hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stivhet
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Stivhet
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Purreløk

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2006 :  11:12:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePurreløk  Svar med kopi av melding
Har en tidligere gallophest som avsluttet karrieren i 00. Etter dette har han gått aktivt som ridehest frem til 05. Fra 05 til 06 har han bare vært brukt et par dager i uka på tur, frem til jeg fikk han i september og begynte å ri han opp igjen.
De siste to ukene har han vært FORFERDELIG stiv i bakparten, han er undersøkt av veterinær og det finnes ikke noe galt. Han får og fysioterapi en gang i uka.
For fyllingene han gjerne får på natten har jeg bestillt bot, men hva kan jeg gjøre med stivheten?
har noen en link til side om massasje på hest? slik jeg evt kan prøve noe slikt mellom fysioterapien?
Er flink og stretche, varme godt og lenge opp, skritte leenge ned.
Hva kan stivheten skyldes? kan det være en så liten ting som "gangsperre" fordi han ikke er vant til regelmessig mosjon?
Hva kan jeg evt gjøre med det?

mvh

Take the time it takes, so it takes less time.. ~ Pat Parelli ~

Opal

» VIP

Skrevet - 20/10/2006 :  12:25:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har selv veldig god erfaring med bruk av alternativ behandling på stivhet og annet "udefinerbart"... Ser at du bor på litt "feil" kant av landet men det kan være behandlere der også for alt jeg vet....

http://home.online.no/~arethore/

Det fine med denne behandlingen er at det setter i gang egne reparasjonsprosesser i hestekroppen kontra f.eks fysio hvor det er selve påvirkningen utenfra som setter i gang prosesser - og hvor disse igjen må gjentas, og gjentas......

Har selv fått en "ny" hest etter 2 behandlinger av Annica Thoresen.
Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 22/10/2006 :  18:08:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Hadde samme problemet med Western i sommer, og begynte å gi e-vitamin, og det hjelper bra for han Også hjelper det jo med dekken
<3 Western <3

Gå til toppen av siden

Purreløk

» VIP

Norway

Skrevet - 24/10/2006 :  08:31:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePurreløk  Svar med kopi av melding
Det er spesiellt i bakbena, men hva kan hevelser føre til? kan det være med på å gjøre han stiv? kan det være for mye proteiner i maten hans?
Take the time it takes, so it takes less time.. ~ Pat Parelli ~ Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 25/10/2006 :  02:13:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Regner med at hesten er sjekket for spatt, samt at en av terapeutene har sjekket at det ikke er noe galt med ryggraden.

På en tidligere galopphest, som i tillegg har gått mye i rideskole, kan det oppstå mange slitasjeskader, som nå kommer frem.

Eh - hvor gammel er hesten? En 8 år gammel tidligere løpshest (OG skolehest) kan være like "utslitt" som en 20 år gammel "vanlig ridehest".

Ville kanskje se på foringen - kanskje den får for mye kraftfor i forhold til bruken, og kan dermed ha "lurende forfangenhet" eller en annen stoffskiftesykdom. Kutt gradvis ned på kraftforet, tren den mildt, og - hvis den godtar det - massèr litt på beina før og etter trening.

Håper den får gå mye ute og "trimme seg selv", for da regulerer hesten selv sin aktivitet. Hvis den er bra i beina etter noen timer ute (i stoooor luftegård), så er det bare for deg å trene mildt, og ikke overbelaste den.

Men altså: Ville sjekket ledd og rygg.
Gå til toppen av siden

Ravelus

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2006 :  11:05:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRavelus  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRavelus  Svar med kopi av melding
hesten min er ti år, og har aldri vært rideskole hest? han har vært brukt til dressur og omskolering siden hans korte løpskarriere!
han hadde heller ingen slitasje på rtg så...

Dont Follow Me,
I`m Lost Tooo...
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 17/11/2006 :  11:30:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten jeg kjøpte i sommer var stiv som stokk, noe jeg trodde der og da skyldtes for lite bruk og ville løse seg med en behandling hos kiropraktor.

