hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Varm og hoven!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Varm og hoven!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Susannnnn

Skrevet - 20/11/2006 :  21:19:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min har de siste 5 dagene hatt varmt og hovent ben.
Den halter ikke.
De to første dagene var det nederst av pipa som var hoven og varm, kjentes ut som mye fylling. Nå de siste dagene har det vært bak på nedre del av koden - egentlig nærmere bestemt ved ballene (i bøyen liksom) som er svært varm og noe hoven.
Som sagt halter den ikke.
Det minner litt om mugg når jeg ser nøye etter, men kan også se mer "brannsår" aktig (rosa og "våt" hud) ut, akuratt i denne bøyen bak på nedre del av benet - mellom koden og ballene.
Hesten viser ingen tegn til smerte men jeg blir så klart bekymret.

Hva kan dette være, og hva bør jeg gjøre?

Bør han stå inne, slik at han ikke står ute i gjørmete paddock?

Generelt på hevelser/varme ledd - bør man legge på kjøle gele eller varme fremkallende gele?

liwedell

Norway

Skrevet - 20/11/2006 :  22:13:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hold det rent, mykt og tørrt og ring dyrlegen og spørr hva du skal gjøre videre. Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2006 :  22:48:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Ville ikke latt den stå inne hele dagen.. Hvis paddockene er så gjørmete at han ikke bør stå der, så ville jeg leid han flere ganger om dagen for å sett om hevelsen hadde gått ned.. Selv bruker jeg kjølegele på hevelser.. Ikke noe som varmer..
<3 Western <3

Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 20/11/2006 :  23:24:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis ikke dette blir bedre eller du kan få noen med mye erfaring til å se på det bør du nok kontakte dyrlege.

Ellers så bør du som noen har nevnt la hesten få bevege seg. Jeg ville ikke latt den gå ute i gjørmen å skli - ikke bra hvis det er en seneskade. Gå heller turer i skritt og kjøl ned med vann eller leire. Og følg med om hevelsen går ned når du har gått litt med hesten.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 21/11/2006 :  07:22:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan det være lymfangitt? Jeg ville hatt kloraminomslag på i 2-3 netter også.
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 21/11/2006 :  08:22:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Hvis hesten har mugg kan den godt få lymfangitt. Ville kontaktet veterinær.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

linnkjersti

» VIP

Skrevet - 23/11/2006 :  13:00:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei:)
Det tyder på at hestsen din har mugg. Min hest hadde også det. Hestene får det av at det er vått, fuktig og gjørmete i luftegården/beite. Det jeg gjorde var å flytte hesten til et beite som ikke var gjørmete, jeg tok han inn for å VASKE beina hans 1-2 ganger om dagen, tørker han til han er 110% tørr, for så å smøre med en salve som heter Helosan. Dette er en salve som holder fuktigheten ute, det er derfor det er viktig at beina til hesten er reine og tørre.

Dette kan ta 2uker og det kan ta 2 mnd. Alt etter hvor nøye du er:)
Jeg har gjort dette på hesten min i tre uker snart, å det er STOOORE forandringer, altså: det har hjulpet MYYE:)

Lykke til:)
mvh LInnkjersti
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.62 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.