hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - bra for hesten din.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 bra for hesten din.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

frkelin

Skrevet - 16/11/2006 :  08:02:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min ligger svært lite i boksen. Så lenge hesten står 90% av tiden, hvor behagelig er det å stå på en myk, tykk madrass? Det blir ikke særlig stabilt og gjør det vanskeligere for hesten å hvile stående. Tenk om du hadde måtte stå 8 timer uten pause i senga di? Det hadde vært slitsomt for leggmusklene!
Derfor har jeg begynt å ha nokså lite flis i boksen ( i forhold til andre). Jeg har en veldig stor boks så lengst fremme der høyet ligger har jeg ikke flis slik at forbena stort sett står på hardt underlag. I resten av boksen er det nok til at det suger opp all fukt og gir beskyttelse fra det harde gulvet når hun ligger, men det er ingen tykk myk madrass akkurat. Så sparer jeg til å kjøpe gummimatte. Da kan jeg redusere flismengden enda litt uten at det blir for hardt å ligge.
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 16/11/2006 :  11:05:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Enig med deg frkelin:)

Min hest legger seg aldri ned, så jeg har heller ikke mye spøne. Bruker masse, da hun griser fælt og må hive inn nytt hver dag, men har ingen supermyk madrass;) Det ville ikke vært bra for beina... Har foressten gummimatte også. Og omkring 5-maks 10 cm spon.

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Auvina+Vanja

Skrevet - 16/11/2006 :  13:08:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det med at flisa kan støve.. er enig i at d kommer an på hvilken flis man bruker.. jeg har aldri tenkt på å vanne flisa i boksen.. dessuten hiver jeg det ikke inn så det støver, jeg tømmer den bare ut fra trillebåra, og legger den utover, og blander litt med den gamle flisa.. da støver det ikke.. ihvertfall ikke med meg ;)

Men bra noen gir tips da :D

Er også enig i at d ikke er lurt å ha FOR mye flis i boksen.. kan sikkert bli veldig slitsomt å stå på! Men man kan ikke har for lite heller da.. men uansett.. men vet jo selv hvor mye flis hesten sin trenger =)

-Vanja
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 17/11/2006 :  02:53:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gummimatter er en lur ting å ha i boksen. Da sparer man masse flis, og hesten kan stå - og ligge - ganske godt. MEN dere må passe godt på at det ikke danner seg fukt UNDER matten - av urin, som da ligger og gjærer. Det kan det bli en meget ubehagelig overraskelse til våren, når matta løftes på.... Ja, det KAN bli dyrt å måtte kjøpe ny matte hvert år.

Bare en liten kommentar til dere som sier at hesten ikke legger seg ned - har dere vært i stallen hele natten, eller? Jeg tror hestene deres ligger litt mer enn dere tror - hvis de føler seg trygge i stallen sin, da.

Min hest står heller ikke og "vakler" oppå en tjukk madrass, hvis noen tror det. Tallen er blitt fast og fin, og altså ca. 10 cm tykk. Har sett adskillig verre tilstander til andre hester som står i 25 - 40 cm tørr flis, som de tråkker gjennom hver gang de flytter beina.

Ja, vi hadde en gang en hest i stallen, hvor eieren pøste på med flis, og til slutt lå det over metern opp etter veggene, så hesten kunne faktisk lett hoppe over boksdøra - hvis den hadde villet. Da bonden mente at han burde kreve litt ekstra av denne eieren, for "overdreven bruk av flis" - som også gikk ut over oss andre heste-eiere, da han stadig måtte bestille nye lass - så ble vedkommende sååååå fornærmet at hun flyttet hesten - "yesss" - sa vi andre da...

Og atter en gang: Å lage en GOD talle krever kunnskap og erfaring, og NØY renhold - hver dag.
I gamle dager ble nok mange dyr "berga" over vinteren fordi de hadde gode taller, mens "sure" taller gjorde at dyra frøys og hadde det vondt.

