisklasse,mens en god,lovende P.st G hest på 8 år til 500.000,- er billig,en læremester på 14-15 år kan ha en normalpris på 3-400.000,-så det er vanskelig å si i kroner hva som menes med høy prisklasse.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.