Etter 5 massasjetimer og en time med akupunktur er han fortsatt stiv (men mye mer løs heldigivs). Og årsak til dette er menneskelige feil; feil sal, feil bitt, og trangskoing. Hans problemer sitter på rompa og er et klassisk "salen har ikke ligget godt og dasket han på ryggen over lang tid. Så sjekk at utstyr er 100% ok.
Min hest har i tillegg munnproblem som jeg tror har direkte årsak til stivhet også, så problemene kan bunne fra mye.

Hva hesten reagerer på av behandling tror jeg er veldig individuellt. Hos min hest sitter det for dypt til at han er mottakelig for vanlig massasje, så jeg merket best bedring etter en gang med akupunktur. Nåler er hurra :)

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/11/2006 :  01:32:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sorry azze, tolket deg feil da du skrev at den hadde gått aktivt i ridning - og jeg trodde at det var på rideskole - beklager.

Ville nok sjekket ryggen enda en gang - det kan være en låsning - som ikke synes på rtg.bilder, men som har store konsekvenser for muskler, sener, bindevev og nerver.

Vil tro at en utdannet equiterapeut - dvs. en fysioterapeut med spesialutdannelse på hest vil kunne finne ut noe. (Kjenner dessverre ingen personlig.)

Siden jeg er fysioterapeut, så har jeg flere ganger blitt bedt av hesteeiere i stallen om å "kjenne" på en hest, og da har jeg flere ganger kunnet finne ut om en hest har vondt i ryggen, eller et bein osv.

Når man vet at minst 10% av alle mennesker har ryggplager - skulle det vel ikke være så mye annerledes med hester....
Gå til toppen av siden

linnkjersti

» VIP

Skrevet - 23/11/2006 :  13:18:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann:)
Jeg har også en stiv hest, han er 10 år. Grunnen til at han er stiv er at han har stått uten trening siden Mai, og når hester står stille en stund, mister han muskler og må derfor trenes opp igjenn. Det jeg gjorde var å SKRITTE i OPPOVER og NEDOVER BAKKER. Du må IKKE trave og galopere, grunnen til det er at du skal bygge muskler, og når du løper "jukser" hesten og bruker ikke så mye muskler. Jeg skritta i oppover og nedover bakker i rundt 2 timer i ca 1 mnd, og nå er han helt bra:) det er også viktig å holde krysset varmt, derfor ville jeg brukt et lende dekken når du er ute å rir. For når det er kald "knyter" hesten musklene i rumpa og blir derfor stiv:)

Lykke til:) Håper det var til hjelp...

Mvh
Linn Kjersti
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 23/11/2006 :  13:49:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
HEi! JEg kjøpte min hest i november i fjor, da var han veldig stiv bak og til og fra halt veldig lenge. Det som var så rart var at haltheten flyttet seg fra bein til bein og tilhørende hoftestivhet pluss store forskjeller på høyre og venstre volter. jeg hadde equiterapaut på han, men hun kunne ikke behandle han fordi han var halt. JEg begynte da å undersøke i forhold til å reise å røntge han i skien. men før jeg kom så langt så hadde vi en tannlegetime hos to tannspesialiter fra england som var på besøk i nabostallen her. Jeg leide han inn og de begynte å kikke på han. Det første de sa var: "this is BAD", og de viste meg en tann som var ca 3 cm lang (kødder ikke)! Royal var helt vill når de indersøkte han, så han måtte dopes - og da fikk de tatt alt skikkelig. Forrige eier kunne ikke huske helt når han hadde fått tannbehandling sist, men regnte med at det var en stund siden. Etter dette, var han helt haltfri og fantasisk å ri!

Poenget mitt er at det opplagte trenger ikke alltid å være riktig behandlingsform. MEn selvfølgelig - jeg har jo ikke sett hesten din da, så jeg vet jo ikke...

Lykke til!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.