Man skal ikke kimse av det folk hadde lært seg gjennom århundrer av å ta vare på dyra sine - de var også den gang "gull verdt". For en bonde var det livsviktig å berge så mange dyr som mulig gjennom vinteren - og spesielt hesten, for den var det viktigste dyret på gården, og bondens "spesielle venn".

Dessverre ser det ut til at tradisjonen og kunnskapen om å lage GOD talle er en utdøende "kunst".
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2006 :  08:51:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bare en liten kommentar til dere som sier at hesten ikke legger seg ned - har dere vært i stallen hele natten, eller? Jeg tror hestene deres ligger litt mer enn dere tror - hvis de føler seg trygge i stallen sin, da.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Jeg er helt sikker på at hesten min aldri legger seg ned;) Er ikke i stallen hele natten nei, men fleeceinnedekkenet har aldri et sponflak på seg så det er bevis nok på at hun ikke ligger og sover;) Hadde nok sett det på dekkenet om hun hadde lagt seg ned. Det er alltid gullrent, i motsetning til de fleste (eller: alle faktisk) i stallen...:p

Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2006 :  11:42:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Ja, det er lett å se på dekkenet om hesten har lagt.. Ser det jo på beina også, hvertfall hvis man har striglet hesten om kvelden
Hesten min ligger bare på ene siden
Man trenger ikke ha holdt på med hest i 30 år (er faktisk ikke så gammel ) for å kunne lage underlag i boksa, gjor det alltid til hestene jeg hadde før.. Men hesten min fikk problemer med pusten grunnet "slurv" med møkkinga, og det endte med at jeg måtte koste boksa hver dag for å få vekk all fukt.. Nå er hesten bra igjen

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 19/11/2006 :  17:19:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Jeg vil bare informere at jeg også lager talle, ettersom hesten min ruller seg veldig å får liggesår, ettersom han dytter all flisa opp-etter veggen.

Jeg er kjempe fornøyd, jeg kan nå spare opptil halvparten av flisa i måneden, fordi flisforbruket blir veldig mye mindre. Jeg vil også legge til at jeg har en av de hestene på stallen med best høver, og akkurat passe fuktig flis.

Hesten min står ved siden av en astma-hest, og det er for meg uklart hvorfor ikke hun har talle, men ny flis hver dag, som hun da må ta seg bryet med å vanne. Jeg trenger ikke vanne, og flisa mi er fuktigere enn hennes uansett.

Jeg er kjempe fonøyd, og anbefaler på det varmeste =)

Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 19/11/2006 :  17:28:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tallen er nå ca. 15 cm dyp, og da er alle - ehh - de fleste - , "pærer" tatt ut hver dag. SAMT at jeg har "tatt hull" på tallen på de to stedene hesten tisser, ca. annenhver dag, og tatt ut det "røde" - OG illeluktende som ligger der, og så jevnet ut dekket i boksen, så "tissehullene" er blitt fylt igjen

..... du må da ikke la tisset ligge og bli rødt ???? DET er helsefarlig det, med den lufta det gir ... talle skal ikke lages på tiss,m en på flattrykket ren flis. ALT tiss må tas ut .... *grøss*
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/11/2006 :  00:16:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei da, nei da - tar ut urin-flisen selvfølgelig, og sjekker altså ca. annenhver dag at alt er OK.

Har heldigvis en hest som tisser bare to steder i boksen, og det gjør det lettere å få til tallen. Det er verre med hester som tisser rundt omkring og "griser" med flisen. Stelte en gang for en slik "grise-hest", og det var umulig å få til talle.

Så hver gang jeg tar ut tisse-flisen, så må hullet tettes godt igjen, og jeg tramper godt til, så tallen igjen blir jevnt tykk i hele stallen.
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2006 :  01:54:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Jeg er helt sikker på at hesten min aldri legger seg ned;) Er ikke i stallen hele natten nei, men fleeceinnedekkenet har aldri et sponflak på seg så det er bevis nok på at hun ikke ligger og sover;) Hadde nok sett det på dekkenet om hun hadde lagt seg ned. Det er alltid gullrent, i motsetning til de fleste (eller: alle faktisk) i stallen...:p

Opprinnelig postet av Svalgårds-Cheri

Vell, da tror jeg hestene på den stallen ikke føler seg særlig trygg med omgivelsene. En stall med hester som aldri ligger? Der vill ikke jeg ha hest.

