hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - bra for hesten din.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 bra for hesten din.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Lopke

Norway

Skrevet - 20/11/2006 :  15:22:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
men når hesten min ikke legger seg ned i boksen, vil det da si at den aldri sover?? Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2006 :  15:26:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
hvor har du det fra?? tviler på hester sover så dypt.. de er byttedyr ikke mennesker.

hehehe, så det er bare mennesker som trenger og sove dyp søvn ?????

Mulig du tviler på det, men det er nå iallfall vitenskapelig bevist hvorda nhester sovert og ikke sover. De HVILER!!! når de låser knærne og slapper av. De sover ikke ordentlig. Kroppen greier ikke holde seg oppreisti dyp søvn.

Hester sover opp mot 4 timer i døgnet, dyp søvn (les : OPPMOT, jeg sier ikke at alle sover i fire timer), fordelt ut på hele døgnet. 5 minutter nå, ti minutter da. Denne søvnen er faktisk veldig viktig, enten man er menneske, hest eller mus, det er da kroppen restituerer seg, slapper totalt av, og bearbeider døgnet. (drømmer)

Så det er nok ikke noe jeg *har fra noe sted* det er behov vi alle har.

Og jeg synes det er bra trist om dere aldri har sett en hest sove dypt ...

Opprinnelig postet av summer

Nå tror jeg vi skal være litt forsiktige med å menneskliggjøre hesten på den måten;) Som Lopke sa er hester byttedyr, og jeg tviler på de sover særlig dypt. Jeg selv tenker ofte "åh, Cheri hvorfor legger du deg ikke ned og sover godt", for selv syns jeg det virker bra. Men nå er jeg menneske og ikke hest!

Min hest legger seg som sagt ikke ned for å sove, verken inne eller ute. Betyr det da at hun aldri sover ordentlig? I så fall er det rart hun enda lever, for uten søvn fungerer ingen;) Så hun MÅ sove selv om hun står oppreist...

Og "jeg syns det er trist at dere aldri har sett en hest sove dypt"? Hvis jeg er en av disse "dere" så kan jeg gjenta meg selv og si at: De fleste hestene i stallen jeg står i ligger ofte å sover dypt når jeg er i stallen om kvelden. Så det synet har jeg sett mang en gang! Den andre hesten min l bestandig å sov på beite om morgenen osv osv. Selv om jeg bl.a forteller at min hest ikke ligger å sover betyr ikke det at jeg aldri har sett/tror på at andre hester legger seg ned og sover;)

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2006 :  15:28:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Oi, Lopke kom meg i forkjøpet. hehe, men jeg lurer på det samme, som dere kan lese i innlegget ovenfor^^
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 20/11/2006 :  18:05:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri sett en hest i dyp søvn. Men jeg er like glad for det
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 20/11/2006 :  19:51:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men når hesten min ikke legger seg ned i boksen, vil det da si at den aldri sover

Nei, den sover mest sannsynlig litt når den er ute .

det er da ikke snakk om å menneskeliggjøre hesten fordi man mener den trenger å sove. Alle dyr trenger og sove. HAr du som har en hest som aldri sover hverken ute eller inne fulgt hesten din 24 timer hver dag ??? Den legger seg aldri ned 5 minutter ute ? Og hvorfor er det å menneskeliggjøre hesten å si at den trenger søvn, når alle andre hester på stallen enn din sover ? da viser jo de andre hestene at det er et behov de har ?

Hester sover mindre jo eldre de blir, men alle hester trenger og sove. Det er en av grunnene til at spilt ofte er lite godkjent, da mange spilt ikke tillater hesten å ligge rett ut.

Men hva dere vil om menneskeliggjøring (Herremin, bikkjer og katter og marsvin og elger og rådyr og alt SOVER, det er ikke noe vi mennesker gjør alene) eller hva, sånn er det nå iallfall .
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 20/11/2006 :  20:24:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
det var vel mer formuleringen din med å legge seg ned i en dyp søvn. Hørtes ut som den skulle ha dyne på og.. bare bilder.. ;)

men tilbake til hester som ikke ligger. Jeg vet at hun ikke ligger ned i boksen.. hva da??
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2006 :  20:27:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
men når hesten min ikke legger seg ned i boksen, vil det da si at den aldri sover

Nei, den sover mest sannsynlig litt når den er ute .

det er da ikke snakk om å menneskeliggjøre hesten fordi man mener den trenger å sove. Alle dyr trenger og sove. HAr du som har en hest som aldri sover hverken ute eller inne fulgt hesten din 24 timer hver dag ??? Den legger seg aldri ned 5 minutter ute ? Og hvorfor er det å menneskeliggjøre hesten å si at den trenger søvn, når alle andre hester på stallen enn din sover ? da viser jo de andre hestene at det er et behov de har ?

Hester sover mindre jo eldre de blir, men alle hester trenger og sove. Det er en av grunnene til at spilt ofte er lite godkjent, da mange spilt ikke tillater hesten å ligge rett ut.

Men hva dere vil om menneskeliggjøring (Herremin, bikkjer og katter og marsvin og elger og rådyr og alt SOVER, det er ikke noe vi mennesker gjør alene) eller hva, sånn er det nå iallfall .

Alle skapninger sover ja, men måten de sover på er ulik;) Min hest sover selv om den ikke legger seg ned... Selvsagt sover hun, eller hadde hun ikke kunne levd. Og ja: jeg er rimelig sikker på at hun ikke legger seg ned på marken og sover dypt i 5 min, hadde hun vært en som fortrakk å ligge og sove hadde hun vel gjort det inne og...

Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 20/11/2006 :  22:10:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har lest forskning som sier (om jeg nå husker rett) at det er naturlig for en hest å sove ca 4 timer pr døgn, men da gjerne fordelt på mange små "blunder" stående og et par timer liggende.
Jeg hørte at disse to timene liggende var veldig viktige for at hesten skulle få en spesiell type dyp søvn, men en hest klarer seg uten også og det var ikke vanlig/nødvendig med mer enn 2 timer "ligge-søvn" pr døgn.
Det er ikke naturlig for en hest å ligge å sove 6-7 timer i strekk, det er veldig belastende for indre organer og hjertet å ligge nede veldig lenge. Noen hester ligger mer og hviler mens andre foretrekker å hvile stående. Det kan ha med hvor trygge de føler seg. Når hesten min står på utegang ligger de gjerne nede og sover på formiddagen, mens de lar en står våken og holde vakt etter tur.

Jeg ser to grunner til at en hest vil ligge mye. Den kan være veldig trygg og avslappet inne - mens noen hester er litt klaustrofobiske, det tror jeg gjelder min hest, hun står og venter på å slippe ut og så snart hun kommer ut ruller hun seg og ligger nede ute etter frokost. Jeg tror hun er tryggere ute enn inne. Fryktelig i dette været med masse gjørme og det gjør at jeg tror hun savner utegangen. Hun ligger litt inne også, men ikke alle netter.
Den andre grunnen til at en hest ligger mye er at det er ubehagelig eller vanskelig for den å hvile stående. Altfor mye flis i boksen kan gjøre det vanskelig å få en god, stabil stilling stående.
En hest skal kunne låse kneleddet i frembena, men hvis hælene er altfor lange vil senen bli for lang og hesten må bruke muskelkraft på å stå. Endel slike hester kan få veldig kraftige muskler i skuldrene og hviler best når de ligger.
Ellers er det vel sikkert også mange andre grunner til at hesten slapper best av liggende og ikke får nok hvile stående, men hvis jeg hadde fått en ny hest som ville ligge hele tiden, eller at den hesten jeg har nå begynte å legge seg ned mye mer ville jeg undersøkt om den kunne ha vondt noe sted eller feil vinkel på høvene.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/11/2006 :  23:18:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, i høst har jeg to ganger fått bekymret telefon fra stallen: Sunniva ligger nede!! Er hun syk, tro?? - Og jeg opp i full fart.
Meeen, gamlemor trengte ikke mer enn å høre raslingen fra en pose gulrøtter, så glippet hun med øynene og kravlet seg opp - sånn som mange av oss gjør om morgenen - helt "rosin i trynet".

Så det er nok stor forskjell på hvordan hester sover, ja.
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2006 :  23:29:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
hehe, for å ta en annen sovehistorie. Min andre hest (Diamond) lå som sagt bestandig å sov om morgenen på beite. Og når vi skulle dra på stevner i beitetiden (ja, han stod på beite samtidig med full trening og kraftfor) måtte jeg draaaa han opp. "Vil ikke reise meg, skal ligge her" Kunne stå i evigheter for å lokke han med meg opp til stallen så vi kunne dra:p Også kunne jeg sette meg oppå han mens han lå der, ha hodet i fanget osv. Ååååh, savner gullet mitt<3

Måtte bare forteller det, syns det er så koselig

Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 21/11/2006 :  00:02:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Min hest sover selv om den ikke legger seg ned... Selvsagt sover hun, eller hadde hun ikke kunne levd. Og ja: jeg er rimelig sikker på at hun ikke legger seg ned på marken og sover dypt i 5 min, hadde hun vært en som fortrakk å ligge og sove hadde hun vel gjort det inne og...

Det er vel ikke sikkert? Utrolig mange hester som ikke tør legge seg ned innendørs. Det har med at boksen er et lite lukket område og gjøre. = utrygt.

Noen ligger ute, andre ligger inne, noen ligger overalt, og det gjør takk og pris begge mine.....

Kopi av melding:
det var vel mer formuleringen din med å legge seg ned i en dyp søvn. Hørtes ut som den skulle ha dyne på og.. bare bilder.. ;)

men tilbake til hester som ikke ligger. Jeg vet at hun ikke ligger ned i boksen.. hva da??

vel... da var det vel du som mennekeliggjorde og ikke jeg ;)

Ja hva da ? da sover hun kanskje utendørs da , når ingen er der og det er stille og rolig på stallen.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 21/11/2006 :  07:55:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
jo men prøv å fostrå hva jeg mener.. tror du ikke jeg ville sett det på pelsen hennes om hun lå ned??
jeg kan si 100% at hun ligger ikke nede ute. For det første ville hun blitt skitten og jeg ville sett det. For det andre er hun den laveste i rangen og hun blir desverre herjet en del med av de andre hestene, så jeg vet hun ikke hadde fått fred til å ligge ned på beite og sove dypt.

Så da er eneste alternativet at hun sover i boksen, bare rart jeg ikke har måttet børste av en inntørret hestebæsj noen sinde da. Boksen hennes er jo ikke plettfri ren..
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 21/11/2006 :  11:22:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Neivel, da sover vel ikke hesten din da. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 21/11/2006 :  11:26:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Neivel, da sover vel ikke hesten din da.

joda det gjør hun, men stående..
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2006 :  11:59:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Neineinei, hestene våre sover ikke hvis de ikke legger seg ned De må være svært trøtte nå:p

*ironi*

Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.67 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.