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2006 :  03:46:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Svalgårds-Cheri

Vell, da tror jeg hestene på den stallen ikke føler seg særlig trygg med omgivelsene. En stall med hester som aldri ligger? Der vill ikke jeg ha hest.

Opprinnelig postet av Speedy As A Bullet

Jeg skrev i motsetning til de andre hestene i stallen legger ikke min hest seg ned. Dvs alle utenom min legger seg ned. Mange av dem ligger langstrukne, ser døde ut, mens jeg er der t.o.m. Så de føler seg nok trygge;) Dette er snakk om en rolig stall, og etter min mening den mest hestevennlige i området, med kun harmoniske og lykkelige hester! Min hest legger seg som sagt ikke ned, hvorfor vet jeg ikke. Føler seg muligens som sjefen og må derfor være den "voksne ansvarlige som holder vakt". Alle rundt henne er yngre og ponnier. Bare en teori:p

Hun føler seg trygg, det er jeg sikker på. Veldig ofte når jeg er der, står hun og sover, både på gangen og i boksen. Slapper helt av og bare siiiger sammen... Er vel bare sånn at noen hester legger seg ned, andre ikke. Har i alle fall ikke noe med omgivelsene i dette tilfellet å gjøre, for som sagt legger alle de andre inkl den andre/tidligere hesten min seg ned og sover.

Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 20/11/2006 :  10:04:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er vel bare sånn at noen hester legger seg ned, andre i

forhåpentligvis legger hun seg ned når hun er utendørs. Alle hester trenger å legge seg ned for å sove dypt, hver dag.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 20/11/2006 :  10:14:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Er vel bare sånn at noen hester legger seg ned, andre i

forhåpentligvis legger hun seg ned når hun er utendørs. Alle hester trenger å legge seg ned for å sove dypt, hver dag.

Opprinnelig postet av summer

hvor har du det fra?? tviler på hester sover så dypt.. de er byttedyr ikke mennesker.

Cheri, min hest ligger heller ikke. Hverken på boks eller på beite. Hester er lagd sånn at de sover stående. De låser beina bak.
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2006 :  10:18:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Er vel bare sånn at noen hester legger seg ned, andre ikke

Opprinnelig postet av summer

hvor har du det fra?? tviler på hester sover så dypt.. de er byttedyr ikke mennesker.

Cheri, min hest ligger heller ikke. Hverken på boks eller på beite. Hester er lagd sånn at de sover stående. De låser beina bak.

Opprinnelig postet av Lopke

Godt jeg ikke er den eneste med ikke-ligge-å-sove hest hehe... Hester er lagd slik at de kan sove stående, stemmer det;) Tror ikke min hest legger seg ned ute heller. Hun ruller seg av og til kjapt på ene siden, men har aldri sett henne ligge og sove. Men nå er jo ikke jeg der hele tiden mens hun står ute heller da, så man vet jo aldri...

Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 20/11/2006 :  14:35:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

hehehe, så det er bare mennesker som trenger og sove dyp søvn ?????

Mulig du tviler på det, men det er nå iallfall vitenskapelig bevist hvorda nhester sovert og ikke sover. De HVILER!!! når de låser knærne og slapper av. De sover ikke ordentlig. Kroppen greier ikke holde seg oppreisti dyp søvn.

Hester sover opp mot 4 timer i døgnet, dyp søvn (les : OPPMOT, jeg sier ikke at alle sover i fire timer), fordelt ut på hele døgnet. 5 minutter nå, ti minutter da. Denne søvnen er faktisk veldig viktig, enten man er menneske, hest eller mus, det er da kroppen restituerer seg, slapper totalt av, og bearbeider døgnet. (drømmer)

Så det er nok ikke noe jeg *har fra noe sted* det er behov vi alle har.

Og jeg synes det er bra trist om dere aldri har sett en hest sove dypt ...
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.